kastera
hur får man tag i en sån strumpa som man kan ha itället för tratt??letar som en tok på nätet,kan vetrinärebn ha det?? min lilla tjej ska kastreras imorgon och jag vill ha en sån istället för tratt!

Hej!
En vanlig avlagd rentvättad strumpa passar också oftast utmärkt.. Billigt och bra..
mvh Malin

ok,så det kan funka?tack för tipset!

en fråga. hur mycket kostar det att kastrera en hona. och vad är skillnaden på kastrering och stelisering?
MVH Susanna
kastrering och sterilisering är samma sak. de har bara bytt ut namnet för att förenkla.. i karlskoga kostar hane 400 kr och hona 750 kr, men det varierar från vet till vet…
mvh Ingalill
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

jaha så det har inte med att göra hur mycket man tar bort eller så?

Kastrering så tar man bort allt, medans vid sterelisering tar man bara bort reprodutionsförmågan. /Sylvia
#6 enligt flera vet jag pratat med så är det exakt samma sak… bara det att de tagit bort ordet "sterilisering" för att förenkla… för x antal år sedan hette det att man kastrerade hanar och steriliserade honor vilket numera har samma namn, dvs kastrering…
att priset skiljer har med att göra att en honas kastrering är ett större ingrepp och medför mer jobb än en hane…
om det sen inte är så kan inte jag svara på men jag litar på att veterinärerna vet vad de talar om 
/Ingalill

Så kan det vara:)) Åter igen ett bevis på att veterinärerna säger olika saker till oss. Jag har fått lära mig att dom förr tog bort äggledarna (eller skar av), vilket gjorde honkatten steril. Alltså steriliserade man katten. Numera tar man även bort livmodern.
Likdant var det med hankatten. Förr skar man av sädesledarna men idag tar man bort alltihop även på dom. Så egentligen stereliserade man även hankatten.
Att kastrera är ett gammal ord och det var bara hanarna som ingreppet utfördes på. Alltså sa man kastrering.
Men detta är som sagt vad jag fått lära mig och det är mycket möjligt att det är fel. /Sylvia

Vad jag hört, så gick man in från sidan på katten vid en sterilisering, och klippte äggledaren, honan hade då kvar löpbteendet, vid en kastrering tar man bort allt, och även löpbeteendet, tyvärr är det lätt för en veterinär att missa en liten liten bit vid en kastrering, och honan kan då löpa igenom, men ej bli med barn
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Så här står det på Strömsholms hemsida:
"Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna, även om man vanligen kallar detta sterilisering."
Jag tolkar det som de andra vet jag pratat med sagt att det numera endast finns ett gemensamt begrepp för bägge honor och hanar.
Jag kan ju missförstå iofs eftersom jag inte är utbildad inom ämnet
Mvh Ingalill
/Ingalill

Men behövs verkligen en krage, syr dom inte med ståltråd?
Det gjorde dom på min katt, och sa att katter hatar att slicka på ståltråden. Vilket hon heller aldrig gjorde. Men det kanse också är olika beroende på vart man bor.
Här kostade en sterelisering/kastrering 1100kr, då ingick återbesöket där dom tar stygnen.

#11 alla syr inte med stråltråden, min veterinär gör inte det, hon syr med stygn som löser sig själva, hon tar 770kr inklusive id märkning/chipp
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
I medisinsk terminologi er det forskjell på sterilisering og kastrering, som #6 og #9 sier. Mange bruker likevel i dagligtale ordene om hverandre, uten å vite at det er en forskjell.