Ny här... lite frågor!!
Hejsan!
Jag har nyligen upptäckt det här forumet! Hoppas jag som nybörjare kan få lite svar på mina frågor. Jag har en skogkatthona sedan ett år tillbaka. Hon är familjens diva och vi älskar henne! Nu till mina frågor. Jag har förstått att skogkatten ska ha en rak profil. Det har inte vår donna men det beror på hur pälsen växer på henne. Om man stryker längs nosbenet känner man och ser att profilen är rak men hon har mycket hår i pannan som gör att noslinjen ser konkav ut. Räknas detta ändå som ett "fel" exteriörmässigt?
Sedan undrar jag om det är vanligt att skogkatter lägger svansen uppefter ryggen? Så fort det är lite fart på henne och hon inte bara "spatserar" omkring ser hon ut som en liten ekorre!
Hejsan!
Välkommen hit och hoppas att du ska trivas här hos oss!
Om profillinjen är rak så är det som det ska. Många som ställer ut väljer att "trimma" bort håret som gör att profilen ser böjd ut.
Det som du beskriver på din katt är förmodligen ett fenomen som kallas "gladsvans". Det innebär att svansen är något överrörlig i sig, och katten lägger den extra långt fram på ryggen när den uppspelt eller glad. jag har själv en katt med gladsvans. Det finns också något som heter ekorrsvans, men då bär katten svansen som en knorr (tänk älghund/spets) på ryggen konstant.
Mvh/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jaha! Gladsvans måste vara det hon har då!
Tack för svaret.
Varsågod! Har du andra funderingar eller vill dela med dig av något så är du varmt välkommen!
/Jessica

Välkommen Hekla
själv har jag en av varje, på det du beskriver, min Princess är mycket välpälsad i profilen, och ser inte ut att ha en rak profil, och sen har hon en liten pälsvirvel i pannan, men hon är rak, sen mitt skånetroll Satin, håller svansen som du beskriver, när hon är nöjd o belåten, glad och busig, oftast spinner hon högt med
Princess

Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Skånetrollet Satin
Hittade dock ingen bild på när hon har svansen på ryggen, bara när hon har den högt

Hej!
Jag är också ny här på forumet.
Jag har 2 skogisar och en huskatt. Min första skogis skaffade jag mig 1991. Tyvärr blev han bara 3 år.
#6 Välkommen Maaro! Vad roligt att du hittat hit och hoppas att du ska trivas!
Mvh/Jessica

Tack!
MVH Malin

Välkommen Malin, hoppas du ska trivas, man kan lära sig massor här, och träffa trevligt folk

Tack!
Jag kommer säkert att trivas, plus det är alltid roligt att lära känna nya människor, speciellt kattälskare!
MVH
Malin