JIPPIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så var jeg igen afsted med 8 katte til HCM-skanning og jeg var blevet spurgt på forhånd om nogle af vores katte kunne blive brugt til at lave normal værdier inden for nogle af de områder hvor der i dag ikke er normalværdier til rådighed. Jeg havde 1 kat med på 8 år, 2 på 7 år, 1 på 6 år, 1 på 4 år og 3 på 3,5 år.
4 af de 8 katte blev udvalgt til at være med til at lave normalværdier, dels p. g. a. deres alder, dels deres temperament. Nu var alle såmænd søde nok ved undersøgelsen:-), men da der skal tages blodtryk og EKG hvor kattens hjerterytme helst skal være 130 slag i minutet eller mindre, for at man kan få et tydeligt EKG, var det kun 4 af dem der var så rolige, at de kom derunder.
Alle 8 er HCM normale! Hvilke jo altid er en fantastisk god nyhed!
Og om en uge skal jeg komme ind med 8 katte mere, udvalgt efter alder, og så må vi se hvor mange af dem der kommer under de 130 slag i minutet så de kan bruges som normalværdier:-)
De bliver alle skannet for HCM og udvælges de til projektet, hvor der skal bruges 50 NFO'er, 50 MCO'er og 50 BSH, så bliver deres blodtryk og EKG også taget. Derudover skannes hver kat 2 gange, med 15 min. mellemrum. Det bliver spændene når de en gang er færdige og måske har noget mere viden omkring HCM som de kan dele med os opdrættere.
Mvh Carli

GRATTIS!! 8 tester och alla normala:))) Inte illa. /Sylvia

STORT GRATTIS måste kännas SÅ bra

Mange tak:-) Jo det er altid dejligt at få den besked.
Jeg skal ind med 8 mere om en uge, plus 2 af de ældre fra i dag da de skal have taget blodprøve for at lave en kemisk profil. En kemisk profil kan afsløre om katte har for meget skjoldbruskkirtel-hormon i blodet og har den det, så kan den udvikle thyroidisme, som kan give de samme symptomer som HCM. Men katten kan behandles medicinsk så symptomerne forsvinder. Ingen af de 2 har umiddelbart et problem, men det skal med i projektet som standard for katte over 7 år, for at se om det er et problem hos ældre katte. Jeg er bare glad for alle de ekstra tests kattene får, så får vi besked om der er noget og det koster os ikke en krone:-)
/Carli
Stort grattis, vad roligt för dig!!
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Endnu en gang hjertelig tillykke med de flotte resultater idag, Carli.
Det er rigtig flot gået, glæder mig til at høre hvordan det gå i næste uge, især med de kemiske profiler.

Mycket intressant med en sådan udersökning!