kattungarna o sand...
Jag är bara lite nyfiken, hur gör ni med sand efter att kattmamman fått sina ungar.
Lägger ni en låda med sand bredvid de eller hur gör ni?
Hur går ungarna på sanden när de är väldigt små, alltså efter födelsen mm.
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar? Men mammakatt sköter ju kattungarnas "behov" tills de är mogna att gå på låda, genom att slicka dem runt ändtarm och urinöppning och mage stimulerar hon kattungen till tömning. Kattungarna brukar vara mogna att börja gå på låda runt 4 véckor och då använder jag en låda som har mycket låga kanter så att det inte är för svårt att klättra i. Jag har aldrig behövt visa mina kattungar eller försöka lära dem lådan, det har de klarat av själva. Ändå så har det aldrig blivit någon olycka utanför lådan. De är fantastiska de små!
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

ju, jag kanske svmalade en del 
Men alltså kattungarna behöver ju kissa o bajsa, eller kommer det ut så litet att det inte märks?
Eller det är kanske det du menade med att kattmamman skörter det?
Ja kattmamman slickar i sig det.
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jag brukar ställa fram en liten och lägre låda när kattungarna är tre veckor. Det brukar altid vara ngn av dem som är nyfiken och går dit.
Jag placerar ut en låg låda i varje hörn av mitt sovrum för småmissarna när dom börjar smaka på kattmat och dricka själva. Dom är jätteduktiga och instinkten säger vad dom ska göra där. Tänk på att ha sand som inte är klumpbildande eftersom dom gärna vill smaka lite. Har hört om en kattunge som dog av det om det nu är sant, men jag törs inte riskera något.