snälla hjälp oss
Hej vi har haft skogskatt i 6år nu.
men nästan alla våra vänner är allergiska och vi har bestämt att göra oss av med våra två skogisar den ena är redan bortlovad men vi har en kvar han är grå med vit haka och är kastrerad. han är en riktig kel gris och är van att kunna gå in och ut som han vill vi bor på en ö så han är inte så van vid bilar han är 5 år och underbar. vill ingen ha honom komm att avliva honom om ca 1 månad.
ring 0706-486282

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det du skrivit… Men måste klargöra för är svårt att ta in det. Du hotar med avlivning av en familjemedlem för att era vänner är allergiska?
Vill bara veta, varför skaffade ni katt till att börja med om dom betyder så lite som det verkar utifrån det du skrivit?
Jag blir ledsen över inlägg som det här…
Jag blir så ledsen… förstår att det är jobbigt för er…. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan "hota" med avlivning… bara för att ens vänner är alergiska…. som om katten vore en pryl man bara kan kasta bort när man tröttnat… :( Det gör ont i magen när man läser sånt… Vill inte rikta kritik just mot er, då jag inte helt vet anledningen till dessa funderingar, och jag tror och antar att ni bara vill det bästa för katten, men att bara ta bort en katt som e frisk bara för att man inte vill ha den mer… o ingen annan vill ha den…? Usch :( Hoppas verkligen det löser sig för er och katten och att ni hittar ett nytt hem åt honom!
/ Sophia
jag skulle skulle behålla mina katter för det är ju det bästa man har sen är det väll upp till dom om vill komma
sen hur kan du att dina vänner går före dina katter
mina katter går före allt det ska du bara veta
det är det dumaste jag har läst att att du ska göra av med katter för dina vänner inte tål dom det är hel sjukt tycker
katterna är väll det bästa man har

Hur kan man skriva sådär.. hur kan man skriva man avlivar han om en månad om ingen tar honom. Å sen ska du kalla dig djurvän. Hur man man svika sina djur så.. förjävligt..
För allergiska vänner? Ja jag blir chockad…
Han är ju inget problem i eran familj utan för vänner.. suck
Ja hoppas han kommer till nån som kommer älska honom om han hinner finna ett hem stackarn

Det har ju tydligen fungerat i 6 år redan. Hur kommer det sig att det plötsligt inte skulle fungera att ha kvar katten? Det finns ju annat man kan göra än avliva, om man nu tvunget måste göras sig av med katten. Katthem t.ex.

nu lägger jag märke till att den som startade denna tråd blev medlem just denna dag… är det verkligen så att dom menar allvar med sitt korkade inlägg eller är det ett troll som springer runt?

Ja det luktar ju troll lång väg! Den som vill ta reda på om det är ett troll eller ej kan ju ringa mobilnumret, men enligt Eniro har numret en abonnent på en ö…
Det står ju i och för sig att de bor på en ö.
Susanna

#8 Precis…
Jag vill vänligt men bestämt be er att inte spekulera om troll i trådarna.
Mvh/Jessica, Sajtvärd
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
0# Kanske har du inte uttryckt dig på allra bästa sätt, vilket bäddar för många synpunkter.
Om du nu haft dina katter i 6 år, så kan det ju inte vara någon direkt panik med att bli av med dem bara för att ens vänner är allergiska. Men du verkar ju ha bestämt dig för att göra dig av med katterna, det är ditt val och inget jag lägger mig i…MEN, du kan väl iaf ge katterna en chans till ett fortsatt värdigt liv! Att avliva katten tycker jag är väldigt oansvarigt och egoistiskt.
// Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Då är det väl bättre att ni träffar era vänner hos dem eller någon annanstans än hemma hos er som har katter, alternativt att städa noga och låta katterna vara i en annan del av huset då gästerna är där. Gästerna kan även i förebyggande syfte ta en receptfri allergitablett och ev. nässpray. Det brukar för det mesta vara fullt tillräckligt. De ska ju inte BO hos katterna!
Det är verkligen skamligt att hota med avlivning om ingen annan tar emot katten inom en månad. Varför ska folk alltid lämpa över sina EGNA problem på andra? Nej, katten är ert ansvar och de kan leva i 10-20 år. Eftersom det inte är ni utan era vänner som är allergiska, föreslår jag att ni följer mina råd så ska det inte vara några problem. Annars får ni försöka omplacera katten till ett gott hem och det får minsann ta den tid det tar! Katthem lägger hellre krut på HEMLÖSA katter, som behöver hjälpen bättre än den som redan har ett hem. Det finns dock vissa som mot en avgift försöker hjälpa till även med sådana omplaceringar.

Jag har bara ett ord till er som är så orättvisa mot era katter! SKÄMS!!!
håller med alla!! vad är det för ett lågt o vidrigt försök? att på ett kattforum där man vet att det finns kattälskare försöka få oss att ta emot katten.skulle det anses vara vårt fel om ni avlivar er katt då eller?!!! tror nog inte detta är den enda sida ni lagt denna tråd på eller??
S*Winsnes Wilda

ehhh hur kan man skriva så jag fattar itne??!!
min bästa kompis man är väldigt allergisk och kan itne vara hemma hos oss alls länge.. det går kanse i 1-2 timmar om jag har superrent!
jag skulle aldrig kunna sälja någon av mina katter bara för att han är allergisk. min sambos bästa kompis är också allergisk.
vi gör så att vi helt enkelt får vara hemma hos dom eller också träffas vi ute på sommaren eller går vi och äter på vintern..så gör vi iaf.. aldrig i livet att jag skulle sälja för en sån sak!
för mig är det som att sälja sina barn, de är mina barn!
//Sanna

Jag håller med #12 och er andra också . Min syster är allerisk hon klara inte av att komma och hälsa på mej . Men vi träffas ändå anntigen hemma hos henne eller hos våra föräldrar . Jag skulle aldrig i livet välja bort mina katter bara för att mina vänner är allerisk // Jag hoppas att det finns någon där ute som kan ta hand om kissen..

Man kanske kunde få veta vad katten heter och var ni bor någonstans?
Gisela

¤16 precis samma här, min syster är också allergisk mot katter men jag tänker inte göra mig av med dem för hennes skull. ska hon komma hit så får hon ta medicin!! jag skulle inte kunna lämna bort mina kissar då de är en del av familjen.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Är det en rasren Norsk skokatt med stamtavla? Du kanske kan höra med uppfödaren till katten om hon/han har möjlighet att hjälpa till med ev. omplacering. Om inte annat så vill kanske uppfödaren veta ifall katten byter hem/riskerar att avlivas.

men stakkars katter. Viste man inte om att ens vänner var allergiska före man köpte katterna?
Håppas katten får et liv där folk värkligen bryr sig om dom.
Vi har fler vänner som är allergiska men alldrig i livet om jag blir av med mina katter på grund av dom.
Här har ni ju bara 1 enda katt och på sommaren kan ju eran vänner sitta ute när dom kommer på besök 
Om mina barn eller någon annan familjemedlem blev allergisk mot katter, så skulle jag kunna omplacera dom.
Annars så skulle jag ha svårt för det.
Att jämnföra med att det är som att sälja sina barn är lite drastiskt, Sanna :P
Att sälja sina barn är ju till och med olagligt:)

Jag måste säga att det känns lite tråkigt att läsa den här tråden av flera anledningar. Framför allt för att samma sak påpekas om och om igen. Även om jag håller med er så gissar (hoppas) jag på att det handlar om okunskap, och intalar dessutom mig själv att det kan råda helt andra omständigheter än vad som framkommit i meddelandet. Även om det inte gör det, så tror jag att skribenten förstått poängen för länge sedan, och lär knappast skriva här inne igen.

#21 jag menade inte i ord vad jag skrev karolina!
de jag menar är att ens djur blir ju som ens barn och därför är det sjukt svårt att göra sig av med dom för de blir som en familjemedlem.
och för oss som inte har några barn så betyder djuren oehört!
du får säga vad du vill, dom är mina barn iaf!
och ja hade det varit en familje medlem så hade man ju fått omplacera. då finns det ju itne så mycket annat att göra tyvärr.
jag önskar er lycka till och hoppas ni hittar ett bra hem till katten!

*22 Jaadu, ja kan inte annat än hålla med dej, de är inte undra på att man INTE skriver inlägg längre!! man törs helt enkelt inte, börjar de med ett "påhopp" så kan man förvänta sej ett liknande tills skrivaren rent av rymt sin kos,
Beklämmande!
OCH, jag försvarar INTE inlägget i sej, de måste finnas alternativ… men att få sej sånna här slevar de är helt enkelt åt skogen!
Är man inte "populär/erkänd uppfödare" and so on, så verkar det inte som man har här att göra längre. Vilket jag personligen tycker är jättesynd, för hur mkt kunskap finns de inte…
*Näpp bäst att dra igen dragkedjan över käften å smyga ut igen…*
Ha en bra dag
Sanna…..
Me Love You!

oj oj oj vilken reaktion. FÖRLÅT mig dt var inte meningen att låta så känslo kall angående vår katt vi tycker jätte mycket om honom men vi har brstämmt oss för att inte ha dom mer vi ska snart få en liten bebis och känner att vi inte hinner med dom som man ska göra
Elvis som katten heter behöver kammas rätt ofta och vi känner att vi inte hinner med honom, det jag tänkte var att någon kanske kan ta hand om honom, därför skrev jag lite kanske kort på denna sida, den sista lösningen för oss blir dock avlivning, jag har talat med uppfödaren men hon kan tyvärr inte ta honom det finns stamtavla mvh i am sorry
Folk är inte kloka…
Vi har två katter och en hög med mer eller mindre allergiska vänner… skulle aldrig drömma om att göra mig av med mina katter för att kunna bjuda hem dem oftare…
Det är ju lätt å hota med avlivning… då blir det ju någon annans ansvar om ingen tar hand om dem..
man bir så ledsen….

När jag fick barn så hadde jag också 1 katt ifrån förut och jag hadde jättegod tid till båda ;)))
Jag känner mååånga som har kanske 5 - 8 katter och har själv små barn och tid !!
Barn kan komma när som helst och dom har bra att växa upp med djur. Så varför inte?
Jag undrar på hur dom klarade sig på bondgård i gamla dar men mååånga djur av olika slag + att dom hadde tid med kanske 8 barn osv…..
Lycka till att hitta nytt hem till den stakkars katten !!!
Nu låser jag tråden då jag anser att det är bara upprepningar och hårda ord som inte gagnar någon.
Mvh/Jessica Sajtvärd
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt