Livmoderinflammation
Honor som haft upprepade löpningar utan parningar,hur stor risk är det att dom/hon kan få livmodersinflammation…
Jag har en hona på lite övre 2år,hon har löpt 2ggr i år.
Min tanke är att hon ska vila i år&få kull nästa år,är det fel att göra så? Någon som vet lite om detta?Tacksam för alla svar…
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Tycker ni att jag ska ge henne p-piller??
Marina/ S*Karmskogen's
Om hon har löpt två gånger redan i år blir det rätt många löp om hon fortsätter att löpa lika ofta och du ska vänta i ett år med parning. Då måste det väl vara bäst med p-piller. Men jag vet å' andra sidan inte hur många tomlöp en livmoder klarar. Du kanske borde prata med veterinären.
Susanna

#1 jag har aldrig gett mina p-piller förut, men har nu förstått att dom utsätts för stress, att gång på gång få löpa fritt, ang livmoderinflammationen, kan jag tyvärr inte svara på
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#2 Ja jag börjar fundera själv på om det inte är bättre med p-piller.Jo ja ska prata med vet oxå,ville bara se om ni härinne hade något bra råd…
#3Jo just stressade verkar dom ju bli,man vill ju göra det bästa för sin kisse…Vill ju inte kastrera ännu(kanske bättre att hon får en kull i år ändå?)
Marina/ S*Karmskogen's

Ja då det blir det många små kissungar hos dig iår.Vet inte om jag törs hälsa på nått då!! Har ju allra redan tagit 3 st kissungar med mig hem hi hi.men ska bli spännande att se vad Alovera får för söta kissar:) Kanske en blåsmoke till mig

#5 hahaaa du är ju för gullig!!!
Marina/ S*Karmskogen's

#5 hehe jaaa kanske det… eller en blå skpsmoke kanske? ;-)
//Linda

Marina …
Jag har aldrig behövt ge p-piller till några av mina flickor sedan jag kastrerade Puh. Det är snart 8 år sedan.
När flickorna löper så parar han dem trots att han aldrig parat som fertil.
De har aldrig haft några livmodersinflammationer.
När flickorna börja löpa så går de alltid till Puh och ber om hjälp.
Därför är flickorna mycket lättparade när det är dags (med riktig karl) eftersom Puh lärt upp dem.
Visserligen kan han tycka det är något jobbigt när alla 3 flickorna löper samtidigt. Men är man gentleman så är man.
Så Marina … du har ju 2 kastrerade hanar … prova med dem först.
Lycka till … med flickorna
Kram
Ylva

Hei
Jag låter inte mina honor uttsättes för livmodersinflammation därför ger jag p.piller. Man kan inte räkna med 100% att hos andra så har det gått bra men har man otur så kan det hända sin egen katt.
livmodersinflammationer är inte att spöka med och går dom lenge med detta så måste man sterilisera dom eller dom måste gå leeeenge på medisiner. Så måste man också till vetten att ta prover i bland. 
Ska man inte ge p.piller så rekomanderar jag att man kollar/tar prov före evnt parning.
En hona som blir parrad med påbörjande livmodersinflammation är inte bra. Ibland upptecker man detta för sent.

Tack för era svar…
Ja ska testa med mina hanar Ylva,verkar ju vara det bästa
Marina/ S*Karmskogen's

P-piller är ju inget mirakelmedel heller precis. Vad jag förstått så kan de ge en hel del otrevliga besvär och sjukdomar. En kastrerad hane som hjälper till låter både bättre och trevligare!
Det allra bästa ska ju vara att reglera ljuset, men det innebär ju en del krux förstås. Tänker själv prova det på mina egna nu när våren nalkas.

Jag vet inte om jag håller med om att det är bra att låta en kastrerad hane para honorna. För varje parning så utsätts ju honan för bakterier. Och hur bra är det för honan att ständigt gå runt och vara skendräktig? Då producerar hon lika mycket hormoner som hon annars får via p.pillren, bara en annan sort. /Sylvia
Det vi fick lära oss på SVERAk föreläsning med Susan Little var att det inte bara är livmodersinflamationer de kan drabbas av om de löper ofta utan att paras.
Utan det gör att livmoderväggen blir en sämre plats för äggen att fästa sig vid när man sen väl parar honan.
Dvs man kan få svårt att få honan gravid. Eftersom äggen få svårare att hitta ett bra ställe att fästa sig vid i livmodern då den är mycket stelare, tjockare och torrare…
Hon förespråkade inte heller p-piller utan en glad och frisk livmoder var en gravid livmoder :-)
Men en kastrar som skjuter blankt låter bra ;-))
/Kattis

Läs under kastrering:
http://www.themaineclub.se/modules/content/index.php?id=20
Livmoderinflammation kan en katt t ex. få av flera tomma löp på rad.
Livmoderinflammation är allvarligt och en katt kan dö av det, om det gått för långt. Är livmoderinflammationen 'sluten' så har det ofta hunnit samlas en hel del var i livmodern innan det äntligen börjar trycka upp livmodermunnen och det sipprar ut - och först då upptäcker ägaren det. Man kanske har tyckt katten är lugnare än vanligt men tycker det är normalt eftersom man tror den är dräktig.
Vad en varfylld livmoder innebär är inte svårt att förstå? Den kan brista om det vill sig illa.
Livmodersinflammation är inget att leka med, har själv en kastrerad hona som faktiskt höll på att stryka med pga av just livmodersinflammation. Lite info
Jag skulle definitivt ge henne p-piller om jag hade tänkt låta henne fortsätta gå i avel.
P-piller är kanske inte det bästa alternativet men tyvärr det enda om man inte kastrerar katten.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Jag skulle aldrig låta en kastrat para någon hona eftersom jag vet flera honor som fått livmodersinflamation pga att kastraterna haft bakterier på lilla snoppen. Kör hellre på P-piller även om risken för juvertumörer är större då.

En del menar ju att katten kan få livmoderinflammation av p-piller också.
Och hur fungerar det vid parning då, för hankatten kan väl ha bakterier på snoppen då också, eller är det skillnad på kastrater och fertila hanar då?

#17 Bra skrivet,precis så tänkte jag oxå…
Marina/ S*Karmskogen's

Ja självklart, det kan hända vem som helst men med p.piller kan ju sjansen minska + att vi låter dem ju få ungar ca 1 gång pr år.
Det också är med på att unngå livmod.inf.sj…. ( har min veterinärer sagt. )
Några katter är mer motaglig för livmoderinf. ( pyometra ). än andra.
Katter tenker endast på att produsera, överleva sin eksistens så om vi låter dom löpa varje gång utan att dom får parra sig så är helre inte det bra.
Jag har sett katt med riktigt infekterad livmoder.inf, och jag lovar: Det är inget godt syn… stakkar katten !!!
Âr det då bättre att para en katt som är sjuk utan att man vet det??
Vill ni låta honkatten stressa med löp genom lång tid?
Hon ligger där o skriker efter hane genom en hel vecka utan att få sig något vilket som är naturlig för dom … stackar hona tycker jag !
Vad om man har en fertil hane i huset?
Det blir också mycket stress för honnom !!

#19 Menar du att risken för livmoderinflammation minskar med p-piller? Har jag förstått dig rätt då?
Vad gäller löp så är det nog väldigt olika från hona till hona, min skriker då inte i en hel vecka och inte slutar hon äta heller och har varken förlorat vikt eller kondition.

#20 Det är bara att gratulera till att din katt har lugna löp. Det är väldigt individuellt hur honorna blir vid löp.
Min hona som fick svår livmodersinflammation hade lugna, tysta löp utan att hon slutade äta eller något. Man märkte knappt att hon löpte. Hon gick inte på piller då jag inte tyckte att det behövdes. Nu vet jag bättre.
Hon hade ingen feber eller allmänpåverkan överhuvudtaget. Jag upptäckte hennes problemen genom att jag såg att hon var blöt i pälsen runt rumpan, hon hade tvättat sig. Nästa dag såg jag att det var likadant igen och då förstod jag att det var något fel. Hon luktade ingenting. veterinären tyckte inte att jag behövde komma med henne men jag envisades. Det visade sig att hon hade en svår livmodersinflammation. Alla katter är olika och när det gällde min katt så sa dom att det handlade om dagar tills hon hade strukit med. Inget att leka med. /Sylvia

#21 Men skulle p-piller innebära en mindre risk för livmoderinflammation? På en del ställen står det ju att p-piller kan göra att det blir livmoderinflammation eftersom det blir påverkan på slemhinnan.

med p.piller kan ju sjansen minska + att många låter dem få ungar ca 1 gång pr år. el så.
Det också är med på att unngå livmod.inf.sj….
( har mina veterinärer sagt. )
Jag ger inte mina p.piller så lenge dom inte visar löp när dom har ungar. Så då kan det gå ca 6 månader utan att behöva piller. Då menar jag med hela tiden före parning sker - graviditet - och när ungarna växer upp.

Några citat:
P-pillrens vara eller inte vara…. Om man ska använda P-piller eller inte är en ofta omtvistad sak. /…/ P-piller kan höja risken för livmoderinflammationer och cancer.
P-piller kan förhindra löpning, men medför en ökad risk för juvertumörer och livmoderinflammation. Därför avråder vi från användande av p-piller
Hos katt finns det ökad risk för bildandet av juvertumörer och viss risk för livmoderinflammation om katten äter p-piller. Detta beror på att hormonbalansen i kroppen blir annorlunda när man ger katten p-piller.
Även de lärda tvistar om saken…

#24 Svårt att veta HUR lärda dom tvistande är när du citerar utan att skriva VEM du citerar??/Sylvia

#25 Den kommentaren var väntad, skulle bara se om jag hade rätt. Ha ha! Varsågod:
http://www.djurklinikenvasteras.se/vasteras/info.asp/id/403025

#26 Hade varit betydligt lättare och inte så besservisseraktigt om du skrivit ut namnen här istället…….. /Sylvia

Ett citat till:
Endometrit drabbar vanligen katter som är över 5 år gamla. Risken är högre för katter som har hormonbehandlats, t.ex. ätit p-piller.
(Kattens sjukdomar, Nilsson)
Det är alltså inte så lätt att veta vad som är bäst att göra. Men man ska nog inte luras att tro att p-piller skulle vara ett mirakel-medel som hjälper mot eller förhindrar livmoderinflammationer när det i själva verket kan vara tvärtom.

#27 Skrivit ut namnen, de finns ju på länkarna i så fall… Besserwisser? Jag är den enda som visar citat, var är de citat som visar på dina teorier? Och du är Sajtvärd (eller medhjälpare) här eller, och får kalla folk vad du vill?
Min yngsta hona,Camomilla, fick livmoderinflammation innan hon var 1 år gammal, vi körde henne till Ultuna där hon blev kvar i 11 dygn.
Hon hade löpt 1 gång bara så de berodde inte på löp, hon hade heller inte fått P-piller i några mängder, om jag ens hunnit ge några alls. Jag minns inte fullt ut hur det var med pillren men vad de däremot sa på Ultuna var att det berodde på att min kastrathane hade parat henne.
Jag hade inte hunnit sära på dem för hon hade inte visat några tydliga tecken på löp men han tog för sig en natt och jag vaknade av ett parningsvrål.
Jag särade därefter på dem men skadan var tydligen redan skedd.
Hon klarade tack och lov sin livmoder =) Parning på första löp efter tillfrisknande blev det och allt gick väl.
Vad de sa till mig är att en kastrat inte håller penis lika ren som var orsaken i detta fall men att det även finns hormonella orsaker i vissa fall.
Lollo

#29 Jag är Medarbetare här på forumet, ja. Men jag har inte kallat någon för någonting. Jag skrev att det hade varit enklare och inte så besservisseraktigt om du skrivit ut namnen direkt. Sorry om du tog illa upp utav det, men vi har inte alla hur mycket tid som helst. Alla har inte tid att följa länkar utan tycker att det är lättare om det står direkt i tråden. /Sylvia

#31 Jag la ut citaten ur texterna dels för att det är långa texter de kommer ifrån, och sedan källorna eftersom de kommer från länkar. Sedan fick du ett citat ur en bok där namnet också står med. Huruvida det är att kalla mig för något när man skriver som du gjort får var och en ha egna åsikter om, och inte heller tar jag illa upp av kommentarer från dig.

/Sylvia

Ska katten ha P-piller?
Om du har en katt som inte ska gå i avel är definitivt kastrering att föredra framför p-piller. Man har sett att användandet av P-piller hos katt gett ökad förekomst av juvertumörer. Dessa är ofta elakartade och förkortar kattens liv. Om du är uppfödare då, vad gör du då? Ja vissa katter klarar sig utan P-piller och andra ges P-piller.
En katt som hela tiden löper var tredje vecka löper högre risk att få livmoderinflammation, som är en otäck sjukdom som ofta leder till bortoperering av livmodern. Tidigare gjorde man det rutinmässigt vid livmoderinflammatioer, men nu har man börjat ge antibiotika i vissa fall. Helt klart är att livmoderinflammation kommer oft tillbaka om katten haft det en gång.
Man får helt enkelt kalkylera riskerna och välja den metod man själv känner är säkrast.

åååå, vad vacker !!!
Bra att det gick fint med hon ;)
Det är ju så att några katter är mer utsatt än andra.
Vi väljer att ge p.pillen och andra får ju själva avgöra vad dom tycker är best 

woww… hihi… vad lååång päls hon har utav öronen där :-))
Jättefin :-)) Var stolt av henne 
Ja dom brukar komma sig ganska bra och får bara ännu finare päls efter kastrering !