VARNING TILL ER UPPFÖDARE!!!!
hoppas det finns någon här inne som hörsammar detta, för det är allvarligt. HAr fått höra,, via en msngrupp, att det finns en person i Västra Sverige, som har tingat en skogkattunge. Nu är det så, att den personen har haft två huskatter tidigare, varav båda två, dog i hjärntumör och fick avlivas, för de blev ohanterliga…..Personen är inte lämplig djurägare, h*n fostrade sina katter ungefär med samma hand, som man fostrar en svårt störd rottweiler, om ni förstår. Inga silkesvantar, alltså. Det finns folk, som har sett hur h*n har slagit katterna. Den sista var tom döv, stackarn, men det var den när den kom, så det kan inte lastas personen. Var så snäll och sprid detta till så många berörda sajter som ni vet! Jag har inget personligt intresse i detta, men vill inte, att ytterligare en katt skall få stryk och sedemera få "hjärntumör". Snälla HJälp!!!!! Vill ni veta mera, så får ni PM:A mig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har ingen anledning att misstro dig, så missförstå mig inte. Jag blev bara lite nyfiken på det här med hjärntumören. Fick de hjärntumörer för att de blev illa behandlade, var det så du menade? Är det möjligt?

#1 Jag undrar samma som du om detta är möjligt…
Ja, det var ju det som var så konstigt…. H*n hade först en katt, som kastrerades. Sen blev den katten aggresiv och då avlivades den, p g a "hjärntumör"… Sen skaffades en till katt, en underbart vit oddeyed. Det var en hon, som var döv. Nu fick jag höra, att den också hade fått "hjärntumör" och avlivats…..Vidare har personen skrutiit om, att h*n fostrar sina katter som man fostrar en hund, hm…. så fostrar man inte hundar heller. Men vittne finns, på att katten har fått stryk, när den inte gjorde som passades. Om ni PM:ar mig, så skall ni få tråden. Jag tor inte på det där med hjärtumör. Tror bara att katterna blev ohanterliga, p g a stryk. OCh nu ska en ny katt införskaffas,det är det som skrämmer mig…..

Aha, då förstår jag hur du menade =)

Jag finner inga ord 
det är därför jag varnar här. De som är intresserade, kan få länken av mig via PM. Men snälla, sprid detta, så mycket ni kan!

#3 Okej, då förstår jag vad du menar.
HAr lagt in tråden på ett annat forum också, men där är jag inte betrodd, verkar det som. De tror, att jag är ute för att j***s med nån granne, vilket inte är fallet. nu är det tre veckors respit, då kattungen inte skall levereras förrän des. Det är därför, jag la ut infot, så uppfödare kan vara extra lyhörda och vassögda på, hur det står till hos de presumtiva köparna. HAr själv för länge sedan fött upp Helig Birma, så jag hade blivit oerhört tacksam, om jag fått veta sånt här, så jag hade haft en chans att kolla upp mina köpare extra ordentligt…..

Det här med varningar från mun till mun ska man vara väldigt försiktig att tro på, det brukar alltid vara så att någon är sur på denna person och ska hämnas. Det är riktigt tragiskt om dennes katter har blivit sjuka och här blir misstrodd. Förresten fostrar jag mina katter som hundar också.

#9 Kan bara nicka och hålla med!
Snälla, jag har varken bu eller bä emot den personen. H*n är mig fulklständigt likgiltig. Men när jag, efter julhälsning i den berörda gruppen, där det hälsades god jul fårn både katt och ägare och sedan i förrgår får läsa att även en katten vandrat in i katthimlen, då blir jag VÄLDIGT misstänksam. ÄVen värden på sajten undrade och tyckte nog, att det vore bra med ett djuruppehåll. Ok, katten kommer att få det bra materiellt sett, men inte 17 ska man väl fostra sina katter med däng och hjuling, bara de busar och sätter klorna i en? Eller är det så ni gör?????

Katter kan insjukna fort så varför inte från jul till nu?! Man fostrar inte hundar med slag heller! Sen vad en värd säger betyder inte ett skit för mig.
Det måste väl vara bra om uppfödarna blir varnade om eventuella missförhållanden o kan kolla upp sina köpare INNAN försäljning??? Annars kanske risken finns att det blir ett nytt fall som det som hände A-M…. Är det inte bättre att skydda katterna innan nåt händer än efter de farit illa?
Men kanske det känns bättre att "rädda" en skadad katt o få beröm för hur ansvarsfull man är än att förhindra att det sker???
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Nä, man fostrar inte hundar med slag heller. HAr som sagt haft både rottweiler och Newfoundlandshund och aldrig behövt klappa till dem med hårdare grejer än en hoprullad tidning. Men inte ens det är ok att klappa till en katt när den busar och sätter klorna i dig. Den absolut enda gång kag har slagit min katt, är när den tuggat på elkabel, så jag har sett det. Ansåg att i det sammanhanget, så var min lilla smäll mildare än den katten hade fått om han bitit igenom kabeln, eller om huset brunnit ner, vilket kan ske om man inte är hemma. Annars så har det alltid bara varit ett strängt FYYYY.
Tack, Ingann, för att du förstår vad jag menar. det är alltid lättare att stämma i bäcken än i ån.

"vis av egen erfarenhet" så måste ja väl "lägga näsan iblöt"
Jag personligen fick en massa varnande ord och rent ut sagt skitsnack när (i detta fall) uppfödare gick in och varnade mej för att sälja mina kattungar till en viss person, vill inte lämna ut någon person.
I de här fallet så gick jag på min känsla och struntade i alla hårda fientliga ord. - vilket jag oftast gör, eftersom att jag anser att ALLA har rätt till en andra chans!
OCH till saken hör, att de har visat sej att inget av de skitsnack som kommit är ens en uns rätt! Den person som fick köpa katt av mej, är den mest underbara och djurälskande person som finns.
Vart vill jag då komma med detta inlägg? JO. att man ska inte tro på allt som berättas i "tredje hand" Har man inte sett det med egna ögon så bör man tänka sej väldigt noga för. För att gå ut med varningar.
Skitsnackare finns det gott om, och likaså avundsjuka. De två mest avskyvärda "sjukdommar" som finns.
Vet att de kan låta hårt de jag skriver, men som sagt, man kommer ingenstanns med ryktesspridning. Ren å skär fakta, okej… men även där bör man tänka på att de fortfarande är en individs ord/erfarenhet, som skrivs…
Ha en bra dag
Men det skadar aldrig att vara extra uppmärksam.
//Pia
Nu är jag ingen uppfödare, så det finns alltså inget ekonomiskt intresse eller avundsjuka heller. Dom Ovanstående säger, det skadar inte med lite extra uppmärksmahet bara. En efterkoll och en stenkoll på dem man säljer till. Som jag sa tidigare, materialistiskt sett, så kommer inget att fattas den katten. Men man slår inte djur eller behandlar en katt som en bångstyrig hund.

aj vad skrämmande då.
Jag fostrar INTE mina katter som hundar. 
Mina katter får göra som dom vill. Går dom på bordet så lyfter jag bara ner dom igen osv…
Har haft hund för i tiden och katter kan inte fostras på samma sätt!!!
Hur menar man att katter ska fostras i likhet med hundar då??
Ja, att det är fritt fram att klappa till dem, när de är för busiga…

Mina katter är fostrade som hundar, jag har bland annat en hankatt som går på lådan på komando. Men jag säger igen att man fostrar inte katter med eller hundar med slag. Inte ens om de är bångstyriga. Jag är från en hunduppfödarfamilj så jag vet att det går utmärkt att fostra katter och hundar på samma sätt. MEN man måste vara lyhör för djurens personlighet.
Visst en lten dask i rumpan som markering men inte som bestraffning. Skulle aldrig i världen daska till något djur i huvudet. När min Thindra var som värst skulle en dask bara förvärra det. Jag tog in henne i duschen så hon blev lite blöt. Det gjorde att hon lugnade ner sig och satt och tvättade sig. Nu är det ju inte så att hon nånsin varit rädd för vatten, snarare tvärtom, så bestraffning kanman inte kalla det.
//Pia
håller med #15.fick höra för ett par år sen att min biologiska mamma gick runt o sa att jag misskötte min katt,inte gav den mat m.m.
till saken hör att 1.hon visste inte ens vart jag bodde
2.hon hörde aldrig av sig till sina barnbarn(8år sen hon gjorde det)
vad jag vill säga är att har man inte sett nåt själv ska man inte tro på allt man hör.i mitt fall fick jag reda på att många trodde på det,en del kan verka väldigt trovärdiga!
säger inte att du som startade tråden ljuger men man ska vara försiktig,kan förstöra för många om det nu inte stämmer..
S*Winsnes Wilda
Fast man vet ju aldrig !? Liiite misstänksam gör nog inget om man är, det såg inte riktigt normalt ut.
Och man vill sina djur så väl, så jag vill inte riskera något om man kan undvika. Vara lite vaken bara.
Ja, det är bara lite vakenhet jag är ute efter, för kissens skull! Jag menar, har två katter blivit avlivade p g a "hjärntumör" inom ett år, katter som inte ens hade med varandra att göra och ägaren har haft för vana att klappa till katten, när den busar, så är det väl inte något som man vill att katten ska uppleva?
nu står det ju inte vem det är utan, det finns en person i Västra Sverige, som har tingat en skogkattunge, vilket det troligen finns flera stycken… södra sverige är ganska stort o många uppfödare med kattungar finns det så jag ser varningen som en allmän upplysning att kolla lite extra hur sina ungar kommer få det.
jag kommer själv från en "hundfamilj" med uppfödning, utställningar, lydnad, spår/sök, vallning, agility, ja allt du kan tänka dej inom hundar. har en syster som är instruktör´problemhundstränare och arbetar på en vet.klinik men ingen i vår familj skulle komma på tanken att fostra våra katter på samma sätt som hundarna!
/Ingalill

Varför ska ni lära varandra hur man uppfostrar hundar?
Ni pratar ju om helt olika sorter av uppfostran… Här följer ett gott exempel på hur man skriver olika saker, men i grund och botten har samma åsikt.
Vad gäller varningen så är det väl jättebra om man uppmanar uppfödare att vara försiktiga. Trådskaparen skriver ju "har fått höra via en msngrupp…" Alltså, det är ett rykte som trådskrivaren ber er vara uppmärksamma på.
Inget namn nämns, så det är ju ingen större skada skedd än att OM man är intresserad kan man PM:a Gunilla för att få veta mer.
Sen är jag också den första att skriva under på att hälften man hör är skitsnack. Men om rykten florerar om någon jag ska sälja katt till, då vill jag gärna höra dem innan jag säljer, så jag kan kolla upp dem, istället för att ingen berättar och jag får reda på det efteråt 
Kram
Barbro

Läste just denna varning på SKS också. Där var reaktionen den samma. Om man vet att någon missköter sina djur, anmäl till djurskyddet i kommunen eller till polisen. Alla dessa rykten blir man bara så trött på.
Jag är alltid extra uppmärksam och kollar innan jag säljer någon kattunge, men jag lyssnar aldrig på varningar som inte kommer från första källa och som kan bevisas.
detta att klanka ner bara för att det är en Msngrupp är lite tokigt. Man ska inte tala nedsättande om det, då jag känner till förhistorien väldigt väl. Men, som sagt, jag är inte ute för att hänga ut någon, utan genom uteslutningsmetoden, så krymper väl ringen väldigt snabbt. OCh jag manar bara till uppmärksamhet och extra koll, speciellt om det är frågan om koll efteråt! För hur kul är det, för en uppfödare, att eventuellt få tillbaka en förstörd,halvvuxen katt? Och det är väl inga förutom de som har leveransklara ungar, eller snart leveransklarasom har anledning till att vara intresserade.

#27 Håller helt med dig ang. att man bör anmäla all form av misshandel och misskötsel.
Jag är också uppmärksam, men jag skulle nog inte gå så långt som att helt avfärda ett rykte om djurmisshandel, även om
jag hör det från andra person.
Man är inte tvingad att sälja till en intresserad person, är man minsta osäker, så anser jag personligen att det är bättre att stå över än att kräva bevis.
Suck, svarar som jag gjorde på SKS. Kissarna är ju döda, så vad ska man anmäla? Personen som såg att ägaren klappade till katten, sa naturligtvis till, att så gör man inte… Och jag vet mer om bakgrunden än någon av er här eller på SKS.

Jag tycker det är otroligt BRA att någon vill skicka ut en varning som hon här har gjort.
Jag hadde gjort det samma 
Det är väl bara bra att någon säger ifrån.Sen är det upp till vara och en att kolla upp det.

#21 Rockringens, jag håller med dig fullständigt, du tog orden ur munnen på mig!
#26 jag har inte sett någon som försöker lära ut hur man fostrar hundar….
mitt inlägg om hundar var bara en reaktion på WestKiowas inlägg om hennes "samma uppfostran" som hon verkade (min tolkning) förklara med att hon kommer från en hunduppfödarfamilj… det gör jag oxå och pga det vet jag att man inte använder samma fostran på olika sorters djur… katter är katter och hundar är hundar, lika varann vare sig till sätt eller utseende.
/Ingalill

Då får väl jag vara kärringen mot strömmen igen då….Jag håller med Camilla, WestKiowas. Jag fostrar också mina katter precis som jag fostrar våra hundar. Ser inget konstigt med det. Alla är dom individer, alla har dom olika förmåga att ta in det man lär dom. Att säga att en katt är en katt och en hund en hund, tycker jag är att generalisera för mycket. Hundar av olika ras kan vara väldigt olika att fostra, men det kan hundar av SAMMA ras också vara. Och varför skulle man inte kunna fostra en katt?? Nu påstår inte jag att mina katter sitter fint på befallning, men nog vet dom vad ett Nej är. Hos mig är varje djur en egen individ, som behandlas med respekt och kärlek. Och med det kommer man längre än med aga. Att tro att man inte kan fostra en katt är för mig att underskatta kattens "intelligens".
#0 Tack för din varning. Om jag var en uppfödare som satt med en tingad kattunge skulle jag bara bli glad om någon reagerade INNAN. Efter kan det vara försent. Vad man sen gör med varningen är upp till var och en.
/Sylvia

Jag bara undrar.
Beskriv riktig hur ni fostrar en katt på samma sätt som en hund??Vad gör ni om katten tex.. går på
köksbordet?
Eller tigger mat?
Âter på blomorna i fönstret?
osv…osv….
Och jag uppfostrar hundar lite hårdare än katter. Men det är min personliga åsikt. Jag får uppfattningen om att hundar förstår bättre än katter? Inte är smartare eller så, men just förstår.
Om hunden äter på en tex tidning så räcker det att jag höjer rösten 1 gång. När katterna äter sönder posten så får jag både säga ifrån och ta bort dom därifrån 40 ggr och dom slutar inte för det.
Människan bestämmer över hunden, men katten bestämmer över människan, känner jag.
Vill även påpeka att jag ALDRIG slagit varken mina hundar eller katter!
Det här med strängare uppfostran har lite med personligheten att göra. Vi måste vara ett strå strängare och hårdare mot vår äldsta son än vår yngsta. Detta för att äldsta sonen är ett "speciellt" barn och som absolut inte mår bra annars.
Observera nu att detta har vi lärt oss på BUP och inte kommit på själv.

Mina djur, varken hund eller katt, får inte vara på bordet, där äter nämligen vi.
Mina djur tigger inte vid matbordet, eftersom dom aldrig får något vid matbordet, då äter nämligen vi.
Jag har speciella blommor (ampelliljor) som katterna får äta på. Om dom däremot krafsar i blomjorden så säger jag nej, och tar bort dom därifrån. Samma regel för både katt och hund.
Förstår inte varför det är svår att förstå att man fostrar dom lika. Är väl i så fall konstigare att man behandlar dom olika. När mina katter får kokt fisk så får hunden det också. När katterna får skinka så får hunden också skinka, osv, osv. Lika älskade individer helt enkelt. /Sylvia

det ser ju ut att du uppfostrar katt och hund olika ändå 
tex… 40 ggr ner därifrån osv… hihi
Det är ju så att:
Hunden tror den är människa och
Katten VET den är gud 
Gammalt utryck…. hihi

Eftersom vi bara har katter så.
Mina katter får lov att tigga vid bordet och ibland får dom en liten smakbit också. Några av dom tigger aldrig då dom ser ut att inte ha något interesse om det.
1 av mina katter: Cevita ska alltid ligga / eller gå på bordet i vardagsrummet. Vi har tagit ner hon 1000000 ggr, men det funkar alldrig. Så hon får nu lov att ligga där, mitt busfrö..hihi
Vi har nästan ingen blommor i fönstret. Men dom få som vi har bryr dom sig lite om.
Mina katter brukar inte få skinka då det är mycket salt i det.
Men fisk får dom i bland.
Går dom upp på köksbordet så tar vi ner dom tills dom ger upp, men bara efter 2 - 3 gånger så slutar dom.
Dom brukar hålla sig undan när vi äter. Har inte uppfostrat dom spesielt att inte göra det, men i bland så kan dom tigga och då får dom en liten smakprov.
Så mina katter får vara katter och får lov att göra mer än hundar får. hihihi….
Katter är otroligt kloka och är lika älskade individer alla

Men nog om det.
Jag tycker hellre man ska starta en ny tråd då den här tråden har börjat att handla om något annat 

#41 Precis vad jag tänkte när jag läste oxå,tråden har blivet något helt annat
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Jag tycker nog att denna tråd har mist orginalfrågan. Men jag är så trött på att bli ifrågasatt så jag säger en gång för alla…. MINA katter funkar utmärkt med MIN så kallade hunduppfostran. Vi har shetland Sheepdog som är otroligt lyhörda och lätt fostrade, men tror inte att det har med saken att göra eftersom det handlar om att använda sig av naturliga signaler och energier som hundar själv använder. Har upptäckt att katter använder sig av samma saker. Positiv förstärkning är en av metoderna, låter det förfärligt?!
Blir så trött på folk som tycker sig veta allt och ifrågasätter saker som uppenbarligen funkar.
Nu har jag sagt mitt och kommer inte att svara på fler inlägg om detta.

Vet ni vad? Jag ger fullständigt sjutton i hur ni fostrar era katter eller hundar, det bestämmer var och en och mer än så är det inte med den saken! Sen förstår jag att man vill lägga ut en varning om en potenciell dålig kattköpare!
#43 Om du fått uppfattningen att jag tycker mig veta allt (om det nu var mig du syftade på) så ber jag om ursäkt! jag vet att jag inte vet allt men har oxå rätt att kommentera det jag tycker låter konstigt i mina öron (precis som du oxå brukar göra)… funkar dina metoder för dig så fine… jag har inte hört talas om det tidigare och vet att det inte skulle funka för mig, men alla är vi olika…
så än en gång ber jag om ursäkt om jag trampat dig på tårna…
/Ingalill

#45 Jag tycker inte att någon har trampat mig på tårna. 
/Ingalill

Varför ska man hetsa upp sig av sånna här saker och helre starta en ny tråd i stället? Det är en stund senn det med hundar kom upp här, senn så följde det ena efter det andra.
Jag ber också om ursäkt om jag trampat någon på tårna.
Varför det med hundar kom upp har inget med saken här att göra.
Hundar och katter är två helt olika individer !!!
Folk får för min del också göra vad 17 dom vill
hihi….
The end ifrån min sida….