Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett12-omplaceringar
Läst 1173 ggr
Mettan
0

Jindra måste omplaceras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om ni kommer ihåg skogisen Jindra, som var avlivningshotad i Klippan.

Jag tycker så mycket om henne och hade bestämt mig för att behålla henne, men tyvärr försöker hon ta Spottys plats helt och hållet, så Spotty drar sig undan mer och mer. Det vill jag inte, eftersom har haft det jobbigt innan hon kom hit och dessutom har varit här sedan 2003.

Jindra har blivit väldigt  social och går gärna fram till dem som kommer hit och kelar. Numera sover hon i min säng varje natt, och tyvärr betyder det att Spotty inte VÅGAR komma upp i sängen längre.

Finns det någon här, som skulle kunna tänka sig att göra ett försök att ta hand om henne, så hade jag blivit jätteglad. Det är Jindra som har ett par tovor, och jag har inte lyckats ta bort dem än, eftersom hon verkar rädd för kam och borste. Egentligen tror jat att hon hade trivts bäst som ensamkatt, men absolut inte tillsamans med ej tjej. Killarna går det bra med här, de är vana vid att Spotty säger till dem.

Kommer inte ihåg om det var i september eller oktober hon kom hit och jag skulle mer än gärna vilja behålla henne, men jag vill inte att Spotty ska ta stryk.

Jindra har inte haft det så lätt, hos sina 2 tidigare ägare, vad jag har förstått, men det ska finnas en stamtavla på henne, som jag inte har fått. Den första av de 2 senaste ägarna har tydligen inte hittat den.

Jindra är kastrerad men inte tatuerad och jag vet inte om hon är chippad. Hon är 4 år gammal enligt uppgift, men eftersom jag inte har några papper på henne, så vet jag faktiskt inte.

Jag bor i Landskrona, så jag hoppas det finns någon i närheten eller i Skåne som kan ge henne ett gott och varaktigt hem, för det förtjänar hon.

Ska vi pratapris, så blir det i så fall bara en symbolisk summa, bara Jindra får det bra, för det är hon värd.

Många som har kommit hit, har velat ta henne med sig, men jag har sagt nej, eftersom jag inte vill lämna en katt, oavsett vilken till vem som helst.

Därför skriver jag här hos erandra "kattidionter", för jag antar att vi är lika knasiga allihop med våra pälsklingar.

Bifogar en bild på Jindra. Tyvärr gick det inte att borsta henne så bra, så därför ser hon ovårdad ut.

Ulabrands
0

Jag tar chansen att bli påhoppad och det låter kanske väldigt rått men borde den katten verkligen omplaceras ytterligar en gång till. Kanske vore det bästa för henne att somna in och slippa fara hit och dit.

Mona

Mettan
0

Om jag bara visste! Jag tycker det är fel att låta henne somna in, för hon är en helt underbar katt, som bara inte passar tillsammans med min 6-åriga Spotty. Jindra är ju honkatt och kan vara ganska dominerade. När de sedan har ett par supersnälla manliga kastater omkring sig, så får de ju som de vill. Problemet är att Spotty (honkatt) inte accepterar att Jindra försöker ta över. Hon visar att hon inte gillar det, genom att dra sig undan till ett s k säkert ställe. Hon är lite väl mycket uppe på skåpen i köket och går inte ner och promenerar så ofta, tyvärr.

Jindra är bara 4 år och kom egentligen hit för att hon skulle omplaceras, men hon blev så förtjust i min skogis Archie att jag tyckte att det var värt ett försök.

Jag vill alltså att hon ska få komma till någon, där hon verkligen kan få lov att vara "första dam" i gänget och inte som här kämpa för att inta den plats som redan är upptagen.

Jag hade hoppats att de åtminstone skulle tolerera varandra, men det gör de inte.

Hon är väldigt kelen som sagt och många har velat ha henne med sig, men hon ska vara hos en seriös ägare, där hon verkligen kan få det bra. Det är hon värd.

Ulabrands
0

Jag förstår att det är svårt men hon mår nog inte bra av alla omplaceringa och frågan är ju om det är rätt mot henne. Vill du så gärna placera om henne bör det nog vara i ett hem där hon får vara ensam dam på täppan.

Mettan
0

Jo, det är ju s¨å det är tänkt! Honkatter kan vara jobbiga och Spotty är dessutom en speciell dam, både i sig själv och för mej. Hon var 1½ år när hon kom hit efter en bilolycka,där hon låg med fixerat bäcken i 7 veckor och fick sin svans amputerad. Hon var nog lika ledsen som jag när Findus dog. Han var hennes stora trygghet och hon FÅR inte bli otrygg igen, vilket jag tycker jag ser tecken på.

Därför måste Jindra omplaceras. Jindra är en helt underbar katt och som de flesta kattdamer vill HON bestämma.

[Skogsjentans]
0

Gråter måste bara säga att det är för jäkla sorgligt att höra om ännu en katt som inte haft det bra i inte bara ett tidigare hem, utan två!

Om "folk" kunde tänka till lite innan de skaffar katt/katter(katteri)… finns tid, ork, lust, intresse och framför allt ekonomi!

Hoppas på ökad staus för alla katter!

Glad Oskyldig andra advent ändå!

//Marianne

Sagolika
0

Det där är nog lite från individ till individ. Vi har haft en Schabradortik som hade varit i över 10 hem före 2 års ålder. Hon hade dessutom blivit misshandlad i minst ett utav hemmen. Nu hade hon ett fantastiskt starkt & bra psyke, så hon klarade det. Efter att vi fick henne levde hon många, lyckliga år hos oss. Hon dog förra året ca 14-15 år gammal. Nu var det iofs en hund, men jag tror nog att även katter kan klara några omplaceringar OM deras psyke tål det. Där får man prova sig fram och ge det lite tid. Det kan ju ändå ta några månader innan katten finner sig tillrätta i sitt nya hem, så det gäller ju att verkligen hitta rätt hem om hon ska omplaceras igen. Håller tummarna för att det löser sig.

Mettan
0

Ja, vem håller inte tummarna här, och naturligtvis får det ta lite tid, även om Spotty inte mår så speciellt bra av det hela. Idag var hon i alla fall inne i sovrummet och tog en liten promenad, med Jindra liggande på sängen.

Men tyvärr tror jag inte det går, eftersom Spotty är så speciell. Det tar tid för henne att acceptera både människor och djur. Det tog lite mer än 6 månader innan hon accepterade Ludde. När han kom hade vi precis förlorat Findus, som var Spottys stora trygghet och hon accepterade inte honom förrän han blivit kastrerad. Nu kan de ligga på samma ställe nästan tillsammans.

Jindra bör alltså vara ensam honkatt, och kanske rentav ensam katt, men det är inte nödvändigt. Hon har inget emot kastraterna här. Det är alltså "damerna" som bråkar.

Sagolika
0

Kanske kan du testa Feliway, om du inte redan gjort det? Åtminstone i väntan på att ett nytt bra hem dyker upp till Jindra.

Mettan
0

Kan det verkligen tänkas hjälpa? Tänk om Spotty kunde bli lite mer sällskaplig och inte så skygg! Skulle de verkligen kunna komma överens med hjälp av det? Jag vet ju i och för sig att de blir lugna av det, men skulle verkligen Jindra sluta med sina försök att bli "första dam"?

Båda tjejerna har ju visat sig vara personligheter till max och det är bara bra, men kan de verkligen bli vänner? Spotty är nu 6år gammal och mer än lite "vår" i sitt humör. Men får hon bara sköta sig själv och komma när hontycker, så är det inga problem. Problemet nu är att Jindra villdominera och det godkänner inte Spotty.

I vilket fall som helst så blir ju inte Jindra omplacerad, förrän helger och sådant är över. Tänk om jag kunde ha henne kvar!

Mettan
0

)

Här kommer Jindra igen. Nu gick hon att klistra in. Just nu ligger hon ovanpå locket till skannern och slumrar lite. Hennes hylla är nämligen uptagen.

Gyldenloeve
0

Jeg synes helt klart at du skal prøve Feliway i stikkontakten.

Jeg solgte 2 killinger til et hjem hvor der boede en hankastrat perser-blanding som var 3 år gammel. Han fik lov til at gå ud og ind som det passede ham og hans ejere så hurtigt, at han kun kom hjem for at spise, hvorefter han gik igen. Han hvæsede ikke ad killingerne, men valgte at blive ude for ikke at være sammen med dem. De købte en enkelt Feliway til stik kontakten og efter bare 2 dage kunne de se en bedring! Efter 1 uge var perseren lige så meget hjemme som før, faktisk begyndte han hurtigt derefter at være endnu mere hjemme, for at lege med killingerne.

Da der var gået 1 måned og de skulle forny Feliwayen i stikkontakten, lod de være med at købe en ny for at se om der var behov for at bruge Feliway eller om perseren havde accepteret killingerne helt. Det havde han, så hos dem var der kun behov for at bruge Feliway i 1 måned, men i andre tilfælde ved jeg, at der har været brug for Feliway i længere tid end 1 måned. Held og lykke med Jindra!

Mvh Carli

Mettan
0

Tack för svaret! Jag ska verkligen försöka. Tänk om det kunde gå!!! Det skulle verkligen vara härligt.

av Edelmann(N)
0

Hej

Ja du borde prova men det är alldrig någon garanti.

Vi har provat jättelenge utan resultat. Vidare så är det mycket dyrt också och när refillen är tom så kostar en ny ca kr 400;

Den ska hålla till ett område på ca 70 kwm. Så då beror det på hur stor lägenhet / hus du bor i ?

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Lotine
0

Hejsan! Intressant att läsa, hoppas det går bra med Jindra och din Spotty, jag har en fråga, vad är Feliway för något?

*nyfiken*

mvh

/Loo

Pulcherimas
0

Loo, här kommer en adress med info om Feliway :)

http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehör/feliway.htm 

/Monica