calicivirus
Jag har hittat så olika info nu om just detta calicivirus,
så nu undrar jag om ni här inne har någon erfarenhet av det,
hur visar det sej? vad kan man göra åt det? läste att det kan bli blåsor på tungan, och det har ju Fudge haft hela tiden lillsnurpan,,, MEn hur får man bort dom blåsorna då?
Jag har nu givit henne medecis i 21 dagar, ska ringa vet igen på torsdag.
Hon är ju nu mycket piggare och leker lika som dom andra, men klättrar inte exakt lika mycket, men det vet jag ju inte om det beror på det här eller om hon bara är en som inte klättrar så mycket,, precis som Nefertiti var ur förra kullen.. :-)
hon ökar bra i vikt men jag måste ge henne med flaska och köttfärsen måste jag ge henne när hon sitter i mitt knä.. medans dom andra äter "som Man ska" dom äter även torrfoder men det för inte Fudge.. men det är ju inte så konstigt,, hon har ju ont på blåsorna,, det vet man ju sjökv om man har haft blåsa någongång på tungan.. :-/ aj aj ont ont…
Jag känner att jag verkligen måste ha hjälp med detta.. Jag tycker ju så synd om henne… MEn som sagt det är bara blåsor hon har,, inga problem med ögon eller så längre.,, bara blåsor kvar,, men hon har ju onte av dom.. :-(
Kram och tack alla ni som stöttat mej i allt som varit kring Fudge.. :-) Ni är gunld värda..
Kram Linda och gooooood fortsättning och gott nytt år..
Nu hänger jag inte med här. Caliciviruset är ju Vinterkräksjukan för människor? Finns detta virus i kattformat också?

japp precis….. mcyket konstigt jag vet,,,
http://stjarnkatten.ccisp.com/sp01h%C3%A4lsa.html men läs här…
Jag undrar om någon har av egen erfarenhet haft eeller vet nogon som haft katt med detta och avd som gjordes då… nu är det ju inte äskert att fudgen lilla har det men utifall att,,, hon har ju blåsor på tungan iaf…ganska ordentligt,, men det har varit värre då jag var in med henne sist till vet.
Kram/Linda

Men stackars lilla bebisen, är hon fortfarande dålig?
Är det i Bagarmossen du har varit med henne, eller var?
Håller tummarna för att hon blir frisk å det snaraste.
Du få behandla alla katterna om inte du håller den kattungen isolerad.
Är det tagit prover på henne?
åååå stackars dej kattsnuva e inte rolit. Går de bra me behannlingen av katterna?

Hej,, nej dom har inte tagit prover på henne,,,
Hon har troligtvis inte kattsnuva iaf trots allt.. :-/ hm knepigt det där.. hon har blåsor på tungan,, inga andra symtom alls.. har pratat med södra djursjukhuset och dom sa att det är något virus, men det verkar inte vara ett smittsamt eftersom ingen annan har fått det och hon är ju inte påverkad av dom alls så det är inget att göra än att avakta och vänta ut att dom försvinner,, jag ska in med henne dit på torsdag igen så dom får kolla hur det ser ut då.
Hon busar och leker precis som dom andra,, inget med ögonen alls och ingen snorig och eller nyser eller hostar,, ingenting,, bara små blåsor.
//Linda
men e de inte bässt att ta prover så du säkert vet att de inte e snuva?

Jo,,, asså om blåsorna finns kvar på torsdag tar jag såklart prover… måste ju veta, om inte annat för att kunna meddela mina kattungeköpare..
//L
ja de e vicktit så att de innte får me sej nåt virus hem å så du vet om du plannerat å fara på utställning å så

Linda!
stackars lilla Fudge.Hoppas hon blir kry snart.
Men kolla upp det där med ögonen ocå ,för smetiga ögon kan ju bero på att katten/katterna är smittade med clamydia.
En kompis till mig miste sin kull på grund av det.vet däremot inte om dom får blåsor i munnen men kolla för säkerhets skull.
kram till er alla//Inger

Hon har inte kletiga ögon och hon har inte clamydia, blåsorna är mer eller mindre borta, syns ingenting längre.. hon är pigg och kry och busar och äter som dom andra.
Skillnaden är att hon är mindre,, emn det är ju inte så konstigt..
Nu är allt bra med henne,, :-)
#12 Själv skulle jag nog ta prover på henne ändå, för säkerhets skull, men å andra sidan är jag ju en riktig hönsmamma när det gäller katterna. 

Hur e de me den lilla kissen? Va sa vetrinären?

#15 Det är superbra med henne,, hon har ingenting kvar,, jag kom aldrig till vet igår för att det var snökaos här..
Jag ringde och pratade däremot med dom idag och dom tyckte att jag absolut kunde avakta eftersom det verkar ha läkt ut av sej själv och ingen annan blivit smittad heller.
Men om något skulle komma tillbaka eller om jag skulle märka något på någon annan av katterna ska jag komma in och då tas prover på vad det kan tänkas vara. Men Klamydia sa hon att det är det med all sanorlikhet inte eftersom det syns på ögonen ganska ordentligt.
Men hur som,, hon mår så bra så lillsnurpan, äter och kommer när jag ropar och hon ska få välling.. :-) Verkar som att hon känner igen ljudet av skakningen på flaskan.. :-) Köttfärs äter hon med god aptit,, gärna med äggula.. :-)
//Kram Linda

Matar du henne med flaska fortfarande?
Äter hon inte alls själv?
Skönt att höra att hon mår bättre!

Det står ju att hon äter köttfärs och äggula och det får hon väl knappast i flaska, så hon äter nog själv. Det är väl bara bra att lilla tjejen får flaskan fortfarande eftersom hon kommit efter sina syskon i storlek. Det tycker jag låter bra i alla fall. Själv hade jag varit hönsmamma och gärna matat lite för mycket än för lite, inte minst om det var en sjuk liten bebis. Bra att hon mår bättre nu i alla fall!

#18 Ja det står det, men det står också högre upp att hon måste sitta i knät när hon ska äta köttfärsen.
Det var en fråga, till Linda, inget påhopp eller negativt uttalande. Jag har följt kattungen sen start och undrar hur långt hon har kommit i sitt tillfrisknande. Är det konstigt?

#19 Hon har suttit i knät och ätit köttfärsen bara för att dom andra är ju ganska så på.. nu står hon på bordet och äter själv.
Att hon får flaskan är mera för att då ser jag hur mycket hon får i sej var gång, hon äter av vällingen jag ställer på golvet oxå men då har jag ingen koll på hur mycket.
Jag tar det inte alls som påhopp då jag mer en gärna delar med mej av detta,, det har varit en tuff tid och en lärorik tid. Allt jag tidigare läst var föärst som bortblåst eftgersom man inte varit "drabbad" nu vet jag ju mera av egen erfarenhet och inte bara via bäcker..
Hon mår bra. Äter bra och leker och busar med dom andra som sjutton.
Jag är så glad och stålt över lillsnurpan.
Kram Linda

Va roligt linda att hon mår bra!
16
Det rimmar dåligt Labolina.Du skriver att hon fått medicin i tre veckor och att det inte hjälpt men nu helt plötsligt så är katten frisk.
Har vetrinären verkligen sagt så? Din katt hade väl varit dålig i ögonen innan och sen gick det över till blåsor.Precis på det viset som klamydia kan fungera.Varför inte ta ditt ansvar och kolla alla dina katter?? Karantän och medicin till samtliga katter du har.
Stackars den som får bur sidan om dina på en utställning.Det finns symtomfria smittobärare om du inte visste det! Kul för den som får hem det då!!

#22,, vem faan e du?
Jag hon fick med i 3 veckor, jag har inte sagt att det inte hjälpte, jag sa att hon hade fortfarande blåsor, nu är dom borta. Ja vet sa så.
Hon har inte varit dålig i ögonen, jag trodde det men det var en dag, precis när hon öppnat sina ögon, så som alla kattungar kan ha då dom nyligen öppnat ögonen. Jag var rädd och skrev en massa frågor för att få svar.
Så komma här, medlem sedan idag och säga att jag ska ta mitt ansvar är bara löjligt. Jag gör och har gjort allt jag kan i denna situation och med mycket prat och träffar med veterinärer bland annat Ann Marie Nilsson (kattens sjukdomar) och andra uppfödare..
Timotei har däremot varit kladdig i ögonen men det är inte/var inte klamydia. Jag fick salva till kattungarna utifall att det skulle bli värre, det blev det inte, det blev bara bättre och bra på några få dgr.
Ja jag vet att det finns "friska smittbärare" då ska alla testa sina katter inför varje utställning då menar du? Eftersom vissa blir smittade utan att visa det och därmed bli smittbärare.. Äh lägg av..
//Linda

Jag har själv sett Fudge för bara några dagar sedan och kan intyga att hon inte ser konstig ut i ögonen. Ingen av hennes andra katter ser sjuka ut eller har kladdiga ögon. Linda har nog gjort mer för sin lilla kattunge än många andra skulle göra. Ta reda på först hur mycket tid och pengar hon lagt ner på lillan.
Mvh Margona
Oj, här hettade det visst till. Om jag vore du Linda så skulle jag en gång för alla testa kattungen så att jag slipper alla spekulationer. Hälsningar Tina

#22 Vid chlamydia får väl katten svullnad runt ögonen som knappast går att missa! Tror du inte veterinären skulle upptäckt detta? Linda skulle ju knappast gå in här och berätta om hon ville mörka något. Däremot tycker jag du mörkar som tar nytt nick för att skriva vad du tror om saken och vågar inte använda ditt vanliga nick. Är inte det att mörka?
Smittbärare finns det många katter som kan var, de behöver inte visa några tecken på sjukdom, men ändå sprida smitta.

Det får ju inte gå troll i det här nu så fort någon skriver om kladdiga ögon eller nått annat! Mina lilla tjej från sista kullen fick problem med en kraftig ögoninflammation som liten som gick bort med salva från veterinären. Ska nu alla gå och tro att även vi och andra som har fått en ögoniflammation på våra katter, att vi har fått clamydia? Nä…nu tycker jag vi lugnar ner oss och slutar se spöken överallt. //Kaisa
#22 Inlägg i din stil är absolut inget vi vill se här på forumet. Att regga sig enbart för att hoppa på andra medlemmar är fult, oärligt och fegt. Undrar man över något så kan man göra det i sitt eget namn eller inte alls. SKÄRPNING!
/Jessica, Sajtvärd
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#27 Jag håller fullkommligt med dig. Det får inte gå troll i det här! Klamydia är så mycket mer än bara ett kladdigt öga, fråga mig, jag vet!
Katter kan precis som vi få en lätt ögoninflamation utan att det är Klamydia, glöm inte det. I mitt katteri som faktiskt har Klamydia för tillfället, så är de flesta symptomfria, men de som har/har haft symptom hade kladdiga ögon, svullna lymfkörtlar, feber, snorig, de nyser hela tiden, den yngsta blev även halt (vilket de kan bli av både Calici och Klamydia, men mina katter är testade för Herpes, Calici och Klamydia och i mitt fall var det Klamydia).
Jag lovar att man ser om katterna har Klamydia för det är inget vanligt kladdigt öga, det ser mer ut som om ögat svullnar upp och nästa trycks ut ur ögonhålan sedan rinner det klar vätska eller varig vätska ur ögat hela tiden. Döm ingen i förhand!!!!!
Malin S*Ängstorpets

#28 För att få slut på denna hemliga människor, som inte vågar stå för sina personliga påhopp, kan ni inte kolla av dessa ip adresser, och ge dom personliga varningar? om dom nu är registrerade sen innan, med namn
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#22 Är det någon som rimmar dåligt så är det DU!
Jag &många andra här inne vet hur mkt tid,pengar&Kärlek Linda har lagt ner! Visa vem du är&var inte så feg,tror inte du vet ett skit när det gäller katter!
Till dej Linda,Sträck på dej du har gjort ett kanonjobb!
//Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

uch o tvi vale!
Kan inte detta år få bli ett år utan en massa skitprat o påhopp.
inte bara här inne utan över huvud taget.
Låt var och en sköta sitt,men hoppas i alla fall att detta forum ska få vara öppet för alla.Och att man ska få fråga och undra även om man som vissa vill vara anonym.
//Inger

Just det här med ögoninfektioner på katt är ju faktiskt extremt vanligt! Tex. en kattunge som får en klo i ögat eller ett korn från kattlådan etc. Jämför med oss människor. Alla mina barn har någon gång haft en ögoninfektion. Så varför skulle det vara så konstigt om våra husdjur oxå får ögoninfektiner?!

#31, Tack Marina för dina snälla och varma ord.. det känns skönt. :-)
#32, hur menar du? Givetvis ska folk få vara anonyma, men då ska man inte vara otrevlig och vräka ur sej dumheter. Gör man det så får man oxå stå för vem man är och för det man gör och säger.
#33, Ja så är det ju faktiskt.. Men det har ju blivit någon hysteri just nu oxå ang Klamydia.
//kram

#34 Vassegod Linda,,,
Jag vet ju hur mkt du har lagt ner på snurpan
#32 Tycker oxå att detta forum ska vara öppet för alla,men för den skull inte bete' sej hur som helst!
Alla som känner Linda vet hur mån hon är om sina katter&sitt Katteri…
//Marina
Marina/ S*Karmskogen's

Linda!
Jag tyckte jag var tydlig i det jag skrev.Att visst får man väl vara anonym om man är trevlig och inte kastar skit på andra.
//Inger

#36 ja jo visst men det som förbryllade mej var just citerar:
Och att man ska få fråga och undra även om man som vissa vill vara anonym.
Men visst det är möjligt att du var tydlig men jag såg det annorlunda aja strunt samma…
//Linda
Självklart får man undra om sker även om man inte uppger din egentliga identitet i sitt nick, men att nyregistrera sig enbart för att ställa ingående frågor och komma med påhopp accepteras inte.
/Jessica, Sajtvärd

Nu har jag varit hos veterinären och vaccinerat och gjort en genomgång av ungarna, samt ställt massa frågor om kommande utställningar och planerade avel.
Ann-Marie Nilsson gav mej svar på allt jag undrade,, tack ska hon verkligen ha… Då jag ju givetvis varit orolig över om man har smitta och eller dyligt här i katteriet.
Barnsjukdomar kallade hon det för. Mer eller mindre alla katterier har detta men det är inte alltid det bryter ut. Precis som när barn börjar på dagis. Blåsorna smittar. Men har dom inga blåsor så smittar dom INTE. Detta är tabu att tala om och alla tystar ner det för att skydda sitt rykte.. Varför? Det är ju så himla vanligt. Vad är man då rädd för? En förkylning som hos oss. Är vi lika tysta och rädda då?
Jag kan utan problem ställa ut mina katter, bara dom inte har blåsor i munnen,, Vilket dom givetvis inte har. Då kan jag ställa ut dom som vem som helst ställer ut sina katter.
Jag kan avla på mina katter på samma sätt som alla andra. Däremot eftersom det är ett högt smittotryck här och i alla katterier där man även ställer ut sina katter, kan det vara bra att vaccinera 3 ggr istället för 2, redan vid 6,9 och 12 veckor.
Jag kan även låna ut min hane i avel, men bör berätta denna händelse till honkattägaren, men samtidigt säga att detta kan ske med vilken hane som helst eftersom det inte visar några symtom alls. Skillnaden är ju att i mitt fall med Bacardi är ju att OM det skulle bli något med kattungarna vet man vad man kan göra/bör göra/ska göra,, dvs kontakt vet för hjälp. Istället för att inte veta varför en kattunge inte äter eller vad det nu kan vara och den dö ligger och dör.
Hur många som haft kattungar som dött vet varför dom dött? Varför dom inte ätit eller ökat i vikt?
Jag vill bara med detta meddela att jag är säker på mej själv som uppfödare och jag vet att jag gjort allt rätt i detta.. Jag är inte orolig ett dugg,, inte mera än någon annan är / bör vara…
Tack för alla stöttande ord i denna tråd och mindre tack till alla er som tänkt att hm hon har minsann smitta,, kolla hur ni själv har det.. sopa framför egen dörr.
Jag har alla mina kattungar bokade till underbara hem och det känns superskönt att veta att dom alla kommer att få det bra.
Timotei

Fudge

Grazette

Lanza

Kram Linda

Härligt Linda, 

#Linda
Åh,så skönt för dig.
Tycker i vart fall att det är för djävligt rent ut sagt om du behövt gå ut här på forumet för att förklara dig.
Håller fullständigt med dig om att många,många ska sopa rent framför egen dörr innan dom kastar skit på andra.
kattungarna är jättefina och skönt att du fått bra hem till dem alla.
kram Inger

#41 Tack Inger,,, Känns verkligen skönt….
Kram Linda
Så skönt för dej och dina kattungar är jätte fina! 

Lustigt att Ann-Marie kallar det för barnsjukdommar det som vi internt kallat för Dagissjuka.
Skönt at det gick bra idag.
Stolt ägare till tre La permer

#39 Hej Linda…
Ja vi har ju redan pratat på tel om det här
Jag är verkligen glad för din skull att det har gått så bra
Du har verkligen gjort ett toppenjobb&renare framför mattan än såhär kan inte bli
Lycka till med dina underbart fina kissungar
***Kram***
Marina/ S*Karmskogen's

Tack för informationen om dagissjuka! Det är så lätt att kasta skit på andra (speciellt anonymt) utan att ha tillräckligt på fötterna! Skönt att dina kissar mår bra och strongt av dig att du orkar stå på dig mot "snackepellarna".
"Stå på dig, annars gör någon annan det"
Kram Lena
#39 Vad skönt för dig att ha fått klara besked. /Tina

Hej!
Tänkte bara bidra lite med min info om calicivirus..
-------------------------------------------------------------------------
Kattsnuva
Kattsnuva är mycket vanligt. Det finns uppgifter om att 80% av raskattsopulationen är smittbärare. Kattsnuva är inte dödligt för vuxna friska katter. Äldre katter och små kattungar drabbas mycket värre - ibland med dödlig utgång.
Kattsnuva är ett samlingsnamn för flera olika mycket smittsamma sjukdomar som alla ger ganska lika symtom - nysningar och rinnande ögon och nos. Katten kan också bl a få feber, blåsor/sår i munnen eller bli "täppt" i nosen.
Efter kattens tillfrisknande måste man tyvärr räkna med att smittan kan finnas kvar i katten och att den kan bli frisk smittspridare. Vissa katter sprider smitta ständigt under resten av livet och andra under en begränsad period . En annan variant är att katten blir smittsam i samband med stress men under övrig tid ej sprider smitta. Att använda katter som har haft kattsnuva i avel eller låta dem umgås med avelskatter innebär alltid en liten smittrisk som man som uppfödare bör vara medveten om. Det är däremot inget som hindrar att man har dem som sällskapskatter.
Katter ska vaccineras mot kattsnuva men vaccinet ger tyvärr inte 100% skydd. Även vaccinerade katter kan bli smittade/smittbärare.
Det är i princip omöjligt att veta om man har en smittad katt eller inte om den inte visar symptom. Detta har heller ingen större betydelse om man inte håller på med uppfödning. På en katt med symptom finns det idag ett enkelt test för att diagnostisera typ av kattsnuva - PCR. Det är ett svabbtest som är mycket tillförlitiligt. Alla vaccinerade katter har antikroppar mot vissa typer av kattsnuva. Om man ändå vill undersöka antikroppstiter på en sjuk katt kan man titta på titervärderna med ett par veckors mellanrum. Man också undersöka antikroppstiter på en ännu ovaccinerad katt.
En katt som är "bärare" av kattsnuva kan få sjukdomsutbrott/bli smittsam i samband med eller strax efter stressituationer.
I kattsnuvekomplexet räknas:
FHV - FELINT HERPESVIRUS
En katt som genomgått FHV blir aldrig av med viruset. Det gömmer sig i kroppen. Vissa blir kroniska smittbärare och sprider ständigt smitta. Det vanligaste är dock att katten blir intermittent smittbärare - d v s sprider virus i samband med sjukdomsutbrott.
FCV-FELINT CALICIVIRUS
De flesta katter som gått igenom en FCV-infektion sprider smitta under en begränsad period efter sjukdomen. Denna tidsperiod varierar. Det kan röra sig om några veckor till flera år. När katten inte längre sprider smitta är den helt smittfri. En del katter blir dock kroniska smittbärare under resten av livet.
CHLAMYDOFILA FELIS - Kattens Klamydia
Kattens klamydia kan behandlas med antibiotika. Det råder delade meningar om risken för smittsamhet bland katter med genomgången infektion/behandling. En del anser att katten är helt frisk efter genomgången antibiotikabehandling medan nya uppfattingar är att klamydian beter sig på samma sätt som Herpes - D v s katten kan sprida smitta i samband med t ex stress.
-------------------------------------------------------------------------
Jag vill absolut inte vara taskig, hysterisk eller på något annat vis döma, jag tycker det är bra att man kan prata om sjukdomar på ett öppet vis.. men jag skulle inte vilja ha mina katter i buren brevid dina på Nerks utställning oavsett vad din veterinär säger..
Har man haft calicivirus hemma så nyligen som du har så skulle jag inte välja att ställa ut en månad efter man har varit så orolig… Men det är min åsikt, och den yppar jag inte i en önskan om att på ngt vis peka finger eller vara otrevlig, men jag står för den..
mvh Malin

Tack Malin för ett upplysande inlägg, lättförståligt och sammanfattat. Jag kan inte heller förneka att jag tänkt i samma banor som du. Vill inte att folk kommer till en utställning med katter från ett katteri som varit drabbat av underlig snuva och dylikt. Jag ska snart para här hemma och vill definitivt inte få en sådan burgranne.
Men Labolina_73 ska väl inte ställa på Nerk?? Inget jag vet något om utan jag bara tog förgivet att hon inte skulle det? Hon vågar väl inte utsätta sitt katteri för mer stress nu? Tänk om allt börjar om igen, fast värre? /Sylvia

En liten fundering…. Om 80% är smittbärare, då vill man inte ha någon burgranne över huvudtaget på en utställning, eller hur? För om den siffran stämmer så finns det säkert smittbärande katter i nästan alla katterier. //Kaisa

Varifrån kommer uppgiften om att 80% av raskatterna är friska smittbärare av kattsnuva?

#51 I litteraturen antar jag… Det står samma i mina böcker. Eller det står såhär: Det har visat sig att 80% av alla katter (i USA) bär på herpesvirus, men de flesta är helt symtomfria eller har lindriga ögonsymtom. (Kattens sjukdomar, s. 55)
För den som vill se hur en kattunge med kattsnuva ser ut så är det bara att slå upp sida 236 i Royal Canins bok: Praktisk guide för kattuppfödning. (För er som har den.) I den boken kan man också läsa: Mer än 80% av de katter som smittas av felint herpesvirus blir latenta smittbärare, eftersom viruset smittar och döljer sig i nervcellerna. (s. 237)

#50 Nej, det är helt riktigt. Helt upp till var o en hur man ser på utställningar, och en av anledningarna till att jag helst inte har kattungar hemma samtidigt som jag ställer ut andra katter.
#51 Den kommer från olika vaccinationsrapporter och veterinärapporter. Många läser inte dessa, vilket är synd, för de är synnerligen innehållsrika och lärorika. Man lär sig bl a hur mycket smittor som florerar och hur viktigt det är att hålla sina katter så stressfria, välmående och harmoniska som möjligt, för då har de bättre motståndskraft mot sjukdomar.
Sedan kan man inte skydda sig mot allt, men det man kan göra är jag mer intresserad av. Ex på stress vet väl alla? Kastrering, nya katter i hushållet, kattungekullar, fertilitet och könsmognad, utställningar, stora kattgrupper som lever tillsammans mm.
mvh Malin

Med tanke på diskussionerna runt vaccinering mot klamydia i en annan tråd tidigare så antar jag att den här länken är ny:
http://www.sva.se/upload/pdf/Djurhälsa/Katt/vaccination_hund_katt_sverige.pdf
(och här kan man läsa följande om calicivirus:
"De flesta katter eliminerar virus inom några månader och för en majoritet av katter är bärarstadiet inte livslångt (Wardley & Povey, 1976; Knowles et al., 1991; Gaskell & Dawson, 1998). "slut citat.. Med andra ord så har man virus i sitt katteri av calicislag så kan det dröja månader innan man har blivit av med det.. Eller tycker ni att jag tolkar texten fel?
Och här finns en artikel om kattvaccineringar:
http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/07/rapport0107.pdf
Mvh Malin

De uppgifter jag ha är att knappt hälften av alla katter som haft herpesvirusinfektion kan bli kroniska smittbärare och då och då utsöndra virus igen, speciellt inom tre veckor efter att katten upplevt någon form av stress, t.ex. utställning eller kattpensionat. Virusaktiveringen börjar vanligen omkring en vecka efter stresstillfället
Dom uppgifterna komer från Louise Treiberg Berndtsson, Bitr. statsveterinär, Avdelningen för virologi

#54 Bra länkar! Mer sådant på forumet! Nu ska jag plöja genom den informationen.

#54 Tack för lärorik info,jätteintressant då man vet så lite om det
Marina/ S*Karmskogen's

#49 enligt tråd Domarfördelning så ska hon ställa
men hon kanske har tänkt om nu och inte vill utsätta sina katter för stressen ?
/Annette

Hallå Hallå, Jag har ständig veterinärkontakt och hon har sagt till mej att det är inga problem om jag ställer 2 av mina katter i slutet av januari.
Katterna jag ska ställa har varken varit eller är sjuka. Vad skulle tyda på att dom är mera utsatta för stressen nu än innan?
Lite trist med alla spekulationer,, varför inte fråga mej om jag ska ställa eller inte?
Ja jag ska ställa på Nerk,, Engla och Augusta.
Kattungarna är 12 veckor,, och bara 10 dagar senare skulle jag kunna ställa ut dom (rent åldersmässigt ) det ska jag inte göra. Men vill bara påvisa att jag inte anser att ni kan hålla det emot mej att jag ställer ut när jag har kattungar hemma,,
Jag vet inte hur mycket jag ens ska få försvara mej / eller kanske förtydliga det jag redan skrivit,,,
Jag tycker trost allt att det mest kom du jag varit hos vet.inlägg 39.
**
Tror ni att Ann-Mare Nilsson skulle ge mej fel uppgifter om detta. Hon har ju iag fått skriva ut en bok om kattens sjukdomar,, vir ju lite kontigt då om hon inte talat om det som ni säger nu…**
Och helt ÄRLIGT Tror ni att jag är så oanservarig/oseriös att jag skulle utsätta mina katter för smitta på utställning,, det gör jag inte,,,, inte mera än någon annan som ställer på ut utställnging..
Njä jag har nog kanske mycket kött på benen faktiskt effter mitt samtal med Ann-Marie. Jag har ju dessuton även prarat med en annan vert på södra sjursjukhuset och hon sa samma sak,, skillnaden är då att Ann-Marie har träffat och sett katten ett par ggr flera,, men samma svar iaf,,
Och en sak till,,, tror ni att jag skulel gå ut här ifrån början om jag inte var rak och ärlig och öppen med det jag gör..
Efter denna utsällning ochnkattungarna flyttat ska jaaaa jag ska ivila ett tag. Inte för att jag tror att jag behöver men för att slippa detta tjafs… JAg tror faktiskt att en vet kan bärre om detta med sjuksomar på katt en del mera än vi vanliga svenska… och hur mycket man är läser så lär man sen inte det en vet får lära sej.
Jag väljer iaf att lite 100% på min veterinär-
//Linda

Det är ju helt otroligt vad folk kan hålla på! Öppna några böcker istället och läs innantill! På de flesta infektionssjukdomar på katt står det att det finns många katter som bär på virus och kan smitta andra katter utan att visa minsta tecken själva på sjukdom! Så hur kan ni andra vara 100% säkra på att era friska katter inte är någon av alla dessa smittspridare?!

#59 Har du läst vaccinationsrapporten från SVA?
Vill också förtydliga att JAG bryr mig inte ett skvatt huruvida du ställer ut eller ej när du har kattungar, jag har bara skrivit ovan hur jag brukar göra. Det är ju upp till var o en och beror dessutom på hur man bor och om man kan hålla katterna separerade osv.
#60 Vi kan inte vara ett dugg säkra på huruvida våra katter är smittspridare eller ej, enda chansen är att ta prover kontinuerligt i s f. Det är inte jag intresserad av att göra. Om jag däremot hade problem med en kattunge som man tror har calicivirus, eller symptom enligt de Labolina_73 har beskrivit om sin kattunge i flera trådar, så skulle jag definitivt ta det på allvar och hålla mig hemma från utställningar ett par månader tills jag ser att det har läkt ut och ingen av de andra katterna har smittats. Du måste väl ändå inse att de är större risk att ett katteri som nyligen haft problem enl. Labolina_73s beskrivningar löper större risk för att smitta ner andra än ett katteri som är till synes friskt?
Jag tycker att man har ett ansvar som kattuppfödare och kattägare, och en del i detta ansvar ligger på att läsa och lära om kattens sjukdomar om man kallar sig ansvarsfull och seriös. ALLA drabbas av sjukdomar och virus i sina katterier förr eller senare, och just därför är det viktigt att läsa och lära om dessa själv, och inte blint lyssna på sin veterinär utan att själv ta reda på ngt. Seriositet och ansvarsfullhet handlar också om hur du reagerar och hanterar problemen som uppfödare. Om man tar tag i problemen för att skydda sitt och andras katterier är man i mina ögon ansvarsfull, åker man på utställning en månad efter att man har beskrivit sin sjuka kattunge som förmodligen har calicivirus så är man inte i mina ögon varken ansvarsfull eller seriös. Men det är MIN åsikt och till skillnad från många andra så står jag för den och skriver den här.
mvh Malin

Håller med Malin till 100%. Bra skrivet! Tycker att det är konstigt att så fort någon ifrågasätter eller kommer med åsikter så ska det tolkas som skitsnack eller påhopp
Hur vore det om man tänkte efter lite och inser att i alla fall den här tråden månar man om allas katter.
Sen kan jag ju tala om hur jag skulle gjort. Jag hade inte åkt på utställning även om jag till 100 % visste att jag inte hade någon smitta hemma. Varför? Jo, om jag haft hälsoproblem med en kattunge så vill inte jag dra hem någon för katteriet ovan bakterie eftersom kattungen i fråga högst sannolikt har nedsatt imunförsvar från sitt tidigare problem. Det kan faktiskt resultera i att kattungen åker på en ny sväng av problem. Jag skulle också behålla denna kattunge längre innan leverans för att säkerställa att kattungen är problemfri för att den ska få en så mjuk och stressfri flytt som möjligt.
/Camilla

Ständig veterinärkontakt, det låter ju bra. Vad innebär det egentligen? Skönt att du äntligen har kommit iväg till vet nu i alla fall.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva här för jag blir så upprörd av många inlägg i tråden. Riktigt upprörd. Samtidigt är det intressant att se hur vissa ser på katthållning och det ansvar (eller inte?) det innebär.
Jag skulle vilja råda att läsa Mulans inlägg i denna tråd både en, två eller kanske tre ggr extra.
Bra skrivet Malin och tack för att du orkar!
Mulan du har så rätt i det du skriver.
Den som får sota för det katteri som har sjukdomar är dem vars katter får kontakt med dennes katter på utställningar.
Labolina du är INTE seriös kan jag säga.
Läs vad Mulan skriver!!!! och sätt samtliga katter i karantän!!!

#64 Nu blir till och med jag ARG när någon säger att Linda INTE ÄR SERIÖS, men känner du verkligen Linda??? Om du gjorde det så skulle du inte uttrycka dig så klumpigt. Jag känner Linda och jag vet att hon är seriös och väldigt mån om sina katter, kom inte och påstå annat. Sedan kan jag hålla med om att man kanske borde vänta ett tag innan man ställer ut om man haft problem i sitt katteri,om man är osäker på om smittan kan sprida sig vidare. Men jag vet att Linda tar ansvar över sitt katteri.
**Hälsningar Eva-Helen köpare från Linda**

#64 Tycker inte att du är speciellt seriös heller som kör med påhopp. Anonyma påhopp av ditt slag kan vi vara utan.
#64 Att skapa sig anonyma användarnamn med enda syfte att komma med påhopp accepteras inte. Användare "lisen11" har belagts med skrivförbud.
Mvh/Jessica, Sajtvärd

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska svara på detta… Känns bara som att jag går i motvind hela tiden.
Vad jag menar med ständig veterinärkontakt är, jag har pratat med Ann-Marie Nilsson säkert 8 ggr och 2 andra veterinärer på södra djursjukhuset 3 ggr och på 9 veckor anser jag att det är ofta, säkert oftare än många andra men det vill jag inte uttala mej om eftersom jag inte vet det säkert.
Jag har givetvis oxå läst massor och lärt mej extremt mycket nu under denna tid. Ja jag har läst raporten från SVA flera ggr innan den ens kom med på denna tråd.
Jag tycker och tror fortfarande trots dessa ifrågasättningar om hurvida jag anses som seriös eller inte så anser jag iaf att jag gjort rätt att gå ut med detta,, jag vet att många skulle tysta det för att inte få höra vad dom skulle göra/gjort istället….
Jag tycker att jag gjort rätt och jag tycker inte att det är fel att ställa ut 2 katter som inte visat några sumtom alls i denna soppa.
#61 Jag tog det inte som ett påhopp så du behöver inte säga att DU inte bryr dej ett skvatt…
Jag förstår att alla är rädda. Men jaa denna jämförelse kanske kan ses som löjlig men jag tycker att hela tråden blivit löjlig när man ifrågasätter om någon är seriös eller inte när det handlar om att ställa ut eller inte om man haft en kattunge där det misstänks något när vet säger en helt annan sak..
Men jämförelsen är iaf,,, Jag antar att ni aldirg går ut om era barn är förkylda?!… Löjligt javistt,, men jag tycker som sagt att dom som inte varit här och eller träffat katterna och sett dom har ingenting att jämföra med heller… Ni får gärna komma hit, träffa mej och se hur mina katter har det.. jag stänger inte dörren får någon och jag ÄR en mycket öppen persom som gärna delar med mej av mina erfarenheter, och i vanliga fall brukar det ser som bra men i kattvärlden är det inte så. Det är något jag måste lära mej, jag tänker däremot inte ändra mej som person….. Jag är som jag är, öppen, glad och hjälpsam. Släpper inte in vem som helst inpå livet men när det sker, är det meningen.. :-)
Jag vill inte trampa någon på tårna och jag vill inte skrämma någon heller, men ni måste förstå att jag litar på min vet och det jag själv lärt mej.
Jag har en utställning framför mej den 26 januari, och sedan kommer dom att få vila i några månader.
//Linda
#68 Å ja vet inte, men e de inte bättre att jöra tvärtom att vila katterna först å ställa sen effter nåra månader?

#69 jo både ja och nej,, visst ä det säkert så. men efterosm jag har anmält till denna utställning i Örebro, Jag var på väg att dra katterna, pratade med vet ang detta, hon tyckte inte det.
Därför väljer jag att inte göra det då jag ju givetvis vill ställa där. Jag är mycket noga med att prata med olika uppfödare och olika vet gällande detta. Alla veterinärer jag pratat med säger samma sak och flera av dom uppfödare jag pratat med.
Så jag ser faktiskt inget konstigt med att göra detta..
//Linda
Om du nu inte tror att dina katter smittar.
Är du inte alls orolig för dina egna katter skulle?
Örebro utställnigen är en STOR utställning där naturligtvis chansen att dra med sig smittor hem, är större.
Men tanke på vad du precis gått igenom så är naturligtvis dina katter mer infektionskänsliga.
Borde inte deras bästa väga tyngre en en utställning?
Personligen skulle jag inte vilja ta den chansen med mina kattungar, om mitt katteri varit med om något likande.
/Kattis

* Skulle du ta emot en hona för parning i ditt katteri nu?
* Skulle du lämna din egen hona för parning i ett annat katteri nu?
* Skulle du ta in en ny katt i ditt katteri nu?
Om du svara ja på någon av frågorna: Skulle du underrätta den andra kattägare om vad som hänt hemma hos dig dom senaste veckorna? Och i så fall, varför skulle du berätta??
/Sylvia

#68 Du kan inte jämföra calicivirus med barn och förkylningar… Har du läst rapporten från SVA? Jag citerar igen, eftersom du tydligen inte har läst:
"Vissa infektionsämnen (leptospiros, calicivirus, coronavirus) kan utsöndras lång tid eller intermittent från kliniskt friska smittbärare. Sådana individer fungerar som reservoarvärdar i en kennel/ett katteri och kan infektera alla mottagliga djur (exempelvis nya kullar eller inkommande djur till gruppen) de kommer i kontakt med. "
Om någon åker till Örebro, får buren nära dina katter, kommer hem och katterna blir sjuka, vem tror du får skulden då?
Sedan förstår jag inte ö h t ditt resonemang att du ska åka till Örebro, men sedan stanna hemma från utställningar ett tag? Varför? Om du nu anser att du inte gör fel genom att åka till Örebro så kan du ju lika gärna fortsätta åka på utställningar efter det, eftersom det enligt dig inte är ngn fara?
Nej, Labolina_73, jag tycker du är grymt oansvarig som utsätter både oss andra och dina egna katter för detta så kort tid efter att du har haft sådana problem med din kattunge och hennes sjukdom. Håller helt med Camilla i det hon skriver i inlägg #62. I mina ögon är det här ett ganska klassiskt fall av att man ser sig själv och sina nöjen före katternas väl och ve.
//Malin

Jag har följt den här tråden och tycker att "Mulan" uttrycker sig klokt och dessutom talar om när hennes åsikt är privat och (inte underbyggd med referenser) och när åsikten är underhållen av kunskap införskaffad via erfarenhet och litteratur m m
_Jag funderar på hur trådstartaren funderar och klargör för sig själv att deltaga på utställningen då:
_
Hon liter på veterinärerna hon varit i kontakt med ca 8 ggr,
(hur många gånger har katten undersökts av veterinär?),
samtigit som trådstartaren säger att denne ska vila från utställningar efter Örebroutställningen.
Finns det inte ett uns av eget tvivlande på det riktiga i att deltaga i januari eftersom sedan ska det göras uppehåll?
Kan väl vara klokt att ytterligare fundera… Det är min privata åsikt och mitt råd.
Ytterligare en personlig åsikt från min sida är att omdömet
" ansvarsfull och seriös" kan endast förtjänas genom hur man handlar gentemot varandra dvs i detta fall kollegor, kattköpare.
I detta möte kan både kunskap, ömsesidig social kommunikation och etiskt förhålningssätt bedömas
//Gunilla

#74 Håller med till fullo. Men nu kunde inte jag heller hålla mig från att skriva längre. Tycker inte du Linda ska känna att du vill eller ska behöva försvara dig, det handlar inte om det. Jag tycker det är starkt att du går ut med det öppet och det borde "alla" kunna göra, all heder för det. Jag vet inte om jag misstolkat men du vet väl heller inte ens exakt vad du har för "smitta" . Så det som många skriver här till dig, är nog för att i all förtvivlan vilja hjälpa dig inte för att stjälpa dig.
Att man KAN göra saker behöver inte betyda att man BÖR göra det. Sen är inte veterinärer allsmäktig allena. Vi är nog flertalet som råkat ut för vet som inte alltid har rätt eller gör saker för våra katter på bästa sätt. De är heller i regel inte insatta i uppfödar och utställarvärlden. Det finns tex vet som anser att alla katter i ett katteri ska avlivas om en katt får FIP. Eller om man kommer med ett sår så ska katten genast genomgå en superdyr utredning, kanske tom sövas ned, trots att det kanske är ett vanligt sår. osv
Som uppfödare har man ett stort ansvar för sina katter, sina kattungeköpare andra uppfödare och allt därikring. Det är den tunga biten att hålla reda på så mycket och samtidigt använda stora delar sunt förnuft.
Det finns regler att följa för oss uppfödare/utställare, och eftersom sunda förnuftet inte alltid råder gör jag även detta tillägg. I FIFes och SVERAKS regler för utställning finns följande Nationella tillägg. "Katt som är sjuk eller kommer från hem eller katteri som är infekterar av smittsam sjukdom, får inte anmäla till utställning. Som sjukdom betraktas även öronskabb. Vid tveksamma fall ska veterinärintyg medföras och uppvisas. "
/Marie

Vad skrevs det här i:
http://norskskogkatt.ifokus.se/?ThreadId=893bbf84-7bbb-49f9-878a-18a8b65371b4

#76 Länken fungerar inte, man hamnar bara på startsidan. /Sylvia

#77 Nu ska det nog fungera…
Linda, om du väljer att stanna hemma med dina katt pga eventuell smittorisk, så får du dina pengar tillbaks mot uppvisande av veterinärintyg.
Det valet hade jag nog själv gjort, med tanke på din nyss sjuka kattunge.
//Annika

Jag har följt denna tråd, läst den flera gånger, plöjt igenom "infektionssjukdomar" i Royal Canins "Kattuppfödning" och också gått in och letat på nätet för information. Undrar ändock: har fattat det som att det med stor sannolikhet runt om i våra katterier finns ett flertal katter som är vaccinerade men ändå kroniska smittbärare. Utan synliga symptom. Men att smittspridningen dels sker vid eventuella utbrott av sjukdomen, dels att det bortsett från nysningar måste till direktkontakt mellan katter för att t.ex herpesvirus ska kunna föras vidare. Risken att genom att vara burgranne med en eventuell kronisk smittspridare "dra på sig något" måste väl därför vara rätt låg???
Vad som däremot får mig att hicka till är tanken på hur lätt det måste vara att få in någonting via parning eller kattungeköp. Borde vara mycket större risk att råka ut för något, än tvärtom?!
Att testa mot Fiv/FeLV går naturligtvis, men när det gäller kattsnuva…?
Eftersom övriga katter hos Linda inte har visat några tecken på att vara utsatta för något virusangrepp, bör väl inte heller deras immunförsvar vara nedsatt, eller?? Däremot finns ju risken att dra hem något till den kattunge som varit sjuk.
Tack Linda för att du är så öppen, mer än vad alla kanske skulle vara, med tanke på rädslan att "få dåligt rykte". Så mycket lärdom man kan få genom vad andra råkar ut för, och delar med sig av!
/Monica

#61 Du skrev: Du måste väl ändå inse att de är större risk att ett katteri som nyligen haft problem enl. Labolina_73s beskrivningar löper större risk för att smitta ner andra än ett katteri som är till synes friskt?
Jag håller nog inte riktigt med för tyvärr är nog inte verkligheten så enkel. Hur menar du då? Kommer smittan från kattungen? Det tror då inte jag. Att kattungen blivit sjuk beror på att hon smittats av någon annan katt. Finns smittan i Lindas katteri? Är det någon av hennes katter som smittat kattungen? Ingen av de andra är sjuka så i så fall borde smittan funnits långt innan kattungen föddes och därmed kanske redan vid tidigare utställningar. Eller kommer smittan från hankattsägaren? I så fall undrar jag varför man inte talar om avels- och utställningaförbud för denne!
Det är de osynliga smittspridarna, alltså de som till synes är friska som är de stora smittspridarna och det svåra i det hela, inte en liten sjuk kattunge! Kattungen blir sjuk just för att den är kattunge. Som du själv skriver skulle det alltså krävas tester på även friska katter för att komma till rätta med smittspridningen, men det är du ju inte intresserad av… Dessutom är det fortfarande ingen som vet vad kattungen hade!
För övrigt undrar jag vad vi ska med veterinärsbesiktningar till på kattungar innan försäljning och på katter innan utställning om det nu ändå inte är att lita på! Den vet. Linda nämner har vad jag förstår specialiserat sig på kattens sjukdomar, men anses ändå inte veta ett dyft! Uppfödare vet alltså bättre? Varför inte låta uppfödare sköta veterinärsbesiktningar och annat vet-göra i så fall?! Självklart är veterinärer människor som alla vi andra och kan också de ha fel, men ska vi utgå från att de har fel för det mesta eller rätt för det mesta?
När man läser denna tråd så är det lätt att förstå varför många uppfödare väljer att hålla tyst om sjukdomar.
Inlägg #80 var mycket bra!

Som jag ser det så ligger risken inte att Lindas katter ska smitta andra utan att Lindas katter kan bli sjukare eller att det bryter ut en ny sjukdom hemma efter ett utställningstillfälle.Jag har en kamrat som satt i en liknande sits.Hon har också gått med sina katter till samma vet.Min kamrat fick då rådet att omedelbart ställa in allt annat runt katterna.Sätta sitt katteri i karantän i sex månader Inga utställningar ingen stress inga katter in och inga katter ut.

#82 Menar du att din kompis gick till samma vet som Linda?
Om så är fallet så tycker jag det är väldigt märkligt att hon sa så till din kompis&en helt annan till Linda…
Marina/ S*Karmskogen's

#81 Allting är väl inte alltid svart och vitt. Det finns gråzoner. Och med erfarenheter och kunskaper kommer man långt. Jag tror inte någon dömmer ut någon här eller vill någon illa.
Ang veterinärer så är det nog en allmän åsikt hos många erfarna uppfödare att man inte alltid får rätt hjälp. Varför måste du ta det då som att "vi vet bäst" tolkning. Det är tex bra i detta forum att man kan tillåtas ventilera olika syn på saker. Sen väljer man ju själv därefter. Man kan väl få tillåtas vara lite skeptiskt till veterinärer ibland, det är man ju mot tex läkare också. Det betyder ju inte att man aldrig kan lita på dom.
Jag tror det är åt andra håller också. Det är inte många som vågar "hjälpa" en del som har problem heller. Man kan ju bli påhoppad bara för att man har en annan erfarenhet än veterinärer eller andra uppfödare. Att man är en "besserwisseruppfödare". Vi bör kunna gemensamt hjälpa och stötta varandra utan att det ska bli feltolkat. Jag tror ingen här misstror Lindas veterinär eller att hon tar väl hand om katterna. Men OM man sitter på andra erfarenheter eller kunskaper kan man väl få skriva om det. Alla har sen ett eget val. Ta emot eller avstå.
Vill gärna citera inlägg som jag tycker passar även som tanke i ett forum. #74 "I detta möte kan både kunskap, ömsesidig social kommunikation och etiskt förhålningssätt bedömas"
/Marie

#84 Självklart får man vara skeptisk mot både läkare och veterinärer, det ska man absolut. Som jag skrev ovan: Självklart är veterinärer människor som alla vi andra och kan också de ha fel,
Jag anser inte att jag gjort någon "vi vet bäst" tolkning. Mitt inlägg är ett inlägg med frågor och en motpol till inlägg som skriver att folk är oseriösa och liknande.
Du skrev: Det är tex bra i detta forum att man kan tillåtas ventilera olika syn på saker. Så tycker också jag! Därför har jag nu ventilerat min. 

Ja och det är nog en av dom få vet som jag till 110 % litar på.

#81 Rimligtvis vet man om man har/har haft sjuka katter hemma att det är ganska stor påfrestning för hela kattgruppen. Det är inte automatiskt så att när kattungen är frisk så är alla problem ur världen.. Nu vet jag inte vad det är för smitta, sjukdom eller annat som Labolina_73 har haft i sitt katteri, just därför är det väl kanske än större anledning att hantera det med största försiktighet? Ponera att det är calicivirus t ex (vilket blåsorna i munnen på kattungen trots allt tyder på), och kattungen som var svagast var den som insjuknade. Då är det ju ganska solklart att det finns calicivirus i katteriet som bör få läka ut ordentligt, m a o så sätter man sitt katteri i karantän enligt mitt synsätt. Olika undersökningar har konstaterat att troligtvis är få katter konstanta smittbärare, däremot kan calicivirus finnas kvar i månader efter sjukdomstillfället enligt min tolkning av det jag läst om calicivirus.
Vad beträffar veterinärers kompetens så litar jag på den, dock ifrågasätter jag ofta deras åsikter för att få höra motiveringarna. Inte alltid håller jag med, och inte alltid väljer jag att göra de prover som veterinärerna vill göra, men prover gällande klamydia, herpes, calicivirus gör jag om misstanke om detta skulle finnas i mitt katteri, likaså kontinuerliga tester för Fiv/Felv. Varken du eller jag ngn aning om vad Labolina_73 har sagt till sin veterinär, vilka tester som har gjorts och egentligen har jag inte med det att göra, det är upp till henne och hennes åsikter.. Jag skriver bara att jag förstår inte ö h t hur man kan resonera så korkat som jag tycker det är genom att säga att nu, en månad efter att den lilla kattungen varit sjuk så ska man åka på utställning (och en kolossalt stor utställning dessutom) för att därefter ha paus?! Förklara gärna det resonemanget för jag förstår det inte.. Ja, jag tycker det är oansvarigt och nej, jag tycker inte man ska åka till utställning i ett sådant läge. Självklart ska Labolina_73 göra det som HON tycker, och har hon ryggen fri och inga problem med det så kan hon gärna gå mot vad jag tycker är sunda förnuftet, dvs åka istället för att stanna hemma.
Jag kanske är onödigt misstänksam, men vissa erfarenheter av dåligt skötta katterier (enligt min åsikt) som jag kommit i kontakt med tidigare så kan saker o ting börja med en sån här grej, dvs en smitta som man inte riktigt vet vad det är men som man väljer att nonchalera. Man åker på utställningar med sjuka katter (eller nyligen tillfrisknade) hemma, köper in lite fler katter och sen börjar trubblet på allvar.. Då börjar det födas missbildade kattungar, kattungar som blir allvarligt sjuka och även de gamla katterna dör av.. Det scenariot vill jag bespara både Labolina_73 och andra uppfödare, inte minst mig själv.. Därför ÄR jag försiktig med att åka på utställning, och jag tycker inte man ska åka på utställning om man nyligen har haft smitta både för sin egen och andras skull..
Jag tror också att man som relativt ny uppfödare bör lyssna på de som har lite mer erfarenhet, för därigenom lär man sig ofta att undvika misstag som de har gjort, och det gagnar ju våra katter, eller hur?
mvh Malin
Ja e ju en av dom som fölöjt denna tråd å som skrivit i den å som endå tyckt att Linda e modig som berättat om problemen men igår blev ja funndersam. ja jick in på hennes hemsa å såg att hon ställt katt i dec då kattungen va sjuk. de e inte ansvarsfull tycker ja å ja unndrar hur du tännkte då Linda.
#61 å om Linda inte vet va ungen hadde e ju isf för att hon inte tatt prover hos vet

Det kan ju ha varit en katt som inte bor hemma.Jag ställer också ut när jag har kattungar.Men då ställer jag ut dom som inte bor här utan dom som bor hos min dotter och den som bor hos fodervärden.
#89 De står innte på hemsan att den bor nån annstans

Hej,
Jag har tänkt och gått igenom hela senariet och kommit fram till att det bästa för alla är att jag inte ställer ut mina katter den 26/1-08 i Örebro, detta för att inte oroa er ej heller stressa mina katter i onödan.
En utställning kan man gå på när som helst men en katts hälsa är ju den man först och främst ska se till.
Det är bättre att ta det säkra före det osäkra detta trots att jag fått godkännande från Ann-Marie Nilsson att det är ok så väljer jag dock att inte ställa ut denna gång.
Tack för allt ert stöd och alla era goda råd som fått mej att fatta detta beslut.
Kram Linda

#91 Bra gjort!! All heder!
mvh Malin

#91 Tror det är ett bra beslut från din sida. Säger som Malin, all heder till dig.

Håller med dom föregående talarna,,,
Nu har du gjort allt du kan,är det någon som vet så är det JAG att du är en seriös uppfödare…
***Kramizzar***
Marina/ S*Karmskogen's

#94 och jag

#91 Ja så bra gjort av dig att tänka om. Det är som nog många tänkt här, att det främst är för dina egna katters hälsa. Det kommer fler utställningar …
Så håller jag tummarna att det är över nu och att du slipper mer elände.
/Marie

Kram till dig, Linda ;) Beundrar din styrka!!
/Monica

Nu när Du fattat Ditt beslut hoppas jag att det känns riktigt.
Lycka till i framtiden!
åå va bra att du änndrat dej. Kommer du å ha kvar kattungarna nåra veckor extra åxå?

Ååååå äntligen har jag fått svar på vad det var,,, det var inte calicivirus…
Glossit,, Akut Glossit..
//Linda

Hade hon B-vitaminbrist? Eller det kanske bara är människor som får glossit av B 12-brist?
#10 Får man fråga vad akut Glossit är?
Susanna

#102 På människa är glossit i alla fall infektion/inflammation av tungan, men på katt vet jag inte…
Har suttit nu i efterhand och läst hela denna tråden. Och ……sen frågar vi oss, varför kattuppfödare inte gärna berättar om vad vi har eller inte har i våra katterier!!! Behöver vi fundera längre?

#104 Kan inte annat än hålla med dig….!
Så skönt, Linda, att du till sist fick svar på vad det var. Förstår så väl om du inte vill diskutera något mer i denna tråd, men det skulle vara mycket intressant om du ville berätta om denna "Glossit"
/Monica

#104 Tänk jag ser det precis tvärtom!
Genom att diskutera, prata och ventilera åsikter lär man sig massor, och jag tror nog att vi alla som följt tråden har lärt oss massor, tror inte du det? Jag har inga som helst problem med att berätta om vad som försigår i mitt katteri, och jag har fått slängar av sleven skvaller mer än en gång, men å andra sidan så tror jag att andra kan lära av mina misstag och själva slippa göra dem, och det ser jag som en tjänst till rasen..
mvh Malin

Tack alla ni som förstår.. :-)
Glossit är en inflammation av tungan som ger sårig tunga och ibland svalg kan även vara så illa vissa gånger att det svullnar upp.. så att det täpper till luftvägarna, men det märker man ju innan som tur är.. Med lillsnurpan hände det ju aldrig tack och lov.
#106 ja jag har lärt mej massor jag oxå, men det känns faktiskt inte ett dugg roligt när man går ut och berättar något som man tror kanske naivt att tro… att man kan hjälpas åt och få råd etc etc… och då istället bli kallad oseriös av vissa.
Jag är och har alltid varit den öppna typen,, vill gärna prata och dela med mej om det är något,, tar till mej att hjälp jag kan få.. men jag vill bara för att jag är så öppen få påhopp om en det ena eller en det andra..
Men tack för allt stöd och det jag fått,, jag har lärt mej massor iom denna kull,, och det jag sagt tidiagre allt man läser,, jaaa det blir som bortblåst.
Kram Linda

#107 Det diskuteras seriös/oseriös i denna tråd men jag tycker att du visade att du var seriös genom att inte åka på utställningen. Strongt gjort! Och jag är glad för din skull och för dina katter så klart att det inte var något calicivirus. Och jag är övertygad om att vi alla har lärt oss något av denna tråd. Om inte annat så har iaf jag läst på om Glossit. Tack för att du är en öppen och rak person. /Sylvia
Vad skönt Linda att du har fått svar på vad det var som drabbade lillan. Jag skulle önska att folk inte ville ta sådana ord som seriös och oseriös i sin mun. Men jag tror att det är människor som aldrig råkat ut för något själv som är hårdast mot andra. Man ska nog vara försiktig med att dömma andra människor för rätt som du är sitter du själv i en svår situation. En stunds eftertanke gagnar oss alla.
Mvh/Jessica

#109 Blir bara lite nyfiken….vilka ord tycker du att man ska använda istället?? /Sylvia
#110 Du använder vilka ord du vill. Allt jag kan göra är att önska
att människor inte dömmer varandra så hårt och är snällare mot varann.
/Jessica

#109 Ja men vem bestämmer vem som är seriös eller oseriös då? Vem är de som kan säga du är de och du är inte de.. är de efter ditt tycke bara som dömmer de.. eller vem..
Ja jag tycker inte man ska tala om att den andra är seriösare än den andra för vem bestämmer?
#107 Linda, jag är så glad att du fått svar på vad som drabbade Fudge. Måste ha varit frusterande för dig, men nu har både du och alla vi andra lärt oss ngt, det är ju inlägg som dina som man tar till sig, eftersom vi alla troligtvis någon gång kommer drabbas av ngt tråkigt i vårt katteri. Ge alla dina bebisar en nospuss från oss, nu när dom ska till sina nya hem önskar vi dem alla lycka!
*Kram*

#112 Håller med dig!
Vem bestämmer vem som är seriös och vem som inte är det? Vems måttstock ska följas när detta ska avgöras?

Hej!
Jag hänvisar till mitt inlägg där jag skriver:
"Jag tycker att man har ett ansvar som kattuppfödare och kattägare, och en del i detta ansvar ligger på att läsa och lära om kattens sjukdomar om man kallar sig ansvarsfull och seriös. ALLA drabbas av sjukdomar och virus i sina katterier förr eller senare, och just därför är det viktigt att läsa och lära om dessa själv, och inte blint lyssna på sin veterinär utan att själv ta reda på ngt. Seriositet och ansvarsfullhet handlar också om hur du reagerar och hanterar problemen som uppfödare. Om man tar tag i problemen för att skydda sitt och andras katterier är man i mina ögon ansvarsfull, åker man på utställning en månad efter att man har beskrivit sin sjuka kattunge som förmodligen har calicivirus så är man inte i mina ögon varken ansvarsfull eller seriös. Men det är MIN åsikt och till skillnad från många andra så står jag för den och skriver den här."
Det ÄR och förblir min åsikt och handlar inte om att jag aldrig drabbas eller att jag vet bäst, det handlar om min tolkning av orden seriös och ansvarsfull. Jag är här för att diskutera, däremot kan jag inte sitta o jamsa med när jag tycker något är fel. Kallar man en avvikande åsikt för påhopp och kritik för påhopp kanske man ska hålla sig ifrån att diskutera eller vara på diskussionsforum?
Tycker också att Linda gjorde jätterätt när hon struntade i utställningen, tumme upp för det! 
mvh Malin
#115 Jag håller med dig, jag tycker absolut att man kan använda seriositet och ansvarsfullhet i ett generellt ordlag, i vilket handlande man tycker är seriöst och riktigt av en uppfödare. Det handlar inte om det. Men att sätta en etikett på andra "DU är inte seriös" det vill jag akta mig för. Men det är ju bara jag. Alla har rätt till sin åsikt, det är därför vi har ett diskussionsforum.
/Jessica

#112 & 114 jag antar att det inte finns en generalisering, en uppfödare som jag anser vara oseriös och oansvarig kanske ni tycker är seriös och ansvarsfull? Precis som med allt i världen finns det sällan något svart eller vitt, utan alla åsikter baseras på personers kunskaper, kompetens, tycke och känslor bl a.
mvh Malin

106 Jag är helt enig med dig i dina åsikter
107 Jag tycker du är öppen och ärlig. Jag är glad att allt gick väl och tycker du hanterade situationen galant när du lyssnade på de råd du fick. Sen kanske vissa tycker att du blev påhoppad, men jag kan lova att OM det hade varit calicivirus och du hade åkt på utställning, då kan jag lova dig att din katt hade blivit orsak till alla som får calicivirus efter det, även om de bor 50 mil därifrån och inte befann sig på utställningen… Lite överdrivet kanske, men så funkar kattvärlden