akut hjälp,igen!
hej alla!
jag kastrerade min hane för ca 6 månader sen. Han bodde tidiagre själv i ett rum med utgång till rastgården.Nu när han blev kastrerad fick han flytta in med Edvina och dottern Greta, och alla har fri tillgång nu till rastgården.Alla trivvdes o levde bra liv och hade det supermysigt, mor och far och dotter.Men för ca 1 vecka sedan började problemen.jag trodde först det var lek, men då jag hittade in Micke vaktandes vid kattluckan och dottern greta inte fick komma in, då hon väl är inne så jagar han henne och biter henne i nacken.Visst,hon börjar bli könsmogen men har absolut inte löpt och han ska väl ändå släppt den instinkten? eller? vad kan det bero på? jag tänkte först att det kanske berodde på att han har ögoninflammation och kanske har ont, men det är långsökt..jag har fått sära på dom nu för han låter henne inte komma in o är hon innne vil han bara anfalla.
Mamma edvina är svartskölpadda och hetlverad och han har än så länge inte vågat sig på henne, men idag va det inte långt ifrån där heller. han är verkligen världens mysigatse och kelar och pratar med alla, kända och okända.. vad är problemet tror ni?? vad ska jag göra? kan han ha ont nånstans eller, varför…helt rådlös…
tacksam för alla svar och tips..

Hade du honom i avel? har han gjort barn nån gång, så att säga
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

japp, 6 kullar…han är välanvänd så att säga… men jag tyckte det räckte med 5, men han och frun edvina slog till en sista gång innan kulorna hunnit av..så,det är hans egen dotter han mobbar nu elr vad man ska kalla det..urjobbigt,han som låg och tvättade och putsade henne förra veckan..hon är nu livrädd…

Tror faktisk inte det går ur alla hanar så att säga, kan bara ta mina som ex, min vita skogis, går på löphona, han kastrerades vid 9 månaders ålder, har aldrig fått kull, min huskatt, som är tagen ur en kattkoloni(vildkatt) han har säkert gjort det förr, gjort barn alltså, han kastrerades 040412, och hänger gärna på löphona än, och det ofta, och många gånger
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag vet kastrathanar som aldrig parat som parar honor när de löper. Hundar som blivit kastrerade sent som parat tikar osv så jag tror inte alltid de går ur dom på så sätt då de vet vad de är som skall göras. De kanske inte är av hanbedrift utan bara av vetskapen att de vet hur de går till.. Om nu dotter börjar bli könsmogen.
Låter dock inte som en rolig sits och jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna hjälpa. Feliway kanske skulle hjälpa?

Allt kan ju också bero på att dottern håller på att bli könsmogen. Ordningen i gruppen ändras. Dottern ska ju få högre rang än sin kastrerade far. Och han kanske inte är villig att släppa sin position än? Ge det lite tid.
Och om det inte går till blodvite så är det inte alla gånger rätt att lägga sig i och dela på dom. Varje gång som dom ryker ihop och INTE löser sina problem så kvarstår problemet tills nästa gång dom träffas. Men det är en svår balansgång då man som husse och matte blir rädd när dom ryker ihop. Vill ju inte att dom ska skada varandra. Hoppas att det löser sig för er. /Sylvia

Enligt min erfarenhet så sitter driften inte alltid i "kulorna" utan i huvudet. Bara för att man kastrerar en hane, oavsett om han gjort det eller inte, så innebär inte det inte allitd att beteendet ger vika bara för att det inte kan bli avkommor. Som #5 skriver måste de ibland bara få lösa rangproblemen utan vår inblandning men inte på bekostnad till någons hälsa. En kastrat som fortsätter para honor är ju heller inte så värst bra då det kan bli livmoderinflamation. Vi gav kastreringen 1 år men fick så tillslut inse att det inte fungerade utan omplaserade honom och sedan dess har han det jättebra och trivs med livet! Din kille låter lite som om det kanske sitter i huvudet och inte det faktum att han inte längre har kulor, hoppas det löser sig.

Vi har haft samma problem här hemma ( nästan )
Jag tycker du borde ge honorna p.piller. Det kan hjälpa på lukten som han känner ifrån dom så att hans huvud blir lungnare.
Ge ett Försök 

tackar för alla svar!!!!! bockar och bugar!
Vi får se hur vi gör,vi ska testa feliway och se,men som ni säger,dom måste nog lösa rangproblemen, suck,så man får väl bara hålla ett avaknde öga så det inte blir blodspill och kanske stänga så ingen kan gå ut så han liksom inte kan sitta och vakta henne. Och p-piller går inte då mamma edvina blir väldigt aggresiv av dom, hon får hormonutbrott hela tiden då, så det är inget alternativ.
men tack än en gång och jag skriver lägesrapport lite då och då!!