Kastrering av hankatt

När kulorna har ramlat ner.
Du kan nog kastrera den om ca 1 månad.
Men det är många olika meningar om detta.
I USA blir kattungar kastrerat / steriliserad vid 2 - 3 månader årder 
Kontakt din veterinär 

Skulle nog välja att kastrera honom runt 6-7 månader, tycker att det är bra att ta dom innan de blir könsmogna, risken är ju att de börjar markera/strila, och det kan vara svårt att få dom sluta, om dom en gång börjat, har tagit en hane vid 4 månaders ålder, för att han började kissa inne, han slutade ganska snart efter kastrering, lycka till
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag sa också 6 månader.
Ja risken är där men är större ju äldre den blir 
4 månader?? Hur kissade den då? Spayade den upp på veggen?
En fult fertil hane på bara 4 månader tror jag inte på, men det är min mening.
Det kan varit annat som utlöste att han kissade inne som det psykiska .
Behöver inte just ha med kastreringen att göra men att kastreringen hjälpte med på att den slutade kan jag helre tro. 
Jag tycker att det känns som om stenarna har trillat ner men dom är små. Men jag vet inte ur stora dom ska vara

Du kan nog vänta 1 månad till så beställer du tid hos vetten 
Katten är nog inne?
Hejsan…
Jag hade nog väntat en månad till… En av mina avkommor blev kastrerade vid 6månade, då började hans kiss lukta amoniak och han satte sig utanför kattlådan…
Har bägge kulorna trillat ner och urinen börjar lukta hane, så kan man kastrera honom. Men min egna åsikt är att inte göra det för än mellan 6-7mån, precis som #2:an skriver… Men innan han blir fullt könsmogen…
Lycka till…

#3 skrev inte att han var fertil
men ibland kan man störa den fula ovanan genom en kastrering, och denna gång lyckades vi. Är kulorna större än apelsinkärnor, så kan man kastrera hanen.
Ska bara tilllägga, att vi inte brukar kastrera hanarna innan 7 månaders ålder
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag kastrerade en 6 månaders hane en gång och det var inga som helst problem. Tycker du ska låta veterinären avgöra om han är mogen för kastrering, det är ju trots allt de som är utbildade. Lycka till.

Jag kastrerade en huskattshane för många herrans år sedan. Han var 7 månader och veterinären ville inte kastrera för han tyckte att det var för tidigt. Då förklarade jag för veterinären att min katt blev pappa igår. Alltså var han könsmogen redan som 5 månaders kattunge. Jag hade inte känt någon lukt eller märkt något hankattsbeteende. /Sylvia

Nu för tiden har ju som tur är rönen ändrats och veterinärerna kastrerar mycket tidigare. Tack ock lov för mig som då satt med syster och bror, ville inte ha kattungar mellan dem.

Jeg anbefaler ikke kastrering før tidligst ved 10 mnd. Vi har med en sakte utviklende rase å gjøre. For tidlig kastrering kan medføre økt sjangse for nyreproblemer og urinveisinfeksjoner ettersom de ikke er ferdig utviklet , samt at katten lett får et mer femenint utseende over seg da den ikke får breddet seg ordentlig..
Når katten eventuelt begynner å markere inne har man ikke så mye valg, men før den tid så vent så lenge som mulig er mitt råd..

Tror ikke alle er enige der Frøydis 
Jeg også anbefalte dette men hvordan kunne jeg det når ekspertene har mer peil enn meg?
I Sverige har veterinärer och djurägare länge ansett att katter ska vara över tolv månaders ålder när de kastreras. Många vetenskapliga studier från USA har beskrivit fördelar och biverkningar av att kastrera katter från sex veckors ålder och uppåt. Kastration av pediatriska djur verkar inte innebära några större risker för katternas välbefinnande än kastration av vuxna djur gör. Artikeln sammanfattar existerande studier och ger förslag till nya kastrationsrekommendationer för katter i Sverige.
Länk till mer information:

#12 jeg har også lest dette Pia ,men likevel.
Jeg velger å lytte til dem som har dervet med DENNE rasen i mange mange år.. Hva som gjelder andre raser eller katter generelt er jeg ikke så intressert i. Jeg prøer å lære mest mulig om min rase, og så langt har dem jeg har lært av hatt rett om alt annet de har sagt om Norsk Skogkatt så…
Men for all del, folk får gjøre som de vil, jeg sier bare det JEG MENER 
Tack för alla svar, jag lyder ert råd och avvaktar en månad

Selvfølgelig