Lycklig kastrat!
Idag ryker kulorna på vår kille, GIC S*Mylingens Chanté. Han har redan åkt in och kommer hem igen i eftermiddag. Det är verkligen med blandade känslor som han kastreras idag. Det ska bli så skönt att slippa få allt i uteburen och i katthuset nerkissat. Det ska bli skönt att kunna ha honom inne i huset hos oss utan tikskydd (även om det kommer att ta ett tag till). Det ska bli skönt att få se honom lite lugnare så småningom och kunna lägga på sej både i hull och päls. Men samtidigt så är det lite vemodigt för jag tycker att han är en snygg kille och han har gett underbara bebisar med ett sagolikt temperament och nu blir där inte fler….
Men nu ska han få bli en lycklig kastrat och det är han verkligen förtjänt av! //Kaisa

Förstår dina kännslor totalt, kastrerade min EC S*Dicoth´s Il Jona Neptunus i måndags. Håller tummarna att din mysgubbe slutar upp med pinkadet samtidigt som jag håller tummarna att min ska sluta med sitt revirmarkerande då och då.
//Åsa

Jag har alltid svårt med att låta mina hanar bli kastrerade, alltid!! Håller dem så länge det någonsin går ! Eller så länge det någonsin går för matte, kanske man kan säga. Hi hi. De får gärna gå i flera år om det är möjligt. Ja det är väl kanske inte möjligt heller för en "vanlig" person ! Men vi har valt att ha det så, då kan de också kanske få bli använda i avel, av någon som anser att de har något intressant. Men jag brukar säga ibland, att man får välja, antingen har man avelshanar, eller också har man vänner !! Man kan inte ha bådadera. I alla fall inte om man har som vi, hankatterna lösa i familjen. ( Nu skojjar jag lite, men bara lite ) Det finns ingen som kommer till en, om hela huset är nerpissat, men men……. * En gång hade jag en vän, vi bodde grannar………* *fniss* Nu skojjar jag lite igen, kanske……..? 

#3 Chanté är 2,5 år nu och jag hade gärna sett att han fått vara fertil mycket längre. Jag är nog lite som du, vill oxå ha dom fertila så länge det bara går. Vi började att diskutera detta redan i somras dock när det började bli jobbigt med hans strilande. Vi kom fram till att han lider ingen nöd, han har hela katthuset med tillgång till uteburen och han går inte där ensam heller. Men det är även synd om de andra katterna för han strilar ner varenda filt och bädd som vi har lagt ut i uteburen, suck! Så fort jag lägger ut nytvättat så kissar han ner dom med en gång och hur kul är det för de andra att lägga sej på allt som är nerpinkat. Sen började han visa tecken på att inte må bra, verkade deppig. Han låg mest och pälsen såg fet och risig ut (där var inget kroppsligt fel på honom ska jag tillägga). Vi släpper ut och in de andra katterna men han kan vi inte ta in och det var så sorgligt att se honom stå och trycka nosen mot fönstert i dörren.
Jaja…nu är han hos veterinären och nu ska det väl bli lättare med tiden, det tar ju sin lilla tid innan hormonerna lämnar kroppen. //Kaisa

Jag kastrerade ju Nicky & Conrad för ca 2 veckor sedan, de kissade inte inne men jag märkte på Nicky att han tyckte det var jobbigt att vara fertil.
Idag är det 2 glada gossar som springer omkring hemma, de har inte riktigt fattat att kulorna är väck, men det kommer!!
Sedan har jag ju Emerson, snart 1,5 år som inte heller strilar -helt underbart- och snart kommer en till gosse ju så det fick vara lite måtta på det här med fertila gossar 
Nicky har dock "lyckats" efterlämna 6 små knytten som är helt supergoa, som små trasdockor i temperamentet, bilder kommer på hemsidan snart, pga trasig kamera.

Hej!
Jag har lite ångest över att kastrera Brucen i nästa vecka, men samtidigt så känns det skönt att slippa se honom flottig i pälsen och sjungandes efter flickor.. Han har varit supergo, kissat inne bara fem ggr och är drygt två år. Lugn o trevlig på alla utställningar trots hormonsvall och han har fått 6 kattungar som för hans gener vidare. Mest ångest har jag över att något ska hända, hans mamma åker in samma dag för kastrering också.. Lite läskigt känns det, men nödvändigt. Hade nog kunnat ta kissande, men när de blir flottiga i päls och magra så klarar jag inte av att hålla hanarna fertila.. Då tycker jag synd om dem och resonerar att de har det lugnare o bättre som kastrater.
mvh Malin

#6 Förstår dej precis Malin! Chanté är oxå jätteflottig pälsen, han ser bedrövlig ut. Men du ska se att det går bra med båda kastreringarna, lycka till! //Kaisa

Jag kastrerade min "mespropp" Ghibli för 2 veckor sedan, njae det var ju min vet. som gjorde det. Ghibli har aldrig strilat inte heller varit hanig eller flottig i pälsen MEN han blev sååå smal och det kan ju innebära risker för överlevnaden…Och den grabben vill jag inte vara utan! Blandade känslor jo men viktigast att vi får ha varandra ett längre tag!
Det är ett svårt beslut att ta, men när man väl tagit steget och kastrerat sin hane, så vet man att man gjorde rätt. Det finns väl inget mysigare än kastrathanar!!!
Då jag läste detta inlägg höll jag just på att uppdatera avelshanarna på Skogkattslingans sida, så jag tog mig friheten att ta bort Chante.
// Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#9 Håller verkligen med dej, det finns inget mysigare än kastrathanar! Det ska bli skönt när hormonerna har lagt sej så vi kan få mysa med honom på ett helt annat sätt. Men som sagt, det tar ett tag innan de lugnar ner sej. Va bra att du tog bort annonsen, då behöver jag inte maila in om det! Tack! //Kaisa

#8 Mespropp?? nääe nu… ;-) har lite svårt att tänka mig honom smal….
#9 Du skulle ha kunnat tagit bort svartisen Neptunus med, vill du ha ett mail iaf?
Neptunus blev aldrig flottig eller smal som fertil, enda han gjorde var att revirmarkera för att tala om för dom andra fertila gossarna vem som var bossen. Hade sagy mig själv att innan 4 årsålder skulle jag kastrera honom och ja så fick det bli.
//Åsa

Jag har fått rapport hemifrån (jag jobbar ikväll och inatt) att allt gick bra med Chantés kastrering och att han mår bra. Känns jätteskönt och jag längtar hem nu så jag kan få träffa honom. Men jag får ge mej till tåls tills imorgonbitti. //Kaisa
#11 Jag kan ta bort honom. Menar du EC S*Dicoth´s Il Jona Neptunus?
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#13 japp det är han jag menar. Tackar så mycket!
//Åsa

#12 skönt att det gått bra. Du får pussa ordentligt på honom när du kommer hem.
//Åsa

Usch jag bävar för den dagen de är dags för min kille de kommer vara ett jätte svårt beslut. Samtidigt längtar jag när han bara får äta mysa och slippa tänka på tjejer. De är lite dubbelt de där. Tur de har barn sen som man kan spinna vidare aveln på.. Han är så vacker eran kille