Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 6922 ggr
kerstin2181
0

Har dragit mina katter

Dogge och Satin kommer inte att ställas i Örebro, jag har varit tvungen att dra dom, då dom har fått mjällkvalster. Det har tagit sin tid att utreda detta, och fler här har stöttat och tröstat då jag först fick panik över att jag fått in ringorm, men så var inte fallet, alla prover har varit negativa. Sen fick jag då tipset att det kanske var mjällkvalster, som då bara syns på mörka underlag. Jag behandlar med Stronghold, och badar dom varje vecka med Dermocan, och alla täcken, filtar mm, tvättas en gång i veckan. Då jag har varit dumsnäll och låtit barnen och vissa vuxna klappa på mina katter på utställningar, så är detta resultatet, och jag kan lova, inga mer klappar. Jag vill inte riskera att smitta andra katter, även om jag tror jag fått bukt med detta redan, så mina katter blir hemma från utställningen i ÖrebroGenerad

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

SillyZones
0

usch vad tråkigt, styrkekramar!!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

bibbi50
0

Skönt att du fått veta vad som var felet,men nu

struntar jag i att åka till Örebro jag medGråter

Jag åker väl till jibbet i stället.

kram Inger

Mulan
0

Hej Kerstin!

Hoppas kissarna kryar på sig och att vi ser dig i a f i Örebro, även om de får stanna hemma!

mvh Malin

kerstin2181
0

#3 mig slipper ni inte, ska ju gå assistentSkrattande

SpinEngine
0

Så tråkigt - men det kommer fler utställningar - och som Du själv sa - det är ju för jag gillar katter som jag omger mig med dem.Glad

angstorpet
0

Jag känner med dig och tycker väldigt synd om dig. Tack för att du är rak och ärlig och delar med dig av dina erfarenheter. Det här fixar du!!!!

Styrkekramar

Malin S*Ängstorpets

Draken_old
0

Stor kram till dig Kerstin!
/Kattis

Miraklis
0

OJ! Stackars dig! Vilket arbete du har framför dig..med alla dina katter! Lycka till!

virvlas
0

Åhh.. Ledsen
Men vad skönt att du fick reda på vad det var sen i alla fall och att du verkar ha fått bukt på det.
..så får vi väl titta på dig istället i Örebro och dina katter en annan gång. Glad

kerstin2181
0

#8 det värsta är redan över, då jag behandlat dom med Stronghold, för några veckor sedan, en ny kur imorgon, sen har dom badat sen veckan innan jul. Att jag inget skrivit, beror på att jag inte vetat om det var nåt, eller vad det var, då dom kliat sig till o från, vissa har inga symtomer, men alla behandlas. Det var med stor sorg jag drog katterna, men jag riskerar inte att andra ska behöva få samma skit, för även om det är en lättare åkomma, så kostar den mycket, 5 veterinärbesök, prover till SVA, dermocanschampoo, Tiquspray och Stronghold *2 ev en omgång till

kerstin2181
0

#9 he he, en Kerstin med handskar påFlört

Kattilaforsens
0

Vad tråkigt! Hoppas att katterna kryar på sig snart. Jag hade ju hoppats på att få spana in Dogge irl, men istället blir det nog du som får klämma lite på min silverdonna. Flört

Kronängens
0

Det låter inte kul. Skönt att veta vad det är i alla fall och att det går att behandla.

En fråga, eller kanske flera…. Hur smittar mjällkvalster? Du skrev att du fått det från utställning. Kan man ha med från sina egna katter och sedan föra vidare till andras, hur länge lever kvalstrena? Eller kom de från en katt strax intill som besökaren också klappat??? Det är inte samma sak som mjäll människor kan få förstår jag för de smittar ju inte.

kerstin2181
0

#13 det är vanligt att just den smittan överförs via utställning, även mänsklig kontakt.

Ska väl då säga, att ingen behöver vara orolig för mig när jag går assistent, jag är mycket noga informerad, hur jag skyddar mig, och andras katter. Man ska se till att vara nyduschad, rena kläder, och jag kommer även bära hanskar, och mycket sprit, dock inte drickbarSkrattande

LottaC
0

Vad synd!Hade vart så roligt att få titta på dina älsklingarGlad//Lotta

Shadows
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skönt att du fick veta vad det var för något. Hoppas kissarna blir bättre snabbt!
Lille Charlie hälsar!

marmel
0

Vad synd. Men vi ses väl ändå hoppas jag.

/Maria

LittleL
0

Tack för att du är öppen och rak! Synd att du inte ställer dina katter men det är det rätta att göra. Kul att man ändå får se dig i Örebro.

Jag vore (och jag tror fler med mig) intresserad utav mer info om detta med mjällkvalster. Precis som Kronängens frågade; hur smittar det, hur länge lever dom, osv, osv.

Pussa på katterna där hemma och hoppas dom kryar på sig snabbt:)) /Sylvia

Juliette-
0

Vad tråkigt.. Lycka till att slåss med kvalsterna nu så du blir av med de.. de kommer mera utställningar. Lycka till att gå assistent i detta hav av katter.. Är så ledsen jag själv inte anmälde men är lite sugen man kanske skulle åka och bara titta

kerstin2181
0

KANINSKABB PÅ KATT

av Erna Dahlhjelm (Yamacatos)

Kaninskabb går minsann inte bara på kaniner, utan ganska ofta på katter. Denna parasit kan katterna lätt få med sig hem från utställningar. Förekomsten av alla slags parasiter ökar efter en mild vinter.

Parasien Cheyletiella (uttalas keiletiella) är ca 0,5 mm lång och just precis synlig för blotta ögat. Vanligen kan en person med unga och friska ögon upptäcka parasiten, men en äldre person som inte har så god syn, måste beväpna sig med ett förstoringsglas. Parasiten är ljusbrun till färgen och rör sig mycket snabbt över hudytan. Den har fyra par ben och munpartiet är förbundet med två kraftiga klor. Den är inte olik en krabba. Se bild

kerstin2181
0

Man ska ha i åtanke, att dessa äckeldjur, sätter sig helst på så rena katter som möjligt, det är vad jag läst, och läst har jag gjort mycketSkrattande

zygotan
0

Jaha, så det är kaninskabb. Såg när jag sökte på mjällkvalster att man bytt namn på åkomman ifrån kaninskabb till mjällkvalster.

Jag har varit drabbad av det här jag med. Fick det på mina katter efter att vi haft en hona på parning, det är säkert 15 år sedan nu. Det tog lång tid innan jag förstod vad det var. Men efter analyser, presis som dina Kerstin så fick jag veta att det var just mjällkvalster.

Jag fick bada mina katter 1gång/vecka i 6 veckor med alugan,ett preparat som är förbjudet idag. Läste precis att Alugan tvätt ugick år 1994 och ersattes av andra medel som tex Dermocan.

Men efter baden och tvätt av alla textilier åtskilliga gånger så blev vi av med eländet i alla fall.

Lycka till med behandligen och vi ses i Örebro.

//Annika

kerstin2181
0

Kan även tala om, att Dermocan ska utgå, fanns bara på ett apotek kvar här i Örebro, även Tigusprayen försvinner nu, så passa på att köpa, ifall olyckan är framme, för ersättarna blir mycket dyrare, själv ger jag 241kr för 3 pimpetter Stronghold, och dom ska ha den ca 3 omgångar, jag badar ju även mina katter, för att stilla klådan, annars river dom sönder sig, klipper även bakklorna varje vecka.

Ska visa en bild, hur första såret såg ut, så förstår ni vilken panik jag hade, över att jag trodde det var ringorm, jag isolerade mig helt, tog inte hem någon, men sen när första provsvaret kom, vart jag lite lugnare, och när andra kom, så vart jag mycket lugnare, för bara medcin för ringorm kostade 3000kr till mina katter, sen allt runt omkring det, oj oj

2 av katterna hade såna här sår, idag helt läkta, och ny päls på väg

Kattilaforsens
0

#23 Aj, det där ser ut att göra ont! Omfattas mjällkvalster av din smittskyddsförsäkring?

Sissi
0

Usch stackars dig och katterna, hoppas de blir bra snart.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

kerstin2181
0

Nej, får stå för allt själv, jag täcknade försäkringen när jag trodde det var ringorm, för jag insåg hur mycket det skulle kosta mig, om det hade varit ringorm, jag hade inte fått ersättning nu, om det varit ringorm, men om nu ringormen smittar på utställning, ville jag vara på det säkra, om det skulle dyka upp i framtiden. Jag är mycket slarvig att läsa det finstilta, och rusade iväg och ringde vind för våg, har nu förstått att det bara gäller ringorm och FIP, om man har mindre än 9 katter, och det har jag, så jag behåller försäkringen ändå.

zygotan
0

#23, jag hade presic samma symptom på mina katter, och de stackarna kliade tills dom blödde. Det var en jobbig väntan tills provsvaren kom.

Vet du vad som kommer att ersätta Dermocan och Tigu när dom försvinner?

//Annika

vettan
0

Stackare…inget roligt, jag ryser. Det står att det drabbar lättare långhåriga katterLedsen
Skönt att det är bättre iallafall och så bra att du informerar oss andra.

kerstin2181
1

#16 du ska ha ett stort tack, för att du inte beskyllde mig, vart arg eller lessen när jag sökte dig, för att berätta detta, och för att kolla så inte Chaplin var smittad, du tog det kanon, själv hade jag många tårar i ögonen vid det tillfället, krama goa Charlie Chaplin från migKyss och tack för alla mail med uppdateringar och bilder, han ser värkligen fin ut, och nöjd med livet

kerstin2181
0

#27, säkert dyra pimpetter eller liknande, hon på apoteket pratade om nån olja, undra jag hur katterna kommer att se ut efter en sån behandling?

#28 jag har osso läst att det drabbar långhårskatter värst, men de som är drabbade minst här, är min lh huskatt och Satin, dom har ingets märkts på.

Jag ville spruta mina katter med Ivomec, för jag tycket det är ett bra medel, men min vet ville inte det, då det är framtaget till nöt o svin

fiskerjentas
0

Går det ikke ann å behandle dette med Frontline? DE samme dråpene som mann bruker på festinger?

Da jeg tok hem en hemløs kattunge for et år siden , trodde jeg han hadde (mjällkvalster) eller pelsmidd som vi sier i Norge. Jeg fikk fullt av blåsor på hendene mine. Jeg behandlet dem med Ivomec og frontline hos veterinæren flere ganger, og jeg vasket huset med virkon.Til slutt lejonrakade jeg alle kattene. Jo mer jeg vasket og behandlet, jo fler blåsor fikk jeg….Gråter og jeg holdt på å bli gal.

Så viste det seg at de ikke hadde pelsmidd, men jeg hadde vaske-eksem eller vaske blåsor fordi jeg brukte så mye sterk såpe etter at jeg tok inn den hemløse katten….

Kattene kliade ikke, men det sies at ikke alle gjør det?

Så her så stakkars Esther ut……..

Jeg skulle bedt min lege om estatning, for så feil dette ble, men men alle kan gjøre tabber

kerstin2181
0

#31 helt rätt, alla gör det inte, men vissa kliar som f.. jag började med behandling med bad och Stronghol innan jag visste var det var, led så med katterna, och det klarar jag inte, och jag märkte ganska snart, att klådan stillade sig, jag hade kammat dom över vita papper många gånger, men bara(hm) sett lite flagor, som jag trodde var hud, sen satt jag på msn med en viss person, hon skickade mig mycket bra info, och sa "ta ett mörkt underlag, då syns det bättre" ut i köket jag sprang, kammade för glatta livet, på ett lila underlag, och mjällliknade saker kom det, då gick det upp ett ljus, att personen i fråga hade rätt, det var mjällkvalster, då hade vi ändå tagit päls från katten, och kollat microskåp, och inget såg. Ska in senare i veckan till veterinären, och kolla av de värsta, då får vi kamma direkt på glas, och sätta in det i microskåpet, och förhoppningsvis, så rör det inte på sig mer. Jag kommer hålla mig ifrån utställningar, minst 3 månader till, för att vara säker, på att inte smitta andras katter, behövs det längre, så får jag ta det med, även om min abstines kommer gå i taket, Dogge blir ju 10 månader den 28/1, och det hade varit kul att få en bedömmning på Satin innan hon blir kvinna, men men, tiden får utvisa om det hinns med

SKOGSGLIMTAN
0

Hoppas att allt blir bra Kerstin och att man får ses på utställning framöver. All lycka till ditt katteri från oss.

*Mvh Eva-Helen*

Fairyhearts
0

Åh vad trist Kerstin, jag lider med dig.
Hade hundar som fick hundlöss en gång -dom sög blod också. Då fick jag bada i Alugan kom jag ihåg, det vara nog ungefär samma koncept… Det var inge vidare trevligt. Man tycker det kliar på en själv också tillslut….
Håller tummarna hårt att det snart är över.

Vi ses i alla fall i Örebro snart, jag ska också gå assistent.

/Marie

hybrid
0

´Ååå så jobbigt för katterna och dig, och att inte riktigt veta vad som felar måste ha varit fruktansvärt, när någon lider vill man ju hjälpa till.

Hoppas du får bukt med det nu.

Kramizzzz Ylva

kerstin2181
0

Ja, det är inte roligt när man står med en hög kliande katter, man känner sig ganska värdelös, att man inte sköter katterna, men alla som känner mig, vet att jag sköter dom till 100%, ibland lite för mycket, ang renlighet mmFundersam

rockringen
0

Kerstin, stor eloge till dig. Jag har ju varit med dig genom denna soppa och jag kan bara säga att du skött det alldeles strålande.

Jag både vet och ser hur bra du sköter dina katter, du är bara toppen!!!

Kram
Dogges stolta "gammelmatte" Barbro

kerstin2181
0

#37 tack Barbro, det värmdeSkrattande

rockringen
0

#38 Ja och tänk att det bara var små äckliga kvalster Fot i munnnen

rockringen
0

#38 Bara och bara… menade att ormar är värre Skrattande

kerstin2181
0

#39 och dom finns ju även i våra sängar, kanske inte samma typ, men likvärdiga, dags att köpa engångssängkläderSkrattande

LittleL
0

#41 Hahaha, du får sova i frysen Skrattande /Sylvia

lynxeyes
0

Måste oxå få skriva en rad, jag är ju oxå en av dem som följt dig genom detta o försökt bolla idéer o tankar i början då du trodde det var ringorm. Håller med #39 så var det "bara" äckliga kvalster o med det menar jag att det är ju en sån lättnad att det var det och inte ringorm som du först trodde, för behandlingen är ju en annan, lättare att bli av med!! Och jag kan inte annat än hålla med Barbro, du sköter dina katter och ditt katteri på ett undebart och ypperligt sätt, stor eloge till dig! Det trillar en stor tår av lycka över att Satin bor hos dig, ett bättre hem hade hon inte kunnat få! Tack för att du finns!! Och tack för att du delar med dig av din information!!!

STOR Kram / Sophia

kerstin2181
0

Jippie, även om alla symtomer är borta sen ett par veckor, så fick dom en sista Stronghold behandling idag, och får sitt bad i Dermocan om en vecka, sen är dom klinisk renaFlört och mitt hem med, det sköna är ju att man tvättat och bytt sängkläder varannan dag, och bara det med att slippa all tvätt, WOW sköntisGlad

Det tråkiga med Mjällkvalster, är att vad man än läser, så står det olika, min vet ringde idag, och har sökt mycket på detta, och hon sa samma sak, det skrivs ganska lite, och att det står så olikaFundersam

LittleL
0

Såå skönt att det är över och att alla katterna är friska:)) /Sylvia

kerstin2181
0

Det är helt underbart, men jag får hålla dom hemma några veckor tillFlört

Vildfagre
0

Det måste ha varit en jobbig tid både för katterna och dej. Att det sen kostar en massa pengar gör ju inte saken bättre.men som sagt det kunde ha varit värre. Jag har haft öronskabb på mina katter för flera år sedan och tyckte det var jobbigt så jag är glad för din skull nu att allt är över./ Laila.

kerstin2181
0

Tack alla, en sak man ska tänka påFlört att inte skämmas om man får in nåt i katteriet, då många av dessa små kryp, helst lever på rena katter, och det kan drabba vem som helst

Vargtass
0

Åh, vilket jobb du haft!

Verkligen skönt att missarna är friska igen!

Jättetack för att du delar med dig av erfarenheterna. Jag hade aldrig hört talas om mjällkvalster innan.

Snusan
0

Stackars dig och kissarna Generad Skönt att det går åt rätt håll och att de har blivit friska igen . Ses på utställningen Glad

MVH/Suzan

Merlyn
0

Grattis Kerstin till att det nu är över med den hemska klådan och kvalsterna! Blev jätteglad när jag läste här att det löst sig:-))

Det är bra det du skriver; Det kan drabba ALLA och det är väldigt lätt hänt.

Stor eloge till dig att du är så stark att du orkade berätta:-))

Kramar till dig och kissarna.

Merlyn

Rhapsody
0

Så skönt att eländet verkar var över för dig! Det är bara genom att berätta om sina erfarenheter som kunskapen sprids! Tack för det! Utställnigar finns det fler av, eller hur?

/Lena

kerstin2181
0

#52 helt korrekt, och våra katter finns bara en av varjeSkrattande

kerstin2181
0

Då min ena hona ska kastreras på fredag, kommer jag även be min veterinär, att raka henne i nacken, och runt kragen, och kolla pälsen i microskåp, så alla kvalster är borta, då hon är en av dom som drabbades värst av klåda, jag vill ju vara 100% säker, har tvättat 18 maskiner tvätt med sängkläder mm i dagarna, och jag vill ju att katterna ska kunna få sina mysfiltar igen. Jag tog bort alla mattor, filtar mm, och tvättade allt i Vircon, sen har dom inte fått haft det under tiden. Kvalstren överlever utanför djuret i ca 13 timmar, så soffor och sånt är ju inga problem. Inga kliar sig i dagarna, och är mycket mera rogivande, tyvärr har ju samtliga kliat av sig pälsarna, men det är ju en bagatellFlört

kerstin2181
0

Ett tips bara, om man måste bada katten för ohyra eller annan smitta, eller att den skitat ner sig vansinningt, så är kardan kanon, man kommer djupt ner i pälsarna, så att medlet verkligen tränger igenomFlört