Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 690 ggr
SillyZones
0

Funderingar kring kombinationer

Hej därute! Det finns ju många som ska ha kull nu, har genomfört en planerad parning eller har planer helt enkelt. Det vore roligt att ta del av en beskrivning hur ni tänkt kring era kombinationer, vad ni vill ha ut av just den parningen, om ni kompenserar, förstärker, tänker långsiktigt, ja allt! Alltid kan man lära sig något! Själv har jag inga planser alls just nu, så jag får nöja mig med att höra om era!

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

lynxeyes
0

Jag gör väl ett försök att beskriva då :o))

Det jag hoppas på i min väntade kull, är framför allt att det skall bli en jämn kull, då Ozzy och Achanta är relativt "lika" Det Achanta saknar är benstomme, och ett lite kraftigare huvud vilket jag hoppas Ozzy skall kompensera med, då jag hitills sett att han delat med sig av sin kraftiga benstomme och även ett starkt huvud till sina avkommor. Ozzy har ett lite kortare huvud och Achanta har ett långt huvud som på grund av längden inte håller ihopa till 100% men hon har trots det en väldigt bra bredd i huvudet och en riktigt stark haka. Hon har något flat panna och där har Ozzy en bättre höjd, så jag hoppas att dessa båda kan ge ett huvud som är starkt "all over" Båda är långa i kroppen och högbenta, samt har en bra pälskvalitét, men Achanta saknar kvantitet av pälsen ;o)) vilket Ozzy har…Så i denna planerade parning är det lite av "kompenserande avel" och lite av förstärkande av liknande kvaliteter… Vi får väl se i slutändan om jag tänkt rätt…

En mindre detalj som är helt oviktig i sammanhanget men ändå blir ett + i detta är att båda dessutom är tabby ;o)) Vilket i mitt tycke är den vackraste mönstringen….

/ Sophia

SillyZones
0

Kul att du delade med dig, Sophia! Det sak bli spännande att se barnen!

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

lynxeyes
0

Tack ;o)) Inte det lättaste att sätta ord på sina funderingar, men jag tror jag fick med det mesta iaf ;o))

Vill bara förtydliga lite… såg att det var lite konstigt formulerat…, Achantas benstomme är inte så dålig… men i mitt tycke önskar jag ännu mera… vill ha timmerstockar till ben Räcka ut tungan

/ Sophia

kerstin2181
0

Synd att man är urkass på att formulera sig mm, men idagens läge, så har jag lite svårt att beskriva min plan, men den kommer senare, ska bara träna på formulering mmFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

bibbi50
0

Har ju själv varit kattägare i närmare 40 år men aldrig tänkt på det där med avel.

Sen när man sitter där med sin första kull och dessutom ser det förträffliga resultatet så drömmer man efter nästa kombination.

Kanske är jag knäpp som tänker så,men så fungerar jag.

Eftersom jag är novis så använde jag det lilla sunda förnuft  jag har då jag parade min hona.jag kollade in hennes svagheter och styrka och med hjälp av mina mentorer så hittade jag rätt hane.

Att det dessutom är världens underbaraste personer som stöttat mig så kan jag inte mer än tacka er Caroline och Caroline .

Ganska kul ,men innan jag mötte er så kännde jag inte nån som hette så.Nu verkar halva kattvärlden bestå av Carror o Linor hit o dit.

Hur som…

kram till er alla //Inger

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte ju en hane *ler* som jag tycker kompletterar mina honor bra och som inte är släkt med dem. Leo har kvaliteer som mina honor inte har och mina honor har sina starka sidor som Leo har mindre bra. Sedan ville jag ha en hane med bra och starkt psyke och som är trevlig och go. Leo uppfyller detta och jag e glad att jag blev tipsad om honom. Nu blir det kanske snart en kull och om inte han lyckades får han träna mer=)

*kram* från oss

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

skaujentas
0

#1 jeg tenker som deg Skrattande Jeg har også delvis forsterkende avl og delvis kompenserende avl mellom Edda og Isak. De er typelike og kan nok som unge se veldig ekstreme ut vil jeg tro. Edda er litt flat på toppen og skulle hatt litt bedre høyde, men det har Isak. Isak har store ører, men kunne kanskje vært litt mer vinklet utover Edda har svært bredt satte ører. begge har store ører og bra baser med fine linjer på ørene. Begge har spikrake lange profiler og sidelinjer, og nydelige trekanter. Igen av de har sterke haker, men Edda har medium og isak har litt svak for øyeblikket. Begge har bra størrelse, langbente og lange kropper og lange haler. Begge har herlig look. Edda har ingen tufser, men isak har noen små. Edda har medium benstamme, men Isak er kraftig. begge er utrolig tunge. Edda har bra pelskvalitet, men kunne hatt litt kraftigere underull og litt lengre dekkpels. Isak har super pelskvalitet.

Så det jeg håper på å få er litt ekstreme kattunger som er store kraftige, høybente med flotte trekanter og store flotte ører. Får nok ingen tufser på kattungene og medium haker, men nydelig looker. Vi får se om det vil stemmeRäcka ut tungan

Mulan
0

#6 Härligt att läsa att fler tänker på temperamentet & psyket också när det gäller parningar och inte bara utseendemässiga kvalifikationer! Glad Lycka till med kullen!

mvh Malin

EddaM
0

#8: Tycker att temprament och psyke är något av det viktigaste, man skall ju leva med dessa underbara djur i många år. =) Tack tack och jag tror inte kullen kommer snart för det verkar inte som om det tog sig men det blir säkert en parning här i vår=)

*kram* från oss

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z