Krafsar i blomkrukorna
Hej! Vi har en liten skogishona på 18 veckor som nu pötsligt har börjat att krafsa ur jord ur våra blomkrukor. Någon som har ett recept på detta, peppar el dyl i krukorna?
Hasse

Heej Hasse. Så hon busar med er? Klipp till en pappkartong som passar precis på krukan, med ett hål i mitten för "stammen". Funkar alltid. I andra krukor har jag lagt lite grövre stenar. Vackra stenar med fin form, då kommer ine katten åt jorden. Men det funkar kanske med pepparkorn i krukan också? Kram på er och pussar till lillfröken
/Sylvia

Håller med om att stenar är kanon om man vill ha blomjorden i krukorna i fred ;)

Jag har också stenar i mina krukor.Ett annat tips är att ha så fullt med krukor i fönstren så kissarna inte kommer åt
.
Just det att katter gräver i blomkrukor har vi nog drabbats av lite till mans.
//Inger

Stora stenar är, som tidigare sagts, mycket bra - och dessutom är det ganska snyggt också.
/Christina
Stick ner kvistar med enris!Många! Snyggt dessutom! Inga katter gillar att få tag i det stickiga!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Man kan hälla några "FY-kristaller" (Get Off), som köpes i zooaffären, i jorden också. Det håller katten borta.
Susanna

Jag säger som fler i denna tråd… stenar i alla krukor och vips så försvann all blomjord på golven. Det finns många vackra stenar att köpa eller att plocka ute i naturen.

Get Off spray från Arken, tyckte inte våran lilla fröken om.
Funkar hittils, tack för alla bra råd!
Hasse
apelsinskal brukar vara effektivt, men kanske inte så prydligt.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Låter som en bra idé med kartongen tyckte jag, måste testa själv.
Mina små "raringar" har kommit på att stenar går att plocka bort å leeeeeeka med, vilket resulterat i att jag har stenplockning överallt i hela huset… och detta handlar inte om småååå stenar
Dom lär sej otyg fort dom raringarna… peppar/kanel fulla fönster med krukor, funkar inte heller… vet inte hur många krukor jag fått kasta. Men de är värt de hela, när man får sej ett gott skratt.

håller med SillyZones. Apelsinskal kan vara effektivt. Fungerar på 2 av mina tre katter. Den sista tror att hon är vegetarian och äter såväl apelsinskalen som sallad och morötter.
Jag fick säga till katten då den började krafsa i krukorna!
Efter 5-6 gånger så slutade hon och sedan dess har det inte varit några problem.
Det viktiga när man "säger till" är att rösten ska vara lite mörkare. När man pratar vanligt med katten ska man prata lite ljusare, eftersom deras hörselfrekvens ligger på andra nivåer!

Apelsinskal som jag lagt i en blomgrupp tyckte min ena hon var kanon skoj, det verkade som hon tänkte… -Oj, vad matte är snäll som lagt leksaker här också!

Ja tänk att det ska vara så roligt att krafsa i blomjord har nog alla mina kissungar gjort.men som tur är så har dom slutat med det efter ett tag.. lite vitpeppar i jorden funkar också bra
Och enris! Stickigt, snyggt,och väldoftande!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....