Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2161 ggr
Margona
0

FIP/FeLV

Hur många här testar sina katter mot dessa sjukdomar? Funderar på att testa Amadeus men min veterinär tycker inte att dessa tester är att lita på.

Seerath
0

Om du ska testa så skicka till ett labb, t ex det finska som nån säkert kommer ihåg namnet på (typ ninni tirri eller nåt)

Gör inte snabbtest för dom kan visa falskt positivt.

Juliette-
0

Vill bara förtydla FIV/FELV inte FIP/FELV Flört

Seerath
0

Ah, jag läste inte ens ordentligt utan antog bara FIV/FELV Generad

Mulan
0

Hej!

Vi testar våra avelsdjur för Fiv/Felv. Tar blodprov på djursjukhuset och sen skickar vi till Tiiri Niini i Finland.

mvh Malin

Draken_old
0

Jag testar min avelsdjur.
Jag tar snabbtestet. Tror det finns olika typer.
Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av att skicka  iväg på lab.
Ett fel test på FIV i Finland (dock inte Tiiri lab)
Och jag vet om test som gick till SVA för Felv som också fick ett falskt posetivt svar.

/Kattis

Margona
0

#2 Jag vet det är fel men när jag såg det gick det inte att ändra.Glad

Rhapsody
0

#5 Snabbtester? Berätta mera!

av Edelmann(N)
0

En annan fråga. Glad

Vem testar efter parningar??

Alla veterinärer som jag har frågat säger också att dessa snabbtester inte är att lita på.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

kerstin2181
0

En frågaGenerad

ang test mot fiv/felv, om katten har det, bör dom inte insjukna ganska fort? om man haft kissen mer än 2 år, hur får man in det då? för det bryter väl ut relativt snart?

Jag ska testa mina nästa vecka, fick lämna min plats till en god vän, som fick akut sjukt djur(urinsten) den avled tyvärr, och det var min veterinärs sista dag innan semester

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

av Edelmann(N)
0

Ja det stämmer att dom blir insjukna ganska fort och dom kan dö på bara 1 vecka.

En hemsk sjukdom som kommer snikande plötsligt och kan hända vem som helst.

( har jag hört )

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Mulan
0

Om jag har fattat det hela rätt så har man haft flera fall av Felv "uppåt" landet.. Fiv däremot är mer ovanligt i Sverige.

Såväl Fiv kan dröja mellan 3-5 år & Felv kan dröja 3-4 år med att katten visar symptom..

Felv kan ju ge blodcancer, benmärgs- och lymfcancer. Fiv är mer som kattens variant av aids, där är det är immunförsvaret som reagerar under ibland lång tid..

Bägge sjukdomarna är dödliga.

mvh Malin

Fairyhearts
0

#9 En smittkälla kan vara vid parning.  Det vanligaste verkar ändå vara vid mängder av saliv och blod, tex, genom bett och slickande.  Alltså smittar det nog mest via slagsmål och sår.

Och det kan som Malin skrev ligga latent och bryta ut efter lång tid.

Läs mer om det på SVAs hemsida
http://www.sva.se/sv/

/Marie

kerstin2181
0

Tack, vill lära mig så mycket som går, jag har jobbat på katthem i 4 år, och aldrig varit med att nån gott bort i det, men vi obducerar ju inte alltid, om vi inte anar oråd. Och jag byter alltid kläder, duschar och spritar mig, innan jag bemöter mina egna, för säkerhets skull

vettan
0

Men man borde testa alla i katteriet väl? och även efter parning eller? annars måste honan vara separerad från de övriga katterna i katteriet om jag har förstått det rätt?????Eller hanen förstås??

Miraklis
0

Vad kostar testet att skicka till finland?

Om man gör det på djurskjukhuset här kostar det 750kr/ sjukdom(Vet inte om de har ngt "paketpris").

Mulan
0

#15 Det kostar 300kr för både Fiv/Felv.

#14 Det känns som lite överkurs.. Jag har själv haft funderingar på att testa alla, men jag gör det inte p g a det skulle innebära att jag var tvungen att testa alla katterna flera ggr under flera års tid, och jag har helt enkelt inte möjlighet att göra det.. Att jag testar avelskatterna garanterar i a f att de inte har sjukdomarna då, och eftersom jag avlar på dem kontinuerligt och därmed också testar kontinuerligt så får det räcka.. Så resonerar jag i a f. Flört

mvh Malin

eccentrics
0

Jah tar hcm, FIV/FeLV test på alla mina katter.

Miraklis
0

finns det ngn blankett man måste ladda ned från internet och ta med till veterinären som de fyller i? Eller hur går man till väga?

Miraklis
0

fick svar via mail lägger ut det här om någon annan skulle ha intresse av det:

"Jag tar blodprov hos veterinären, stoppar i en Jiffypåse och skickar till Tiiri Niini, remiss finns på http://www.rexunited.com/remiss.htm och där står också adressen. Man måste skicka på en måndag eller tisdag, och jag brukar skicka ett mail innan jag postar provet också. Adress mm står på remissen, som du måste ha med dig till veterinären för påskrift. Du får ofta svar via mail ett par dagar innan du får det skriftligt, och med det skriftliga kommer också en räkning. Sist betalade jag 300kr för både Fiv & Felv o sen tillkom blodprovet hos veterinären. Kolla bara med veterinären vad de tar för ett test, ibland är det billigare att testa hos sin veterinär, dock inte hos oss.."

Tackar Mulan för svartet. :-)

Kronängens
0

Min fråga är hur ofta ni testar FIV/FeLV? Inför varje parning? Efteråt också? Eller behövs inte det om både hanen och honan är testade? En gång om året?

Det går att hitta tydlig information om hur ofta man ska testa för HCM, men detta står inte tydligt.

SillyZones
0

För mig låter det som hysteri att testa efter parning. Efter en parning vill jag att min hona ska ha lugn och ro. Skickar jag iväg min hona, som är nytestad, till en hane som är testad får det räcka. Sen testas hon ju innan parning på nytt. Det borde ju räcka anser åtminstone jag.

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Mulan
0

Hej!

Jag kollar inför parning, ofta i samband med HCM-testet, inte oftare.

mvh Malin

Pia-Leena
0

Varför det? I mellan tiden innan nästa parning ska man skilja katten ifrån dom andra? Tenkt om andra sjukdomar dyker upp?

Clamydia, öronskabb, löss ( lus)  tex?

p.s.

Ôronskabb märks inte före efter ca 3 - 4 månader efter dom har blivit smittad !

100% säker är man alldrig Flört

Bara frågar …hihi Glad

Mulan
0

#23 Mig veterligen är varken öronskabb, löss eller klamydia dödliga, det är däremot Fiv/Felv.. Flört

Klamydia brukar ju ge symptom ganska tidigt, men helt säker kan man aldrig vara. Man testar väl för det man vill undvika i sitt katteri och där det finns tester som man litar på. Öronskabb är ovanligt bland innekatter, likaså löss, men ofta brukar man ju kolla katterna själv och då syns öronskabb eller löss, eller symptom på klamydia, Fiv/Felv ser man inte alltid symptom på..

mvh Malin

kerstin2181
0

Om jag fattat rättFundersam om det ska vara nån mening med att testa för FIv/Felv, så måste man testa alla i hela katteriet, då även huskatter om det finns, man måste kräva samma test på honan, innan parning om man håller avelshane, och det samma om man skickar en hona på parning. Ni som testar FIV/FELV, kräver ni att honan/hanen är det? och att alla i hela katteriet är testade?

SillyZones
0

#23 Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar? Ska vi hålla katterna i en kliniskt steril miljö? Det är ju djur vi håller på med, inte maskiner.Glad

/Jessica

Pia-Leena
0

Det vet jag ju…hehehehe . Skrattande

Men tenkt om alla blir smittade? Tenk hur mycket det kostar om man har 8 - 10 katter…. Förvånad

Symptom på öronskabb kan man inte se före det är för sent Hemlis

Pia-Leena
0

Helt rätt det ska man inte,  så någon garanti för div sjukdomar före eller efter parningar har man aldrig ( dödliga eller inte ) Glad

WesthKiowas
0

#23 Jo då, öronskabb märker man tidigare än 2-3 månader. Har egna erfarenheter av det då min huskatt hade det när jag fick hem honom. Han hann tyvärr smitta alla. Hos oss tog det ca 2-3 veckor innan de andra katterna visade besvär. Ville bara rätta dig.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mulan
0

Hej igen!

Jag ser mina fiv/felvprov som "stickprov" och i nuläget har jag fem av 6 av dem kollade för Fiv/Felv, vilket m a o skulle till mkt för att min kvarvarande 6-åriga kastrathona skulle ha det utan att ha visat symptom hittills.

Helt ok att ifrågasätta prover, och viktigt att man har klart för sig vad de innebär, men jag väljer ändå att testa för fiv/felv innan parning. Har haft två parningar där detta inte har gjorts, min första kull samt för tre kullar sen, pga att vi tog blodprov, och när resultatet skulle lämnas till mig visade det sig att vår veterinärklinik inte hade snabbtesten hemma.. Ledsen M a o hade vi tagit blodprovet i onödan och då var jag jävvligt sur på kliniken eftersom hankattsägarna skulle ta med sig min hona hem på parning dagen efter.. Honan var testad ett år tidigare, men det kändes ändå lite svettigt, dock godtog hankattsägaren att hon inte var testad och ett av hennes barn testades ett år senare u.a.

Jag vill ha fiv/felv samt HCM-test på hanarna jag använder, annars låter jag bli att använda dem. Honan som träffat min hane var fiv/felvtestad samt HCM-testad innan hon kom hit.

Ingen uppfödare kan garantera att katten inte någonsin kommer att få sjukdomar eller dö, tester gör man för att dels lära sig mera om sjukdomarna och dels för att försöka undvika parning på sjuka djur. Det finns inget som helst tvång att göra testerna, det väljer man ju själv hur man vill göra.

mvh Malin

kerstin2181
0

vad kostar ett FIV/FELV prov på ett cirkus? är lite nyfiken av migSkrattande

SillyZones
0

#31 Jag går till vet och drar blod och skickar sedan till finland. Svaret kommer snabbt, 2 dagar ungefär. 500 kr drygt för allt.

/Jessica

Draken_old
0

Har för mig att jag betalar ca 350:- för snabbtest på vår klinik.
/Kattis

kerstin2181
0

Aha, inte mer, trodde det rörde sig om det dubbla

Zolas
0

Fiv och Felv,  är det enda som jag tycker är riktigt viktigt att testa för, om man nu ska testa.  De sjukdomarna är förfärliga, och är katten negativ, så smittar den inte, så man måste inte testa efter parning om det gjorts före. Jag har haft dessa sjukdomar på den tiden jag hade siames, och jag lovar!!  Vill aldrig mer se dom !!!  Tyvärr KAN rester av viruset ligga latent i benmärgen, om katten utsatts för smittan någon gång,  och kan då vid nedsatt allmäntillstånd utveckla sjukdomen senare.  Men om man testar inför parning och katten är negativ, och naturligtvis även testar partnern, då finns ingen risk.  Det är inte något särskilt dyra tester heller,  jag har ju låtit min veterinär göra allt inklusive skicka till SVA, och det har väl kostat ung. 600 kronor.

Vittra
0

Bra Margareta!! Mycket bra förklarat!
Fiv & Felv är mycket svåra sjukdommar som vi alla måste se till, så långt det går, aldrig aldrig kommer in i raskattsuppfödningen.
Riskerna att få in det i ett katteri är genom två vägar, via avelsparning på otestade katter eller slagsmål/parning på de katter i "våra" katterier som vi låter gå "fria"…
Då sjukdomarna är, som Margareta säger, så grymma & totalt obotliga så måste vi se till att de hålls borta genom "sund avelshygien" alltså billiga tester.
Vår veterinär gör både ett snabbtest & sänder in till SVA och det kostar som Margareta säger ca 600 kr. 
Hon säger också att  "sunda avelhygien" är test på honor innan varje parning… Avelhanar som inte får gå "fria" eller kommer i komtakt med andra "fria" katter i katteriet & bara parar testade honor där ok med test 1g/år.
/Birgit
Ps Margona… byt veterinärFundersamFlört

Kronängens
0

Då har jag en fråga till. Hur nära innan parning gör man testet? Kan man göra det två månader innan parning om man har innekatt? Om man varit på utställning mellan testet och parningen, kan man anse att honan ändå är fri från den smittan ändå?

Zolas
0

Fiv/ Felv smittar inte på utställningarna, det ska till ganska långvarig nära kontakt,  att de slåss och biter varandra eller slickar varandra, går i samma kisslådor eller vid parningar.  De måste komma i mycket nära kontakt med varandras kroppsvätskor.  Lite grann som människornas Hiv.

Kronängens
0

#38 Tack för informationen. Nu är allt mycket klarare.Glad