Uppfödarutbildning
Jag har funderat på en sak angående utbildning av uppfödare. Olika seminarier föreläsningar mm är ju bra, men ibland kan det ändå vara svårt att överföra teori på sina egna katter.
Därför vore det bra om det gick att arrangera någon typ av utbildning där katterna är med, ungefär som en utställning fast utan formell bedömning. Man skulle då kunna ha med domare, andra erfarna uppfödare/kunniga personer på rasen. Där kunde man då visa upp sin tilltänkta avelskatt få fram svagheter och styrkor hos katten, samt vad man bör tänka på för att kompensera/förstärka detta när man väljer hane/hona till sin katt.
Detta är säkert inte genomförbart i realiteten, men det vore kul att höra vad ni andra tycker om tanken.
Mvh Bengan

Tycker du har en kanonide, skulle bli överlycklig att få bli lärd på just min egen katt, vad jag kan förbättra mm, både i avelssynpunkt och inför utställning
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ja, ideén är inte alls dum. Men för att veta vad man kan förbättra i avelssynpunkt måste ju domaren kunna stamtavlan ganska långt bak och framförallt ha samma smak/mål som ägaren och det kan ju bli knivigt.
Ja, det är ju en idé, men mest ur en aspekt, den fysiska. Avel anser jag innehåller så mycket mera. Plus, vilket är mycket bra och främjar mångfalden, är att alla har olika preferenser och mål med sin avel. Själv är jag mera inne på en generell utbildning, där du lär dig hur du ska se objektivt och konstuktivt på dina avelsdjur och vad som är viktigt i avel. Då kan du tillämpa det själv, på alla dina djur.
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
#3 Jo men på en sån här tillställning borde man ju kunna lära sig att just se objektivt, styrkor & svagheter på sina egna avelsdjur. Om man inte lyckats med det med vägledning av erfarnare personer rent praktiskt så kommer man nog aldrig att lära sig det. Att läsa en bok utantill och i teorin lära sig något kan nog alla. Men det måste ju omsättas i praktiken också.
Jo och visst handlar det om den fysiska biten, sedan kommer givetvis annat in som man inte lär sig på ett sånt här evenemang.
När det gäller mål så skriver du att alla har olika preferenser och mål med sin avel, men är inte det lite boven i dramat över att många erfarana oppfödare anser att rasen "förfallit" genom åren? Så har jag fått uppfattningen av diskussionerna på forumet i alla fall.
#2 Det där med stamtavlorna gör att man kanske får ta bort domare, men det finns ju även erfaran uppfödare som inte dömer som kanske kan användas.
Mvh Bengan
#4 Jag sitter ju inte inne med den absoluta sanningen men att rasen är spretig beror nog mera på ogenomtänkta parningar och användande av avelsdjur som inte alls borde gå i avel. När det gäller olika preferenser och mål menar jag förstås att man ska hålla sig till standarden och använda rastypiska djur och göra genomtänkta parningar. Att sedan vissa fokuserar på storlek och päls, andra på öron och profil, den tredje på haka och sidolinjer (nu hårddrar jag, men för att du ska förstå min poäng) främjar mångfalden i aveln. Nu innebär ju inte detta att man stuntar i den övriga standarden. Förstår du hur jag menar?
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
#5 Är enig med dig & menar att det är bra att vi har lite olika preferenser hos olika uppfödare/grupper av uppfödare. Naturligtvis när det mesta av rastypiskheten hos tilltäkt avelsdjur är uppfyld.
Olikheter/mångfall är viktigt garanti för framtidens avel.
Om vi alla prioriterar tex stora öron så får vi bara homozygota anlag för stora öron & är sen svårt att "backa bandet" när/om vi upptäcker att vi tex extremavlat på öron.
Om vi alla/de flesta struntar i tex hakor i vår strävan efter tex långa huvuden, så får vi homozygota anlag för grunga/flyenda hakor som innebär stora problem att "få tillbaka" osv osv.
Lika så.. att "bara" lysna på våra (i de allra flesta fall mycket kunniga) domare under tävlingar & show, där tyvärr det extrema till slut är det som mest prioriteras, innebär också en fara.
Rasavel är så mycket mer!
Nej, jag skulle istället vilja ha en "rasgrupp" av kunniga raskunniga domare, erfarna uppfödare & yngre/nyare uppfödare som under rasföreningarnas "vingar" utarbetade en grundläggande "avelsplan" för rasen NFO där vissa krieterier alltid skall uppfyllas hos ett NFO avelsdjur.
Även att det utarbetas någor mer kortsiktiga avelsmål som är viktigt att stärkas, när man märker att det börjar bli brist på något tex hakor hos rasen. Dessa mål bör, av gruppen, revideras med jämna mellanrum.
Sen kan det egna katteriet lägga till det som just dom vill trycka på/saknas/behöver stärkas i det egna katteriet & som bör kunna fixas på få generationer.
Dessa ider har jag inte själv tänkt ut, utan jag baseras på samlad kunskap efter det senaste årens kursdeltagande.
Men jag har funderat mycket på frågan ffa efter att ha läst sååå många inlägg här inne i trådar om "spretiga" NFO, & en allmän ton av att det finns så många okunniga/osetiösa "andra" uppfödare. Detta gagnar inte sammarbetet i rasen tycker jag.
Jag är själv medlem i både Skogkattslingan & i NU är villig att vara med & göra något för vår fina ras & för oss som "jobbar" med NFO
/Birgit