Är det tillåtet?
Om man säljer en skogkattunge man själv fött upp (ej på foder utan "helt och hållet") till någon som främst ska ha den till sällskap, men om den visar sig bli jättefin kanske de vill ta en kull på den. De vill dock inte skaffa stamnamn då det är en engångsföreteelse. Är det då tillåtet att de kattungarna kan ges mitt stamnamn om både jag och köparen vill det och jag tar huvudansvaret för allt som har med denna kull att göra? Eller får man bara göra så om katten är såld som fodervärdskatt? Någon som vet?

Det är honkattsägaren som registrerar kullen, det är tillåtet att ta en kull utan stamnamn. Visst kan man kringgå det och köpa honkatten, för att sen sälja tillbaka henne…
Vill bara utfärda en STOR varning här. Jag har suttit i SVERAKs stadgeråd ett tag och även i NERKs styrelse i många år. Det finns inget som orsakar så mycket anmälningar till klubbar och SVERAKs besvärsnämnd som foderavtal och liknande. Det spelar ingen roll hur bra vänner man är, det spelar ingen roll hur många paragrafer man skriver ner på papper innan.
Min rekommendation om man ska ha en katt på foder, se då till att hålla det inom familjen/släkten, för då tror jag man kan ha tur och klara sig från bråk 
Hälsningar
Barbro

Tack Barbro! Tror jag nöjer mig med att avla på den jag behåller själv
Men självklart ska jag gärna hjälpa till och råda dem om det nu blir aktuellt med bebbar framöver, vilket är långt ifrån säkert.
Jag är lite nyfiken på om du tycker jag gör rätt i att behålla Bijou, Barbro? Samt vad du tycker i övrigt om min nuvarande kull. Har du lust vore det jättesnällt om du ville ge lite kritik på min Magnifique-kull. Jag tar INTE illa upp om jag får negativ kritik. Jag är själv väldigt "petig" nu 
Aurelie kommer att få ett jättebra hem, men blir troligen en ren sällskapskatt (som det ser ut nu i alla fall), Chagall likaså, Bijou är den jag vill behålla pga att hon i mitt tycke totalt sett har bäst look, fantastisk utstrålning och ett härligt temperament. Orianne är den enda som jag söker hem till nu. Hon är fin hon med, men lite blygare.
mvh Nina

putt

Hej
Det tror jag du gör helt rätt i, har du sen läst fodervärdsavtalstråden som kom upp, så står det mycket där som jag menarde…
Det är alltid svårt att ge kritik på katter man inte känner igen linjerna på och dessutom på bara foton, men jag tycker kullen överlag ser fin ut.
Kritik har alltid förmågan att tolkas negativt, man utgår ju ifrån det man vill se och så talar man om vad man skulle önska. Det skulle självklart tolkas mer positivt om man utgick från en orastypisk katt och lyfte fram allt som var bättre, men hur skulle det se ut

För mig personligen så är det inte negativ kritik, det är min åsikt om det jag ser med ögat och jag är precis lika kritisk på mina egna, bara fråga de som känner mig väl. För om man inte kan hitta "felen" på sina egna katter och kattungar, då kommer man aldrig att lära sig se ett dugg. Sen när jag använder ordet "fel", så menar jag sånt jag önskar bättre eller annorlunda, inte ett direkt fel

Det är lite svåra bilder att säga så mycket om, det är ju mest bilder tagna rakt framifrån eller då de ligger ner. Kropparna, kroppslängderna och svansarna får jag avstå att kommentera. Likaså profilerna och hakorna, de syns bara framifrån.
Den som tilltalar mig mest helhetsmässigt på bilderna är Bijou och Aurelie. Bijou ser ut att ha lite mer höjd i huvudet och även aningen finare öron än Aurelie.
Orianne är jättesvår att se på bilderna, Hon har fina öron, men hon har ett lite "annorlunda" uttryck. På vissa av bilderna ser hon ut att överlinjen på ögat blir lite knepig, precis som om hon kniper med ögat, fast bara med överlinjen, eller som hon kan "hänga" lite med överlinjen på ögat…
Slutligen är ju paddorna helt bedårande i sina färger
Chagalls öron sitter lite högt och strävar lite för rakt uppåt, men han ser ut att ha en bra höjd i huvudet. Det som stör lite på honom är hans avslut, dvs nospartiet. Jag blir inte riktigt överens med det och det stör hans triangelform.
Utseendemässigt på dessa bilder, så hade jag valt Bijou. Framtiden får utvisa om ditt val blir rätt, det beror ju helt på vilka förväntningar du har själv och vad det är som gör just dig nöjd.
Stort lycka till med de små
Kram
Barbro

Tack så jättemycket Barbro! Vi har "hängt upp oss" på samma saker, märker jag
De är inte lätta att fotografera, men jag ska snart få lite hjälp igen så vi kan "fånga" även deras längder, svansar, profiler m.m. på bild. Ingen av dem blir heller så jättebra på kort direkt. De är finare i verkligheten tycker jag. Men de "fel" du räknar upp har jag själv också funderat över och "stört mig" lite på. Men annars är jag ganska nöjd med dem och tycker att det är min finaste kull hittills. Jag tycker att man ska vara kritisk i sin bedömning av sina katter och sträva mot att få fram allt finare katter, även om det nog blir mycket svårt att få fram den helt perfekta katten där precis allt stämmer. ;)
Bijou har bäst höjd på huvudet och rundad top (ej flat), är inte knipt kring nosen som mamma Tiffy (pinched), har bra längder i kroppen, är högbent. Jag skulle önska lite större (högre öron) på henne och att öronen var spetsigare upptil (men de har bred bas och sitter nog rätt bra) samt kanske lite längre svans och kanske lite snedare ögon. Hoppas de inte blir lika stora och "öppna" som på mamma (mamma Tiffys ögon är stora, de ser ibland runda ut även om de är ovalai formen) Temperamentet på Bijou är toppen. Hon är snäll, framåt, modig, charmig och jättego. Inget "paddtemperament" så långt ögan kan nå. :) Så jag behåller nog henne och kastrerar min första hona Hera.
Tack än en gång för hjälpen!
Kram Nina

Jag har studerat Oriannes ögon igen, men det är nog bara som hon kniper ihop dem inför blixten, för de ser helt normala ut annars. Hon gillar inte att bli fotograferad