Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2614 ggr
Pulcherimas
0

Öronfråga?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ibland hört domare på utställningar uttrycka sig om ungkatter att; -"Öronen sitter lite högt, men det ordnar nog till sig då bredden kommer". Men jag är lite konfunderad över detta…..trodde nog det var lite tvärtom…att kattungen gärna fick "fladdra" med öronen brett isär för att de inte skulle hamna för högt då katten breddade huvudet med tiden?????

Alltså: Följer öronen med i breddandet eller kan man redan på en liten en se att öronen är placerade för högt på huvudet? Hoppas ni förstår vad jag menar!! Hemlis (svårt att förklara)

/Monica

Seerath
0

Dom breddar huvudet på ett sätt som gör att öronen följer med ner. Dvs biten mellan öronen breddar på sig. Däremot är det inte alla som breddar nog för att öronen ska halka ner hela vägen för att sitta perfekt så sitter dom väldigt högt när dom är små lär dom vara höga.

Pulcherimas
0

Ja, är det någon som kan visa bild på en skogis som har för brett mellan öronen??? Annars kanske min teori om att det gärna får vara ordentligt mellanrum redan på kattungarna håller Cool.

(Naturligtvis blir helheten olika beroende på huvudets längd, liksidigheten på triangeln mm.)

Seerath
0

Jag har sett katter jag anser har för brett mellan öronen, dvs som förstör trekanten. Dock känner jag inte personerna nog väl att jag vill skriva ut vilka då det känns lite elakt. :/

Förhoppningsvis dyker det upp någon med bildexempel. :)

Mezzo
0

tror även det är mer vanligt på honor att öronen sitter för högt än på hanar.. då de inte breddar alls lika mycket som hanar oftast gör..

man räknar med att en hane börjar bredda vid 2års ålder, vissa gör det tidigare, andra senare och vissa gör det inte alls..
dvs de förblir smala i huvudet…

vid sex veckors ålder brukar man ju säga att man ska kunna se på ett ungefär hur öronen sitter och blir som vuxen sedan.. sen växer de ifrån och ojämt osv så då är det lite svårare att se..

Mulan
0

Hej!

Det handlar lite om öronbasen också, en katt med bredare öronbas följer ofta triangeln bättre än en katt med smal öronbas. En katt med smal öronbas och öronen rättuppstående på huvudet ser ofta sämre ut än en som har bredare bas och högre placerade öron, jag brukar kolla lite på linjerna på öronen också…

Öronen följer med breddandet. De ska i mina ögon m a o sitta liten aning högt när kattungen är under utveckling för att sedan falla på plats när de breddar, vilket beror på utvecklingen hos linjerna. Jag har en som breddade tidigt som hane, och vars öron satt riktigt bra när han var runt 10 månader.. Sen blev de bara bättre o bättre.. Andra tar lite längre tid på sig, helt beroende på vilka linjer som ligger bakom och hur de nära släktingarna ser ut.

mvh Malin

Pulcherimas
0

Tack för svaren. Spciellt det om att öronens senare placering kan ses hos kattungar innan de växer ur sig (precis som med så mycket annat, alltså!).

Fler som har vetskap och erfarenhet om dylikt??

/Monica

WesthKiowas
0

Jag är av den inställningen att öronen ska sitta bra från början, har inte sett någon katt som har dem för långt ner för att de satt bra som kattunge. Däremot massor av katter som har haft dem för högt som små och fortfarande som vuxna har dem för högt. Sitter öronen mitt på huvudet som kaninöron som små så finns det knappast någon chans att de orkar hamna rätt efter breddandet heller. Sen tolererar jag lite högre öron på en hane än en hona eftersom hanarna brukar bredda mer än honor.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Pulcherimas
0

putt??

Pia-Leena
0

Vad tycker ni om den här honans öronplasering?

Sitter dom inte lite högt??

Tror ni att dom kommer att bredda sig lengre ner när hon blir vuksen?

Lite dårlig bild,,,,

Glad

Pia-Leena
0

Här var hon ca 12 veckor

Pia-Leena
0

mer

Pia-Leena
0

pluttili plutt Skrattande

WesthKiowas
0

Jo, jag tycker dom sitter högt och tvivlar på att de kommer att sitta bra som vuxen.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Pia-Leena
0

hihihi… Så du inte vem hon är?

Jo min vackra : Tia som blir snart 6 år.

Hon har aldrig fått någon negativ bedöming på öronen på någon utställningar. ( 14 gånger )

Titta hur fint dom sitter  nuGlad

Jag tycker det är fint att öronen har en bred bas när dom är små som man ser här.Då ser det ut som öronen sitter högt vilket som dom gör men basen är bred. Ôronen tecker hennes huvud ganska bra men dom glider ner med tiden…

På dom gamla bilderna så kan man se att basen är bred. När dom då blir äldre och får bredare huvud så vil öronen komma på sin rätta plats.

Pia-Leena
0

3 år gammal.

Pia-Leena
0

lite till….

Tia och hennes pappa :-)

WesthKiowas
0

Ursäkta mig men jag tycker inte att de sitter bra på henne nu heller. Sitter fortfarande för högt.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Pia-Leena
0

okej… hihi.

Konstigt att ingen domare har sett det någon gång då.

Undrar varför hon har varit i panel fler gånger förut….hmmm.

Haft tur då kanske? hihi

Pia-Leena
0

mera då….

WesthKiowas
0

Öron är ju inte allt, hon kan ha andra saker som domarna värderar högre. Sen beror det ju på vad hon gått emot för katter. Att hon har varit i panel betyder ju inte så mycket igentligen.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Mulan
0

Allt handlar ju om harmoni. Jag håller med Camilla, jag tycker också att öronen sitter lite högt på din hona, men hon ser jättefin ut ändå. Det finns massor med BIS-katter som har för högt placerade öron i mina ögon.. Allt ligger i betraktarens öga och handlar om harmoni och helhet.

mvh Malin

WesthKiowas
0

Hi hi, du kan visa hur många bilder du vill men jag tycker ändå att de sitter för högt Flört

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Pia-Leena
0

#20 - 21

Ja självklart. Men bilder säger ju inte alt heller Flört

Jag trodde denna tråd handlade om öron ??

Jag sitter här nu o tittar på hennes gamla bedömningar och jag vet att hon alltid har fått spesielt bra bedömning på öronen .

Som:  Fin i form, fin size, och plassering. ( Karina Bjuran )

Ex shape, ex set ( Eveline Preiss )

Ex ansatte, fin i form, ex tofsar, ex bredd, ( Anne Gro , eller vad det står )

7 månader: ex annsatte, fine i størrelse ex satt. samma domare.

4 år gammal.

Exelenta i alla avseender!!!!! ( tror det står Weland )

Stora, fin form och plassering ( Eva Porat ) här blev hon CH och nom.

Stora,  velplasserte  ( Raymond Sætre )

Det var bara några.

Konstigt att alla domarna här inte har sagt eller sett något då??

Pia-Leena
0

#22.

Ja det är ju ögat som ser Flört Man ska ha sina egna meningar. Glad

WesthKiowas
0

Kan ju vara så att hon fäller öronen en aning på utställning också, många katter gör ju det. Jag säger inte att domarna har fel men för mig har hon för höga öron.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Pia-Leena
0

Nej hon har varit lika normal på utställningar som hemma Glad

Kan ju vara att vi har olika smak på hur öronen ska sitta också.

Man måste se dom i värkligheten …

På bilderna är hon inte ( noppat? ) rundt öronbasen. Så man ser inte riktig.

Jag har alldrig noppat eller klipt på någon av mina NFO katter.

Jag tycker det är fel…

Vad tycker du och ni andra om det??

TessaW
0

Intressant tråd och intressanta kommentarer! Speciellt hur man ska titta på kattungar vad gäller öronen, det har jag undrat om. Min Isabella av Bustepinn (N) har öronen lite för högt. Det har hon alltid haft och domarna kommenterar det också :) Idag är hon 2 år och 2 månader. Denna bilden är från i somras.

rockringen
0

Intressand tråd detta, håller med i mångt och mycket, speciellt det Malin skriver. Det är inte alltid lätt att veta var ett par öron hamnar när en katt blir vuxen. Med den erfarenhet jag har skulle jag vilja säga att det beror på kattungens huvudform
och linjernas utveckling.

En kattunge som har en harmonisk trekant som liten med högt satta öron har för mig ett tufft utgångsläge, där hamnar nog öronen högt, vare sig det är en hane eller hona. Om samma kattunge har öronen sitter väldigt fint i trekanten, då kommer de att sitta lika fint som vuxna.

En kattunge med lite mer kilformat huvud, det vi brukar kalla lite mer "typad" som kattunge. De har ofta lite längre kilformade huvuden. Om den kattungen har lite högre öron med lite smalare öronbas, då kan dessa kattungar ofta bredda ut i huvudet och då blir ofta både basen och placeringen bättre.

Sen finns det de kattungar som har en fin placering på öronen, men de strävar rakt upp. Dessa öron brukar fortsätta sträva uppåt när de är vuxna.

Så allt beror helt enkelt på kattungens huvudform. Har jag en kattunge med harmoni i triangeln som liten, då ska öronen
sitta tio i två och sträva utåt. Har jag en kattunge med lite längre kilformat huvud, då gör det mindre att de är lite höga
och smala i basen för det bättrar sig när bredden kommer.

Pulcherimas
0

#27 Något högt kanske, men inte alls så farligt tycker jag, av bilden att döma. Stora med bra bas!

Hade hoppats på ännu fler svar, kanske från uppfödare som varit med ett bra tag i avelssvängen?!

/Monica

rockringen
0

#23 Hej Pia-Lena. Jag är enig med de andra att de sitter högt,

Ta en penna och rita en triangel, då ser man att de sitter högt och inte följer hennes ytterlinjer i huvudet, åtminstonde på bilderna du visar här.

De flesta skogkatterna har öronen för högt, så hon är inte ensam :)

Hälsningar

Barbro

fiskerjentas
0

Gråter er jeg den eneste(og dummeste oppføderen) som har fått for bredt satte ører på en skogis

Som liten syns jeg Sisik hadde perfekte ører, og det sa dommerne og

Men som voksen har han fått for bredt satte ører…

rockringen
0

#31 Jag tycker de sitter alldeles perfekt i triangeln, åtminstonde på denna vuxen-bilden. Kyss

Margona
0

Här en bild på Amadeus som liten där jag tycker öronen sitter lite högt.

Margona
0

Här en bild när han är vuxen.

Kronängens
0

#31 Jättefina öron. Synd att han inte har tofsar.

Jag tror jag läste på ett norskt forum att det ska vara en öronbas mellan öronen. Finns det någon sådan "regel"?

Margona
0

Här en bild till på Amadeus jag vet inte om hans öron sitter högt fortfarande men tror inte det. Han fick EX på sina öron sist vi var på utställning

Om det är någon som kan får ni gärna skriva om de är bra placerade eller ej.

EddaM
0

Min goe S*SillyZone´s Maybe I´m a Leo börjar få rent fantastiska öron tycker jag. Ännu syns knappt tofsarna men snygga det e dem. Tyvärr är detta en dålig mobil bild men håll till godo=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

Min egna uppfödning Luddhuvet´z Zalma har rundade öron men vilken fin storlek och bredd på öronen hon har. Vilka ungar Leo och hon kommer att få. *ler*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Myskatten
0

Vad tror ni om den här killen ang öron ,placering & from ?? /Eva

fiskerjentas
0

#32 Kanskje han holder dem for lågt på utstillinger, for det er der han (som vuxen) har fått kritikk for at de er noe bredt satte

Jeg har ikke sett ham "live" etter at han var ca 1 år, men da var de omtrent som på bildet, og på bildet er han drygt 2 år….

Vi får håpe det er bare det at han ikke vider opp seg rett på utstillinger

#35 han har pyttesmå tofsar og har gitt tofsar til alle sine avkommer…her er ene datteren

Snusan
0

Intressant ämne detta med öron . Här är en hane på 9 månader och jag tycker att det skulle vara intressant att få höra om hans öronplacering och storlek .

Labolina_73
0

Vad tycker ni om Augustas öron? Är dom bra placerade?

kram Linda

rockringen
0

#39 Till hans kraftiga huvud hade jag önskat större öron, men det är framförallt att de inte är trekantiga och spetsiga som stör lite. De är breda ganska lång bit upp och sen går de ihop snabbt och lite runt, istället för att börja brett och gå rakt ihop till en spets.

De sitter även lite högt på huvudet, men då de strävar utåt blir placeringen säkert bättre när han breddar i huvudet.
Här tror jag starkt på en breddning eftersom han har ett väldigt långt huvud.

rockringen
0

#41 Lite svår vinkel att se på

Pia-Leena
0

Jag har bara hört vad domarna har sagt.

Jag tycker inte dom sitter för tett men bilderna kanske säger något annat.

Konstigt att alla domare har sagt nästan samma om hennes öron att dom sitter som dom ska.

Men nu är det ju några år senn hon var på utställning så kanske det har ändrat sig att dom ska va ännu bredare?

Så har jag inte noppat något på henne heller.

Ska se om jag hittar någon annan bild som är tagen från en annan vinkel…

Just nu ska jag sova Glad

rockringen
0

#42 Jag hade gärna sett en bredare bas och att då innerlinjen flyttades in, annars hamnar de för brett isär. De är lite rundade i topparna och det hade gjort sig kalas med tofsar på.

Pulcherimas
0

#42 och #31 Tycker öronen sitter där de ska på båda två, men skulle önska lite bredare bas. Tror att det är därför du fått höra att Sisik har öron sittande för "lågt", Ellen.

/Monica

Tassemarkens
0

Jag undrar - Vid vilken ålder tycker ni att öronen har bra placering på kattungen??? Från 0 - 10 månader ???? eller när ???? En stilla undran … för jag förstår inte riktigt???

Jag kan bara utgå från min egna uppfödning där jag verkligen vet efter 25 års erfarenhet.
Har aldrig haft ett typat kilformat huvud på någon kattunge, så där kan jag inte uttala mej något om.
Men däremot har jag haft några prinsessor (=öronen krona på huvudet) … eftersom dessa flickor har varit ganska så stora, så vet jag att även huvudet växer och att öronen fallit på plats senare. De är ju få katter som är färdigutvecklade vid 1 års ålder … Ja absolut inte mina linjer i alla fall … det brukar ta minst 3-4 år innan de blomstrar helt och hållet … ibland något längre … 

Fast jag har inte bråttom … jag älskar var tid av utvecklingen …

Lika många prinsessor som tagit BIS och lika många prinsar som gått in för landning (för brett placerade öron) är ju fortfarandes domarnas val … men kanske inte mitt … och det är jag som avlar på mina katter och jag väljer det jag tycker är bäst för mina flickor

Hoppas att jag inte rört till det för mycket nu … men då får ni bara fråga - vad jag menar!!!!! Oskyldig

//Ylva

Pia-Leena
0

Lite bilder på hennes pappa då .

S*Isals Bela. som liten….

Pia-Leena
0

vuksen.

Pia-Leena
0

mer

Snusan
0

en till Skrattande

Snusan
0

Ännu en bild , den här gången på en hona som är 6 månader på bilden . Det är alltid intressant att höra andras åsikter .

MVH

rockringen
0

# 45 Jag ser det jag ser, vad än domarna säger Skrattande Och eftersom jag är envis som synden, så kommer här min förklaring till varför jag tror vissa säger en sak och vissa en annan sak.

Orsaken till att öronen sitter högt är inte öronen utan huvudets form, förmodligen gör detta att vissa tycker öronen är fina och sitter fint.

Om man bara tittar på hennes öron så sitter de inte jättehögt. Men om man tittar på huvudets form, då hamnar öronen lite fel…

Min förklaring då.

Det som gör att de ser ut att sitta högt är att hon har en bred triangel som smalnar av lite precis i höjd med pannan (ovanför ögonen).
Detta gör att placeringen av ytterlinjen på örat hamnar inte i linje med sidolinjerna, utan istället hamnar den flyttas den in och det ser ut som örats ytterlinje sitter lite långt bak.

Jag är helt övertygad om att ifall hon hade varit bredare ovanför ögonen, då hade ytterlinjen på örat suttit på rätt ställe och öronen hade inte sett höga ut.

Hoppas jag kan göra mig förstådd vad jag menar Generad

rockringen
0

Hej Ylva. Ska försöka förklara hur åtminstonde jag menar med min åsikt. En bra placering på en kattunge beror i mina ögon på huvudformen och åldern.

Har du aldrig haft en kattunge med ett kilformat huvud? Dvs där de är långa och inte triangelformade som små? Jag försöker visserligen sträva efter en viss typ av katt, men trots att jag avlar mycket på samma linjer, så får jag både de som är harmoniska i sin trekant som små och de som är mer kilformade och smalare i triangeln.

Jag menar definitivt inte att de är färdigutvecklade vid 1 års ålder, däremot anser jag att den kan ha bra eller mindre bra öronplacering beroende på åldern och åter igen huvudformen.

Jag har också haft prinsessor (antar att du menar med högt och tätt sittande öron) med triangelformade huvuden, men oftast har dessa haft kvar sin krona på huvudet även i vuxen ålder, detta för att de inte breddat ut i triangeln eftersom den var
färdig som liten Generad

Pulcherimas
0

Suveränt, Barbro! Du förklarar alldeles utmärkt och jag "suger åt mig". Det här är fokuset när det är som bäst! Skrattande

rockringen
0

#52 Lite små i storlek till det kraftiga huvudet. Formen är svår att se i den vinkeln. De ser ut att tippa för mycket framåt

Barbro

rockringen
0

#53 Mycket fina i alla detaljer Kyss

Myskatten
0

Tack Barbro ang mitt lägg #39 det ska bli spännade å se hur han utvecklar sig :)  Här kommer hans bror

Margona
0

Finns det någon som kan säga om min Amadeus öron sitter högt eller om de sitter bra. kommentera gärna även formen och storleken. Kan vara intressant att veta.Skrattande

Mvh Margona

rockringen
0

#56 Tack, för det är inte lätt att förklara. Oftast när man ska förklara så måste man "överdriva" lite och det är ofta lätt att någon tar åt sig och blir ledsen.

Många som är nya tror att när jag skriver hur jag vill att något ska se ut, så innebär det att mina katter och avkommor ser ut så. Men LÅNGT DÄRIFRÅN, jag har fött upp katter med det jag kallar "kaninöron", "magnumpinnar", mindre variant av "magnumpinnar" d.v.s "tumnaglar" och de små breda "dasslocken" också. Det är ju av alla dessa avvikelser man kommer framåt, för när man fött upp något själv som man ser felen på, det är då man strävar och gör allt för att inte få det igen.

Så åter igen, ta inte en katts kritik personligt, då kommer ni aldrig att komma framåt i "skapandet", dvs avelsarbetet

Skrattande Barbro

Snusan
0

Tack för dina svar Rockringen . Uppskattas Skrattande Kul att du gillar hennes öron

MVH Suzan

rockringen
0

# 59 Hej igen.

Denna brorsa har ju lite större öron, vilket gör att de inte ser lika runda ut. Han ser ut att ha lite högre ansatta öron än brorsan, men samtidigt är han ju lite smalare i överdelen av
huvudet så jag tror öronen kommer att falla på plats när han breddar.

WesthKiowas
0

#52 Hennes öron var helt klart i min smak!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Myskatten
0

Tack #63 mycket intressant detta tycker jag det så kul med sånna här trådar :)

rockringen
0

#60 Hej Margona. Det är lite svårt att se öronformen eftersom de är lite olika på bilderna.

På den ena bilden får jag en svag känsla av att ytterlinjen bågar lite in för att möta innerlinjen på örat. Detta gör att örat strävar lite högt, även om de sitter fint.

Men på den bilden där han ligger ner ser öronen ut att vara fina i formen även om jag önskar dem lite större och med lite mer bredd emellan, vilket kan komma när huvudet breddar ut.

Miraklis
0

Vad tycker ni om de här öronen?

Tassemarkens
0

Camilla …
Jag tycker att din Cesar har perfekt placering på sina öron … efter att ha sett bilderna på din hemsida … dessutom alldeles lagom storlek … ibland ser jag öron med katt … men jag anser att han har ett mycket harmoniskt huvud och fina proportioner med ett vackert uttryck ….

Lycka till med en mycket vacker grabb
//Ylva

Seerath
0

Nu var det här inte så snyggt gjort men om man tar en bild på katten och placerar en liksidig triangel över huvudet ska hela ytterlinjen och öronen följa triangelns linje om öronen sitter bra.

Seerath
0

(som jämförelse samma bild utan trekanten)

mimmie.k
0

Vad tycker ni om min Gloria? Hur tycker ni att henner öron sitter?
Var väldigt svårt att hitta någon bild någorlunda framifrån.. hoppas denna ä bra annars får jag leta efter någon annan…

Tycker att detta var en väldigt bra och rolig tråd så man får veta mer av vad ni andra tycker..

WesthKiowas
0

#71 Jag tycker att själva formen på örat är fin men jag hade önskat hennes öronbas något bredare för då hade öronen kommit mer på plats, nu är de aningen höga.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Margona
0

#66 Tack för ditt bra och utförliga svar. Jag kan hålla med om att öronen ser olika ut på bilderna. Han är svår att fota men jag ska se om jag kan hitta bättre bilder.

Mvh Margona

bibbi50
0

Oh,du är snygg brorsanKyssKyss

God fortsättning till dig o din familj.

kram Bibbi

Pia-Leena
0

Vad med min då?

nr :  #49 - 50 - 51?? Glad

Pia-Leena
0

Och hans barnbarn Amazon… hihi

Pia-Leena
0

mer

Pia-Leena
0

lite till…

mimmie.k
0

#72.. hihi va kul att du sa det.. det är precis vad jag brukar höra från dommarna.. :P

kerstin2181
0

Oh, snälla, dessa öron då?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Pia-Leena
0

bild ifrån en annan vinkel av Tia

fiskerjentas
0

Jeg syns hennes ører er for høyt på hodet her også.

#47, DEt er ägerne hans som har fått høre det(etter han har blitt voksen) og jeg er litt enig i det. Det hadde kanskje sett bedre ut om han hadde samme slags ører som hans syster(i samme proposjoner til hodet) for hennes syns jeg mer om …. men de er kanskje aningen høye?

WesthKiowas
0

#80 Fin form men lite rundad i toppen. Det är bra att hon har så fina tofsar för de förvillar ögat lite och man uppfattar örat som spetsigare. Jag hade önskat mer bas på henne, idag sitter de lite högt och när hon breddar i huvudet så kan de kanske fortfarade hamna lite högt.

#81 Ja, även på detta kort tycker jag att de är för höga.

#82 Fina öron, kanske är kortet men jag tycker de ser lite framåtlutade ut. De sitter kanske aningen högt men det är marginellt tycker jag.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Pia-Leena
0

Jeg er sta, jeg er fremdeles mest enig med dommerene som har dømt hun… he he  Penga munKyssCool

mer…

Pia-Leena
0

meeeeeeeer… ha ha

erspers
0

Vad säger ni om den här herrens öron då ?..han är 10 veckor gammal på kortet..ett kort på hur hans öron ser ut nu för tiden kommer imorron

SillyZones
0

Här då… Själv tycker ag att de sitter för tätt på huvudet. Hennes panna är för flat, vilket gör att  öronen sitter för tätt ihop, även om de är ganska okej i placering, dock något höga.

Hennes son. har ärvt den litet svajiga ytterlinjen, även om den är bättre än hos mamma. Han är långt ifrån färdigväxt, men jag tror att hans öron kommer att hamna bra i slutändan.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

WesthKiowas
0

#84 Envishet kan inte få mig att ändra uppfattningFlört

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Froydis
0

48# Når man kan si om ørene er riktig plasserte er jammen ikke lett .. Linjer har nok en tendens til å utvikle seg veldig forskjellig.

Det jeg har lært er at rundt 5 uker vært en fin alder å forutsi om ørene vil sitte riktig på. Ved den alder skal trekanten tre tydelig fram..

Før og etter dette stadiet er utviklingen så varierende at det ikke blir før ved voksen alder man ser riktig trekant igjen, og da må katten være i avslappet possisjon.

En Skogkatt  kommuniserer så mye med ørene sine at det er sjelden de ligger helt i trekanten. Men om ørebasen er riktig så ser man jo også om ørene sitter riktig i trekanten. Ørenes ytter og innerlinjer skal være rette, og ytterlinjen følge trekantens side, på den måten blir jo også ørene trekantede..

35# jeg har også hørt det, at på en voksen katt er det ca en ørebase mellom ørene.

Ved 12 ukers alder foretrekker jeg ørene høyt på hodet, og da skal de være STORE slik at når katten blir stor så er ørene fortsatt av bra størrelse. (ettersom ørene ikke vokser like mye etter 3 mnd som resten av kroppen)

jeg tror at en tidlig kastrert hanne vil ha vanskeligheter med å bredde seg nok i hodet til at hans ører faller helt på plass ettersom han da ikke får " manne seg opp" først. Jeg tror også at en ho-katt som blir for tidlig sterilisert vil kunne slite med samme problem pga den hormonelle utviklingen som da blir litt amputert.

Men når disse tanker er sendt utover eteren så må jeg også legge til at mange noviser hadde høyt satte ører, og det står også i den gamle rasebeskrivelsen og at den beskrivelsen ble laget med utgangspunkt i å forklare forskjellen mellom skogkatten og den gamle perseren :)

Verdens vakkreste rase er det uansett :)

Pulcherimas
0

#89 Mycket intressanta tankar, Froydis. Detta om tidig kastrering kan ha någon betydelse för tillväxten, har ju diskuterats tidigare med delade meningar. Kul att höra om de tidigaste tankarna runt standarden!

/Monica

ps. Visserligen är detta en "örontråd", men måste ändå få "sucka" över din Mimi´s haka  Flörtds.

erspers
0

Såg här ser Killen på # 86 ut nu för tiden..taget i Augusti iklädd sommarpäls..han blir 2 år 20/2..man ser knappt att han är tigré med monsterpälsen han har just nu  för tillfället..syns nästan bara på benen..Generad ..Vi får se hur det går den 26/1 i Norge ..han har ett Norskt cert kvar till IC..

Margona
0

#85 Jag har ju sett Tia i verkligheten och måste säga att jag tycker hon har riktigt fina öron och att jag inte tycker de sitter för högt. Nu är jag ju inte så duktig på detta men kanske kan du hitta fler bilder på henne där man ser bättre för hon ser annorlunda ut i verkligheten.

Här en annan bild på amadeus öron.

ingela-anthon
0

Hej!

Vad sägs om dessa öron? Så här såg han ut när han var 13 veckor.

mvh, Ingela

Bild på honom 9 måndader kommer strax…

ingela-anthon
0

Här kommer 9 månaderskortet.

Pulcherimas
0

#94 Lite svårt att se öronen ordentligt på sista bilden, men pälsmängden kan man då inte klaga över…wow!!

/Monica

Kattilaforsens
0

Den här killen är snart 7 månader och öronen sitter fortfarande lite högt. Jag har fått höra att han är "typad". Är han det? Vad tycker ni?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.