Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett00-bilder
Läst 1880 ggr
Sagolika
0

Bijou

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla prinsessa Bijou

Sagolika
0

Hon är så go den lilla. Hon är 7 veckor på bilderna

Kronängens
0

Hon är verligen vacker, lilla Bijou.

Mylingens
0

Underbar tjej med fantastiskt fina färger! //Kaisa

hybrid
0

Ja hon är verkligen jättefin!

Nästan lika fin som min Doris, *LER*

Sagolika
0

#2 & #3 Tack! :)

#4 Ja, hon är också fin. Vilken uppfödare kommer hon ifrån?

Sissi
0

Hon är verkligen sagolikt vacker lilla Bijou! Har du bestämt dig för att behålla henne eller?

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Juliette-
0

Hon är jätte vacker och jag förstår du inte kan sälja denna lilla skönhet

Sagolika
0

Jag vill behålla henne, men jag är lite osäker. Bl.a. för att jag bor litet och kan inte ha för många katter, så när jag väl behåller/köper katt vill jag vara säker på att jag verkligen väljer rätt, eftersom jag vill ha någon som är riktigt fin och ämnar sig väl för avel & utställning. Jag har blivit mkt. mer kräsen nu och även om jag vet att ingen katt är perfekt, så har jag jättelätt att hänga upp mig på än den ena, än den andra lilla detaljen. Om jag väljer fel katt så kan jag inte skaffa någon ny katt på länge, i och med att jag inte brukar omplacera dem. Hera är den enda som fått flytta (till pappa) och det är för att hon har det bättre där.

Har dock rådgjort med flera olika uppfödare (varav flera mkt. erfarna & väldigt duktiga som verkligen vet vad de talar om) och de tyckte faktiskt att hon var värd att behålla, Bijou. Jag kan säga som så här, att både Bijou och hennes syskon är mycket mycket finare i verkligheten än på bild.

Ett annat problem är att Tiffy fortfarande anfaller min kastrathane Diego :( De hålls därför åtskilda, men så vill jag ju inte ha det för alltid. Om bara Tiffy & Diego träffas ensamma utan kattungarna (under uppsikt av mig) så går det bra. De kan t.o.m. mötas nos mot nos. Om Diego får vara själv med kattungarna utan Tiffy, så går det också bra. Han är väldigt snäll och försiktig med dem. Men om Tiffy + kattungarna + Diego är ihop går det inte alls! Hon är så beskyddande mot sina små att hon anfaller Diego som en rasande tigrinnna. Hon far på honom så att allt välts omkull i hennes framfart. Hon "brottar ner honom", vrålar, morrar, biter och river honom. Som tur är har han en mkt. tjock päls som skyddar honom och jag har inte sett några sår, blod eller liknande, men stora pälstussar åker av och han är verkligen rädd för henne. Han har ju inte gjort något, så det är väldigt synd om honom. Jag är rädd att hon ska skada honom så jag vågar inte ha dem ihop. Tiffy är en utmärkt mamma och mycket mån om sina små. Hon har inga problem med att vare sig jag eller andra människor hanterar hennes bebisar. Det är bara mot andra katter hon försvarar dem. Nu är bebbarna 8 veckor och förmodligen så slutar hon väl upp att bete sig så här då alla flyttat. Då har hon ju ingen kvar att försvara. Men om jag då behåller Bijou slutar hon kanske aldrig. Det är Tiffys andra kull och när hon hade den förra (som Diego var far till) var han med vid förlossningen samt hela tiden efteråt utan problem. Däremot var Tiffy och min hona Hera (som också hade kull då) osams.

Jag vill inte omplacera vare sig Tiffy eller Diego! Min första skogishona Hera, kommer däremot att bli kvar hos min pappa för hon har det mkt. bättre där. Jag ska låta kastrera henne. Min tanke var därför att behålla Bijou eller att köpa in en ny hona. Jag tror det är lättare att behålla Bijou än att få både Tiffy & Diego att acceptera en ny katt utifrån + OM Bijou visar sig bli bra är det ju lite roligare med en katt man själv har fött upp kan jag känna + att jag har varit med från första början och format henne precis som jag vill ha henne + det är större risk att få in sjukdomar om jag köper in en ny utifrån.

Jag har även känt redan från första början ett starkt band till Bijou, att hon var MIN katt och hon är verkligen både en vacker, snäll, modig och go katt som tydligt visat att hon och jag hör ihop.

Hur hade ni gjort?

LittleL
0

Den är en svår fråga. Behålla eller inte…. Jag antar att dom uppfödare som du pratar om har klämt och känt på dom allihop?? Sen är det ju stamtavlan…Du säger att du inte vet om du ska köpa in eller behålla? Det beror ju på om du vill ha dessa linjerna eller några andra. När det gäller smittorisken är det ju sant som du skriver men samtidigt får man ju ta i beaktande att honan normalt vill stöta bort sin avkomma. Bara för att dom är mor och dotter så är det ju ingen garanti för att dom senare kommer bra överens. Hon är ljuvlig så jag förstår att tankarna finns där:) Så är även Orianne som är min favorit i kullen. Hon är såå bedårande:)))))

Kanske går det bättre med Diego och Tiffy längre fram, när kattungarna blivit lite äldre. Mamman är ju ofta väldigt beskyddande när kattungarna precis har börjat upptäcka den stora världen, utanför kattungelådan/rummet. /Sylvia

bustrollet
0

Klart du ska behålla Bijou,hon är söt som socker:)

Sagolika
0

Vissa har klämt och känt, vissa har bara sett dem på bild. Jag känner att jag skulle vilja behålla någon efter Tiffy och denna kullen är finast hittills. Leigh är en jättefin hane och jag tycker att han & Tiffy fick fina bebbar ihop :)

Ja, Hera stötte bort sin dotter Tiffy efter ett tag.

Hehe, du kan gärna ta Orianne. Hon är bedårande, men hon och jag kommer inte alls lika bra överens som jag & Bijou  gör. Jag har dock listat ut att Orri är helt galen i vissa sorters mat & godsaker samt vissa leksaker. Då kan man få henne dit man vill. Annars har hon inte tid att gosa eller hållas utsträckt. Hon är lite försiktig av sig (men ändå modig och framåt då hon t.ex. leker och helt orädd för Diego som är mkt. större än hon) och lite envis. Vill hon inte hållas så krumbuktar hon bara. Det går inte att tvinga henne, för då blir hon ännu värre. Hon sover dock gärna nära mig i sängen. Det är tur man har en 1.60-säng för nu ligger alla 4 + Tiffy hos mig :)

Ja, vi får se hur det går. Det finns ju tid ännu att tänka lite till.

Sagolika
0

Nya bilder på Bijou, 10 veckor.

Sagolika
0

http://www.blogtown.se/blog.php?id=sagolikas

Länkar till bloggen, där det ligger fler bilder på henne ;)

bustrollet
0

Oj oj vad söt hon är lilla sötisen.Förstår du är sugen på att behålla henne.Hon är bedårande!

Pulcherimas
0

Verkligen bra bilder på kattungarna, på hemsidan!! Bijou är så söt, men håller ändock Orianne som min favorit ;)

/Monica

Sagolika
0

#14 Tack så mycket! :)

#15 Tack! Jag som fått "skäll" för dåliga bilder ;) Ja, Orianne är fin hon med. Hon är tyvärr lite blyg då det kommer besökare och så är hon inte direkt någon knäkatt. Jag hoppas jag hittar ett bra & kattvant hem till henne, som låter henne få lite tid på sig. Hon är gosig mot mig, men Chagall & Bijou är mer framåt. Aurelie är lite mitt emellan :)

Sagolika
0

Även om Bijou stannar, kommer det att dröja lite innan det står på min hemsida, då jag inte vill "skylta" med det förrän jag måste. Detta pga att min familj tycker att jag/vi "har djur så att det räcker". Flört Så det håller jag tyst med så länge som möjligt Oskyldig

Kronängens
0

Jasså, det är så man gör…. och säger att ingen ville ha henne eller?Generad

Det ska jag komma ihåg. Kan bli användbart.Skrattande

Hon är jättefin, så jag förstår att du vill behålla henne. Det hade jag också gjort om jag kunnat.

Sagolika
0

Hum. Jag tror inte de går på att ingen vill ha henne.

Så det får nog snarare vara att hon är tingad. kanske till utlandet, men de backade ur jättesent och sen blev hon för "gammal" för att säljas. Flört Eller: de blev allergiska och måste lämna tillbaks henne och nu är det synd om henne att behöva flytta igen.

Kronängens
0

Ja, det borde också fungera. Hemlis Bra tips att lägga på minnet. Min sambos stopp är tre katter och jag tycker att det är lagom med fem…. Men jag har inte bråttom med något Glad så han ska nog hinna vänja sig.

kerstin2181
0

Ha ha, gud va skönt att vara utan gubbeSkrattande jag bestämmer alltFundersam

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Sagolika
0

I mitt fall är det mina föräldrar som är emot det.

Kronängens
0

Hm… något säger mig att föräldrar är mindre lättlurade…Skrattande

Fast, bor man hemma har de väl en del att säga till om, annars kan de sköta sitt tycker jag.

SillyZones
0

Ja föräldrar har ju alltid åsikter. Men så länge de inte drabbas av att du skaffar dig ännu en katt tycker jag att de faktiskt inte har rätt att lägga sig i. Det har jag gjort klart för mina föräldrar. JAG sköter katterna, jag betalar deras mat, städer mitt eget hus osv. Vad jag gör i mitt hem är min ensak. Efter att jag klargjort detta respekterar de det.

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

SillyZones
0

(Annars kan du ju alltid skicka hit prinsessanRäcka ut tungan) *ler*

WesthKiowas
0

Jag har nog en väldig tur med mina föräldrar. Mamma är uppfödare av Shetland Sheepdog och hon vet precis hur det är. Hon är snarare pådrivande när det gäller att evuntuellt spara en avkomma.

Men även om hon inte hade varit sådan så skulle jag aldrig acceptera att folk ska försöka styra och bestämma över mig när jag är vuxen. He he, jag har en mormor som försöker träget, men hon har inte en chans Skrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Merlyn
0

Håller med #21.

Jag gör som jag vill :-))

Min familj tycker jag är knäpp och katt tokig, men det tar jag med ett leende Skrattande

Lycka till med den vackra tjejen!!

SillyZones
0

#21 Haha, jag har gubbe men betämmer allt ändåFlörtFlört

Sagolika
0

11-veckorsbilder på Bijou

Sagolika
0

Bijou

Sagolika
0

ett till

Sagolika
0

lilla B

Sagolika
0

mammas tös

Sagolika
0

Bijou

Sagolika
0

ett till

Sagolika
0

Min prinsessa

Sagolika
0

min älskling Kyss

Zios
0

Men jisses då, vad ser man när man loggar inFörvånad Hon är helt underbar Kyss En riktig prinsessaSkrattande

Sagolika
0

Tack Monica! :)

iotdis
0

En riktig liten godingGlad/Gunilla

Sissi
0

Hon är ju sjukt söt och jag bara älskar hennes eyeliners, mums!

Sagolika
0

Tack! Ja, hon har söta eyeliners :) Hela hon är söt, vacker , bedårande osv. Jag bara älskar henne! Kyss Hon är väldigt gullig i  sättet också. Snäll, mjuk och go men ändå busig. Har inte sett något "paddtemperament" på henne. Inte än i alla fall ;)

Det går jättebra att ha ALLA katterna ihop nu i hela lägenheten. Tiffy anfaller inte Diego längre. Hon kan få enstaka miniutbrott då hon fräser till och örfilar honom lite, men inget allvarligt. Det känns jätteskönt.

Jag måste behålla Bijou. Hon är en sådan katt jag själv skulle kunna tänka mig att köpa in utifrån (även om jag, petig som jag är, kunde önskat att den och den lilla grejen kunde kanske vara mer si eller så, men den perfekta katten finns ju inte, så jag tycker nog att hon är "bra nog" att behålla och avla vidare på och nog borde hon duga att ställas ut också?).

Sissi
0

#42 Ja, jag hade då defenitivt behållt henne.

Bild #33 säger allt, man bara smälter!

Bladdermaja
0

Oh my god,

Vilken läckerbit. Behåll henne. En katt helt i min smak.KyssHon kan få flytta till mig.

// Maja

kerstin2181
0

oj oj så vackerKyss

Sagolika
0

Tack för alla vänliga ord om lilla Bijou :)

bustrollet
0

#14 Ja men iannat fall får hon gärna flytta hem till migFlört Hon är så otroligt söt..En riktig liten prinsessa!!

Signe-Jonna
0

Jättefin och alldeles alldeles UNDERBAR! Kyss

[toribo]
0

så SötKyss

Sagolika
0

Bijou 14 veckor

Sagolika
0

Bijou

Sagolika
0

Bijous tofsar på ena foten "snöskor"

Sagolika
0

Räcka ut tungan

Sagolika
0

Bijou tvättar tassarna

Sagolika
0

Bijou sover i soffan

SillyZones
0

Underbar flicka!

/Jessica

Sagolika
0

Kolla in Bijous "snöskor" (tofsar på fötterna) på alla 4 fossingarna! Hon är andra katten från vänster på bilden. De är 13 veckor på bilden.

Sagolika
0

Tack Jessica! Glad

kerstin2181
0

Bara njuterKyss

Ixatrixa
0

Vilken sockersöt liten prinsessa….underbar teckning och färg!

Sagolika
0

Tack! :)

Sagolika
0

Lite nya bilder på Bijou

Sagolika
0

lilla B

Sagolika
0

en till bild på henne

Sagolika
0

B

Sagolika
0

mitt smycke :) Bijou

Sagolika
0

Kyss

Sagolika
0

sömnig efter allt galopperande med syrran

Sagolika
0

B

Sagolika
0

sista bilden

kerstin2181
0

Mumsig värreKyss

Myskatten
0

åå va fin hon är Kyss Eva

Sagolika
0

Tack ska ni ha! :)

Mulan
0

Hon är jättevacker! En riktig liten prinsessa!

mvh Malin

Sagolika
0

Tack snälla Malin! :) Jag är glad att du tycker om henne. Tror du jag äntligen fått min utställningskatt nu? ;) Hoppas det!

Tyvärr lyckas jag inte fånga katternas skönhet på bild riktigt. De är mycket finare i verkligheten. Det vet de som sett dem.

Bijou får fri tillgång till bästa möjliga mat av alla de slag, men just nu är hon så mager och "knotig" tycker jag, för hon växer snabbt. Om man jämför med Aurelie (som är kortare & mycket knubbigare), så är Bijous kropp längre och högre och huvudet är mycket längre/högre det med. :) Något "paddtemperament" har jag inte märkt på någon av de tre systrarna. De är tvärtom oerhört milda & vänliga i temperamentet.

Jag ska låta rabiesvaccinera Bijou, så att vi kan ställa ut även i Danmark så småningom. Jag hoppas vi kommer med på någon av utställningarna i Skåne. Sen vill jag gärna till den för enbart skogisar i Göteborg till hösten. :)

ingela-anthon
0

Hej Nina!

Roligt att du behåller henne. Hon är en riktifg skönhet!

Och det där med "padd-temperament" tror jag personligen bara är en myt. Har fått två sköldpaddor i kullen och har en kastrathona sedan tidigare och ingen har någonsin visat några sådana tendenser.

Sagolika
0

Tack Ingela! Ja, hon är en fin flicka :)

Jag har hört några som vidhåller att padd-temperament faktiskt finns, men förhoppningsvis slipper vi uppleva det ;)

Sagolika
0

Nya bilder på Bijou från 7 mars, då hon följde med och lämnade Aurelie i hennes nya hem.

Jag & Bijou

Sagolika
0

Vi två igen

Sagolika
0

Bijou undersöker allt möjligt i Aurelies nya hem

Sagolika
0

Bijou

Sagolika
0

lilla B

Sagolika
0

siktar på fjädervippan ;)

Sagolika
0

Jag bjuder på min fåniga, överraskade grimas ;) för min katt är  åtminstone fin på bilden Skrattande

Sagolika
0

Nu är Bijou jätteglad, för Chagall är här på besök. Så nu kan de härja vilt, galoppera runt och brottas. Chagall behöver verkligen det. Han har ett bra hem, men saknar en kompis att leka med.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.