Rockringar
Nu har mina småttingar äntligen fått sina rock-namn
Följ direktlänken här om ni vill se vad de heter
http://www.rockringen.se/presentation_swe/j_kullstart_swe.htm
Har även lagt in en bild på en av mina vackraste avkommor, vill ni
se henne, så följer ni direktlänken här
http://www.rockringen.se/presentation_swe/pressahara_swe.html
Hälsningar
Barbro

Kan bara hålla med dig, HON är verkligen vacker!!!
Kram Martina

Kan bara instämma, Sahara är vacker. Och de små med härliga namn är bara så ljuvliga.

Oj så många sötnosar, de ser fina ut. Roliga namn också!
Hur går det med tillväxten när de är så många. Får du stödmata? Tycker det var småknepigt med 6 st. Men jag stod emot ett par veckor… sen blev det lite till en som var lite efter dom andra.
/Marie
Sahara är en mkt vacker katt, och kattungarna ser också väldigt fina ut!

Supertack allihopa, jag är väldigt stolt över vackra Sahara.
Hej, tillväxten går framåt som mest, visst står någon still ett dygn ibland, men ingen har gått ner i vikt. Jag envisas med att tro att ju mer de diar, ju mer produceras. Tilläggsmatar jag, så får Lena mindre att ge.
Däremot tror jag många stirrar sig blinda på att mata kattungarna istället för mamma katt. Jag märker mycket väl att ju mer mat Lena får, ju bättre går kattungarna upp. Hennes mat består av
torrfoder
nötkött
hjärta
strömming
torsk
blötmat (Specifics)
blötmat (Gimpets)
Sen får hon även vitaminer i tub. Jag har nog aldrig varit med om maken till honkatt att äta mycket… Hon formligen skriker efter mat flera gånger om dagen. Man märker stor skillnad mot när hon hade sin första kull med 4 kattungar.
Oj, nu är det natti natti
Barbro

Skönt att allt funkar. De ser superläckra ut
hela gänget.
Pussa på dem från oss
Maria och Katterna

#5 du har många avkommor att vara stolt över
både i Sverige och utanför. Att hitta bra namn till alla 8 kan inte ha varit lätt
men det vart ju kanon
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#5 "Jag envisas med att tro att ju mer de diar, ju mer produceras. Tilläggsmatar jag, så får Lena mindre att ge."
Bra Barbro! Detta kan inte nog upprepas.
/Birgit

Härligt Birgit, jag vet inte hur många som frågat om jag tilläggsmatar kattungarna och de sätter nästan i halsen för att jag inte gör det… Man får acceptera att kattungarna inte har samma vikter som en "normalstor" kull. Man måste även stå ut med att de står still ibland.
Min kull snuttar dessutom bara på 6 av Lenas tuttar, vilket gör att det blir kö ibland och någon får stå åt sidan, men jag anser i alla fall att det är bättre att inte störa naturens gång.
Mängden mat under uppväxten är viktig, men nu talar vi om de första veckorna i en kattunges liv. Om jag fick välja att ha en kattunge som är 3 veckor uppfödd på råmjölken hos mamman, eller en kattunge som väger 500 gram uppfödd på lite råmjölk och resten ersättning, då är det ett garanterat lätt val. Första tiden är så viktig för kattungarna att få i sig råmjölken när de diar, de ska bilda ett immunförsvar som stärker dem i uppväxten.
Tjocka och feta kan de få bli när de börjar äta själva, det dröjer bara någon/några veckor till innan de står i fisken och färsen och trampar

Kram
Barbro

Bra skrivet Barbro
Vilka sötnosar de är o "stor"kullen… Kul att du skriver din åsikt om stödmatning, det rådet borde fler följa inom andra raser också!!

Som aktiv i amningshjälpen vet jag att det fungerar just så på människor och borde vara lika på katt. Ju mer de äter ju mer produceras, naturens visa ordning! Lycka till med alla bebisarna och deras duktiga mamma!
/Lena

Jag håller helt med Barbro och mina honor får ungefär samma mat som Barbro beskriver i #5. Hjärta (nöt) är både billigt och nyttigt. Fisk så använder jag gädda den är fetare och mer smakrik. Strömming är något våra katter får så gott som dagligen.
Vad jag även tänker på är att honan får i sig rikligt med vätska… jag tänker lite på de råd vi människor får när vi ammar. Att alltid ha ett glas med vatten bredvid och drick när barnet ammar. Så när mina honor får t.ex. blötmat eller koktfisk så se jag till att de får med fiskbuljong (häller aldrig bort fiskbuljong, katterna älskar den) och att jag häller på lite vatten på blötmaten.
Sedan när jag blöter upp torrfoder så ser jag till att det är vatten kvar.
Många säger att min hona äter bara torrfoder… men när de har kattungar så ändrar de oftast sin meny och äter allt. Många som har kattungar har även mjölkersättning hemma och många honor tycker om mjölkersättningen, åtminstone de första veckorna efter att kattungarna är födda. Då brukar jag blanda i lite grädde och äggula. Även dagarna innan de ska föda älskar de att få mjölkersättningsblandningen.
Så innan jag börjar stödmata någon kattunge så ser jag till att honan har fått all mat och dryck hon vill ha. Precis som Barbro m.fl. skriver vänta någon dag innan ni börjar stödmata.
Var uppfinningsrik, tänk den absolut högsta proteinrikaste köttet (t.ex. hjärta) och bästa animaliska fettet (t.ex. lax, strömming, gädda, grädde) i maten du servera till honan!
Egentligen skulle vi starta en tråd för tips om mat till dräktiga/digivande honor och sedan tipps på mat till kattungar. Vi sitter nog alla inne med bra idéer om mat osv. För även om jag har haft några kullar så kan det ibland komma någon kull eller hona som inte beter sig som jag är van… och då kanske jag vill ha nya tipps och idéer.
Ops! det var länge sedan jag skrev så här mycket. Men jag sitter just nu med en kull på 2½ veckor och mammakatt älskar allt jag ställer fram till henne.
//Kristin

#13 Helt underbart Kristin. Gädda har jag inte testat, ska försöka få fatt i det. Äggulan och grädden glömde jag, det åker i här med 
Kram Barbro

Önskade att jag var kattmamma hos er, vilka gourmetmiddagar
#9 & #13
Blir så glad att ni, på detta vis, stryker under att man skall ta det lungt & lita mer på naturen. Tilläggsmata gör man alltid bäst genom honan. (mina honor älskar KMR)
Om en hona tex är stressad efter att ha nedkommit med en (ovanligt stor) kull, så gör man mest nytta genom att bara finnas till och "serva" och hålla tass på honan även efter kullen kommit**.
**
Att vara ivrig att "lägga sig i" kan bli förödande istället för att vara till hjälp.
Det kan också vara tvärt om, att honan förberett sig på en stor kull men… så blev den mindre än hon har kapasitet till. När jag, orolig för mjölkstockning, ringde min kloka vet. (& kattuppfödare) så fick jag ett barskt: "Sätt dig på händerna" alltså gör inget… så rättar naturen till det av sig själv i de allra flesta fall.
/Birgit

Tack Barbro och Kristin för jättebra råd! Ska verkligen ta till mej av vad ni har skrivet. Ni skriver att hjärta är jättebra att ge, hur tillagar man det, bara kokar eller? Är grislever/kycklinglever oxå bra? Gädda är inget som vi lätt kan få tag på här tyvärr. Lax och torsk har jag gett och det är poupulärt men tips på bra mat både för kattmamma och kattungar tas tacksamt emot. Jag tillhör nog en av dom som börjar ge tillägg så fort kattungarna inte går upp som de ska. Men nu ska jag följa Barbros tips och inte försöka få ångest så fort de står stilla i vikt ett tag. //Kaisa

Jag köper nöthjärta delar upp den i lagom stora bitar (som äts upp på en gång) lindar in i plastfolie och in i frysen. Sedan är det bara att ta fram och tina och skära upp i mindre bitar och servera. Det är inte alla av mina katter som äter hjärta och så kan det gå i skov, men digivande honor och sedan kattungarna äter med god aptit. Samma gör jag med strömmingen fryser in så många filer som går åt och lägger in dem i platsfolie och in i frysen. Sedan är det bara att plocka fram. Strömmingen tinar jag i kallt vatten. Lever har jag ingen erfarenhet av. Bara att de kan bli lös i magen av antingen kokt eller färs lever??? Någon annan som kanske vet?

#18 Måste det vara nöthjärta eller går det lika bra med grishjärta?
Är det någon som vet om man ska koka levern eller om man ska servera den rå? //Kaisa

Grishjärta, då ska du nog koka den. För det ska man göra med all fläskköt medan nötkött om den har varit fryst är ok att ge rå. //Kristin

Grishjärta och lever skall ges rått,kokt lever kan dom bli lösa i magen av ge inte mer än ett par gånger i veckan. Och om ni ger lever ge inget annan vitamin eller tillskott dom dagarna om man är rädd för att ge griskött rått så frys in det först i minst 3 dygn för att eventuella parasiter och annat dör ./Gunilla

Ok…tack för tipsen! //Kaisa

Jag tycker det är vettigt att frysa allt kött innan. Jag ger både gris och nöthjärta rått, men max 1-2 gånger per vecka, förutom min digivande honkatt som fått någon extra gång.
Vad gäller små kattungar så tror jag man ska hålla sig till nötkött, åtminstonde har jag gjort det.

Hvad er nötkött? Måske har vi det i Danmark men jeg har aldrig hørt det ord før så det er lidt svært at vide hvad I taler om her:-)
Mvh Carli

#24 Nöt = ko. Om köttet kommer ifrån en ko så heter det i sverige nötkött. /Sylvia

Ah! Tak for hjælpen!
Mvh Carli

Nu är min kull uppdaterad med bilder på kattungarna 3½ vecka gamla. Ännu går allt bra utan stödmatning 
Mor: IC S*Rockringen's Dinga Linga Lena
Far: EC S*Heaven Hill's Big Bang
Följ direktlänken till kattungesidan
http://www.rockringen.se/presentation_swe/j_kullstart_swe.htm

Här kommer en bild på S*Rockringen's Jailhouse Rock, nu 5 veckor gammal.
För er som vill se mer av kullen finns nya bilder på hemsidan 
God Jul och Gott Nytt År till er alla
#28 Åh, så vacker.
Bra tips i den här tråden.
Susanna

mums för S*Rockringen's Juicy Lucy, en riktig pangbrud

Underbara småkissar!
Så mycket matnyttigt (haha) i den här tråden! Den ska jag verkligen spara.

Undra jag om jag får rätt vem som stannar, hm
hade jag valt, blir det
S*Rockringen's Juicy Lucy

Jag måste bara fråga; Var hittar man hjärta? Finns det i vanliga matbutiker? Håller verkligen med om att det är bra tips i den här tråden! *suger åt sig*
Och jag fick egentligen samma tips senast vi hade kull då det var en av bäbisarna som var lite sämre än de andra: Ha is i magen! Samtidigt som man ju blir så orolig… Men som ni kloka säger, det är dumt att störa naturens gång för mycket, det kan ge så mycket fel i slutändan istället.
Grattis till den fina kullen Rockringens!

Oh, dom ser helt underbara ut på 8 veckors bilderna, skriker Juicy Lucy komsi komsi

#33 Tack tack
Jag köper hjärta på vanlig affär, nöthjärtat brukar man kunna beställa i charken hos vissa butiker.
Hälsningar
Barbro

Om någon är intresserad så finns ett extra galleri med bilder på mina kattungar ute på nätet.
Jag gjorde i ordning filen till mina kattungeintressenter, men det kanske även finns andra som tycker det är skoj att titta på småttingar :)
Här nedan hittar ni länken, ledsen att bilderna är lite stora, men när jag hade lagt ut det så krashade datorn och jag har inte kunnat minska dem… Tyvärr är inte bilderna namngivna, men numreringen är som följer
http://www.rockringen.se/j-kull%208v/
Bildordning i galleriet
0-10 Jack the ripper
11-18 Jailhouse Rock
19-35 Jellybelly
36-49 Jezabel
50-69 Johnny B Goode
70-86 Joyride
87-101 Jucy Lucy
102-117 Jumpin Jack Flash
Hälsningar Barbro

De är jättefina. Att de redan är 8 veckor. Jag tycker det var nyss de föddes
/Maria

Vilka underbara bilder på underbara små troll. Jag tror jag har blivit förälskad
i Jumpin Jack Flash

#36 Åh vad fina de är!
Hälsningar Gisela