Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 12-omplaceringar
Läst 2217 ggr
pacados
0

bekymmer...10 månaders hona akut ompl!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej alla!!

god fortsättning på er!

jag har en 10 månaders hona utplacerad på foder, och hon verkar inte trivas. Jag kan inte ta hem henne just nu då vi håller på att flytta, så jag tänkte sälja henne elr foder igen,rätt hem viktigast.

Bekymret med henne,enl fodervärden, är att hon sätter sig och kissar lite på kläder,i sängar, i hundkorgen… Jag tror hon gör detta för att göra anspråk på sitt revir och sa att hon får sluta städa så maniskt,hon tvättar kattlådan med klorin 1 g i veckan..Hon dammsugar säkert 2ggr om dagen och skurar golvet.Plus att hennes förhållande är lite turbulent, och jag tror det blir för mycket för min lilla tjej.

Hon är svartsköldpaddstabby, otroligt vacker och feminin,har ingha bilder på henne nu, men sen hon va liten.Utställd 1 gång, ex2 blev slagen av kullsyster. 

Hade tänkt mig 4000:- för henne elr foder. Är det för ycket begärt priset,så säg till, men jag tycker inte det,hon är ju renrasig,chipmärkt,vacc, avmaskad.Hon är ju van vid barn och hundar, men hon behöver ett hem där hon tillåts vara katt och få ha sin doft och kissar hon på kläderna, så ja,då får man tvätta dom… det är ju int hela världen…

tacksam för svar och tips hur jag kan lösa detta snbbt, för hon kan inte vara kvar,för fodervärden gnäller hela tiden om hur jobbigt det är…

mvh jennifer

pacados
0

*puttar upp*

fortf problem och hon är kvar…

Kubana
0

Har ni funderat att prova och kastrera?

Det är inte många som vill köpa en katt som inte är rumsren och kissar på kläder och i sängar etc. Att säga att det inte är hela världen är lite att sopa problemet under mattan. Det ÄR ett stort problem att få hemmet förstört av kattkiss.

Jag skulle först och främst kastrera henne och se om det hjälper.

Sagolika
0

Har ni kollat så att hon inte har urinvägsinfektion i och med att katter då ofta kissar på mjuka saker?

Vad skurar hon golvet med? För det ska hon inte skura med Klorin, då det lockar dem att kissa ännu mer.

Är det inte UVI kan det ju även vara för att hon inte trivs av olika anledningar, att hon är könsmogen osv. Jag hoppas att det löser sig.

Angående priset för henne, så tycker jag att det är alldeles för högt satt när det är en katt med kissproblem, för om man inte får rätt på det så är det olidligt och något som inte många står ut med i längden, utan då slutar det i värsta fall med att de får bli stallkatter eller avlivas :( Så pga det borde priset vara lägre, inte pga hennes ålder. Men har ni tur är det bara UVI som kan medicineras bort eller att hon trivs bättre någon annanstans där det är lugnare miljö för henne. Bor hon ihop med hund/hundar? Hur trivs hon med det? Accepterar hon andra katter eller vill hon vara ensamkatt, tror du? Om du hittar ett nytt foderhem, hur ser avtalet ut? Jag kan höra runt lite om du vill, men då är det bra om man vet så mkt. som möjligt. :)

mvh Nina

UncutDiamond
0

#3. Jag tvättar mina golv med klorin . Men jag har inga katter som pinkar . Jag tvättar med det för att få bort bakterier. och det är jag supernöjd med. Jag tvättade med ajax tidigare för att jag okså hade hört att om man tvättade med klorin så skulle katterna kissa över.

/Theresa

pacados
0

#2 kastrera just nu är uteslutet då hon har hög potential för avel/utställning! och det är ju liksom därför hon är på foder..för jag ville ha en kull efter henne.Jag sopar inte problemet under mattan,annars hade jag ju inte skrivit här!

# Nina,guld värd är du!! jag går gärna ner i pris till rätt hem, och jag tror hon vantrivs och hon kissar inne varje gång hon löper..jag sa att p-piller kan lösa dom problemen, men hela grehjen är att fodervärden verkar inte gilla situationen i sig, hon gnäller om att hennes hundar luktar hund, att det sitter i hennes kläder (doften av hund) hon torkar allt med klorin,golv,kattlådan 1 gg i veckan, skurar kattställningen med medel…alltså, det är nog där problemet är mest, men jag ska ta henne till vetr i veckan för att utesluta UVI, tack för tipset på det! 

hör av mig här om det blir förändringar, men kolla gärna runt Nina,jag litar på dig!

Signe-Jonna
0

Om nu inte detta kiss-beteende är medicinsk, kan hon då inte föra vidare detta beteende till avkomman?

[Skogsjentans]
0

Hej!

Jag vill bara tipsa om;

Bach Räddningsdroppar (lugnar effektivt en stressad katt och matte/husse med för den delen. För mera information kontakta mig på skogsjentans@hotmail.com)

Feliway (lugnande kattferomoner, finns att köpa hos veterinärer)

Piss-Off spray (tar bort kissdoft)

Lycka till!

//Marianne

[Pimme]
0

#5 asså nu blir ja upprörd. Hur kan du sätta avel/utställning före kattens bässta? Katten har bott länge på ett ställe där hon inte trivs å du har låtit henne bo kvar där bara för att du ska kunna ta kull å ställa ut. E de inte egoistiskt tännkt? Kastrering borde va ett altenativ.

Kubana
0

Frågan är vad som är viktigast i det här fallet. Om katten är frisk betyder det förmodligen att hon inte trivs, inte får ro eller inte mår bra på något sätt. En kastrering kan ju hjälpa henne till ett bättre liv, är inte det viktigare än att ta en kull på henne? Jag skulle personligen aldrig utsätta en katt som inte mår bra för en graviditet och födsel med allt vad det innebär om hon inte försändras radikalt efter en omplacering. Men som sagt, det är mkt svårt att hitta ett nytt hem till en "problemkatt"

Labolina_73
0

#7,, du har mail.. :-)

//L

[Pimme]
0

#9 å ja e helt enig me dej.

Florinellas
0

Jag tycker det låter som om det är fodervärden som har problem, ett mer harmoniskt hem skulle kanske få katten att sluta.
Om ni uteslutit medicinska skäl och P-piller inte hjälper skulle jag nog testa ett bättre hem för tösen, hjälper inte det återstår kastrering…
Trivs hon med sanden de använder och lådans placering?

Jag har själv två honor som urinmarkerar vid löp, det är helt naturligt för dem och inte något fel. De två töserna får P-piller och då försvinner såklart problemet.

Lollo

ingann
0

#0 har du inte flyttat färdigt än så du kan ta hem henne? det är ju trots allt du som ägare som är skyldig att se till att din katt har det bra.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sagolika
0

#4 Det är inte alla katter som kissar på golv som tvättats med Klorin. Mina kissar inte heller om jag tvättat golven med Klorin. Men har man en katt som går och kissar är det kanske en onödig risk att ta. Själv skurar jag med hett vatten och antingen såpa eller allrent av olika slag för variation. Virkon-S dödar väl också bakterier, så det kan man ju också använda sig av. Jag tycker själv att Klorin luktar så starkt och inte så gott, så det använder jag bara nå´n gång ibland, inte alltid.

Det är jättebra Jennifer att du ska kolla henne hos veterinär så att hon inte har UVI. Jag tror att det är situationen i hemmet hos fodervärden i kombination med att katten är könsmogen och tydligen inte får p-piller som är problemet. Hoppas att det dyker upp ett lämpligare hem. Jag har frågat runt lite, men inte fått napp än. Du kanske kan annonsera i lokaltidningen, på Blocket m.m. med en fin nytagen bild.

Jag tror säkert att Jennifer tagit hem katten till sig om hon hade haft möjlighet. Det är inte säkert att man bara kan fösa in en katt på 10 månader till flocken. Nu ses hon som främmande och kanske hon inte går ihop med de övriga. Kanske finns ej heller möjligheten att dela av hemmet så att de kan delas på om de inte är kompatibla.

ingann
0

#14 hon skrev själv i #0 att hon inte kunde ta hem katten för att de höll på att flytta (2 januari vilket snart är 2 månader sedan). om katten mår så dåligt hos fodervärden borde den hunnit tagits därifrån under denna ganska långa tiden.

/Ingalill

pacados
0

Nina, jag bugar för dig!!om du hittar någon vet du var jag finns, för jag slutar from nu att bevista mig med folket här, på forumet överhuvudtaget. Tack för att du försökt och för att du stöttar mig!!Evigt tacksam!!

och jag har inget att säga mer för jag är så trött på den här stämningen på forumet.

ingann
0

nu lär jag säkert få massa ilskna kommentarer men men…

hur kommer det sig att när privatpersoner (ej uppfödare) skriver ut omplaceringar av olika anledningar (och anger att det är för kattens bästa) får de massor av ilskna kommentarer från många o nästan ingen reagerar på det?

när en uppfödare får kommentarer som inte ens är ilskna utan ifrågasättande kallas det dålig stämmning?

vad vore ni uppfödare utan oss sällskapskatts-köpare? inte uppfödare av katt så länge till iaf….

/Ingalill

Kubana
0

Ofta får jag känslan att det bara är komentarer från andra uppfödare som är intressanta här inne, resten ignoreras. Kanske dags att byta namn på forumet till Norsk Skogkattuppfödare i fokus?

ingann
0

#18 precis den känslan har jag oxå!

/Ingalill

favoritkatten
0

#18 Hej hej du har så rätt så, vi e många som känner det likadant. Stor kram till dig, att du märkt det vi länge känt.

Cina

SillyZones
0

#18 Självklart är det inte så. Vad enskilda personer har för uppfattning om saker kan jag inte göra så mycket åt, vad forumet har för inriktning kan läsas i Om Sajten.

#15 Det finns ingen anledning att ifrågasätta någon annans beslut öppet på forumet, då vi inte vet bakgrunden eller omständigheterna till fullo varför en person agerar som denne gjort eller omständigheterna runt fallet. Det enda vi kan och bör göra är att komma med förslag som kan användas för att råda bot på situationen. Jag vill INTE driva det här forumet som en klappjakt på folk av olika anledningar. Har man åsikter om detta så kan man vända sig till personen direkt, via PM och agera ut saken där, istället för publikt. Och detta handlar inte om att det skulle vara skillnad på uppfödare eller privatpersoner, samma regler gäller alla.

Mvh/Jessica, Sajtvärd

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Sagolika
0

Många som flyttar har flyttröra i månader! Det kan ta ett halvår eller mer. Det känner nog många till. Det kan faktiskt ta sin tid att få ordning på allt. Särskilt om man arbetar samtidigt. Man ska både hinna med och orka. Det brukar vara många kartonger som ska sorteras och allt ska sättas på plats. Kanske behöver man renovera först innan sakerna kan sättas på plats. Så dels förstår jag att man kanske inte vill ta dit en katt i flyttröran (det är ju av omtanke om katten) och som jag skrev tidigare, så är det ofta inte alltid möjligt att sammanföra flera vuxna fertila honor. Det kan bli rejäla bråk och det vore ju inte så lyckat, speciellt inte med en katt som uppenbarligen behöver ett lite lugnare hem.

I det här fallet är det fodervärden som klagat över den kissande katten, men har själv troligen orsakat kissandet genom överdrivet städande, turbulent tillvaro med mycket oväsen samt en ovilja att ge katten p-piller fast hon är könsmogen (inlägg #12 från Lollo var mkt. bra). Hon har själv gått med på och varit införstådd med att katten skulle ha en kull eller också fick hon köpa loss henne och låta kastrera henne. Dessutom har fodervärden velat hit och dit och inte kunnat bestämma sig för om hon ska ha katten kvar eller ej. och ändå beklagat sig över något hon troligen själv orsakat. Antingen får hon ju bestämma sig för att ha katten kvar och då åtgärda det hon gjort fel, så att katten trivs bättre, eller också får hon bestämma sig för att inte ha kvar katten. Vare sig katten eller uppfödaren gagnas av ett sådant velande! Det är alltså inte uppfödaren som ska klandras i det här fallet, utan fodervärden.

Det kan finnas relevanta orsaker till att såväl uppfödare som privatpersoner behöver omplacera för kattens bästa och då tycker jag att det är helt i sin ordning. Men det finns även personer som omplacerar för saker som "fejkad allergi", tidsbrist, att man tröttnat, skaffat hund, barn osv. där man borde haft lite mer framförhållning och där det mest är rena rama undanflykterna och där upplever jag det som att det är långt fler privatpersoner än uppfödare som omplacerar av sådana anledningar. Många privatpersoner har heller inte en flock fertila katter som man måste beakta om katterna kommer överens eller ej.

Vidare så är det helt okej att privatpersoner och inte bara uppfödare uttalar sig här på forumet och är med och diskuterar. En privatperson kan ändå ha mycket kunskap. Vissa har det, vissa inte. Det brukar märkas eller också klargör personen själv att den besitter "kattkunskap". Jag tror dock att en del uppfödare stör sig på om privatpersoner som inte är så insatta eller kunniga lägger sig i sådant de kanske inte förstår sig på riktigt, men där det inte hindrar dem från att lägga sig i och ha en massa åsikter. Men det är bara min teori. Självklart ska ni också få fråga, kommentera osv. Men en del av kommentarerna i denna tråd kan faktiskt upplevas som ifrågasättande på ett otrevligt sätt.

ingann
0

#21 mitt inlägg #15 var ett svar på #14 som verkade vara kommentar till min fråga i #13…. men vi kanske inte får ställa frågor heller? mitt inlägg #15 var således en konkret hänvisning till #0!

o tyvärr kan jag inte hålla med dig om att det inte är skillnad på uppfödare o vanligt folk på detta forum, för det är det.  annars skulle vi inte vara så många som reagerar på samma sätt!

däremot måste jag erkänna att stämningen har blivit bättre nu sedan du tog över. anledningen vet jag inte men det känns så iaf.

/Ingalill

Kubana
0

#22 Bara genom detta stycke:

"Vidare så är det helt okej att privatpersoner och inte bara uppfödare uttalar sig här på forumet och är med och diskuterar. En privatperson kan ändå ha mycket kunskap. Vissa har det, vissa inte. Det brukar märkas eller också klargör personen själv att den besitter "kattkunskap". Jag tror dock att en del uppfödare stör sig på om privatpersoner som inte är så insatta eller kunniga lägger sig i sådant de kanske inte förstår sig på riktigt, men där det inte hindrar dem från att lägga sig i och ha en massa åsikter. Men det är bara mi teori. Självklart ska ni också fråga, kommentera osv. Men en del av kommentarerna i denna tråd kan faktiskt upplevas som ifrågasättande på ett otrevligt sätt."

…tycker jag du gör väldigt stor skillnad på er uppfödare och oss ickeuppfödare!

Men tack för att det är "okey" för oss att skriva här inne, det var ju bussigt!

SillyZones
0

#23 Nu undrar jag om du menar att medlemmarna behandlar andra medlemmar olika beroende på om de är uppfödare eller privatpersoner, eller om jag som Sajtvärd driver forumet så, att privatpersoner känner sig nedvärderade jämfört mot uppfödare. Om det är så, så har jag misslyckats grovt, och vill gärna ha konkreta fall och gärna synpunkter via PM, så att jag kan förbättra detta i framtiden.

Mvh/Jessica, Sajtvärd

ingann
0

#22 jag kan hålla med dig i det mesta du skriver men jag anser (min åsikt) iaf att det är ägaren till ett djur som har huvudansvaret om djuret inte mår bra. pacados gör helt rätt som försöker omplacera/sälja för kattens bästa! jag frågade liksom bara om hon inte flyttat klart så hon kunde ta hem katten så den fick det bättre i väntan på ny ägare.

däremot vissa kommentarer i tråden är helt förkastliga. självklart försöker man hitta nytt hem till en potenciellt bra avels-/utställningskatt innan man kastrerar. kastrering är ju trots allt inte lösningen på allt!

/Ingalill

Signe-Jonna
0

Är det likhettecken mellan uppfödare och smart, påläst/kunnig? Är det likhetstecken mellan privatperson och korkad, okunnig? Det tror då inte jag! Vad jag förstått så finns det olika kategorier av folk inom både gruppen uppfödare och gruppen privatpersoner. Däri ryms allt från hemmafruar till akademiker. Således finns det även privatpersoner som kan mer än uppfödare, som motsats till ovanstående där uppfödare kan allt och privatpersoner inget.

Att folk känner att det är skillnad på folk och folk här inne är inte det minsta konstigt… Det är dock också skillnad på uppfödare och uppfödare här inne. Norsk skogkatt är en stor ras och långt ifrån alla skriver här inne, många just på grund av det som beskrivs i denna tråd. Tycker också det blivit bättre sedan SillyZones tog över dock…

ingann
0

#25 som jag skrev i #23: stämningen har blivit bättre sedan du tog över o förhoppningsvis fortsätter det bli bättre.

det är medlemmarna som blir olika behandlade av varann… tex, en uppfödare skriver om ett problem o får bara massa uppmuntrande svar medan en ickeuppfödare som skriver om liknande problem får tillsägelser om (bara ett exempel nu) "att skaffar man katt så ska man veta att man klarar av det under lång tid innanman skaffar katten", vilket jag tycker är helt rätt iofs men tyvärr är inte alla införstådda med att en katt kan leva uppåt 20 år! många tror att en katt lever som en hund ca 8-15 år. så istället för (ibland) ilskna tillsägelser/kommentarer borde de få råd o hjälp. då kanske fler människor tänker innan de skaffar djur, eller åtminstånde vågar be om hjälp via ett sånt här forum.

jag har själv haft en huskatt som blev 24 o hoppas att de katter jag har nu kommer leva lika länge!

/Ingalill

Sagolika
0

#24 Du skrev i # 18 att du upplevde det som att bara kommentarer från uppfödare räknas och att kommentarer från privatpersoner ignoreras, Mitt inlägg är endast en teori, ett försök att förklara hur jag TROR att en del uppfödare på forumet kanske tänker. Jag uttryckte mig nog fel eller oklart. Men självklart ska ALLA oavsett om de är privatpersoner eller uppfödare och oavsett kunskapsnivå (vad gäller katter) ha rätt att fråga, kommentera osv. Det ska självklart inte göras någon skillnad på rätten att uttala sig, men däremot så bör vi ju alla tänka på HUR vi kommenterar, för det behöver ju inte vara på ett otrevligt sätt. Det är inte bara "okey" att ni frågar och kommenterar. Det var fel ord jag valde. Det är: meningen med forumet/helt rätt/som det ska vara/ mycket trevligt/givande osv.

Vad jag försöker säga är att det ska inte göras någon skillnad på rätten att uttala sig, oavsett om man är uppfödare eller ej, men att det KAN vara skillnad (precis som det är på olika uppfödare) rent kunskapsmässigt vad gäller rasen och även hur mycket man kan om katter överhuvudtaget. Eller det tycker inte du? Många som inte har en flock fertila katter tycks i alla fall inte förstå att det är inte bara att ta tillbaka en katt efter lång tid och sätta ihop den med de andra.

Sagolika
0

Jag tycks bara uttrycka mig helt fel och otydligt, men inlägg #27 var mycket bra skrivet och jag delar din uppfattning, även om jag misslyckats med att förklara mig.

SillyZones
0

Oavsett vem som öppnar en tråd, vem som svarar, så skall vi skriva med respekt! Det är allt jag begär. Vi ska också läsa med respekt. Tänk på att detta är inte ett forum som alla andra. På ett vanligt forum så är de allra flesta anonyma. Man har ett "nickname" som inte säger mer om personen bakom. Här inne är de allra flesta, om än inte alla, öppna med sina identiteter. Detta gör att det blir så mycket känsligare när det kommer till frågeställningar runt den enskilda personen. Detta gör att vi måste vara ännu mera respektfulla och ännu mer försiktiga med vad vi skriver och hur vi skriver.

/Jessica, Sajtvärd

Kubana
0

#29 Då förstår jag dig bättre, tack för att du vidareutvecklade ditt svar!

Jag har däremot inte nämt något om att ta tillbaks katten då jag vet att det kan vara omöjligt när man redan har katter hemma. Jag gav bara kastrering som ett förslag utifall situtationen inte blev bättre. Förhoppningsvis kan beteendet brytas om katten omplaceras. Vidare är jag också fullt medveten om att alla har olika mycket kunskap.

mimmie.k
0

Ursäkta mig. Men jag tycker att i antingen går till baka och försöker hjälpa trådskaparen att få sitt problem löst eller så låser någon denna tråd då vi kommit in på ett helt annat ämne!

Kubana
0

Trådskaparen verkar ha avregistrerat sig och ville ju inte heller diskutera problemet mer, men hoppas det löser sig med kissen på bästa sätt för och för TS.

SillyZones
0

Eftersom trådskaparen har avregistrerat sig anser jag denna tråd och ämne som avslutad och låser härmed tråden.

/Jessica, Sajtvärd

Inlägget är låst för nya kommentarer