OT: Hundar begravda i snö!!!
I rumänien är det nu den värsta snöstormen sedan början på nittiotalet. Föreningen Daisy Hope (www.daisyhope.se) som räddar dessa vackra hundar från avlivning av presidenten har fått problem i hägnen nu när snön står en meter över marken. Brevet nedan talar för sig själv. Vill någon hjälpa till så vore det ju underbart tycker jag!!! :-)
"Tomorrow i'll try to find a snow plough to clear the road and to bring them warm water and food.I don't know what number of them is still alive because the snow falling was extraordinary.It hasn't snowed so much since the 90's.As you know there aren't sufficient doghouses to shelter all the dogs.The snow is 1 m high.I'm trying to get there but all the roads are under tones of snow and nothing can get through.I'll send you more pictures,but now i'm working on a way to solve this problem. Thank you very much! The dogs are izolated in the field, buried in snow with no food or water! They dont have amy shelter and there has been a snowstorm all day long! We desperately need cages and hay! Please, please. Thank you so much for any kind of help. "
Att köpa en hundkoja för 2 hundar kostar runt 500 kr i Glina.
Vi utmanar alla att hjälpa till!

Oh, hur ska man kunna sova gott nu? lider så med djur som far illa
vet ett gäng som samlar in pengar till sånt här, ska genast skicka dom en kopia, om jag får?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag tog detta från deras hemsida lite snabbt utan att fråga om lov för jag tyckte det var så bråttom! Men skriv till dem och fråga! Jag är själv fadder genom organisationen och tro mig, de behöver o tar emot all hjälp de kan få!!

Nu behöver jag eran hjälp!!! Daisy Hope har slagit upp sitt hägn mitt ute på en åker just nu då de var tvugna att flytta från sitt förra ställe inom 24 timmar. Det var ca 300 hundar plus hägn att flytta. Därav det hårda vädret och snöstormen. Nu behövs ytterligare 10-20 hundkojor för deras hundar. Jag är också ledsen att behöva säga att för några dagar sedan sköt en motståndare till organisationen ihjäl minst fyra hundar då de saknade skydd. De behöver hjälp nu! Vintern håller i sig i Bukarest och hundarna har ingenstans att gömma sig.
Organisationen samlar även in pengar och jag har blivit ombedd att samla in pengar själv från er som vill bidra med något.
Organisationen är även i stort behöv av filtar, halm, koppel, selar, mat/vattenskålar, hundmat m.m. så om ni kan bidra med något sådant vore det helt underbart!
Det viktigaste just nu är nog dock att se till att dessa 10-20 kojor byggs upp. Var och en kan hålla 2-3 hundar varma i kylan.
Snälla hjälp oss att hjälpa dem!
Jag utmanar er alla att sätta in 50: på deras postgiro. Blir vi 50st så är det 10 hundkojor och plats för 20 hundar. Efter att ha läst om allt fint jobb dom gör för dessa hundar och sett hemska bilder från Rumänien kan jag inte bara lägga det åt sidan. Vi har ju en hund kvar bara nu och tanken infinner sej "tänk om vi skulle kunna ta hand om någon stackare". I varje fall ska jag adoptera en hund på distans. Kram till er alla som hjälper dessa värnlösa hundar./Laila.

Tack Laila, du är underbar! :-). Jag har själv en flicka på distans. Tänk på ni andra att det kostar bara 80 kr i månaden att förse en hund med mat, rum och ett någorlunda värdigt liv.

*putt* :-)

Har skickat det till några som är villiga att hjälpa hundar i nöd, dom samlar in pengar och skickar

Här är min lilli flicka Fetita men som jag kallar "Tita" <3. Jag har varit hennes fadder sen jag fick höra talas om organisationen. (Hon är den vovven närmast kameran) bakom henne står hennes kompis Bruno. Hör av er till mig om ni undrar över något! Jag kan hjälpa er att få kontakt med någon i organisationen om det skulle vara så. De bygger just nu om sin sida men kommer att få mer info om fadderhundar snart. Vill ni bli fadder redan nu - hör av er! :-)

Tack snälla du kerstin! :-). Det är så underbart att flera vill hjälpa till så här! :-)
Jag är så rädd för alla för oss i Sverige okända sjukdomar som vi kan få in med dessa hundar och tycker därför att man ska sätta in hjälpen på plats istället för att ta dem till Sverige. Men när man läser om hundarna i Rumänien känns det inte som om det är något alternativ. Får medborgarna inte ens äga en hund så är det ju kört.
En stor kastreringsraid över hela landet så att de inte blir fler känns ju som hög prio. När jag läser om de här hundarn känner jag mest för att sätta mig på ett plan ner och hjälpa till praktiskt. Samla ihop en massa hundprylar och pengar och åka ner och hjälpa dem ett tag. Men med mig hem skulle jag väl ha ett helt gäng med såna som det är mest synd om, så det bästa är väl att sätta in en slant på Daisy Hopes pg.

Man kan ta ett blodprov innan man överför hundarna till sverige och där i kan man se om de har anlag eller ej (dvs. om de har antikroppar) för olika sjukdomar såsom hjärtmask m.m. Därmed sprids det inte några sådana sjukdomar vidare här i Sverige. :-). De har då nämligen ingen förmåga att utveckla det senare om antikropparna finns.
. Sedan är det klart att om du adopterar en hund får du räkna med att den kanske har dålig mage eller så när den kommer till dig. men inga farliga smittsjukdomar kan föras in i landet på detta sätt!!!
Keso, tack för att du sätter in pengar! Det är guld värt!!

Jag har också haft tankar att åka ner. men som du säger risken är ju att man knappast kommer ensam hem sedan.

Jag säger som #10. Jag skänker hellre pengar än tar hem hundarna hit. Jag anser att vi har för många hundar i Sverige som behöver ett nytt hem. Hundar som avlivas pga att ingen vill ha dom. /Sylvia

Ja oavsett vilket så är vi ju väldigt tacksamma för varenda öre vi får in. Vi behöver verkligen skydd mot stormen och kylan för hundarna ute på hägnet på åkern. Hoppas bara på att borgmästaren slutar avliva hundar på måfå med dessa hemska metoder.

puttar lite ifall någon är intresserad av att hjälpa till…

Stackars hundar! Är informationen utlagd på alla hundforum också? Där borde det ju finnas ännu fler som kanske också vill hjälpa dem.

japp den är utlagd både där och på blandraser iFokus. Hittills har vi faktiskt lyckats emd en riktig adoption och kanske, kanske en på distans :-). men vi behöver mycket mer hjälp. Främst pengamässigt ju. :-S
#11 Man måste ha tagit blodprov på dem innan de förs in i Sverige för att kolla att de har tillräckligt med titrer för rabies. Men de sjukdom är som jag åsyftar är sådana som våra svenska veterinärer inte vet något om och som vi inte kan testa för.
Vi har haft några fall i Sverige med hundar från Spanien (tror jag) som insjuknat och de svenska veterinärena har inte känt igen varken symptom eller sjukdomen. Det är sånt jag inte vill att vi ska få in i Sverige, rabies och kända sjukdomar kan vi ju förhindra.
Men jag gillar å andra sidan inte att vi åker runt i Europa våra utställningshundar och katter heller pga smittrisken, men ändå gör jag det själv också 
Men tillbaka till de Rumänska hundarna, jag ska samla ihop lite av mitt överflöd på hundkoppel och halsband och skicka till adressen i Sverige också. Många bäckar små…

Tjejerna som jag mailat ang hundarna har bokat loppisbord, och samtliga pengar kommer gå till dessa hundar

Kerstin och Keso - ni är helt underbara! :-). När och var sker loppisen?:)

Den sker på Uffes lada i Hallsberg den 26/1

Vet inte om jag har möjlighet att titta förbi, troligtvis inte, men jag håller tummarna för er massor!!!! Kan ni inte meddela hur det gick sen? :-)