Påverkan av P-piller
Jag har en fråga som jag inte har hittat svar på i någon gammal tråd här inne. Jag har en fertil hona och tre kastrerade äldre katter av annan ras. När min fertila hona löper händer det ibland att hon markerar, varför jag gärna vill ha henne på piller tills hon blir kastrerad efter någon kull till. Problemet är att mina kastrerade katter blir så elaka mot henne då hon går på piller. Min undran är om någon vet något om P-piller påverkar katternas rang på något vis, eller på annat sätt påverkar deras personlighet så att sådant här kan hända.
Eller är det mina burmor som är rent korkade bara 
Det är ju ett svårt dilemma att lösa, om jag vill ha henne markerandes eller mobbad. Ibland funderar jag på om det verkligen blir bättre av kastrering också, eftersom hon ju då blir lägre i rang och det kanske blir värre. Blir så arg på burmorna som inte accepterar henne som rangetta trots att hon är fertil och har haft kullar, det kanske bara är de som är knäppa? Ja, jag vet inte. Någon som varit med om något liknande, eller som har några andra råd och tips? Känns ganska hopplöst emellanåt…

Jag har en hona som blir jättesur mot dom andra katterna när hon går på piller. Tål knappt att se dom ibland.
Nu när hon slipper dom (tog ett tag innan jag förstod att det var dom som gjorde det) så är hon som en ny katt!
Fast det är hon som är rangetta hela tiden.
Jag vet inte riktigt vad jag kan tipsa om… kanske Feliway som en del pratar om? Jag har inte provat det själv. Det kanske funkar mot markerande oxå.
Eller ge piller men inte lika ofta/ lr svagare dos? Beror på hur starkt hon löper i o f s.
Jag tänker på alla dessa djurpsykologprogram som går på TV.. utifrån dom skulle vara bra om dom gamla katterna förknippade p-piller honans doft med något positivt, typ mat… men jag vet inte hur det funkar i praktiken…
Hoppas i alla fall att det löser sig för dig! Det är inget roligt när huset blir en stridszon…