Efter kastrering
I morgon ska min lilla hona kastreras. Hon ska kastreras med titthålskirurgi så det blir bara ett litet snitt med ett stygn. Hur brukar det fungera efteråt när man har fler katter? Brukar ni ha dem separerade eller tror ni att jag kan ha mina två ihop?
/Anna

Ska du hämta henne fortfarande sovande eller på eftermiddagen när hon är vaken?
Har du många andra katter
Du får väl se lite hur dom beteer sig men vill hon sova kan hon ju gärna få mysa i ett eget rum

Jag hämtade henne när hon hade vaknat. Nu har hon sovit sen vi hämtade henne kl 14. Varit uppe och vinglat ett par gånger och försökt att hoppa upp till sin favoritplats längst upp i klätterträdet. Det fick hon inte för mig så nu har hon däckat på golvet igen. Hon har kissat ner sig två gånger. Hur länge har era katter varit groggy efteråt? Min andra katt som jag kastrerade var som vanligt när hon kom hem redan.
/Anna

Mina har varit sovandes när jag kommer hem, brukar då få ligga några timmar i buren, för att ha dom vinglandes runt. Vinglar hon fortfarande?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ja hon kan knappt stå på benen. Hon fick sprutan kl. 10 i morse.

Hej! Min ena hona kastrerades också idag och jag hade tänkt gå in och skriva en liknande tråd. Är jättenyfiken på andras erfarenheter kring detta.
Är din hona fortfarande lite vinglig därhemma? Stackarn som kissat på sig, kan inte vara roligt. Mår hon bättre nu?
Min tjeja härhemma hämtades runt kl 16.00 idag, och hon var då mycket trött och hängig. Upplevde henne lite "groggy" som du säger. Hon fick vara i ett eget rum ett par timmar men jag släppte sedan ut henne till de andra katterna (hennes dotter på 16 veckor samt en annan fertil hona). Min andra hona gick efter henne och skrek och ropade och lade öronen platta. Nu morrar hon när hon kommer i närheten och har koll på henne heeeela tiden. Det börjar dock avta litegrann tycker jag. Dottern morrar högt och "blåser" upp sig när mamma kommer i närheten. Jag antar att de tycker hon både luktar konstigt och ser skum ut med tratten på
Hon är fortfarande jättetrött och sover mycket. Inatt tänker jag ha henne avskild från de andra, så hon får vila ordentligt.
Hur går det för dina katter? Har du släppt ihop dem?
//Åsa

Hej!! Ja, mina katter är ihop. Den andra bryr sig inte nämnvärt om henne. Hon har tvättat henne lite och verkar tycka lite synd om henn. Eftersom hon kastrerades med titthål så har hon ett rätt litet snitt och vet. sa att dom kan vara ihop för att de inte kan göra någon skada vid såret. Han verkar ha sytt väldigt bra. Hon slipper tratt.
Ja, hon är ff väldigt vinglig och trött. Rör sig någon dm emellanåt när hon vaknar till men somnar snabbt igen. Tycker så synd om henne. Tycker att hon borde piggna til nu. Hur är din nu? Ff vinglig?
/Anna

Hon har inte varit särskilt vinglig alls faktiskt. Mycket trött och hängig dock
. Jag har gett henne lite kokt fisk och ska snart natta både mig själv och henne då jag enormt kvällstrött =) Hoppas din tjej piggnar på sig snart. //Åsa

Åt hon fisken? Min tjej har inte ätit eller druckit något alls sen igår kväll.. Kanske ska prova att koka lite fisk jag med.

Japp, hon åt den med slukande aptit =) Men, hon har en aptit som en häst även i vanliga fall också =) Druckit har hon gjort flera gånger dock. Du kan väl tillaga något som din tjej tycker jättemycket om så kanske hon äter litegrann.. Kan ju vara så att hon mår lite illa kanske?

Jag håller på att koka fisk nu. Det gillar hon! Hoppas hon kan tänka sig att öppna ögonen och smaka lite. Skulle vilja att hon drack lite också.. Ja, jag har funderat på om hon mår illa för hon ligger hela tiden med alla fyra tassar i golvet. Vill inte ligga på sidan.
Har kastrerat tre honor och de betedde sig helt olika efteråt…den första var hur pigg som helst och for upp som vanligt på en garderob
Den andra tjejen var lite tjurig efteråt och ganska trött…och det tog en stund innan hon blev sitt vanliga glada jag.
Den tredje reagerar ganska snett på att bli sövd och for runt ganska mycket när hon piggnade till efter operationen. Hon hade också ganska snyggt hjälpt till att plocka två av de tre stygnen när vi åkte på återbesök för att plocka bort dem.
Behövde ingen tratt eller strumpa på kroppen vilket kändes skönt.
Har haft de nykastrerade i sovrummet lite isolerade första dygnet de är hemma för att de skall ha mycket mjukt att landa på när benen är lite ostadiga. Då får de lite tid att tvätta sig rena och lite lugn o ro.
De andra kissarna tycker att de luktar lite mysko och är väldigt nyfikna.

Ja, mina två har ju också reagerat väldigt olika. Nu är lillskruttan piggare iaf, men lite nere. Antar att det inte är så konstigt med tanke på vad hon har gått igenom. Min äldre hona som i vanliga fall är mer vild än tam har vart super gullig och beskyddande mot den lilla sen hon kom hem. Så för en gångs skull har vi haft en lugn natt =) Inga race genom lägenheten..

#11 Jag hade henne i sovrummet med mig inatt, så hon fick lite lugn och ro, vara ifred för de andra m a o. Min andra hona är inte bara nyfiken, hon går efter henne och "ropar" högt. Detta har lugnat ner sig idag tack och lov.
#12 Vad skönt att höra att din tjej är piggare idag 

Mycket skönt att höra att hon piggnade till, kanske fick lite för mycket droger
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ja hon fick nog lite väl mycket droger verkar det som. Nu har nästa problem uppstått. Hon kräks! Tre ggr idag vad jag har sett. I morse var det fisk i spyorna (som hon åt i förrgår) sista högen bestod av osmält torrfoder. Varför spyr hon???