Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett13-fodervärdar-finnes-sökes
Läst 4993 ggr
Kronängens
0

Fodervärdsavtal

Vad brukar man avtala/bestämma när man har katter på foder? "Får" den som tar hand om en foderkatt katten efter X antal kullar eller år, eller köper fodervärden katten för ett par tusenlappar? Får fodervärden del av "vinsten" på kattungarna?

Jag antar att fodervärden brukar betala för mat och kattsand m.m. och uppfödaren för kostnader i samband med kull och parning. Hur gör man med försäkring?

Jag har sett att det är rätt vanligt att ha honor på foder så någon kan säkert stilla min nyfikenhet. Brukar ni ha vänner som foderfamiljer eller frågar ni en av köparna som verkar trevlig?

Mulan
0

Hej!

Jag har haft en hona själv på foder, då betalade jag inget för katten, betalade försäkring för honan samt mat och kattsand för bebisarna. De var 6 stycken, så min hona blev i slutändan väldigt dyr.. Själv kommer jag aldrig mer att ta emot en foderkatt, och jag har lärt mig en del av detta, såväl positivt som negativt, vilket jag hoppas ska gagna fodervärden som har min avkomma nu.. Jag har valt att ha två honor från min uppfödning hos fodervärd, och den första fick tyvärr livmoderinflammation och blev kastrat. Jag hade kunnat testa att medicinera henne en gång till, men eftersom jag visste att fodervärden inte ville ha henne som avelshona så kastrerade vi katten direkt. Då fick fodervärden ta över försäkringen samt betala kastreringen.

Min nuvarande hona som jag har på foder samäger jag med fodervärden och hon har inte betalat något för katten, jag betalar försäkring samt vaccinationer, prover, parningsavgifter mm mm. Jag bidrar med en del foder också faktiskt, och så står jag för allt runt försäljning och fotografering av kattungarna. Jag har ett fullständigt avtal som vi tillsammans har kommit överens om, du kan få det via mail om du vill? Bägge fodervärdarna är goda vänner till mig, men det är jätteviktigt att ha skrivna avtal ändå utifall ngt skulle hända, plus att jag tycker att man får vara beredd på att kompromissa med en del och hela tiden försöka förstå varandra i de olika frågeställningarna och ev problem som kan dyka upp. En sak som jag har varit med om i fråga om fodervärdsskap är att en katt blev kvar hos fodervärden (som inte ville ha den) och uppfödaren lovade och lovade att se till att den blev såld.. Det blev den aldrig.. Hon var 1,5 år innan hon flyttade från fodervärden, som då hade ordnat ett hem till katten… Så det gäller att se till att avtalet innehåller massa olika aspekter och överenskommelser, för det blir inte alltid som man har tänkt sig… Flört

mvh Malin

anakin
0

Bra att detta tas upp tycker jag.Syrran och jag tog en skogishona på foder som (tycker jag) blev onödigt dyr..?

Vi fick betala 3.500 +  att uppfödaren skulle ha en kull,det resulterade i 5 kattungar hemma hos henne. Hon tjänade gött på detta.. OBS att kissen var vuxen när vi fick henne,det var en omplaceringskatt,som uppfödaren egentligen inte var nöjd med,då hon var lite för klassisk.Snacka om att bara klämma ur pengar…

Har gått o varit lite ilsk över detta,så ursäkta mig alla om jag låter elak.

I hundvärlden skulle detta inte vara tillåtet,altså att både ta betalt OCH ta en kull, Vet inte om reglerna är annorlunda i kattvärlden..men skit samma,vi älskar vår katt.

Nu har vi själva lämnat ut en hona ur vår första kull på foder mot 1 st kull,när den kullen är gjord (om vi gör den) är katten hennes.

Vi kommer att stå för alla omkostnader i samband med denna kull.

///Anki  S*Järvaskogen's

Eydimork
0

#2  Jodå, det är tillåtet i hundvärlden. Men då gäller halva valppriset, inte mer, och endast en kull. Halvfodervärdsavtal. Nu är det viserligen borttaget från SKK:s blanketter då det inte gäller juridiskt, men det är fortfarande tillåtet att skriva detta parter emellan.

Men för er del skulle det alltså betyda att er katt från början skulle kosta 7000 kronor och det gör ju inga skogkatter idag. Pengakåt uppfödare som dessutom tar en kull på en hona hon inte är nöjd med!

Tita
0

Har både haft foderkatt och tvärtom, när jag sätter en katt på foder tar jag ingenting betalt den nya ägaren betalar mat sand försäkring.

Om jag sedan vill ha en kull eller två oavsett hona hane står jag för dom kostnaderna själv och därefter skrivs foderkatten över på fodervärden.

Detta har både jag och mina fodervärdar varit nöjda med.

När jag själv varit fodervärd så har jag fått betala en mindre summa när katten blivit min men det var ett tag sedan och den ena betalade jag 500 för och den andra 1500.

Tycker det låter aldeles galet att ta så mycket betalt och dessutom som skrevs innan ta en kull på en katt man inte är nöjd med.

Majamaloss
0

Till skillnad från hundvärldens SKK, har Sverak sen 2002 beslutat att inte backa upp fodervärdsavtal överhuvudtaget.
Det är säkert ett smidigt sätt så länge parterna är överens men jag undrar vad som ligger bakom Sveraks förhållningssätt i frågan.
// Maja

anakin
0

#3 Ja,det var väldigt "ruttet" gjort av denna människa,Vi ville så hemskt gärna ha denna katt,kanske såg hon sin chans att utnyttja oss…vad vet jag.

Vi har inte speciellt mycket kontakt med uppfödaren i fråga idag,känns inte som att hon skulle vara den "mentor" vi önskat när man som ny köper katt. Vissa köper man bara katt av,och vissa blir ens vänner för livet. Kyss

Att som uppfödare lämna ut en hona/hane på foder borde väl innebära att man som uppfödare ser något extra i kissen och att den skulle kunna vara med i en framtida avelsplanering…typ=)

Det blev kanske lite svamligt därGenerad. Hoppas ni förstår vad jag menar ändå,

Nåja,Vi var iallafall jättenöjda med vår första kull efter denna underbara katt, och ser med spänning fram emot att så småningom hitta en fin hane (igen) till vår foderkatt.

///Anki  S*Järvaskogen's   …som röt lite igen!

Mulan
0

#5 det var alldeles för många ärenden till besvärsnämnden ang. fodervärdsavtal.. Jag frågade varför Sverak inte stod bakom det, och det är av den anledningen att det ofta leder till en massa problem..

Tror att det är viktigt i fodervärdsavtal att ingen försöker "sko sig" på den andres bekostnad.. Och att man hela tiden är överens om vad man har för skyldigheter och rättigheter, men det är lätt att uppfatta saker olika och tycka olika om småsaker när man har ett fodervärdsavtal o är en av parterna i det och till slut rinner bägaren kanske över.. Med all ledighet och en massa annat som jag stod för när våra foderkattungar växte upp så kostade nog min fodervärdshona runt 10 000kr… Så det var en dyr läxa.. Flört Men jag lärde mig massor. 

mvh Malin

Kronängens
0

Tack för era svar.

Brukar den som är fodervärd betala för mat och sand till kattungarna eller är det uppfödaren som gör det? Kostnader i samband med kull och födsel kan ju tolkas lite olika.

#1 och 7 jag vill gärna ha ditt avtal. Skickar mailadress till dig.

Syllan
0

Detta var en mycket intressant tråd!! Lärorikt och för mig helt främmande. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, både positiva och negativa. /Sylvia

Majamaloss
0

Ett avtal = överenskommelse.
Skriv aldrig på något du känner tveksamhet inför. 
Be om ett förslag till avtal och diskutera igenom detta med någon som är insatt i juridik/avtalsrätt innan du skriver på.
Jag beklagar att människor råkar illa ut, hamnar i konflikter och förlorar pengar p g a dylikt. Tyvärr kan man ju inte veta hur andra människor funkar när det kommer till kritan. Som tur är finns det exempel på fodervärdsavtal som även fungerar/fungerat utmärkt.

// Maja

av Edelmann(N)
0

Jag tycker inte man tjänar så mycket på uppfödning och heller inte på 5 kattungar.

Jag har inte haft någon katt ute på foderavtal men har haft en MCO  själv som jag betalade 3000; NOK.

Det kostar en del att föda upp 5 kattungar iaf i min uppfödning.

Jag har ingen hane själv men på 5 ungar så måste jag ut med ca 10 000;- 11 000; NOK + div fòder - avmaskning + utstälning + resan dit + annonseringar + många timmar framför datan för att uppdatera hemsidan + mycket tid till at ta bilder osv….. sådant är det många som inte tänker på hellre.

Så om någon tycker man tjänar pengar på uppfödning så tar man ganska fel..Flört

1 vuksen katt äter för ca 120 - 150 kr i månaden. Kattsand går det hellre inte så mycket av.Flört

Till 5 kattungar när dom börjar äta ifrån 4-5 veckor ålder till dom flyttar vid 12-14 veckors ålder = 8-10 veckor. Ja då går det inte mycket fòder med hellre.

Så ut av gratis katten till ca 5000; så är det nog inte så mycket man får ut av fòderavtalen när man är färdigt med avtalen och hellre inte uppfödarenFlört

Själv kommer nog inte ätt ge någon gratis katt. Dom måste ju kosta något. iaf minst halva priset eller att ägaren får tillbaka en viss summa när avtalet upphör och att katten steriliseras när avtalen är färdigt osv…..Det beror ju på vilket avtal man inngår.

Det är inte pengar det är talas om men status av katten. Alla katter ska kosta något och vid uppfödning så tjänar man inget.

Vidare måste man bidra till att ge upplysningar om katthåld - vara med om att öka kattens status.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

anakin
0

#11 Nej,att man tjänar något på kattuppfödning ska gudarna veta att det gör man icke. Det är absolut tanken med vår uppfödning heller.

Om du läste mitt inlägg #2 ska du också veta,att honan först kom hem till oss där vi också försäkrade henne direkt, hämtades av uppfödaren,parades,åkte direkt tillbaka till oss igen,där vi stod för ALLA kostnader,mat kattsand + då som sagt försäkringen + en massa annat fram tills honan skulle föda,då kom uppfödaren igen och hämtade henne, Då först fick uppfödaren själv stå för resten.

Stackars kissen som redan haft 3 eller 4 hem,och så sakta börjat rota sig hos oss,fick åka jojo hit o dit. Klart man blir förbannad.

///Anki

Nenya
0

#12 jag måste säga att jag inte riktigt ser det orättvisa du ser i ert avtal. Jag har haft ett liknande avtal, dock inte från samma uppfödare.
Om hon hela tiden hämtade katten, körde till hane och sen tog hem katten och hade kullen hos sig har ju hon tagit alla egentliga kostnader för kullen, utom försäkringen då, vilket i det stora hela verkligen inte är en stor kostnad i samband med en kull.. 

Och detta om att honan åkte fram och tillbaka, visste du inte om det innan du tog katten?

Detta är kanske något som skulle tas direkt med uppfödaren istället för att diskuteras på ett forum?

Uffe
0

Jag blir väldigt konfunderad.
en massa åsikter om fodervärdsavtal hit och dit.
Visste ni inte vad det var för överenskommelse ni skrev på ?

En överenskommelse eller ett avtal träffas av två eller flera personer, i och med att man skriver under avtalet förklarar man sig nöjd med innehållet i detta, då ska man banne mig inte komma bak efter och gnälla.

Är man inte nöjd skriver man helt enkelt inte under och skaffar sin katt på annat sätt

anakin
1

Hörrni alla!!  Jag känner att jag gick för långt. Nää,man får inte bli så arg på ett forum och säga dumma saker,ibland hoppar visst grodorna ur munnen alldeles förfärligt. Kommer inte att hända igen.

Jag vill på detta vis be uppfödaren jag var orättvis emot ordentligt om ursäkt.   Förlåt.

Det var inte meningen att såra,det bara skenade iväg..

//Anki Sjödin

av Edelmann(N)
0

Det är säkert godkänd. Tycker du är jättetopp som ber om ursäktFlört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Eydimork
0

#14 Det är ju inte så enkelt alla gånger. Är man ny så kan det hela låta jättebra och för en själv vara helt ok. Men får man sedan höra att avtalet är helt uppåt väggarna så är det ju inte så konstigt om man känner sig lurad, även om man fortfarande känner att det är ok för ens egen del.

Bengan
0

#14 Jag förstår inte Uffe varför du måste vara så otrevlig så fort du kommer in här., med utryck som "då ska man banne mig inte komma bak efter och gnälla". Det känns som du bara vill ställa till bråk.

Även om två vuxna personer kommit överens och skrivit under ett avtal i samförstånd så kan man ju vid en tvist tolka innehållet olika. Det händer dagligen i alla branscher, gjorde det inte det så behövdes det inga jurister.

Mvh Bengan

Awanathas
0

jag kan förstå Anakin, varför hon är brydd.
Hon fick betala 3500kr för en hona, som sedan uppfödaren ville ha som fodervärdshona.

Egentligen borde de ha fått henne för en mycket mindre summa pengar om det var en fodervärdshona - enligt mitt tycke iaf.

Det där låter mer som om uppfödaren lånade honan för en kull, gratis.

missförstå mig rätt. ;)

men jag förstår iaf hur Anakin menar. :)

sen om det är rätt att diskutera det här är ju en helt annan sak, då det är rätt uppenbart vem uppfödaren är….
så det var väl inte det klokaste kanske..

men men som hon skrev, ibland skenar man iväg ;)

/Malin

av Edelmann(N)
0

#17 - 18 - 19

Istämmer heltFlört. Man kan ju inte veta om alt hellre.

Det är uppfödaren som ska informera exakt hur avtalen ska va när fodervärden är okänd med sådant.

Det här tilfellet så fick man inte nog information tror jag.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

mjaumjau
0

Hej Alla!

Jag säger bara Nej Tack - inga fodervärdsavtal för vår del!

En gång och aldrig mer! Det kan leda till så  mkt missförstånd och strul, och tyvärr är det många gånger Katten som får stå för de flesta konsekvenserna som kan uppkomma, med bla. farande fram och tillbaka.

Samtidigt vet man ju heller aldrig direkt hur Katten har det och mår hos fodervärden om det ej är någon man träffar och har kontakt med mkt ofta vill säga.

Jag vill bara som sas aldrig lämna ut ngn Katt på foder ngn mer gång.

Mvh MjauMjau

Sandra76
0

Jag har haft en hona på foder. Jag fick veta hur allt skulle gå till, och så fick jag det skriftligt också som vi båda skrev under.

Beror på hur avtalen ser ut, men jag skulle kunna tänka mig att ta en hona på foder igen…om avtalet är bra för alla parter vill säga :)

[Skogsjentans]
0

Jag har en hel del tråkiga erfarenheter att dela med mig utav och det finns många varningstecken vad gäller fodervärdar och fodervärdsavtal i "kattvärlden"!

skogsjentans@hotmail.com