Bra bok om utställning!
Goddagens!
Efter som jag är helt novis vad gäller utställningar, skulle jag behöva ha lite information om vad som gäller. Skulle vara himla kul att ställa ut Doris, och har sett att det snart är utställning i Halmstad. Vi bor inte så långt därifrån, men när kan man ställa ut sin kattunge första gången och vad krävs?
Ett tips på en bra bok är ju en början.

Hej!
Häftet "Att ha katt" från SVERAK tycker jag är informativt och bra, går att beställa via SVERAKS hemsida www.sverak.se.
På www.katter.nu finns också massa nyttig och bra info inför utställning.
Vi brukar bjuda våra kattungeköpare på första utställningen samt låna ut allt som tillhör (burskynken, lådor osv) samt hjälpa dem på utställning, så kolla med din katts uppfödare. De borde rimligtvis kunna hjälpa dig.
mvh Malin

Tack Mulan för svaret.
Tror inte det är aktuellt från uppfödarens sida att låna ut grejor till mig, då vi har nästan 40 mils avstånd.
Men jag ska försöka läsa mig till vad som behövs, så alla tips är välkommna.

#2 Mja, vi åker upp till Stockholm i vår för att möta upp vår sålda kattunge och hjälpa hennes nya ägare med utställning… Det är väl runt 60 mil mellan oss.. Och det finns post.. ;o) Skämt åsido så har jag som uppfödare snälla kollegor på andra orter som hjälper mina kattungeköpare när det är långt avstånd och vice versa.. Kolla också med din klubb, de brukar ha ngn som hjälper nybörjare i de flesta klubbar, och ibland även kurser.
Lycka till!
mvh Malin

#0 Utställningen i Halmstad är antagligen Hallandskattens (IDP) 8-9 mars, eller hur?
Tyvärr vet jag ingen bra bok om just utställningar. Men inom IDP kan man stalla ut från 3 månaders ålder. Klass 1, 3-6 mån. Klass 2, 6-10 mån.
Gå gärna in på IDP-forumet och läs eller ställ frågan där. Det finns massor skrivet om utställning mm. Gå till Nordiska IDP och klicka på forum i menyn.

Tack för infon Niffi
Är ännu inte med i någon kattklubb, har ju bara varit ägare till Doris i en vecka och läser allt jag kan komma över på nätet. Men vet inte om jag ska välja en klubb i närheten av mig eller en för skogisar? Vad rekommenderar ni?
Mitt tips är den här artikeln på internet :)
"Kattutställning för dummisar -ett reportage om bra saker att veta för en förstagångsutställare"
/ Sophia

#5 Välj en klubb i din närhet. Då kan du välja om du t ex vill delta på möten, träffar och kurser.
Vet inte om det finns någon kattklubb för Skogkatt förutom rasringar och som medlem enbart i rasring kan du inte ställa ut din katt på utställningar med certificatsrätt.

#7 Har du missat Skogkattklubben Birka?
Sverakansluten klubb i Stockholmsområdet.
Jag skulle rekommendera att du går med i en lokal klubb, då är det lättare att få praktisk hjälp och information.
mvh Malin

Tack för den kanonbra länken Sophia!
Tror vi ska på kattutställning utan katt första gången
Tack Niffi och Mulan, har nu bestämt mig med er hjälp, för att gå med i klubben närmast mig, Ras och Huskatten som har sitt säte i Falkenberg.
Sån tur att jag har hittat det här underbara forumet, och alla härliga människor att ställa frågor till.

#9 tänk på att du måste bli medlem i en klubb, innan du anmäler till utställning, och man måste anmäla första dagen typ, för att kunna komma med
pappa Feltini ska ju ställas i Örebro nu den 26/1
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Nu har jag anmält mig till Ras och Huskatten, samt beställt hem Sveraks häfte Att ha Katt.
Får nog sikta på en utställning till hösten, så hinner jag läsa på ordentligt.
#11 Besök utställning, sitt och lyssna - ta in information och så vidare.. Hitta andra du kan prata med som sen kommer kunna vara till stor hjälp!
Alla är nybörjare i början!

Jag ska göra så, man lär sig nog mycket av att bara vara där tror jag.

Hej Hybrid, tror du gör rätt som går på utst utan katt första gången, att du oxå läser på lite är klokt. Du ska se att det går som en dans vid ert första utställningstillfälle!