Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 579 ggr
Christina-S
0

PeeWee

Med risk för att upprepa något som tidigare tagits upp här vill jag fråga:

Jag har sett en annons om en katt-toalett som heter PeeWee. Den har dubbla bottnar och istället för sand används strö av trä. Tyckte att det lät bra. Nu vill jag gärna veta om någon här använder/har använt sig av denna typ av toalett och vilka erfarenheter ni har av den. Är den tillexempel luktfri som påstås i annonsen?

/Christina

[Skogsjentans]
0

Hej Christina!

Jag har den och har använt den. Jag tycker den är mera hälsosam än klumpbildande sand, som kan sätta sig i lungorna hos katten….

//Marianne

http://www.peewee.se/

http://www.emanco.se/product_info.php/cPath/67/products_id/78?gclid=CPWR64jlpZECFQJBMAodVH03WQ

Froydis
0

miljøvennlig også, men mine bruker helst sanden de da..

pelletsene er litt store, men man kan kjøpe vanlige fyringspellets på felleskjøpet eller noe som fungerer like bra men er billigere og litt mindre i størrelse ..

det lukter vått tre… men løse kattemager håper jeg jeg ikke får oppi der noen gang hehe..

Labolina_73
0

Jag har den, det var lite knepigt till en början att få alla katterna att gå på den, och bara den,, men jag blandade ut pelletsen med sanden och succesivt tog bort sanden och nu funkar det super…

Luktar ingenting,, jag har stoppat ner näsan,, hm ja eller inte riktigt då men nu fattar,,, i den undre lådan där det blivit spån och det luktar blött trä.. ingen kisslukt alls..

Jag tycker att den är superduper och + att man tar ju bara bajset och kastar i toan och spolar,, rör om så att spånet åker ner till underlådan,,

Så superbra… Över förväntan faktiskt..

Många hävdar att man kan köpa annan pellets tex från granngården,, men det funkar inte lika bra. Orginalet funkar absolut bäst och det är väldigt drygt..

//Linda

ingann
0

jag har den och det funkar jättebra här. dock använder jag inte pelletsen som heter "peewee" utan köper vanliga eldningspellets hos biobränslebutiken (finns hos alla som säljer pellets-ugnar mm), då den blir MYCKET billigare men har extakt samma funktion;)

tar man bort bajset så fort man ser det och rensar ströet som inte vill åka genom botten självt varje dag så räcker en säck på 16 kg ca 2 månader här till 2 katter o kostar 50 kr/säck

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ledin
0

har aldrig sett den lådan, men man har allså en viss kattsand i lådan så som får gräva/krafsa lr har man det under jag e lite trög? #4 bra tips på billigare alternativ som är samma sak sånt är alltid välkommet :)

Ledin
0

så har kollat på filmen å fattar hur den funkar verkar vara mycket bra men vad kostar en låda? vi skulle någ behöva 2 en uppe en ner till våra katter (3 egna- stödhemskatter 2st)

Christina-S
0

Det låter ju bra, kanske är den något att fundera på när det är dags att byta ut den gamla lådan som är ett arv efter vår förra skogis så den har hängt med ett bra tag - 16 år närmare bestämt - måste ha varit bra kvalitet men nu börjar den bli sliten i botten.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

/Christina

jaghetersophia
0

Det finns två olika peewee-modeller en med låga och en med höga kanter. Jag föredrar den med höga kanter även om den tar upp mycket större plats. Med den så kommer det ingt pellets på golvet. En låda kostar 250kr i min djurbutik iaf. Jag använder även vanliga billiga eldningspellets som jag köper på Granngården. Pellets av tall är sämre än de av gran då gran tar bort kissdoften.