Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 02-kattungeprat
Läst 956 ggr
Guldeken
0

Råd före kastrering av honkatt!

Har ni som är lite experter några råd inför en kastrering av hona.

Läste någonstans här i någon tråd om att ta på honan en "strumpa" efter kastreringen. (hittar ej den tråden nu) Är det bättre med en strumpa än en tratt? vad är det för strumpor ni pratar om …finns de att köpa hos vetrinären. Har aldrig ägt någon hona förut bara hanar och kastrering av en hane är jag van vid …men denna min lilla bebis bara 6 månader och skall skäras i …..svider lite i mitt hjärta.

Har ni några goda råd att ge en lite ängslig matte…det är nu på tisdag det skall ske.

Kronängens
0

Jag är inte helt säker, men jag tror att det är en vanlig nylonstrumpa man klipper sönder och trär över kattens kropp så att den inte kan komma åt att slicka på såret. Det är väl för att vissa katter blir väldigt besvärade av tratten.

Bengan-A
0

Vi har bara kastrerat en honkatt, men vi behövde varken tratt eller strumpa.Hon rörde aldrig såret, men det kan ju vara inviduellt.

Mvh Bengan

kerstin2181
0

En gammal tubsocka, som man klipper av foten påFlört många andvänder tratt, men jag har svårt att se mina med tratt, dom går in i kanter mm, och dom får svårare att dricka och äta, men jag är en löjlig hönsmamma, och visst skulle jag sätta på tratt, om det krävs. Mina andra honor har låtit stygnen vara, men icke den jag kastrerade i fredags. Mina får heller inte smärtlindring, då jag tycker det är bra att dom håller sig i stillhet, en hona som fått smärtlindring, kan ju sätta fart och hoppa och leka, då hon inte känner samma smärta. Viktigt att du tänker på att ta bort maten för henne, kvällen innan, då katter som ätit spyr ganska mycket, både efter och före kastrering, vatten kan hon ha

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Guldeken
0

#1,2,3 Tack för era kloka svar. Jag är också lite av en hönsmamma så jag vill att lilltjejen skall få det bästa jag kan ge henne. Hon är ju väldigt vild nu så det är väl därför jag funderar på om hon försöker att pilla och dra bort stygnen.

Syr vetrinären men tråd som försvinner själv eller är det tråd som skall tas bort??

kerstin2181
0

#4 det är så olika, min vet, syr med tråd som inte behöver tas bort, det är nog det vanligaste idag

Guldeken
0

Det hoppas jag att min vet gör också. Men det är väl det mest humana, inte vill man spendera alltför mycket tid hos vetrinären….men himla tur att dom finns till.

Hur lång tid tar läkningen om allt löper normalt… flera veckor eller en månad…..?

Anna-j
0

Läkningen på min hona tog ung. en vecka. Trodde först inte att det läkte så fint men när skorpan lossnade var det riktigt fint därunder. Hon var trött kvällen efter perationen men sedan var hon helt normal. Skönt! Ska nog snart kastrerar min andra hona och är mer orolig den här gången. Har du flera katter? Funderar på om man bör ha dem separerade under läketiden..

kerstin2181
0

#6 en liten varningSkrattande bli inte orolig när hon får som en apk limpa under kastreringsärret, fullt normaltFlört ang läkningen är det nog lite olika, tror många skulle gå i taket, när honan ätit upp 2 av 4 stygn, som min, men det håller ihop, och hon kastrerades 10,30 i fredags morse.

Se bara till att hon kommer igång och äta och dricka dagen efter, och ha henne inte i soffan eller sängen timmarna efter kastreringen, då kan det bli mycket blött, dom kan lätt kissa ner sig. Jag behåller mina nykastrerade i buren ca 4-5 timmar efter kastrering, där har dom det lungt och stillsamt, dom behöver lugn och ro

Imasy
0

jag har köpt en kropp strumpa hos veterinären för en hundring, praktisk och bra, och kan användas igen efter en tvätt.

bustrollet
0

Ett litet tips till.Om du har kattgård eller likn tänk på att inte låta kissen gå ut på några dagar så hon blir kall om magen..

Vittra
0

Köpte en velor-"dress" av Carsten, Be-Cat's som fungerar perfekt. Vet inte om han har dom kvar fortfarande. maila & fråga info@becats.se

/Birgit

Guldeken
0

Tack alla ni är så underbara och snälla och ger mig bra och kloka råd. Nu vet jag lite mer.

#7 Ja jag har en gammal kastrathane på 15 år, men han är lugn och snäll, han kommer att bli rädd när hon luktar vetrinär och springa o gömma sig.

#8 Tack för alla kloka råd, hon får vara kvar i buren några timmar.

#9 Jag tänker fråga min vet om han säljer kroppsstrumpor men jag har inte sett några där.

#10 Hon får inte gå ut.

# 11 Får se hur jag gör med det men tänker prova på någon strumpa av någe slag och se hur det funkar.

TACK ALLA FÖR ALLA GODA RÅD.