Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 1072 ggr
Gyldenloeve
0

Daggamle kyllinger

Jeg har givet daggamle kyllinger til vores katte ad 2 omgange. Første gang var det IKKE en succes. Jeg havde hørt fra flere opdrættere, at det var et kanon tilskud, at give til sine katte, men mine katte gad altså ikke rigtig, at spise dem så jeg stoppede med det igen.

Men så var en af mine hankatte, David, udlånt til en opdrætter i Holland, i 6 mdr., og mens han var der, blev han helt vild med at spise dem! Jeg har adskillige billeder hvor han sidder og spiser daggamle kyllinger indtil der ikke var flere på tallerkenen:-)

Så for hans skyld valgte jeg, at købe en mindre portion da han kom hjem til Danmark igen, for jeg havde da ikke regnet med, at alle de andre katte pludselig ville spise daggamle kyllinger, men det var lige før de kom op at slås om dem!

Jeg har derfor valgt, at give det til vores katte som et supplement og en af sidegevinsterne er, at deres tandstatus er blevet meget bedre!

Vi køber dem hos Triova (http://www.triova.dk/), et hønseri der ligger ca. 10 min. fra hvor jeg bor. Vi er gerne et par opdrættere der køber sammen, for jo flere kasser vi tager ad gangen, jo billigere bliver kyllingerne! Alle høns og kyllinger er underlagt den strengest salmonella kontrol, da dem der blvier til høns med tiden er beregnet til menneskernes bord.

Det er overskudproduktionen vi får lov til at købe til en billig penge, som regel giver vi 100 - 150 dkr. for en kasse hvor der er minimum 350 kyllinger i, men ofte er der 450 - 500 i hver kasse. De vejer vel 40 gram eller så per styk. Det er kun hanekyllingerne vi kan købe, da det kun er hønsene som der bruges i den videre produktion her i DK.

Jeg giver det KUN til vores katte, da jeg ved, at enkelte opdrættere her i DK har haft problemer når de skulle sælges deres killinger, eller rettere køberne har haft problemer hvis den killing de har købt KUN har været vant til at få daggamle kyllinger. Fordi det er ikke noget man bare kan købe i den nærmeste brugs eller dyrehandel, de kan kun købes hos hønserierne. Og så kan det også svine temmelig meget hvis man bor i en lejlighed!

Vores katte får de daggamle kyllinger i et fad på jorden ude i løbegården, men den hollandske opdrætter, som havde David boende, giver hendes katte det på en tallerken i hendes køkken eller stue, men hun har til gengæld flisegulv som det er nemt at gøre rent.

Jeg vil mene, at hvis man skal give det indenfor, så skal man give det i et lukket rum, så kattene ikke kan stikke af med kyllingerne og efterlade bidder og fjer alle vegne. Hendes killinger får også kyllingerne og hun fodrer nu med en rå menu til kattene og killingerne.

Om man kan holde ud at se kattene flå i kyllingerne er nok en smagssag, men det er ikke noget som jeg har det dårligt over, fordi kattene er et rovdyr og de har faktisk en del glæde af, at få lov til at "slå ihjel" selvom kyllingerne selvfølgelig ER døde når de får dem. Man kan faktisk lærer en hel del af, at betragte kattene når de får kyllingerne.

Det der i starten var noget som JEG skulle overvinde var når jeg skulle pakke kyllingerne, fordi selvom de er gassede, så er de stadigvæk varme når man får dem og det er altså ikke særlig rart, at stå og pakke de små varme, dunede kroppe i plastikposer til fryseren. Men det har jeg altså overvundet nu.

Hvis der er noget jeg har glemt eller der er nogle der har spørgsmål til mit indlæg, skal I endelig spørge.

/Carli

MonicaLagerquist
0

Det där låter väldigt intressant ska kolla upp om det finns möjlighet till det här i Sverige eller om det finns knasiga lagar som sätter stopp för det.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

Nu har jag mailat till Kronfågen och Guldfågel får se vad dom svarar.Risken är väl att dom tror att det är ett skämt.

maggan50
0

Jag är ju ingen uppfödare,men jag blir lite fundersam över inlägget.

Tror inte och hoppas att det inte finns så många uppfödare med skogkattfabriker i sverige som behöver utfodra sina katter med levande föda.

Har sett flera uppfödare söderut,danmark o tyskland och det gör i alla fall mig bestört.

För mig är katterna familjemedlemmar som ligge o spinner i sängen och som inte får leva i ett hus enbart för kattavel.

jag vill inte trampa nån på tårna ,men för mig är det helt främmande.Och jag skulle då aldrig köpa katt från en sån uppfödare.

Men som sagt ,smaken är som baken..

Arabella
0

#3 Jeg tror du har misforstått innlegget totalt! Det står ikke et ord om "kattfabrik" eller "levende føde".

MonicaLagerquist
0

Varför skulle du inte köpa katt från någon som ger sina katter kött?

MonicaLagerquist
0

Får dåligt med respons från Svenska kyckling uppfödare.I princip tycker dom att det är onödigt att ge katterna kyckling när det finns torrfoder.SUCK.Fortsätter mitt letande.

Seerath
0

#6 Trist. Hoppas du hittar någon som kan tänka sig.

West
0

Mine katte få også døde daggamle kyllinger, og jeg har ligsom Carli opdaget at tandproblemer er bleve en saga her. Det samme med mangle vægt på de fertile katte, som især om sommen kan være et stort problem. 

Jeg kunne godt tænke mig at komme så meget over på råt, men da jeg er pt. under uddannelse, er pengende ikke til det.

Mine grunde til at jeg vil over på Naturligt føde er fordi det er rovdyr vi har med at gøre, og ikke som hunde, som er altædende. Katte spiser kun græs for at komme af med hårbollederne, og ikke fordi de har brug for grønt. (ved godt at nogle katte godt kan lide grønsager, har selv nogen, men de har ikke brug for det for at opret holde livet)

Jeg er ikke helt tilfreds med det udvalg vi idag har indenfor  tørfoder, selv om det er stort.  Så er det svært at finde lige det produkt som passer helt til alle mine katte. og som ikke er tilsat fyld (kron produkter), farvestoffer, smagsstoffer, osv osv.

Ting som efter min holdning er årsagen til at man oplever flere og flere tilfælde af mad allergi hos dyr.

Gyldenloeve
0

#3 Indlægget er lagt ud fordi i en anden tråd, Tandköttproblem, nævnte jeg at efter vi er begyndt at bruge daggamle kyllinger til vores katte, så har vi set en formindskning af tandkødsproblemer hos vores katte. Derefter blev der spurgt ind til om jeg ville forklarer lidt mere om daggamle kyllinger og så valgte jeg at lave en helt ny tråd. Måske forstår du ikke mit danske helt korrekt, for vi giver ALDRIG kattene LEVENDE kyllinger! De er skam HELT døde når de får dem.

/Carli

Gyldenloeve
0

#6 Ellers må du komme til Danmark og hente nogen:-)

/Carli

MonicaLagerquist
0

Det blir väldigt dyr mat.Senast vi flög till Köpenhamn så gick flygbiljetterna på 1300 sen "brände" jag nästan 4 tusen på div olika saker i Köpenhamn.

Letar vidare här i Sverige och hoppas att det löser sig på något sätt.Nu äter ju mina katter BARF och deras tänder är toppenfina.Men jag misstänker att dagsfärska kycklingar blir billigare i längden om man nu in te ska hämta dom själv.Skrattande

Gyldenloeve
0

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor du bor?:-) Men måske kan jeg tage nogle med næste gang jeg skal til Sverige, hvis du ikke bor så langt fra Sjælland/DK?

/Carli

MonicaLagerquist
0

#12 Tack du är snäll du.Men jag bor långt bort.

Sagolika
0

#3 Kycklingarna är döda då katterna utfodras med dem, inte levande.

Sen det här med kattfabrik. Jag antar att du syftar på att vissa uppfödare utomlands, t.ex. i Danmark, Tyskland m.fl. låter sina skogkatter bo i burar alltid, inte inomhus med resten av familjen. Åtminstone avelsdjuren eller de strilande fertila hanarna. Men det är ju även en del svenska uppfödare som har det så, åtminstone med sina fertila hanar om de går och kissar överallt. Vissa avlar på sina katter och omplacerar dem då de avlat färdigt på dem. Sedan köper de in nya djur. Själv skulle jag nog inte kunna göra det, förutom om t.ex. kastraterna blir väldigt mobbade av de fertila så att de verkligen lider av det. Då kan de få det bättre som sällskapskatter hos någon annan. Men självklart gäller det att hitta riktigt bra hem åt dem, precis som åt sina kattungar. Mina två honor kommer inte överens så bra. Därför bor Hera hos mina föräldrar, där hon har det jättebra och jag kan hälsa på henne så ofta jag vill. Diego kanske jag också blir tvungen att omplacera om Tiffany fortsätter att vara elak mot honom. Men det gör jag bara om det blir helt ohållbart och om jag är säker på att han får det bättre någon annanstans än hos oss. Däremot kan jag inte tänka mig att avla på mina honor och sedan bara omplacera dem då de använts klart i avel för att jag ska kunna köpa in nya honor. De är mina familjemedlemmar som jag älskar väldigt högt och inte vill skiljas ifrån. Men det är så olika vilken syn man har på sådant. Visst tycker jag också att katterna ska få bo inne med familjen, men å andra sidan njuter många katter oerhört mycket av att kunna få gå ut i rastgårdar. Hade jag bott så att jag hade möjlighet till det, hade jag nog låtit dem gå ut i rastgårdar då de ville och så vara inne hos mig då de ville. Någon fertil hane tror jag inte jag pallar med fler gånger. Det är så jobbigt om de strilar.