Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3835 ggr
Ulabrands
0

Tappar päls

Någon som har en aning om varför en av mina katter tappar päls på sidorna. Hon tappar det precis nedanför skulderbladen och ner på frambenen samt lite bakom frambenen. Jag har aldrig varit med om detta förut så jag undrar om det finns någon här inne som vet något.

Mvh
Mona

Miraklis
0

Är det pälsrent? är det en rodnad under?

Ulabrands
0

Jag kan inte hitta något varken rodnader, ruvor eller kryp.

WesthKiowas
0

Kan kanske vara hormonellt, har hon löpt, blivit parad eller fått p-piller nyligen?

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Ulabrands
0

Hon är kastrerad sen 2 år tillbaka, det gjode jag samtidigt med att det tog bort juvertumör på henne.

Blankan
0

En av mina avkommor tappade päls sådär, det berodde på att ägarna gett ett s.k veterinärsfoder kanske för lång period och då reagerade han så för han fick inte i sig den näring han behövde….då fodret var ett mera dietfoder för magen och inte innehöll så mkt fetter

Men jag tror ju inte din hona äter sånt kanske?

Blankan
0

Han hade som en kal fläck under ena framtassen och så var det väl på insidan av ena bakbenet har jag för mig….

kerstin2181
0

Har du sett om hon tvättar sig ovanligt mycket där? vilket foder har du till katterna?  fick samma förfrågan av en vän häromdagen, fast där var det bakbenen det rörde sig om. Vi har haft katthemskatter som haft det problemet, fast på magen, och där har dom fått kortizon, ett kortare tag, och ett foderbyte, och det har hjälpt, jag vet flera som haft …. foder, och bytt till JW, och det har hjälpt

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blankan
0

Just det ja, jag kan också nämna min mammas ena skogkatt som de fick åka med till veterinär

Hon slickar sig så ordentligt vid tvätt att hon fick kala fläckar. Det kunde dem se när de kollade på stråna mikroskåpiskt (stavas det så?) och efter diverse tester.

Vet. kom som närmast fram till någon typ av klåda som de har fått medicinera med ett typ av kortison samt ändra foder med innehåll som katten ej ätit tdigare. Då detta foder har ätits under två månader skall de tillbaka till det ursprungliga för att se om de frammanar klådan igen

Ulabrands
0

Möjligen kan det kanske vara att jag bytte foder, men det är ju 3 månader sen. Jag har bytt från RC S33 till RC lonhair (den blå säcken)

kerstin2181
0

#9, om du vill fortsätta just med Royal, så prova Hair and skin, funkar inte det, så prova nåt annat än RoyalFlört tyvärr kan våra kissar lätt hamna i ett sort mani, om det fortsätter för länge, det går liksom in i hövvet, att dom bara ska slicka av pälsen, och då är det svårt att bryta mönstret

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blankan
0

Från erfarenheten av mammas katt så kan jag säga att sen hon flyttat hem till henne så har hon ätit samma foder (Royal Canin Indoor) och när dessa problem uppstod var hon ca 4 år….så kanske det inte spelar roll hur pass lång tid det gått utan det är väl kanske hur pass tåliga dem är helt enkelt…..

Och beror det på fodret i din honas fall så kanske hon reagerar direkt med att tappa pälsen….

Bara en teori!!!!!

Ulabrands
0

Ja, jag får väl testa med att gå tillbaka till det gamla fodret. Men det är konstigt för hon har även gått ner i vikt och hon har inga manier på att slicka sig, mer än vanlig tvättning. Får väl se hur det utvecklar sig annars blir det veterinären.

Tack ska ni ha för era råd och tips

/Mona

Pia-Leena
0

Jag tycker du ska ta med hon till vetten och fråga dom.

Det kan ju vara ett tecken på en eller annan sjukdom.

Ta ett urinprov - blodprov - testa njurvärde osv….

Veterinärfòder vill jag helre rekomandera, typ: Hills evnt….

Fråga vetten om vilket fòder.

Hur gammal är hon?

Miraklis
0

Hej igen!

Ville utesluta svamp, baketereier mm därav frågan om rodnaden.

Jag tror att det kan vara en hormonell rubbning som heter FEA=Felin Endorkin alopeci.

Jag har upplevt detta fenomenet på en kastrerad Birma tidigare. Hon hade håravfall på insidan av låren samt magen. Men jag är ingen Veterinär…

Jag har även upplevt Foderallergi genom åren men detta gav klåda, antingen i liten grad eller större.

Lycka till!

/Camilla