Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 32-utanför-ämnet
Läst 1860 ggr
Kronängens
0

råd om ny transportbur

Jag har två katter och två transportburar till dem. Praktiskt när man t.ex. ska ta dem båda till veterinären för vaccination. Nu ska jag skaffa en katt till Skrattande och funderar på om det är bäst att skaffa en större bur till (i vilken två katter eller mamma med kull får plats), eller om jag ska skaffa en liten bur till. Jag såg en stor bur i djuraffären som hade hjul under och som man kunde dra efter sig.

Det är ju inte så ofta alla tre katterna kommer att transporteras på en gång, för vår kastrathona ställs inte ut, men jag vill ha möjlighet att göra det.

Hur har ni det och vilket tror ni är bäst?

/Susanna

ingela-anthon
0

Hej Susanna!

Själv tycker jag det är bäst med en bur till varje katt.

Och när man åker med en liten kattunge har det fungerat bäst för mig att ha den i en liten bur fastspänd i säkerhetsbältet fram i passagerarstolen. Då kan kattungen se mig när jag talar till den. Eventuellt en liten filt att täcka över buren med. Filten dämpar bullret och minskar ev drag i bilen.

Har en Atlas 40 som man kan sätta hjul på men använder jag endast till någon av dom stora katterna när vi åker långt eller till mamma katt+ungar.

Det är tungt (tycker jag) med flera stora katter i en och samma bur. Sedan tycker mina katter det är bäst att åka i egen bur där de har toa och lite mat. 

Så till mina katter har jag:

Hane eller större hona Atlas 30
Kattunge Atlas 20

Det finns nu burar i canavas som jag tycker känns både säkrare och bättre än vad de äldre modellerna av Atlas är.

mvh, Ingela

Ledin
0

jag har bode mjuka å hårda transportbur den mjuka är för mellanhundar men passar bra när man ska åka till vetten då ryms det minst 2-3st katter den är lite klumpig å hög att bära på (min man bär den såm är lite långre :) )men gösses vad står å bra för katterna smidig med bara å fälla ihopp den så tar den ingen plats köpt på ÖB priset kommer jag inte ihåg men billit som tusan.

Mulan
0

Hej!

Jag har en rätt stor bur och en liten, samt en stor canvas och en liten "flygväska". Det funkar bra. Den stora använder jag till kattungekullarna, de små tar jag till en katt i taget. Min "spykråka" får alltid åka ensam i den stora plastburen, för hon kräks och mår dåligt vid bilåkning, så tygburar är inget för henne.. Likaså tar jag alltid kattungarna i den större Atlas-buren, för då kan man torka ur om någon skulle bli dålig. Sen får mamma katt ligga i lilla buren om hon ska med. De mjuka använder jag bara till de som jag vet inte är åksjuka, flygväskan är inköpt för att kunna ha på flyget när man åker med kattungar för leverans eller på utställningar utomlands. Så vid fler katter skulle jag rekommendera en lite större och en liten. (dvs en Atlas 20 och en Atlas 30), det räcker gott.

Mvh Malin

Kronängens
0

Tack för era tips. Får åka och titta på Atlasburarna i affären. Storlekarna säger mig inte så mycket.

Mulan
0

#4 Atlas 40 är ingen hit.. Hjulen är för små och handtaget för klent..

mvh Malin

ingela-anthon
0

Håller med om att Atlas 40 inte är någon hit.

Buren känns som om den inte håller ihop om buren är tungt lastad. Spännena på sidan och luckan fram kan gå upp för att sidorna på buren buktar.

Kronängens
0

Nu är jag är lite sugen på att köpa en liten bur och en Atlas 40, eller snarare en liknande bur för att kunna åka in med mamma plus ungar om det behövs, och kanske kunna ha katt med sandlåda i när man åker långt…. Men såg också att det finns Atlas-car, tror jag den hette. (fast då blir det krångligt om man behöver ta mamma plus kull till vetten tror jag, eller så får man helt enkelt lyfta ur hela den buren då)Där får en eller ett par katter plats plus en liten sandlåda. Är det bättre? Hur gör ni när ni åker långt med katterna?

Har tid att fundera ett tag till som tur är.

ingela-anthon
0

#7 Att i första hand köpa en egen liten bur (Atlas 20) till nya kissen, hade jag gjort.

En kattunge brukar känna sig tryggare i en liten bur än i en större. 

Det finns gott om plats för en liten toa-låda (tom big-pack låda eller en sådan som det varit cocos-munkar i) i en Atlas 20. 

Lycka till med lilla vackra prinsessan!

Fairyhearts
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Atlas Car 100, (finns även mindre) som jag har om vi ska åka jättelångt. Använder den också som bolåda till kattungar. (se bild)
Men annars gillar jag Clipper, vet inte vilken storlek jag har. Men jag vet att den finns i fler storlekar. Den är rejäl och så är stängningsanordningen säker. Gillar inte när det är små "spärrar" upp i de fyra hörnen, de öppnar sig så lätt. På denna Clipper sitter det i dörren och känns mer låst, man får trycka ihop en anordning för att låsa och öppna. Vet inte hur jag ska förklara.
Tycker det är väldigt viktigt att titta på just säkerheten kring dörren till transporten, då det inte är roligt om katten smiter ut.
Lycka till med kattungen!
/Marie

LittleL
0

Jag köpte ett par nya burar för ett tag sedan. Jag valde Clipper eftersom dom har gallerdörr av stål och inte plast. Plus att den öppnas så som #9 beskriver. Innan hade jag en annan sort med plastdörr och fyra spärrar i hörnen. Levis tog ut tassen i hörnet, vred upp spärren och tryckte för kung och fosterland i hörnet. Vilket resulterade i att hans huvud kom ut, och sen resten av kroppen. Plasten gav vika. Tror ni jag var glad att vi satt i bilen och var utomhus?

Jag köpte mellanstorleken till mina katter. Tycker inte att jag behöver större. En stor katt får gott och väl plats. Visserligen får det inte plats någon sandlåda, men det är så sällan som man åker så långt så att det behövs. Jag brukar ha en vanlig sandlåda på golvet i bilen och låta katten komma ut och sträcka på sig när vi tar fikapaus istället. Skönt för katten att ta rast också. 
På väg till utställning vill jag inte ha katterna ihop med någon annan. Om en katt blir åksjuk så blir det iaf bara den som blir smutsig.

Glöm inte att den liten bur är säkrare än en stor. /Sylvia

erspers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 3 stycken av märket Petmate Vari Kennel o dom är helt suveräna o helt omöjligt att smita ut ur..plus att vi har en Atlas 100 som man kan ha på långresor med kattungar eller när man ska till veterinären med en kull kattungar eller så..bäst är ju att en katt i var sin bur för säkerhets skull om det skulle hända en liten olycka..så här ser Vari kennel ut iaf..dom är rätt dyra har jag för mig men kan även köpas till bra pris på Ebay i Tyskland o dylika ställen

//Stefan

Kronängens
0

Blev också förtjust i märket Clipper i affären pga stängningsanordningen. Hur lätt/svårt är det att lyfta ur en Atlas Car 100 och ta in till veterinären? Bär eller rullar man den? Finns det handtag som på en vanlig bur?

erspers
0

#12 Atlas 100 är allt lite bökiga att handskas med själv..dom är ju trots allt 1 meter långa..iaf om man har den i baksätet på en bil typ volvo 940..bättre om man har en kombi då..vi använder vår till bolåda när vi har kattungar också..det är inga hjul på dom så man får bära dom..men dom har bra handtag så är man två så är det inga som helst problem..

//Stefan

akickia
0

Jag har också en Atlas 100 och håller med #13. Använder den också som bolåda och då var den himla smidig. Som sagt, är man två är det inga problem att bära, och smidigt att kunna ha alla samtidigt. Men när jag skulle till veterinären med mamma katt och fyra småttingar fick det allt bli de mindre burarna, för att ta den själv går som sagt inte. Men jag har för mig att BeCat sa att det gick att köpa till hjul på typ biltema eller något? Det fanns hjul att köpa hos BeCat också, men dem rekommenderade de inte eftersom de var för svaga.

akickia
0

P.S. Men den passar perfekt i vår baklucka iaf =) Har funderat på att ha den under resan och sedan flytta över till mindre burar när man ska bära in dem på utställning t.ex. fast då måste man ju ha med sig de små också…