lite frågor..
vi har fått förfrågan om vi vill ta emot en skogkatt på 5 år som måste omplaceras. min gubbe har ganska länge funderat på om han vill ha en skogis eller en maine coon. vad är det för skillnad på dem i temperament om någon vet. hur är det med pälsen ? .
fäller de mycket ?
vi har en exot som fäller massor så städa är man van vid
.behöver man kamma dem ofta? exoten kammas minst en gång i veckan. katten i fråga har varit på utställningar tidigare och det har gått bra men ägaren tyckte det var lite för jobbigt att göra iordning den innan utställningen så hon lade av . det är väl ganska stor konkurans på utställningar när man har en såpass vanlig ras?
är det något speciellt man måste veta om rasen ? vi har ju varken sagt ja eller nej då vi inte riktigt bestämt om vi vill ha en skogis eller en coon.
hoppas på fleras svar 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Norsk skogkatt är en härlig raskatt tycker jag. Gosiga, tillgivna och helt underbara vanligtvis. Pälsen ska vara lättskött. Jag kammar min ena katt flera gånger i veckan för att hon älskar det. Den andra katten kammar jag i stort sett aldrig för hon tycker inte om det. Hon får aldrig tovor, vilket vissa katter kan få i fällningstider, särskilt i armhålorna eller under magen. Men skogisar har en bra och lättskött päls. Lite strävare känsla än Main Conernas silkiga päls (som jag tror det lättare blir tovor i, men jag är partisk ska tilläggas…).
Det blir ju mer att städa med katt än utan, så är det ju, men jag tycker att det är värt det. De fäller mer höst och vår när de sätter respektive släpper sin vinterpäls. Pälsen hamnar mer i tussar än korthåriga raser tror jag. Man kan samla ihop och slänga om man ser en sådan tuss och inte orkar rusa efter dammsugaren direkt
Angående utställningar är det rätt stor konkurens i många grupper. Men det svåraste är att komma med…
Lycka till med ert beslut!
Susanna