Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 2494 ggr
blondifire
0

fetsvans..

hört uttrycket men vad innebär det eg? hur ser det ut kan jag ska fråga ist,nån som har bild? hur får dom det o vad gör man åt det??

vet inte ens om j lade det i rätt tråd..Generad

S*Winsnes Wilda

Louise82
0

Som namnet säger innebär det att pälsen/huden på svansen blir fet, hur fet den blir varierar från katt till katt. Vissa katter blir inte alls feta, andra katter kan vara feta hela vägen ut på svansen och ibland kan det till och med gå upp på ryggen. Tror att det beror på en körtel som sitter på svansen. Fetsvans brukar dyka upp när katten blir könsmogen och både han- och honkatter kan få det. Om katten har väldigt mycket fetsvans behöver den din hjälp eftersom den annars kan få sår och tappa päls. Har ingen egen erfarenhet av det men det finns ett medel som heter Groomers Goop som ska vara väldigt bra. Jag har haft så lite fetsvans på mina katter så i samband med bad för utställning har jag pudrat med Natusan babypuder, låtit det sitta i under natten och sedan badat katten som vanligt. Ibland har jag börjat badet med att ta lite Yes på den torra svansen, det har fungerat för mig. Har din katt fått fetsvans? Jag har ingen bild där du kan se hur det ser ut men om du delar pälsen på svansens ovansida cirka 2-3 cm från roten ser du om pälsen är fetare eller inte. Mvh Louise

blondifire
0

nej men han börjar bli könsmogen nu o har hört förut att dom kan få det då..vill ligga lite före,lär mig ju efter hand o han är min första skogis..

S*Winsnes Wilda

Louise82
0

Jag har själv precis skaffat min första skogis så jag skriver bara utifrån mina ragdollkillar Hemlis. Du behöver inte vara orolig för fetsvans men det är som du själv skriver bra att ligga ett steg före. Kolla igenom hans svans när du kammar honom så kan du se direkt om han börjar bli fet på svansen. Mvh Louise

blondifire
0

tack för svaretSkrattandeska hålla koll..Coolraggisar är såå fina,hur halkade du in på skogis?

S*Winsnes Wilda

Kronängens
0

Jag har en hona som har fetsvans. Det bästa är, tycker jag att ha i puder på svansen som torkar ut fettet. Om jag är ihärdig med det så försvinner fetsvansen. Man pudrar på kvällen och borstar ut nästa dag. Och gör om det så ofta det behövs. Det är viktigt att pudret kommer in mot huden. Man kan ta potatismjöl också om man inte har puder hemma. Det ska vara ett puder utan parfym.

Jag tvättar henne mest inför utställning men då har jag ett schampo som jag tar just vid svansroten en extra gång innan det vanliga schampot.

Tyvärr har jag ingen bild, men det ser ut som när vi människor blir feta i håret. Om man inte gör något åt det kan det säkert se värre ut, men honor brukar inte få det lika illa som hanar. Egentligen tror jag inte de borde få det alls, men jag har hört talas om fler honor som har det.

Louise82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit lite på utställningar och fallit pladask för det "vilda" hos skogisarna och maine coonen så jag har tittat lite då och då på nätet. Med Gunnar kändes det bara rätt direkt när vi såg honom första gången, en supersnygg kille som dessutom visade sig vara supermysig på alla sätt och vis Cool

blondifire
0

ja han var verkligen fin! dom andra med såklart.jag var likadan,hade kontakt med en maine coon uppfödare först men det blev inga rödingar i den kullen,något som jag ville ha,sen såg jag leo o ja,på den vägen är det. nu väntar vi på skogis nr2 hon är 8 veckor..Skrattande har bilder i mitt fotoalbumOskyldig

tack för svaret#5..

S*Winsnes Wilda