Skogkattens nos
Hur ska nosen på norsk skogkatt se ut egentligen? Att profilen ska vara rak står ju i standarden, men hur ska nosen se ut framifrån? En del katter av rasen har ju smalare nos medan andra har en bred nos. Tittar man på kullar så kan det finnas syskon som har helt olika utseende på sina nosar, några smala, andra bredare. Hur tycker du att nosen på en nosk skogkatt ska se ut (framifrån)?

Någon som vill visa lite bilder på nosar och berätta om hur de tycker nosen ska se ut?

Även denna nos brukar de uppskatta :)
De handlar ju om att de ska ha raka ytterlinjer som följer hela nosen ut. Sen finns de ju de som är tunnare och de som är bredare i huvudet och där med också i trekanten. Jag gillar ju de bredare men de är nog bara en smaksak inget som är mer eller mindre rätt egentligen bara trekanten är liksidig

#3 Det att ytterlinjerna ska vara raka och följa hela nosen ut var intressant. För på en del katter så är ju nosen rak i ytterlinjerna till en början för att sedan bli bredare längre ner.
Varför är det så olika? I en och samma kull kan det ju finnas stora skillnader på nosarna.

#5 Det är väl förmodligen en variation som vi uppfödare kan leva med och där det inte finns rätt eller fel om det inte står tydligt beskrivet i rasstandarden.. Jag ser gärna bildexempel på vad du menar?
mvh Malin
Det virker som det snakkes om to forskjellige ting her - nesen (nesespeil og neserygg) og snutepartiet. Selve nesen skal da vel ikke følge sidelinjene?

#6 Är inte ägare av några sådana bilder tyvärr.

#5För på en del katter så är ju nosen rak i ytterlinjerna till en början för att sedan bli bredare längre ner.
En triangel kan inte vara rak i linjerna, för att sen bli bredare längre ner, då är triangeln borta.
Däremot kan katten ha ett spetsigt avslut eller ett bredare avslut. Där kan "smaken" få komma in och skilja oss åt, bara katten´får ett triangelformat huvud framifrån sett, så det inte blir för brett avslut. Det kan heller inte vara för smalt och klent längst fram, med tanke på att tänderna ska få plats och de ska ha ett felfritt bett.
Tänk på en liksidig triangel,
Denna katt tycker jag har en lagom triangel och ett lagom brett avslut. (foto Camilla Westh)
Barbro

#9 & #10 Tack för dina svar. Vad jag funderat över är om öronen ska ingå i triangeln? Alltså ska de liksidiga linjerna gå mellan öronspetsarna och mellan öronspetsar och haka? Eller ska triangeln ses på själva huvudet och kan öronen då finnas utanför triangeln?

Varsågod :)
Om man läser standarden, så står triangelformen under "huvud". Dvs huvudets alla sidor ska vara lika långa.
Om man sen läser på öronen, så står det att de ska vara stora och att öronens yttre linjer följer huvudets linjer ner till hakan
Min personliga åsikt är att om en skogkatt har ett triangelformat huvud, där alla sidor är lika, öronen sitter rätt placerade, är
breda i basen och vinklar "tio i två", då bildar huvudet en triangel och huvudet med öronen en likadan triangel, bara större..
Det pratas ju ganska mycket om huvudets längd, ska det vara medium, långt eller kort. För mig är det viktigast att man får en "triangelformad" känsla när man ser en skogkatt och det kan man bara få om man har rätt huvudform och att öronen strävar utåt, dvs fortsätter på den triangeln som huvudet påbörjade…
Hälsningar
Barbro