Blått/Svartsilver
Hejsan!
Eftersom jag aldrig haft blått i mitt katteri förr undrar jag lite om skillnaden mellan blått/blåsilvermönstrat och svartsilvermönstrat. Finns det några bra "knep" att se skillnader? Jag har hela tiden sett min lilla Ronja som svarsilvertigré, men jag kom att tänka på här idag att hon kan ju faktiskt vara blå också… Iaf genetiskt. Eftersom jag inte haft det eller sett det på kattungar vet jag inte hur det ser ut.
Har ni några bra bilder på kattungar som är blå eller blåsilver (med mönster), respektive svartsilver (med mönster) så det går att jämföra lite?
Tyckte inte skogkattsslingans färgschema gav mig så mycket i just de här färgerna….
Här är en blåtigré och vit katt att jämföra med (när någon lägger in en blåsilverkatt).
S*Kronängens Toulouse, a 09 23. Här sex veckor.

Susanna
Här är hans blåtabby brorsa, S*Kronängens Tomas O'Malley, a 22. Han är två veckor på bilden.

Susanna

Svartsilverspotted-vit S*Drakborgens Ralf Väderhatt

Tack så mycket för era bilder allihop! Jag tycker fortfarande det är svårt att de någon större skillnad, men på #7 blev det nästan tydligast ändå. Tror Ronja är svartsilver för hon har nästan svarta ränder vid skuldrorna, och om jag tittar på bilderna på blåsilver så ska de väl inte ha något svart alls?
Jag spanar på kontrasterna på ränderna…på en blå ser det ut som någon har suddat ut blyertstrecken lite slarvigt med suddgummi.

Hej!
Tassar, nos och markeringarna i ansiktet är för mig tydligast när jag kollar om de är svartsilver eller blåsilver. I vår senaste kull tillsammans med S*Fairyhearts (#7) så hade vi tre blåsilver i olika nyanser. En väldigt ljus (Sharin Foo), en lite mörkare (Dolores O'Moose) och slutligen en mörk (Minnie Moose). Tittade man på ansiktets markeringar samt tassarna var det dock ganska klart att de var blåsilver och inte svartsilver (även om deras silver utvecklades olika och gav oss mkt bryderier…).
mvh Malin
Det var väldigt svårt att se skillnaden, men bild #7 gjorde det något lättare, men dock inte solklart.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#11 Om man tittar på kindbenen, nosspegeln och frambenens markeringar så är det relativt enkelt. Även om det är en ljus silverkatt så ser man skillnaden i att det inte är grått utan mer svart runt kindbenen och uppe på ryggen samt på frambenen. Svårast tycker jag är att se på en mkt ljus silverkatt med mkt vitt.. Då är det inte helt busenkelt.. Allra lättast är det om man har (som vi hade) en kull med 6 st, varav tre svartsilver och tre blåsilver.. Då kan man enkelt jämföra markeringarna och se skillnaderna mer tydligt. På vår hemsida www.vildhjartas.se kan ni under kullar och kattungar se flera ex på svartsilver i olika nyanser samt blåsilver o dess skillnader.
mvh Malin
#12 Tack Malin, jag har fattat att en svartsilver är mörkare i färgen, men inte riktigt vart man ska titta…som t ex då på kindben, nosspeglar och frambenen.
Ska väl ta mig en titt till på dina blåbär, jag som har tittat på dem typ 1000 ggr minst redan *ler*.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jag har haft lika svårt att se skiland varje gång jag har haft blått och svart för att kuna se om dom är silver.. Jag har haft hjälp av andra alla gånger :)