Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2183 ggr
Fairyhearts
0

Kolla Masken

Är det någon som testat detta att skicka in träckprov och få besked på mask hos sina katter eller kattungar?
Tycker det verkar kanonbra. Har väntat på detta länge då jag inte är för avmaskning "bara för att". Särskilt hos små kattungar.  Jag tänker testa detta nästa gång jag har kattungar och skicka in ett samlingsprov.
Ni som är nyfikna läs mer här http://www.kollamasken.nu/ eller här
http://www.vidilab.se

/Marie

kerstin2181
0

Många avmaskar säkert sina katter för bara att, visst är det för att skydda dom mot äckliga parasiter, men inte alltid så bra, då katterna kan bli immuna mot maskmedlet, om dom får det för ofta

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Draken_old
0

Det låter kalas!
Jag är själv motståndare till onödig avmaskning.
Vår veterinär säger att det "sliter" mycket på de inre organen och dessutom syns det väldigt tydligt vid obduktion om djuret har varit avmaskat ofta..

Jag har flera gånger skickat för analys till SVA men inte någon av gångorna har det funnits någon mask, ägg eller dyligt….

[Skogsjentans]
0

Skrattande Jätte vettigt! Håller med alla ovan! Har ej provat än. Priset ligger runt 350 kr/st, men det kan det ju vara värt, för som sagt, så avmaskar vi ihjäl våra älsklingar till slut!

//Marianne

maximus
0

Det är ju jätte bra att det finns för katter ,har använt det på våran ponny där det är jättebra ,på den sidan har det gått så långt att man INTE kan köpa avmaskningsmedel (OKT-07) utan  recept . så det kan ju hända att det kommer at bli så för smådjur också om vi inte är lite med försiktiga med avmaskningen ,så det är kanon bra att kollamasken finns även för katt /AnnetteGlad

WesthKiowas
0

Skulle faktiskt aldrig fresta mig att skicka prover för 350 kr per katt! Skulle ju bli ruinerad. Jag är heller ingen sådan som avmaskar för mycket. Jag avmaskar vid förekomst eller ca varannat år. Har gjort det innan nya kullar. Har aldrig någonsin haft mask på mina katter och då har jag haft katter i 17 år.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mizzi
0

Katter som inte går ute behöver inte avmaskas överhuvudtaget om man inte uppenbarligen sett att dom har mask sa en vetrinär.

För att få mask måste dom ha ätit möss,råttor mm som sprider det vidare till katten.

Att det smittar från katt till katt (förutom från mor till barn) är också ytterst ovanligt fick jag höra.

Precis som det skrevs ovan så gör det mer skada en nytta att avmaska i onödan.

Så egentligen ska man inte avmaska katterna alls om man absolut inte VET att katten har mask.

Labolina_73
0

#5 man kan tydligen testa flera katter samtidigt,, dvs att man om man har en kull,, tar från mamman och sedan oxå lite var stans från lådan,, sedan skriver kattungekull samt mamma eller liknande på.

Och gör man sp så blir det ju ca 350 kr för alla katter i hemmet..

Jag tycker att det låter superbra. :-)

//Linda

[Skogsjentans]
0

#7 Håller med dig!

Tack för upplysningen om att "kull-testa"!

Skrattande Marianne

Fairyhearts
0

#7 Så bra, för så tolkade jag det också när jag läste om det. Ett samlingsprov som jag skrev. Tänkte inte ta ett prov på varje katt utan om man har en kull så kan man testa och se om det finns mask.
För om det inte finns så slipper man ju ge avmaskningsmedel och finns det så avmaskar man, för då vet man. Känns ok att kosta på ca 300 kr någon gång när man har kattungar eller iofs misstänker mask.

Skönt att så många åtminstone verkar restrektiva med avmaskning vare sig test eller inte. Jag tror snart det blir recept på avmaskningsmedel för alla djur, eftersom man generellt avmaskar för mycket.
/Marie

Sagolika
0

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=137627

Här står det att testet inte är 100% tillförlitligt och att de flesta katter har spolmask inkapslat i musklerna. När kattungarna diar sin mamma överförs larverna till kattungarna via mjölken och de utvecklas till maskar. Så enligt den som skrev detta så bör man ändå avmaska sina kattungar.

Seerath
0

Jag har hört att man kan testa hela kattflocken på en gång om man bara meddelar att det är flera. Då plockar man lite varstans i lådan och skickar in.

#10 Jag skulle vilja ha nåt svar på det där, det är trots allt bara en person där som skriver det. Vill veta vad andra anser om det

Kronängens
0

Jag har hört av veterinärer och andra att spolmask finns latent hos mamman, och överförs till ungarnna när de diar. Det är därför man ska avmaska sina kattungar. Det tar tre veckor för äggen att bli mask så därför ska man avmaska innan tre veckor och sedan fortsätta varannan vecka eller enl. vad som gäller för det maskmedel man valt.

Spolmasken kan ha försvunnit om man haft generationer av innekatter eftersom katten från början får det av att ha ätit bytesdjur eller från sin mamma om hon överförde det i modersmjölken… De kan också få spolmask genom en smittad katts avföring.

Man måste ju kunna skicka maskprov från flera kullar , och om ungarna aldrig har mask kan man väl anta att katteriet inte har spolmasken. Ju fler katter man har desto svårare måste det vara att veta om en av honorna har det latent. Det förutsätter väl också att ingen av katterna går ute i rastgård där det går att fånga möss.

Själv vågar jag inte chansa utan avmaskar mina ungar.

kerstin2181
0

Min vet säger osso, att ungarna ska avmaskas, då det överförs från mamman, mina huskatter kommer ju utifrån den fria livet, men dock 04, så de är grundavmaskade med axilur/drontal.

Ska träffa en annan vet nu 11,30, ska kolla detta med honom, vad han anser om detta

[Skogsjentans]
0

Ska bli spännande att få höra vad din vet har att säga om saken. Återkom med svar, tack!

//Marianne

svarttraskets
0

Håller med #12 då jag också har hört samma sak av min veterinär som har varit på ett seminarium angående detta ämne. Masken ligger latent i katten och släpps oftas i stressmoment som till ex. parning, födsel mm.  Det är ju inte bara möss de kan bli smittade utav, utan även flugor och annat småkryp, som mina katter mer än gärna mumsar påSkrattande. Då mina kattungar aldrig har reagerat negativt på avmaskningen så kommer jag att fortsätta att avmaska de och deras mamma samt även de andra i katteriet (endast när jag får kullar och då högst en gång/år)

/Martina

kerstin2181
0

Fick samma svar utav denna vet idag, kattungarna ska avmaskas, då maskproceduren sätts igång redan vid parningen, kattungarna får sk dimask

Fairyhearts
0

#16 Men om inte mamman har mask då? Bör man inte testa vid ca 4 veckors ålder istället för att se om det verkligen finns mask. Medlet fräter ju på tarmar, slår ut även annat som är bra i tarmarna och vi riskerar att maskarna blir resistenta!
Jag kommer definitvt att testa detta kit vid nästa kull, hade varit intressant att hör om någon hade testat för att se hur man tycker det fungerar.

Här finns lite att läsa som är intresant på SVAs sida. Bla att strikt innekatt inte har spolmask.
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Spolmask-katt/

Om man misstänker mask är jag också för avmaskning, men varför inte göra ett samlingsprov först då?

/Marie

Sissi
0

Riktigt bra!
Jag tror vi avmaskar våra kattungar onödigt många ggr.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mizzi
0

Rent logiskt så bör ju mamman inte ha mask om hon är en strikt innekatt och blivit avmaskad förut, då kan ju heller inte ungarna få det.

Kollar man tex en hona och det visar att hon inte har mask så borde man ju egentligen inte behöva avmaska ungarna heller   eller ……….

Kronängens
0

Om mamman var avmaskad som unge innan tre veckor och alltså inte utvecklade spolmask (eller tidigare generationer) och om mamman inte har rastgård där hon kan fånga byte eller delar sandlåda med katter som kan fånga byte så borde hon kunna vara garanterat spolmaskfri ja. De kan ju också få spolmask av bytesdjur eller i sandlådan av annan smittad katts bajs.

Många av oss har ju innekatter sedan generationer. Skulle kunna vara rastgårdarna som ställer till det då. Själv har jag en utekatt som ev. skulle kunna smitta mina katter, så jag väljer att avmaska ungarna. De vuxna är jag däremot sparsam med att avmaska.

maximus
0

som sagt om man bara avmaskar på hursom helst så kommer det att bli som på häst att man INTE kan köpa avmaskningsmedel utan recept

så suntförnuft råder

/Annette