Varför?
Har precis pratat med kattkompisen Anna "nere" i Småland och som vanligt kom vi in på respektives kattungar. Här finns det ju två på nu strax 10 veckor, där killen är bokad. Anna sitter med FEM! fina ungar, födda 15 juli, där INGEN är varken bokad eller såld!!!
Javisst finns det (och har funnits ett tag) många kattungar till försäljning, men jag har svårt att begripa att det skulle vara enda stötestenen. Hemsida finns, med bilder på både kattungar och föräldrar, så inte heller det kan vara problemet. Och annonser ute på nätet. Dessutom har de olika färger; n 09 23, n 09, n och a 09. Fyra killar och en tjej. (Finns lite att välja på, alltså
).
Själv sitter hon naturligt nog och funderar på om de inte är "snygga nog" eller vad felet kan vara. Har det betydelse var i landet man bor, eller?
Någon som har någon idé??
/Monica
Hemsidan: http://www.merell.se/pulcherimas (välj S*Bru Zar Na´s)

Hej det finns fler som sitter med sina kattungar som är jätte fina . Jag tror någ att det kanske är mättat just nu sen att det finns många som har huskatter till salu som dom oftas skriver att det är Norsk skogkatt ! /Hoppas din kompis får sålt sin kattungar 
Vad 17 gör man när man blir sittandes med en hel drös med kattungar? Sänker priset och behåller avelsrätten, försöker hålla huvudet kallt eller?

#4 Mycket bra frågor, men jag har inga direkt bra svar…. Sänker man priset för snabbt och för mycket är det till nackdel för rasens status och för andra kattungesäljare. Å´andra sidan är det ju en smärre katastrof att bli sittande med en hel kull kvar!!!!

Tack, Brita! Eftersom det är jag som fixar både hennes och min egen hemsida, går detta att ordna till relativt lätt. (Har egentligen ingen bra förklaring till varför jag krånglat till det så, ha-ha!!!)
Fler och bättre bilder måste jag tjata på Anna för att få. (Anna:
)
ps. Så fin hon är, Hermine. ds
/Monica
Ja, det verkar vara många som har kattungar som det är svårt att sälja. Det är tråkigt.
Det är viktigt att ha bra bilder på kattungarna. Det är lite dålig kvalitet på bilderna på hemsidan och det kunde vara fler närbilder. Det är lite "meckigt" att ta bilder på rörliga kattungar, men det är nödvändigt att lägga lite tid på det. Det är ju bilderna som ska göra köparna intresserade.
För mig fungerade det att annonsera i tidningen med bild på kattungen jag hade kvar till salu. Då ringde det många. Jag satte ut priset också, så att det inte skulle ringa sådana som trodde att det var en långhårig, billig, bondkatt.
Susanna
Vi har aldrig haft problem med att sälja kattungar och jag tror också som ovan att många bra bilder i hemsidan måste man ha.
specielt att ta bilder ute ( när vädret tillåter ) 
Jag brukar hellre aldrig setta kull när vi inte har någon som är intresserad. Man måste ju planera detta också ( tycker jag)
Vidare så kan det vara för mycket kattungar på den här tiden.
Vet inte om det har något med vart man bor osv…
Då har jag en liten fråga också.
Hur planerar ni kullar i det stora o hela? Och hur långt fram i tid?
Ser man till att man har intresserade köpare i förhand?
Ja visst är det tråkigt att många sitter med fina kattungar som inte blir sålda. Jag är helt övertygad om att det har väldigt stor betydelse var i landet man bor..bor man långt ifrån större städeroch inte har ett väldigt "känt" uppfödarnamn så kan det vara väldigt svårt..bor själv i Småland och jag har aldrig haft någon som ens har hört av sig i mitt närområde. Ni som lyckas med att annonsera bor ofta i städer eller i närheten av större städer..och vi som bor på dom mindre orterna i Småland har det verkligen svårt att hitta hem till våra kattungar..jag hade tur minsenaste kull en gick till Holland och en såldes till Värmland. Här skulle det aldrig gå att annonsera om man inte nästan gav bort dom…så vill man sälja kattungar ska man inte bo på liten ort långt ifrån större städer .

Hej!
Jag bor också i Småland och har *pepparpeppar* aldrig haft större svårigheter att sälja kattungarna.. Däremot så blir man ganska sur när man själv annonserar och i samma tidning läser om "Norska skogskattungar" som säljes vaccinerade för 1500kr st… Sånt är inte så kul.. Men jag vet att det är rätt tjockt med kattungar nu och jag tror att det kommer att bli värre, för det har ju varit en uppfödarboom utan dess like de senaste åren.. Just nu har jag tre kvar av mina 6 kattungar till salu, och jag hoppas hitta jättefina hem till dem också. Sedan kommer det att dröja troligtvis innan jag tar kull.
Jag sänker inte priset, jag känner att hellre behåller jag väl då katterna och lägger ner min uppfödning.. Jag sätter en ära och stolthet i min uppfödning och att sänka priset skulle vara att nedvärdera allt det arbete jag har lagt ner.. Då får de "överblivna kattungarna" hellre stanna kvar eller placeras ut på foder hos goda vänner! Och sen får man väl helt enkelt låta bli att föda upp.. Nån måste ju sluta, för nån gång måste det ju bli färre uppfödare annars kommer det att gå åt skogen till slut för hela rasen tror jag..
mvh Malin
#11#Nu råkar ju du bo i en del av Småland..där du faktiskt har flera större städer ganska nära och södra Sverige som har många invånare med både Blekinge och Skåne. Vi som bor i den norra delen mitt i landet i Småland med endast små orter och lite befolkning är det något helt annat..det finns säkert fler små orter i Sverige som också har problem..så det har ju stor betydelse var i Småland man bor den södra delen borde ju inte ha några större problem.

#12 Aha.. Då kan jag tacka min lyckliga stjärna då att jag bor som jag gör!
Annars tycker jag att Kalmar är nedrans långt från det mesta och jag vill inte ens tänka på alla mil vi årligen åker för att bevista utställningar mm.. För att inte tala om parningarna, som oftast sker i helt andra ändar av Sverige, och där 40 mil enkel resa är helt normalt… 
mvh Malin
Vet inte om det har någon särskild betydelse, vart i landet man bor. Själv har jag precis samma problem, bor i Karlstad, där de flesta säljer sina kattungar, men……. inte jag. Det beror nog mycket, för egen del i alla fall, på hur social man är utåt och hur mycket man kan tala för sin "vara", att visa sig, hemsida är nog också jätteviktig, och att den uppdateras ofta. Detta att vara kompis med "rätt" personer är också av betydelse. Det spelar inte sååå stor roll hur kattungarna ser ut, bara man kan prata för sig. De flesta köper ju också sällskapskatt, så stamtavlor är inte heller det allra viktigaste, själv har jag alltid haft svårt med detta, att visa och tala för "varan". Har därför lagt ner min uppfödning, har bara en sista kull att vänta, i mitten på januari, en kull som jag själv ville göra och planerat för, jag vill behålla därur själv, vet att jag kommer att få behålla alla, men det gör ingenting, har mist en del gamla, så det får inte vara någon råd, men visst är det trist, att så att säga inte duga. Men det sociala umgänget med andra är tydligen superviktigt. Har många katter på grund av detta, att jag både är blyg och inte van att "föra" mig i stora fina sällskap, utan har fått behålla mina kattungar hemma. Nu kommer sista kullen…. men jag väntar på dem i alla fall, ska bli härligt igen, med småttingar, om allt går bra. 
Sidospårs tankar,
Det är nog tur att in sambo säger NEJ till en katt till i vårt hus. Jag skulle ju så klart köpa en hona och med mitt intresse för djuruppfödning så skulle jag väl snart sitta där med en kull halvvuxna ungar som jag inte blev av med.
Mitt enda sätt att få en katt är väl att köpa en som ngn får sätta i en kartong på min bro och skriva att den är övergiven. Men då får det bli en hane:-) frågan är hur jag förklarar för mannen i fråga att katten har stamtavla.
Att många sitter med kattungar osålda tror jag beror på att det finns allt för många besvärliga nejsägar karlar i våra hem
Det finns de som vill köpa men inte får…

Svårt fall detta med försäljning, men visst tror jag att platsen spelar stor roll.
"tyvärr" tror jag att det är svårt att sälja katt i Norrland… många anser att katter ska vara gratis, de finns för många "gratiskatter" för att man ska lägga ner pengar på katt.
Så upplever då jag det, sitter själv nu med tre st sötnosar som jag är väldigt förvånad till att dom INTE är sålda… speciellt Isabella som verkligen är en lovande pärla… *partisk som man är* 

#0: Jag tror mycket beror på hur man framställer kattungarna på hemsidan också, bilderna på bebbarna är inte av bra kvalitét!
Kattungarna ser fina ut och har ju bra typ.
Men för en vanlig sällskapskattsköpare så ser dem inte detta på samma vis, och själv så faller man ju inte för en suddig bild tagen med blixt ur en mycket konstig vinkel.
Det enklaste vore om din väninna försöker fota dem någon dag när det är ljust och stänger av blixten!
Viktigt är att hon står med ryggen mot solen och kattungarna får ljuset emot sig :)
Då bör de inte kunna misslyckas med fotandet hoppas jag =)
Hej!
Annonsering!!! Olika dagstidningar även dom som inte är i ditt län,www.dagstidningar.se eller nu. Kostar lite men inte så mycket.
Skicka med en annons om det är någon som ska på utställning.
Just nu tror jag att det är svårare att sälja men i januari brukar det vara lättare.
Jag ska till Alfakatten på lördag. Jag kan sätta upp en annons. Skicka mig ett mail så berättar jag adressen.

Har inte fått svar på min fråga ännu.
Läs #9
Då har jag en liten fråga också.
Hur planerar ni kullar i det stora o hela? Och hur långt fram i tid?
Ser man till att man har intresserade köpare i förhand?
Håller med dig om att bilderna har dålig skärpa och kvalitet.
Skulle inte själv lägga ut bilder på kattungar med en massa bröte runt om.dammsugarslangar o dyligt.
Tänker på då man surfar runt o kollar till salu på hemnet.
Hur fan kan man lägga ut bilder på sovrummet exempelvis o sängen inte är bäddad????
Men som sagt,alla är vi olika o tur är väl det .
Hoppas att hon får sina kattungar sålda,och det tycker jag inte ska vara nåt problem.
Men ett tips är att hon lägger in nytagna bilder med bara kattungarna som fotoobjekt.

Ja bilden är nog jätteviktigt, jag blev förälskad i min lilla Doris genom en bild. Bokade direkt trots att det var nästan 40 mil enkel resa för att åka och hämta och titta, så galen är jag.

plutt plutt putt putt

#22 Nej, jag har normalt inte färdiga spekulanter på kattungarna. Förstår inte riktigt hur det skulle gå till?? Nu har jag kontakt med en kille i Stockholm som vill köpa en eventuell katunge efter min U-Bangi nästa höst (om det nu blir någon kull då)). Detta garanterar ju ändå inte att han verkligen köper någon!
Gör parningar jag själv tror på.
/Monica
hur jag valde leo: först såg jag en jättefin bild på han(bilder är superviktiga)jag hade letat efter en röding ett tag. sen mailade jag hans uppfödare,kollade hemsidan(viktigt att det är en enkel sida o hitta på med bra bilder) sen ringde laila upp mig och vi pratade länge(viktigt att man klickar,tycker båda) pratade ett par ggr i tele.
eftersom dom bor i örebro vad det ganska lätt för mig som är utan bil och åka dit,8sen var dom så gulliga o hämtade mig vid stationen)men hade jag inte köpt han på plats hade det ju krävts minst en resa till vilket en del nog drar sig för(ekonomiskt asså) om det är väldigt långt. vet inte om det hjälper men så gick det till för oss..
S*Winsnes Wilda