Katten gör utanför??
Hej,, en bekant till mej har en kattunge som kissar på lådan men bajsar utanför,, hon har 2 lådor,, kissar i båda men bajsar inte i någon..
Jag hatr själv aldrig haft det problemet med en katt så jag vet inte vad jag ska råda henne, vad kan man göra? Hon ska man få henne att förstå att hon ska bajsa på lådan oxå?
Tacksam för svar..
MVH Linda
Är det en kattunge…hur gammal är den då?

4½ månad ca..

Vi har inte varit med om det heller men det är väl bara att passa kattungen o när man märker att det börjar dra ihop sig för nummer 2 så sätter man kattungen i lådan o ser till att den gör det den ska där..det gäller ju att lära den medans den är liten..annars så blir det nog omöjligt att få den att gå dit den ska o göra saker o ting när den bli lite äldre o så..
//Stefan
Jag brukar ha ett gäng med lådor dvs sådana där små utställningslådor och sedan gäller det att vara envisare än katten….det är ju lite olika från kull till kull då en del kan ta lite längre tid att få rumsrena.
Men vid den åldern borde de ju vara det.
Det kan ju bero på en oändligt många orsaker som att hon inte får ro när hon skall gå på toa för de andra kissarna stör….fel sand…hon/han kan ha ont.
Precis som Stefan skriver så är det viktigt att sätta kattungarna i lådan om man märker att nr 2 är på gång o de inte fattar att de skall vara i lådan o göra sådant.
Ibland då det skett olyckor har det helt enkelt varit för långt till toan oså sitter bebisen på golvet och piper efter mamma då den är lite lat;)

Det kan nog även vara en protest mot kattsanden eller om det är pellets.
Min Kirre vägrade att bajsa på lådan då jag skulle testa med pellets ,så det blev kattsand igen.

Detta är en köpt kattunge,, hon är ensam så inga andra katter stör..
Det finns nu 2 lådor. ska det finns ännu flera på bara en katt? eller prova annan sand/pellets?
/L

# 6 det kan ju vara det att dom inte använder samma sand som kattungen är van vid hemifrån också ?..samma sand som uppfödaren använde menar jag ..kattungen kanske bara är lite kinkig o vill inte göra nummer 2 i annan sand än den är van vid sedan tidigare?..
//S

Mmmmm jo om det endå vore så enkelt… hon har samma låda och pellets som uppfödaren hade. Jag gav henne rådet att kanske prova sand istället men jag vet inte..
//L

då är det nog bara att passa kattungen o sätta henne på lådan om hon försöker göra nåt utanför lådan..
Jag skulle nog prova sand istället;)
min tjej är 3,5 år och gör/har gjort nr2 utanför lådan alltid… (huskatten gör dock allt i lådan). enligt en vet jag frågade så kan en del katter tycka det är äckligt att göra 1an o 2an i samma låda men det har inte hjälpt att ha 2 lådor här iaf:S provat de flesta sander har jag oxå gjort o nu har jag pellets men bajset ligger utanför trots alla försök… jag fick lov att acceptera kottar på toagolvet om jag ville behålla henne o så länge det sker på toan så är det acceptabelt för mej. hon är värd lite kottplock tycker jag
om hon är lös i magen nån gång sätter hon sig I lådan, märkligt nog 
Hoppas att din vän lyckas "övertala" missen att gå på lådan iaf =)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

En katt som vill hävda sitt revir eller som känner sig hotad, brukar lämna sitt bajs helt öppet utan att gräva ner det i jorden. T ex efter en flytt kan en utekatt börja göra så runt sitt nya hus. För att göra alla i området uppmärksamma på att nu är det en ny dominant katt i huset.
Jag påstår inte att det är så med katterna som det skrivs om här i tråden men det slog mig när jag läste #11
/Sylvia
#12 här kan det inte berott på det=( Razzlan var ensamkatt hos oss från 12 veckor fram till hon var nästan 3 år, huskatten fick vi i höstas… däremot gjorde hon i lådan 2 ggr direkt när vi flyttat och huskatten flyttade in, sen blev det som vanligt utanför…
/Ingalill

#12 kan problemet bero på att vi hade kattlådorna ute i rastgården och hon var van att göra sina behov ute i sandlåda ??
Men samtidigt borde ju alla kattungar jag sålt blivit lika kräsna då men det har inte varit några problem med någon av dom andra katterna som jag känner till.
#14 eller så är hon bara fisförnäm av sej *s* o jag ser det faktiskt inte som ett problem;p… bara lite extra plock men det har jag tid med=)
/Ingalill

# 15 Jo jag vet, men det vore ju trevligare för dig om hon gjorde ALLT där hon ska 
#16 jo, det är ju sant iofs=) men nu har jag ju en medhjälpare som kollar när det är bajat *hehe* åskar kommer med en kotte om jag inte hunnit o lägger framför mig så jag kan plocka;P
men för att återgå till trådens ursprung….
jag pratade med en annan tjej som haft samma problem, hon satte katten på lådan så ofta hon kunde och tog med sig lådan in i sovrummet på natten så missen alltid hade den i närheten. efter några veckor sa hon att det funkade jättebra med toabesöken endast inne på toan… värt att pröva kanske?
/Ingalill

Mmmmm jo iofs,,, jag kan ju säga det.. som sagt värt ett försök,, :-) kan ju nte bli värre.. hon kissar ju iaf på lådan.. :-)
Tack alla för svaren,, jag har vidarebefodret dom.. :-)
//Linda

Står hon i lådan när hon gör nummer två eller ställer hon sig på annat ställe? Om hon står i lådan när olyckan händer så kan det ju vara så att kanten på lådan är för låg.

#19 nej hon står inte i lådan vid nr2.. Hehe om det vore så simpelt.. ;-)
sätter sej bredvid.
/Linda