Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 32-utanför-ämnet
Läst 4232 ggr
lynxeyes
0

Hushållsvåg, nån som har tips?

Måste införskaffa mig en ny våg, då min gamla trotjänare gick sönder i somras… Nån som har nåt tips på en prisvärd bra hushållsvåg som tar minst 5kg, gärna mer… Har inte hittat något vettigt alls… de flesta verkar inte ta mer än 3kg… :( dessutom är dom ju svindyra!!??

/ Sophia

kerstin2181
0

Kolla blocket, tradera? dom är verkligen svindyra, dom som tar upp till 5kg

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Merlyn
0

Min bebisvåg köpte jag på Biltema. Tror dock inte den tar 5 Kg.

lynxeyes
0

Tack för tipsen, ska genast kolla upp biltema, dom brukar ju vara billiga… :)

/ Sophia

Lenlita
0

Hejsan…

Jag köpte en hushållsvåg på Lidel för ett tag sedan, den kostade runt 80kr men den är faktiskt mycket stabil och tålig… Den tar 5kg och har inga problem med den…

lynxeyes
0

#4 min förra var från Lidl och den har varit jättebra… ända tills barnen fick för sig att det var en leksak :( Men de har väl bara sånna saker tillfälligt…? Får väl hålla ögonen öppna ifall det kommer ett nytt erbjudande… Min tog oxå 5 kg och var inte alls dyr när jag köpte den.

/ Sophia

[michaelalundgren]
0

När ni väger på vanliga hushållsvågar, vad har ni uppe på plattan då? För det är ju inte direkt lätt att ha kvar katterna på den lilla plattan (hoppas ngn förstår :P)

lynxeyes
0

De flesta hushållsvågar brukar man ju kunna kallibrera/nollställa… så då sätter man bara en plastbunke av lagom storlek på plattan o nollställer vågen, så är det klart för vägning ;))

/ Sophia

Lenlita
0

Hej…

Den hushållsvågen jag har, har en skål som tillhör… Man kan väga katterna på en vanlig våg, men då måste man kanske ta det tråkiga steget och väga sig själv först…Generad och sedan kan inte katterna vara för små heller när man väger dom ihop med sig själv…

En hushållsvåg som tar 5kg kan lätt kosta en 250kr och uppåt…

Ha det…

Lenlita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på den som lidl hade… för 80kr.

Lenlita
0

Och här är en till…

Christina-S
0

Jag har en fiskevåg som jag köpte på Clas Ohlsson. Den fungerar ungefär som ett bessman. Man sätter katten i en pappkasse eller liknande - och hoppas att den sitter kvar - sedan hänger man kassen på vågens krok och läser av vikten på skalan. Det finns även en liten dutt som fastnar vid vikten om man skjuter den intill den rörliga. Om jag kommer ihåg rätt väger den upp till ca. 10 kg. Men det gäller som sagt att få katten att sitta still i kassen.

/Christina

fiskevåg

Klicka för att stänga fönster

lynxeyes
0

Hittade denna på Claes Ohlsson…

http://www.claesohlsson.se/Product/Product.aspx?id=21570348

Verka ju okej, till ett vettigt pris :) Tack för tipset om Claes Ohlsson Christina #13

/ Sophia

ariel
0

10 Har precis en likadan våg inköpt på lidl.

Funkar jättebra tills katterna börjar nå 4kg-strecket.

Jag är sjäv ute efter en betydligt större våg som gärna tar upp till 10kg…

Kan tillägga att denna våg är utmärkt att väga kattungar på…

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

WesthKiowas
0

Om man ska väga kattungar så kan det vara bra att tänka på att köpa en våg som väger från 1 gr och uppåt eftersom man då får korrekta vikter. En del billigare vågar har 5 gr eller 10 grams intervaller.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Kattilaforsens
0

Sedan finns ju den här klinikvågen till smådjur under 20 kg, fast den är ju lite dyrare förstås.

http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&limit=000&extra=000&btg=0&varumarke=000&Sort=A.Beskr&artgrp=407

WesthKiowas
0

#17 ja, den är ju bra till vuxna katter men den vägde bara med 10 grams intervall.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

LittleL
0

När jag letade våg så gick jag på vissa kriterier. Den skulle väga med 1g säkerhet, väga upp till 5kg, vara stadig och lättskött. Med lättskött menar jag att den skulle vara lätt att väga på, inte en massa knappar och att den skulle vara lätt att tvätta av och hålla ren.
Jag kom fram till att då måste man ge ca 500kr för den. Jag köpte en Tripod ifrån OBH NORDICA.

http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=582&PID=197&ProductID=1841&ProductNumber=9850&ShopGroupName=Köksvågar&template=SE-DW-OBHproductdata1.html

Jag är kanonnöjd med den vågen. /Sylvia

Kattilaforsens
0

#18 Jo, det är en nackdel förstås.

När jag köpte min hushållsvåg så letade jag både länge och väl för att hitta en som vägde på grammet upp till 8-10 kg. Jag hittade aldrig någon så det fick bli en hushållsvåg som vägde upp till 5 kg från Åhléns för ca 500:-. Nackdelen med den är att några av katterna är för tunga för att kunna vägas på den.

[michaelalundgren]
0

#19 En sådan har jag också. Har limmat fast glasskivan på vågen eftersom den annars lossnade när katterna rörde sig. Vad ställer du på vågen när du väger?

LittleL
0

#21 Jag har använt en liten bunke, med gummiring i botten så den står stilla. Men om glasskivan lossnat, har du inte lämnat in den på garantin då? /Sylvia

[michaelalundgren]
0

Jag trodde den skulle vara lös och gå och plocka bort, men för mig spelade det ingen roll, var snabbt löst med lite superlim!

Kronängens
0

Jag har för mig att jag för ett tag sedan såg en våg på Claes Ohlson som var upp till 40 kg. Det var platt yta på den, så man behövde ställa på en korg eller skål att lägga katterna i. Den kostade ca 800 kr har jag för mig. Har i och för sig uselt minne… Jag skulle vilja ha en våg som man kan väga katter över fem kg eftersom min hona väger mer när hon är dräktig. Det går ju att vi väger oss ihop, men det skulle vara smidigare att sätta henne i korgen jag använder. Men, men, det får bli till min nästa kull…

LittleL
0

Visst hade det varit bra om vågen tog mer än 5kg men samtidigt så är det ju bara kattungar som måste vara så exakta vikter på. /Sylvia

Kronängens
0

#25 Jo, fast det är ju roligt att veta exakt hur mycket mamman går upp när hon är dräktig… och då räcker inte 5 kg till här hemma. Men 5 kg är väl OK.

Lenlita
0

17… Den länken du la in på klinik vågen var kanon…Glad, då kan man ju väga katterna som väger mer än 5kg och det hade varit kanon att kunna det. Visst, den kostar lite mer men det kan det vara värt i längden, då en vikt nedgång på en katt kan säga en del…

Tack för tippset…

Seerath
0

Jag älskar verkligen min våg. Det är en lite dyrare variant (1195kr) men den går från 2gram upp till 30kg. Har visat den förr men skadar inte med en repris ibland.

LittleL
0

#28 Jag vet att du visat den föut men jag kommer inte ihåg var du köpt den?? En mycket bra våg tycker jag!!! /Sylvia

Seerath
0

#29 Ett företag som säljer via blocket, dom har alltid flera annonser uppe på flera olika ställen. Länk

Finns några varianter uppe nu men det är den för 1 195:- jag fick iaf.