Toviga
Hejsan
Blir Norska skogskatter toviga? =)
Mvh Jennie
Hej!
Om de har bra pälskvalitet ska de inte bli toviga. De har lättskött päls.
/Susanna
Susanna

En liten tova i röva då o då, men nog ganska vanligt, för övrigt, inga tovor alls
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Beror väl på jag tycker att skogisen ska ha en lättskött päls med bra kvalitet, sen egenskap nog så viktig i avelsmålen. Mina har aldrig haft en enda tova kan jag ärligt säga.
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
HA-HA!! du är för rolig kerstin..
S*Winsnes Wilda

Mina har haft någon tova nu då de fäller underullen, men inga besvärliga som inte går att reda ut.
…. vad vet jag som "bara" har bruntabby/tigré katter som aldrig får tovor, men jag har hört att det kan ha lite med färgen att göra också, som t ex att blå har mjukare päls och lättare blir toviga? Rätta mig om jag har fel eller föklara den som vet….
Nyfiken Marianne

#6 Nej, det hänger inte ihop med färgen ö h t..
Däremot finns det dålig pälskvalitet, och bra pälskvalitet oberoende av färg. De två bästa pälsarna hemma hos mig är en blåpadda och en svartsmoke, sämsta pälsen har brunmönstrade honan.. För mycket underull ger ofta tovor, men en katt med korrekt päls får sällan tovor.. Beroende på hur den sköts såklart, och om det går ute eller ej.
mvh Malin

sen kan de ju få mer tovor när de fäller också.. efter som den lösa pälsen tovar ihop sig med den pälsen som är kvar….
man får vara på och kamma ofta:)

Min Augusta får lätt tovor,, hon har ingen superkvalitet på pälsen,, väldigt mysig päls men,, hehe för att vara skogis är den lite väl "ullig",,,
hon tovar lätt undar hakan (i kragen sas) på byxor och magen, under armar och hehe jaaa nästan överallt.. :-/
Så det är bara att kamma, kamma, kamma,, och ibland åker saxen fram,, hon är blå vit bicolour.
//L
# 7
Tack för svar, man säga att det är en "myt" då eller hur?
//Marianne

En renrasig katt som har en god pälskvalité får aldrig eller mer sällan aldrig tovor.
Den katt hos mig som har svag tendens att få tovor i armhålan är en bruntigré.
Och den klart bästa pälskvalitén har min kastrathona som är en svartsilvertigré sköldpadda med vitt.
Alla de andra har också bra päls och aldrig en enda tova - inte ens när de fäller. Fast då är jag framme med kammen lite oftare.
Sedan har jag två sibiriska katter varav hanen en svartsilverspotted kastrathane som faktiskt sköter sin päls själv. Honan en svartspotted med vitt har också bra kvalité fast en liten tendens till tovor i armhålan om jag inte kammat lite extra där.
Så en tovig päls tror inte jag heller beror på vilken färg som katten har 
mvh, Ingela
Under fällning kan det bli en och annan tova, men som #11 skriver då får man vara framme med kammen. Om inte annat av ren sjävbevarelsedrift om alla fyra kommer i fällning samtidigt härhemma, då vadar man i katthår om man inte kammar bort en del i prementivt syfte.
Annars tycker jag att pälsen är lättskött "till vardags". Sen att få till prepareingen för utställning är ju en annan sak.
Mvh Bengan

#10 Det är väl en myt i mina ögon, det är ju inte pälsfärgen som avgör kvaliteten ut. Men om man enbart väljer att avla utifrån kriteriet färg så kan man ju få "linjer" med katter med antingen bra eller dålig pälskvalitet, eller kanske dåliga hakor osv.
mvh Malin
Min tjej har aldrig haft en tova trots väldigt mycket underull.

Jag har katter med bra pälskvalitet och med dålig kvalitet. Jag har katter som får tovor och jag har katter som aldrig får tovor. Men….nu ska jag gå mot strömmen…..Jag kan inte påstå att det bara är katterna med dålig kvalitet som får tovor!
Jag anser att det är många faktorer som spelar in. Om katten har mycket underull så blir det så klart lättare tovor.
T ex har jag har en katt som har usel kvalitet, mjuk päls, mycket underull och inte tillstymelse till täckhår. Men den katten har aldrig haft en tova i hela sitt liv. Så att påstå att det är direkt kopplat till kvalitet är en myt i mina ögon.
/Sylvia

För att svara på TS fråga så kopierar jag ifrån Skogkattslingans rasbeskrivning:
Pälsen är trots sin längd lättskött, men tova då och då vid pälsfällningen kan förekomma
/Sylvia

För att knyta an till en tidigare kommentar… Är det vanligare att katter med god pälskvalitet som går ute får mer tovor då? Kanske jättedum fråga men jag tänker på vår och vinter med mycket fukt osv. Sedan undrar jag en annan sak angående päls… Min katt har ännu inte fällt sin päls så såm ni skriver om med hår i drivor. Lite hår här och var men hon är rakt inte korthårig. Hon blev ett år i januari, har hon då fortfarande kattunge/ungdjurspäls? Brukar de fälla först i april/maj och när får de vuxenpäls sas? Måste det till en fällning först?

#17 Det finns inga dumma frågor. 
Men som jag ser det tror jag att de katter med god pälskvalité som får gå ute kan få fler tovor än en katt som huvudsakligen vistas inomhus. Sedan beror det nog också lite på vart katten går någonstans.
Men det finns en särskild balsam man kan spraya på katten som gör att pälsen inte tovar sig så mycket ifall man vill pröva. Jag använde den med fördel på min långhåriga huskatt som gärna fick tovor. Balsamen finns att köpa hos vetrinär och på Apoteket.
Min uppfattning är också att det beror lite på vilka linjer som katten bär på om och i så fall när på året den fäller. Och att man inte kan/bör generalisera hur ofta och hur mycket som katten fäller. Det är olika från individ till individ.
Jag har en katt NFO som brukar bära bikini på sommaren/tidig höst medan en annan NFO brukar vara som mest fullpälsad då.
Mvh, Ingela

Vad heter det balsamet Ingela?
Det vore nog något för Diego.

#19 Det heter Humilac.
Oljefri hårur för torr päls.