GSD typ IV
Fick just ett tips av en uppfödarvän utomlands att uppfödare av NFO i södra Europa har börjat prata mycket om samt testa emot GSD typ IV. Detta sägs vara en recessiv sjukdom (dvs båda föräldrarna till drabbad katt är bärare) hos NFO och det har dykt upp ett gentest, bl a hos följande lab:
Antagene
Mer information om sjukdomen hittade jag (på engelska) här: info
De drabbade katterna dör antingen innan födseln eller strax därefter eller kan i värsta fall klara sig 5-8 månader.
Frågorna hopar sig: Hur vanligt är detta? Dödfödda testas ju sällan och inte är det direkt ovanligt. Hur många har varit med om att en ungkatt har dött av detta?
Priset för att testa en katt var 55 Euro på ovanstående lab med mängdrabatt. Hur många sjukdomar orkar uppfödare med att testa emot innan det blir ohanterligt i kostnader relativt kattungepriser?
Det kan man fråga sig ja,hur många tester som ska tas.
Viktigt är ju att känna till bakomliggande katter i sitt avelsmaterial och inte bara ta första bästa till parning.Visst kan det finnas sjukdomar ändå men hur säker kan man vara?
Med tanke på hur många skogisungar som föds så hade det varit intressant att veta hur många som går bort vid el strax efter födsel.

Kan vara ett rätt viktigt test att göra då det i mångfall sagts att katten dött i FIP men det kan mycket väl vara detta felet.
Flera katter har dött av detta i Usa och varför "larmet" nu verkar gå här i europa nu är att en impoterad katt dog av detta i Frankrike.Det "sägs" att de har spårat källorns alltså de katter som bär på detta och tydligen så ärvs det ner till rätt hög procentandel på avkommorna.Så…..nu får man kanske ta sig en tankeställare igen om man vill testa för detta…jag håller med många att snart finns det INGET man inte testar för….vi gör inte ens detta med våra egna barn.
#2 Jo det gör vi Lotta.Alla som får barn nu blir tillfrågade om att vara med i en test.Bl.a för att upptäcka diabetes.jag har själv tagit prover på flera st. bebisar varav det ena barnet utvecklade diabetes i mycket tidig ålder.
Men frågar man läkarna så rekommenderar dem inte att tex.två diabetes pat.bör skaffa barn,det gäller andra svåra sjukdomar också.
Det låter kanske otroligt men det är så.

Hej!
Jag kan tänka mig att testa för GSD IV eftersom det är ett engångstest.. Men jag gör det inte i nuläget. Av de testade katter jag har läst om så är det YTTERST få som visar sig vara bärare, men såklart är det hittills alltför få testade för att man ska kunna se statistiken mer tydlig. Min ena hona har fått dödfödda ungar i varje kull, och jag har faktiskt funderat på att göra ett test på henne bara för att följa det vidare o se. Inget av hennes barn har dock dött hittills av sjukdom, så jag följer med spänt intresse vidare forskningen och testresultaten på den här sjukdomen..
Vad beträffar andra sjukdomar som man testar för så tycker jag att HCM är relevant eftersom man då med mediciner kan ge katten ett längre liv trots att den kanske har HCM. Jag testar också för Fiv/Felv eftersom de är smittsamma dödliga sjukdomar som lätt sprids via parning. Sen tycker jag det räcker.. Vid behov (som i min honas fall) kan jag dock tänka mig att testa för GSD IV.. Annars inte..
mvh Malin

Jovisst ska man testa för vissa relevanta saker ingen tvekan,,men listan är nu väldigt lång och det är mycket kostbart .
Så man kanske får prioritera vissa av de testerna man tyck er är mest relevanta och ta de andre lite senare.Det enda vi nu kan hoppas på är att så många som möjligt testar …ju billigare blir testerna.
Jag kommer själv att testa …har till coh med skickat efter blanketter och prov burkar för att skicka till labbet!det är ca 100 år sedna jag fick barn själv….
så jag visste faktiskt inte man gjorde det idag….ledsen//Lotta
Hva slags sjukdom er dette egentlig? Hvordan ser mann at det er dette en katt har dødd av osv?

Ledsen att jag inte såg denna tråd innan jag kommenterade tråden GSD IV av lynxeyes.
Men jag anser att det är viktigare att med ett enda blodprov som inte behöver upprepas screena för GSD IV.
HCM kommer i andra hand för mig då kattungarna, om 2 föräldrar är bärare så blir alla kattungar sjuka/ad mortem, i fallet en förälder ua medan andra bärare 50% av kattungarna blir sjuka osv
Tycker det är enkelt och man kan skicka blodprovet till USA, Tyskland eller Frankrike.

#8 Vad konstigt försvann Ditt inlägg Restless?
Läste det förut men nu är det borta… Märkliga saker inträffa…