Rolig geometri...
Hej!
Har roat mig med att mäta min Brucie i centimeter och former.. På bilden ser ni var linjerna går, jag har mätt öronens bas och höjd (bas 4,5 höjd 6 cm och 4,7 cm emellan de inre öronbaserna), kroppslängd från skuldra till svansrot (40cm), svans (34 cm), Bakben (34cm) samt framben 30 cm. Brucen, som ofta av domare anses behöva en lite längre näbb (nos) har sidolinjer som är 11cm och (håll i er!) överdelen av hans triangel är 11 cm den också! M a o så har han en synnerligen liksidig triangel!! Bara en liten roande geometrisk övning som var lite kul att dela med sig.. Någon annan som roas av att mäta centimetrar på sina kissar?
Kan tillägga att bilden är drygt ett halvår gammal, så den stämmer inte med dagens mått-tagning.
mvh Malin

Tack Malin …
För en härlig mattelektion
… utförd på en vacker Bruce!
Kanske något för domarna att ta fram tumstocken i vissa fall
Måste pröva och mäta om mina katter håller måttet !!!!
//Ylva

#1 Ja, det var aningens tankeväckande.. Bruce tackar o bockar för komplimangen! att hans svans är kort i förhållande till kroppen är ju ganska spännande, närmare 6 cm för kort, frågan är ju bara hur många katter som har 40 cm lång svans..? 
mvh Malin

Detta såg kul ut ska ta och prova på nån av mina katter här hemma /Tack Malin för att du delar med dej //Eva
Så kommer jag som en eländig liten matematisk glädjedödare då :-(
En katt som har en exakt liksidig triangel måste ju teoretiskt sätt ha kortare sidolinjer än överdel, eftersom nosen inte är spetsig som en blyertspenna… Liksidigheten handlar ju om att vinkeln mellan sidolinjerna ska vara 60 grader. Om man ska mäta själva liksidigheten måste man ju mäta ut i luften till den teoretiska punkt där sidolinjerna möts.
Annars tycker jag det är en jätteintressant tråd, men Mulan, skulle du inte kunna utveckla mer exakt hur du mätte? T ex om du höll ut Bruce (som på bilden) vid mätningen av längden, eller tog den stående. Det borde ju bli samma längd, men om fler ska mäta kanske det blir mest jämförbart om alla försöker göra på samma sätt?
Fram med måttbanden nu allihop :-)
…säger frost som inte ens äger ett måttband….

#4 Du får så gärna leka glädjedödare så. ;o) Jag är usel matematiker och det står jag för, men för mig är tre lika långa sidor som sitter ihop en liksidig triangel.. Det är ju knappast raka linjer i skallformen heller.. tack o lov..
Säger absolut inte att mitt sätt att mäta är det rätta, men det kan ju vara en lite intressant dissekering av rasstandard.. Själv har jag ibland svårt att se liksidiga trianglar på alla katter för många har för mig en strutform som de aldrig växer i, och det gillar jag inte på vuxna, däremot tycker jag unga katter ska ha det, annars blir de ofta lite korta som vuxna.. men det är min högst personliga åsikt.. Kanske skulle vara intressant att ta bilder rakt framifrån och lägga trianglar över, men dessvärre är mina kunskaper om photoshop synnerligen usla, men jag ska prata med mer kunniga dottern om vi kan hjälpas åt..
Jag mätte Herr Viggesson i stående position (vilket inte var helt enkelt eftersom han är en synnerligen loj herre som helst tillbringar livet liggande..), INTE utdragen som vi visar på bilden ovan. Han är således i ett relativt avslappnat tillstånd och jag reserverar mig för exaktheten i måtten, det kan slå på milimetrar. Tassarna är inte inkluderade i hans benlängd. Jag mätte från höfterna och ner till tassarnas ovansida, och bakbenen försökte jag att sträcka aningens, men förmodligen skulle de vara längre om vi hängde honom över axeln som vi brukar, för då hänger bakbenen rakt ner o är hiskeligt långa… Triangeln mätte jag från yttre spetsen av hans nosspegel till huvudets ovansida utan att inkludera öronen. Nu är ju inte katter geometriska figurer helt och totalt, men visst är det skoj att se lite siffror på längd, höjd mm? Bruce är för mig en relativt stor kille för sin ålder. Jag ska roa mig framöver att mäta mina andra katter bara för mitt eget höga nöjes skull! ;o) Jag mäter f ö med en sån där måttgrej i metall som man drar ut, och med en tumstock som linjeavskiljare..
Någon som har bättre tips på mätning av trianglar? Skulle vara hiskeligt intressant!
mvh Malin

Detta måste utvecklas, och genomföras
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#5 Det enda ganska så säkra sätt att mäta triangeln på vore om man använde en typ av passare, eller två "pinnar", som man sedan läser av graderna på… Visst kan man försöka räkna ut på måtten, men det är svårt eftersom triangeln är tvådimesionell, och katthuvudet tredimesionell.. precis som du nämnde.
Man kan väl använda bilder… men svårt, eftersom man dels måste fota i exakt rätt vinkel i förhållande till sidolinjernas vinkel, och sedan med foton… lite päls där, och man kan få en heelt annan triangel än man har om man känner efter lite.
Man får helt enkelt använda sig av det så "säkra" ögonmåttet och hoppas på det bästa.
Men det är fortfarande intressant med måtten i huvudet. Jag skulle faktiskt vilja lägga till några mått, om någon känner sig manad? Ett mått på profillängden, start på pannan mitt mellan öronen, och ned till nosens slut.
Ett mått på mankhöjd, och ett på mankbredd.
Har Bruce lust att deltaga lite mer? ;-)
Ska försöka hitta något att mäta med härhemma, för detta var intressant, men har bara ett aktuellt objekt, en 9-månaders kille, och det är kanske inte så roligt iom att han inte är fullvuxen… någonstans.
Sedan så är det klart det blir lite spill i mätningen, säkert inte bara mm, utan även cm. Men man kan ju få en ungefärlig bild i alla fall!
Kul!
Jag skulle gärna vilja ha ett mått till, fröutom de som Frost ville ha. Nämligen längden på lodlinjen. Dvs från näsans övrekant till där hakan slutar.
Få använda min lediga dag till lite måtttagning för skojs skull!
/Kattis

Hej igen!
Japp, Brucen ställer gärna upp på fler mått, men idag är han lite upptagen, för han ska nämligen kastreras. Inte för att han är en sångfågel eller för att han kissar, för tvärtom sköter han sig, men för att matte inte vill att han ska se dassig ut i päls och vara smal längre.. ;o) Vi återkommer med Brucens cm om några dagar, får se om ngn annan av kissarna ställer upp istället, tror att vi har en hågad spanjor, en glad ekorrsvans och en snäll mamma som gärna gör det.
mvh Malin
Hejsan! För mig så inkluderar huvudets triangelform hakan, som jag tycker är viktig för den korrekta triangelformen. Där ser jag spetsen på triangeln. Saxade detta ur rasstandarden som gör att jag tolkar det som så.
Öron
Form
stora, breda vid basen, spetsiga;
med lodjurstofsar och långa hår i öronen
Placering
högt och öppet, så att öronens yttre linjer följer huvudets linjer ner till hakan
Bidrar med en egentligen ganska kass bild, men den var den enda jag i rappet hittade på någon av mina rakt framifrån (Ja, jag vet att henne öron borde sitta lägre
)
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Här kommer jag med lite mått.. och passar samtidigt på att putta upp tråden lite. Det ganska så motvilliga föremålet för mätningen är en 9 månader gammal skogkatthane. Typmässigt är hans öron rätt små, huvudet är triangelformat, och hakan ytterst (för att mäta lodlinjen) är rätt svag. Han är kanske inte liten för sin ålder, men jag skulle gärna sett honom lite större.
Jag mätte med ett pappersmåttband från Ikea, så måtten är väl inte idiotsäkra direkt.
Öronbas: 4 cm
Öronhöjd: 5,5 cm
Mellan de inre öronbaserna: 4 cm
skuldra till svansrot: 35 cm. Detta var en tuff mätning, eftersom ryggen är lite krökt… Detta mått var då till början på skuldrorna, och precis där man börjar känna svansen höja sig vid ryggraden. Måttet mellan början på nacken, och baken, är däremot 46 cm.
svans: 35. (det här var jättesorgligt ;-) Som liten hade han en mycket lång svans, men kroppen har väl växt ifrån den…)
bakben: 29 cm. Vet dock inte om jag sträckte dem för mycket eller för lite…
framben: 26 cm
sidolinjer: 9,5 cm
mellan topparna på sidolinjerna: ca 11,5 cm. Svårt att mäta, eftersom jag inte kunde lägga måttbandet mot pannan, som ju sticker upp, utan fick försöka mäta ovanför huvudet.
profillängd: 8,5 cm
mankhöjd: 35 cm
mankbredd: ca 15 cm. Det här var ett mått svårare att mäta än jag trodde…
lodlinje: 3,5 cm