Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 780 ggr
Kiyoko
0

liten i maten?

Vi har en 13 månader gammal tjej som är 75 % skogis och vi tycker hon är väldigt liten för sin ålder. Hon väger nu 2.2 kg och har gjort det i i stort sett ett halvår. Hon äter flera gånger om dagen men ganska lite varje gång. Även när vi ger henne godsaker som fisk eller kyckling tar hon sig bara en munsbit innan hon är nöjd. Hon är pigg, stark och busig så hälsan i allmänhet är det inget fel på. Hon har löpt varannan vecka sedan ca 9 månaders ålder.

Eftersom hon inte är renrasig så är det förstås inte så konstigt att hon inte är superstor men vad är en normal vikt för en ren skogis i hennes ålder? Hur länge växer dom? Om vi steriliserade henne, finns det en chans att hon börjar äta mer och kanske växer till sig lite, även i benstommen?

MonicaLagerquist
0

Ni kan ju börja med att kastrera henne.En hona som löper så ofta tappar ju massor i vikt.Vad äter katten för mat?

Stolt ägare till tre La permer

Kronängens
0

En anledning till att hon är liten är säkert de täta löpen. Det är inte bra och hon är inte intresserad av mat då. De kan dessutom få livmoderinflammtion av att löpa tomma många gånger….

Min hona vägde 3,8 kg när hon var 13 månader. Jag tror att hon är en normalstor norsk skogkatt.

En skogkatt växer långsamt och blir inte färdigvuxen förrän vid ungefär tre års ålder.

Kiyoko
0

Då ska vi nog diskutera sterilisering på en gång.

Hon har fått fortsätta med RC baby cat för att hon ska få i sig mer kalorier.

Anna-j
0

Det låter som en låg vikt vid den åldern. Min hona är iofs stor för sin ålder men hon väger 6.3 kg vid 13 månaders ålder. Min andra hona som är 8 månader väger 3.3 kg och jag tycker att hon är rätt liten.. (Min äldsta hona är kastrerad.)

En skogkatt växer länge. Min äldsta går ff upp stadigt i vikt.

Kiyoko
0

Nu har vi bokat en tid för sterilisering. Hoppas verkligen hon börjar äta bättre efter det, hon är så himla liten…

Kronängens
0

Det är bra att ni steriliserar henne. Sedan får vi hoppas att hon blir mer intresserad av godsaker ni bjuder på. Lycka till!

kerstin2181
0

Min hona gick upp ca 1,5kg nyligen efter kastreringenFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus