Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 998 ggr
Dinis
0

Har en liten fråga...

Hejsan..

Jag undrar lite vad priset ligger på för en Norsk skogkatt som är 6 mån eller äldre?

Letar nämligen efter en kompis till min katt som är Norsk skogkatt…
Köpte honom när han va 8 månader men tror jag fick honom billigare då ena hans testikel inte hade "ramlat" ner…

Vill bara ha lite koll på priser o så=)

/Dinis

maggan50
0

Priset på en "äkta skogis" varierar nog en hel del.allt från 2500 för en chippad,registrerad o vaccinerad katt till uppemot 7000 kronor.

Inte för att jag tror att den dyrare är finare på nåt sätt men det finns ju uppfödae som är mer renomerade ( läs tror sig va) i alla fall, o så länge nån betalar så..

Hade jag kattungar o visste att jag vart av med dom för 6000 eller mer så skulle jag tacka o ta emot.Finns väl ingen som int skulle tacka för lite extra kosing i börsen.

Men dom som säljer till underpris tycker jag banne mej nästan synd om.Ingen vinst där inte.fast där tycker jag att det är mer seriöst.då uppfödarna prat om att dom inte tjänar nåt på aveln.

Själv skulle jag nog inte betala mer än 3500 för en kattunge som var 6 månader.

Men som sagt,gör som min sonhustru.Låt hjärtat styra,inte börsen.

Hottar du den rätta katten så ger du nog rätt pris för den också.

kram och lycka till från ett disigt Kiruna

men undrar vars den riktiga vintern tatt vägen

Maggan

Pia-Leena
0

Jag tycker en kattunge på 6 månader "utan fel" skal säljas till vanlig pris. Det att nedprisa den Norska skogkatten på grund av ålder är ju som att sälja katt på REA och att kattens status sänks.

Fertila katter kan ju avlas på lika mycket så jag förstår inte nedprisningen???

Âr det för att man inte blir av med katten att priset senks?

Då tycker jag i så fall at katten borde gå ned i pris med at man kastrerar den före den flyttar.

Mitt pris för en 6 månader fertil katt= 5000; SEK

Kastrerad = 4000; SEK

"bara mina egna ord" Glad

SillyZones
0

#2 Varför ska katten prissänkas för att den kasteraras. Det kostar ju pengar så det borde väl vara tvärt om egentligen…Flört 

Det verkar nästan som om man tycker att vi uppfödare ska betala för att få lov att sälja våra kattungar. För så blir det ju om man säljer en 6 månaders katt för 3500.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Pia-Leena
0

Altså en fertil katt kan man ju avla på Flört

En kastrat kan man inte avla på. Ergo så kan ingen uppfödare avla på kastrater Flört

Det är ju vanlig att man säljer kastrerade katter eller katter som inte ska avlas på till redusert pris.

Men nog om det. Det här är min mening Glad

Dinis
0

Tack för era svar…

Har en fråga till..
Ska man nämna för uppfödare att man inte ska avla på katten o att den kommer bli kasterad?

Kronängens
0

Om du inte nämner det så kommer säkert uppfödaren att fråga. Glad

Jag tycker förresten inte att en sex månaders skogis måste kosta mindre än en tre månaders unge. När de blir över året skulle jag däremot kunna tänka mig att sänka priset något. Men jag har aldrig hamnat i den situationen som tur är. En unge med "fel" på (om man inte kan avla på den) skulle jag sälja för en tusenlapp billigare, fastän det förstås är en lika värdefull kattunge för det Generad.

Om man vill ha en katt billigare, men med mycket ansvar (eftersom man har någon annans katt boende hos sig och ska ta bra hand om den), kan man ta en foderkatt. Det är oftast honor som uppfödare vill ta en kull på innan de övergår i din ägo. Ibland kan man inte ha fler katter i sitt katteri men vill ändå ha möjlighet att så småningom få en avkomma från en viss linje (katt).

LittleL
0

#0 Om hans stenar inte kommit ner kan det bli en dyr historia. Risken finns att den måste opereras bort då den "fastnar" i buken. Men jag antar att du är medveten om detta, då sådant står med på veterinärbesiktningen.

En katt med stamtavla, som han någon form av defekt, tycker jag är ok om man säljer billigare. Men annars kan jag inte se någon som helst anledning till att sänka priset. Vem vinner på det?? Rasen???
Jag har en kille kvar som blir 6 månader nu till helgen. Han kostar 5000kr, vilket är samma som han kostade som 12 veckors kattunge.
Att det sen sitter uppfödare och rear ut sina kattungar har jag lite förståelse för. Katten blir ju inte mindre värd för att den är äldre. Kanske är den inte lika gullig längre, men samtidigt så får köparen en rumsren katt som är lite skötsammare och lugnare. Nej, ska dom reas så ska dom åtminstonde vara kastrerade innan leverans.

#1 Ditt inlägg gör mig faktiskt lite uppretad. Vi diskuterar hur vi ska göra för att höja statusen på vår Skogkatt. Och något som vi kommit överens om är att ALLA måste börja ta vettigt betalt för sina kattungar. Du nämner 2500kr vilket för mig är en katastof. Då ger jag heller 8000kr, men det kanske är för att min börs är så storFlört Men att du får det att låta som om dom som tar mer betalt för sina kattungar skulle vara sämre på något vis??

Personligen kan jag säga att om någon skulle erbjuda mig en renrasig kattunge med stamtavla för ynka 2500kr skulle fundera på vad det är för fel på den katten?? /Sylvia

Sagolika
0

Själv tar jag 6000 kronor styck för min nuvarande kull. De är ju bara 11 veckor gamla nu och eftersom flera skogkattuppfödare  faktiskt har höjt priset till 5500 kronor styck för sina kattungar och någon ju måste vara bland de första med att "våga" höja priset (inte minst för rasens bästa), så har jag valt att testa om det fungerar att få sålt dem för ett högre pris än jag tagit tidigare, så jag tog i lite. Detta sållar effektivt bort de som tror att de kan få dem jättebilligt plus skulle man komma i det läget att man MÅSTE sänka priset något, så kommer man inte att landa på ett slutpris som är alldeles för lågt. Hittills har dock de som är seriöst intresserade inte motsatt sig priset på 6000 kronor. Det är en chansning, det vet jag och det kanske kan ses som lite "kaxigt eller dumdristigt", men jag resonerar som så att jag har turen att ha en fin kull som faktiskt är säljbar då den "går hem" hos folk, både bland vanliga sällskapskattköpare och en del uppfödare/utställare. Så jag är villig att ta chansen att bli en av de första "modiga" (?) som tar ut ett så pass högt pris (jag jobbar som säljare, så det är nog oundvikligt att jag tänker lite som en sådan även i den här situationen). Dock utan att kompromissa med hemmen, som ändå måste vara bästa möjliga.

Vår ras är lika mycket värde som de dyrare raserna Ragdoll, Maine Coon m.fl. och kostar lika mycket att föda upp som de gör. Om jag ej hade fått sålt mina kattungar hade jag kanske fått överväga att gå ner något i pris. Jag har aldrig haft kvar någon kattunge ända tills den blivit 6 månader (inte än i alla fall), men jag hade inte velat gå ner för mkt. i pris då heller. Helst inte under 4500-5000 kr i alla fall.

Sen är det inte så lätt att "göra rätt" heller, för säljer man dem för billigt så slår det eventuellt mot dem som säljer dem dyrare och då är inte det poppis. Säljer du dem för dyrt, riskerar du att inte få dem sålda eller att folk tycker att man är alltför "kaxig". Därför lägger sin nog många på ett "lagom" mitt emellan-pris.

Jag tycker inte heller att man ska "rea ut" friska, rastypiska skogisar bara för att de blivit lite äldre, men kan samtidigt förstå de som sitter med osålda katter som de inte kan ha kvar pga. t.ex. platsbrist och liknande.

Pia-Leena
0

Om hans stenar inte kommit ner kan det bli en dyr historia.

Vill bara säga att om man köper en raskatt eller annat djur så gäller ju köpslagen om någon fel på katten skulle dyka upp i löpet av 1 år. Ialf, så är lagen här i Norje = köps garanti.

OM katten är försäkrat för dolda fel i agria så får man ju igjen pengarna där, eller tar jag fel? Eller är det andra köpslag i Sverige?

En annan fråga.

Varför vill man inte betala det det kostar för en Norsk skogkatt?

Måste man alltid titta på priset? Kan man inte helre axeptera att en Norsk skogkatt på 6 månader kostar 5000 - 6000 SEK?

Tycker du det är för dyrt? Vad med andra utgifter som: Om katten skulle bli skadat och man får oförutsatta utgifter till veterinären, har man råd till detta om man inte har råd att köpa en NFO till full pris?

Om inte så kan man ju spara pengar Flört

LittleL
0

#9 Det beror ju lite på om det är privat person eller näringsidkare som köper. Har fått uppfattningen av att det är en prviatperson i detta fallet och då gäller konsumentköplagen. I sverige har vi bara 6 månader och inte 1år som ni tydligen har i norge. Men du kan ju ändå inte förneka att det är dyrare att operera bort  en sten som sitter kvar i buken, jämnfört med en vanlig kastrering. TS skriver inte någonstans att katten har stamtavla utan det är något som vi tagit förgivet i denna tråd. Har den INTE det så kan det bli en dyr historia. /Sylvia

Dinis
0

Hej igen…
Min lilla kisse har stamtavla o så…
Operationen blev inte så dyr, allt som allt runt 1500. Vi ringde även till vårt försäkringsbolag o fråga om detta o de med att de är dold fel försäkrade gällde bara när de var uppfödaren ägde honom.

Jag har absolut inga problem med att betala vad det kostar för en Norsk skogkatt..

Menade inte på något sätt skapa diskutioner eller likande…
Jag ville bara höra med om vad priser egentligen ligger, eftersom jag fick min kille till ett lägre pris med tanke på han testikel.

Tack så hemskt mycket för era svar!

Mylingens
0

#9 Tyvärr får ägaren själv stå för kostnaderna vid en kastrering där det visar sej att man måste operera för att en sten har fastnat i buken. Dolda felförsäkringen täcker inte detta, inte heller navelbråck eller knick. Har precis själv varit i kontakt med mitt försäkringsbolag angående detta problem. //Kaisa

LittleL
0

#11 Skönt att höra att det gick bra med hans operation och det är ju alltid positivt när det inte går på en förmögenhet hos veterinären:))
Välkommen hit förresten, och diskutioner…det är alltid braFlört /Sylvia

Pia-Leena
0

Bara fint att du frågar tycker jag och ibland får man mer svar än man förväntar också…hihihi Glad