Stora urinmängder? Diabetes?
Hej på er!
Hur märker man av om en katt har början till diabetes?
mvh
Camilla
Dricker mycket vatten. Kissar ofta, går ner i vikt och dålig i pälsen. Ser lite gammal ut.
iallafall så var det så jag märkte det på min gamla kille Buster.
/Kattis
Jag hade en huskatt som fick diabetes för ett antal år sedan. Symptomen var desamma som Kattis nämner och jag märkte också att klumparna som bildades i lådan när han hade varit och kissat var "klistrigare" i konsistensen, om du förstår vad jag menar.
Min huskatts diabetes utlöstes av en cortisonspruta och gick tillbaka efter ca 8-10 månaders behandling med insulin. Sedan levde han 4-5 år till och var frisk som en nötkärna. /Tina

Blir de "hängiga" i benen?
#3 Hur menar du då?
Tilläggas kan att min huskatt var tröttare än vanligt och det syntes på hela kroppshållningen att han inte mådde bra.

Min syster ringde till mig och sa att hennes katt hade kissat ca 5 dl på en tömmningi dag! Hon upplevde det som om katten gick lite konstigare än vanligt.
Tydligen har katten haft lite ökade urinmängder ett tag men i dag var det ju ganska extremt (tycker jag). Det är en 4 kg:s katt.
#5 Min huskatt drack och kissade i mängder, men jag har inget minne av att han gick konstigt. Nu är det ju i och för sig åtta år sedan det hände och vi kom ganska snabbt på vad som var fel och kunde sätta in insulin.
Jag skulle rekommendera din syster att åka till veterinären med katten och ta prover på den.