Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2115 ggr
[Skogsjentans]
0

Stamnamnsfråga

Det har kommit till min vetskap att en person har utgivit sig för att både säga sig ha katteri och ett stamnamn med S* framför namnet.

Enl. SVERAK får man tydligen säga sig ha katteri utan stamnamn, men får man uppge ett stamnamn med S* framför som inte är godkänt enl. FIFe? Jag kollade deras hemsida, Cattery Names Database Search http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp och det fanns inte med där, Jag har även kollat med SKK, eftersom man tydligen kan ha sitt kennelnamn som stamnamn också.

Någon som har några bra förklaringar, undrar nyfiken…

//Marianne

kerstin2181
0

Står alla stamnamn registrerade där, som har ansökt om stamnamn? Mitt finns inte där, och jag innehaver stamnamnet

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Miraklis
0

hahah Kerstin du kanske inte fyllde i ansökan rätt *skratt*

Kattilaforsens
0

#1 Youngun's finns med i databasen. Jag sökte på Young och då kom det upp.Glad

kerstin2181
0

#3men jag kollade ju, är nog lika dum som jag ser utSkrattande tack, vart lite orolig

#2 skulle inte bli förvånad, glad varje gång jag gör nåt rättFlört

[Skogsjentans]
0

# 1

Ja, alla godkända stamnamn ska finnas med där enligt SVERAK

Miraklis
0

#1 jag får upp Youngun's stavas det inte så?!

anakin
0

Vårat står med,

Järvaskogen's

anakin
0

..undrar jag,vem det är som luras med att påstå sig ha stamnamn,blir nyfiken jag med.

/Anki

Miraklis
0

Vad finns det för mening att ljuga om en sådan sak? Det förstår inte jag.

Myskatten
0

Mitt finns med fast jag fick söka på knox ( då kom det upp men jag blev lite förvirrad där stavas det med W men på stamtalorna på mina kattungar står det med V / S*knoxville´s

[Skogsjentans]
0

Skriv gärna till mig personligen.

//Marianne

[Skogsjentans]
0

Blev lika förvånad jag med och frågande, naturligtvis… varför?

//Marianne

Signe-Jonna
0

Jag vet en sida som påminner om en uppfödare-sida, men tittar man närmre så är det i själva verket huskattsavel. Kan det vara den du menar?

[Skogsjentans]
0

Nej, detta handlar om NFO katter. Tack ändå!

//Marianne

kerstin2181
0

#6 hittade med nu, vet inte vad för fel jag gjordeFlört

Eva´s
0

*suck* måste va knasig jag me, men ja hittar inte mitt stamnamn jag heller………. hm

Miraklis
0

#16 Ladyguinevere's finns med.

kerstin2181
0

Ha ha, nu har vi fått spattFlört vi letar som tokar efter våra namnRäcka ut tungan

Bengan-A
0

Är det någon som säljer katter? I så fallmåste det val vara knas med stamtaclorna?

Mvh Bengan

Labolina_73
0

Jaaa mitt finns oxå med,, :-)

Men,, hm till vilken nytta ör man så? Kanske är så att personen inte vet? Hon/han kanske vill heta detta stamnamn och har sett att alla andra har ett S* före?! jag vet inte alls vem det är ens men en teori..

//Linda

SillyZones
0

Hehe, har redan kollat för länge sen att min namn finns med…

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Bengan-A
0

Vi har inget så jag behöver inte kika.Glad

Mvh Bengan

SillyZones
0

#22 Ni kan väl kika så det ni har i åtanke inte finns medFlörtFlörtFlört

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Bengan-A
0

#22 Det har jag redan kollat, finns inte. Får se hur det blir om vi söker.Glad

Mvh Bengan

[Skogsjentans]
0

#18 Ja nu har jag väl satt fart på er alla…Skrattande

…det kanske kan vara bra och kolla, men jag vet ju vem det är, behöver bara få veta vilka regler som gäller, om någon vet?

#19 inga katter säljs där just nu….

#20 en del vill mer än de kan, men den här personen vet vad som gäller.

// Marianne

Eva´s
0

*17 Tack! men hur 17 kollar man???

Labolina_73
0

#25 jaha aja oki,, ja men hm då är det ju skitkonstigt,,, varför gör man så? Vad finns det för anledning?

//L

MonicaLagerquist
0

Det kan ju vara någon som vill ha det namnet och redan nu har fixat sin hemsida.Så var det med en blivande cornish uppfödare för något år sen.

H*n trodde att h*n skulle kunna få det namnet men det kunde h*n inte eftersom att det redan fanns.

Stolt ägare till tre La permer

[Skogsjentans]
0

Så här söker du efter godkända stamnamn:

http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp

Lycka till!

//Marianne

Juliette-
0

Mitt namn finns med

Merlyn
0

Både mitt & dotterns finns med :-)) Fast det visste jag ju.

Miraklis
0

Hej marianne!
Jag har bett om Superexpertis av Annette Thoren Haage av din fråga och ditt svar kom på min mail idag Jag kopierar allt och klistrar in här:

Kort och gott svar: Nix!

Man har inget stamnamn i FIFe om man inte har det godkänt. Godkända svenska stamnamn har ett S* framför. Om man har ett stamnamn registrerat i FIFe när man bott i annat land och varit medlem där så har man alltid det stamnamnet livet ut (eller tills man annullerar det). Då kommer stamnamnet alltid ha den nationalitetsbokstav framför stamnamnet som man haft från det man fick det godkänt.

Att ha stamnamn och katteri är två olika saker. Ordet katter i är inget som är fastställt som någon verifierad uppfödning av SVERAK. Inte heller att ha uppfödning är ju kontrollerat eller godkänt av SVERAK.  Vad man kalllar ens avelsverksamhet/utställningshushåll är helt och hållet ens eget inget som SVERAK har ngt att göra med. Är man medlem i SVERAK måste man söka stamnamn efter max två kullar (har för mig att det blir ändrat till en kull men är osäker).

Har man ett stamnamn godkänt inom independent/icke-FIFe gäller det bara där och blir man SVERAK/FIFe-medlem får man söka stamnamn på nytt där.

Har kopierat det som står i FIFE/SVERAKs regler här nedan. Har rödfärgat det som är viktigast i denna fråga.
Hoppas jag svarat på  rätt fråga, annars får du höra av dig igen.

FIFes och SVERAKs regler för

STAMNAMN

1. Fédération Internationale Féline (FIFe) skall hålla ett internationellt register överstamnamn (BCN, Book of Cattery Names) godkända av FIFe och registrerade av

FIFes medlemmar.

2. Det är inte tillåtet för en enskild medlem att använda ett stamnamn som inte är registrerat i FIFes BCN.

3. Ett stamnamn är en uppfödares privata och personliga egendom och kan inte efter registrering ändras, överlåtas eller överföras, förutom enligt de undantag som finns under punkt 4. En uppfödare får endast lov att inneha ett (1) stamnamn.

Nationellt tillägg

Stamnamn är den beteckning under vilken en uppfödare får registrera, av vederbörande uppfödda, katter hos SVERAK.

Uppfödare som innehar stamnamn är skyldig att alltid använda stamnamnet vid registrering av kull. Dispens kan endast lämnas av SVERAKs styrelse om det föreligger tvistemål om rätten till stamnamnsinnehav.

4. Om ett (1) stamnamn har blivit registrerat med mer än en person som innehavare, kan ingen av dessa erhålla ett andra stamnamn.

Om dessa personer inte längre önskar dela stamnamnet, måste FIFes sekretariat meddelas om vem av innehavarna som skall vara kvar som innehavare.

Efter att en person, som har innehaft ett stamnamn, har avlidit, kan inte detta stamnamn registreras på någon annan inom 20 år, om inte stamnamnet överförs till laglig arvinge som är medlem i samma förbund/klubb.

Om en FIFe-medlem är nödgad att utesluta en enskild medlem, skall namnet på denna samt denna persons stamnamn rapporteras till FIFes sekretariat.

Ett stamnamn som har blivit inregistrerat kan ändras endast om verkligt goda skäl föreligger.

Nationellt tillägg

Vid delat innehav av stamnamn skall huvudinnehavare anges. Huvudinnehavare är den som är ansvarig gentemot SVERAK.

Stamnamn kan ej bli lediga för omregistrering på ny ägare.

Stamnamn kan endast ärvas av änka/änkling till ägaren, av sammanboende, av arvinge eller överlåtas till medinnehavare

Stamnamn kan inte överlåtas till medinnehavare eller annan person om huvudinnehavaren är avstängd från SVERAK-verksamhet.

5. Ett stamnamn som är inregistrerat hos FIFe efter 1985-01-01 måste innehålla den internationella landskoden för det land där innehavaren är bosatt vid tidpunkten när stamnamnet registreras. T ex: D för Tyskland, E för Spanien, S för Sverige osv.

6. En katt kan endast bära uppfödarens stamnamn. Uppfödaren är den som äger honkatten vid tiden för parning.

Dock kan en uppfödare som säljer en dräktig katt ge köparen tillåtelse att registrera ungarna i den nya ägarens stamnamn.

Nationellt tillägg

Uppfödare är den/de personer som är ägare till honkatten vid kullens födelse.

7. Ett stamnamn, exkl landskod, får ej överstiga 15 bokstäver eller tecken.

Nationellt tillägg

Stamnamn skall vara prefix.

Som stamnamn godkänns inte:

• enstaka bokstäver eller siffror
  • namn på länder
  • skyddade släktnamn eller
  • namn vilka innehåller beteckning på viss ras.

8. Ansökan om registrering av stamnamn måste skickas av FIFe-medlem till FIFes sekretariat. Tre (3) alternativa namnförslag skall bifogas.

Ett stamnamn kan bara bli registrerat om inget annat identiskt eller liknande stamnamn, som kan ge upphov till förväxling, finns registrerat i BCN.

En avgift som fastställs av FIFes generalförsamling tas ut för registrering av stamnamn.

Nationellt tillägg

Enskild medlem i SVERAK-ansluten klubb kan få stamnamn inregistrerat efter

skriftlig ansökan.

Se "Arbetsinstruktion för stambokföring".

När FIFe sänt registreringsbesked till SVERAK, skall den/de som ansökt om stamnamnet erhålla

• bekräftelse
  • stamnamnsbevis
  • SVERAKs stadgar och regler.

SVERAK skall offentliggöra det nya stamnamnet i förbundstidningen.

Stamnamnsinnehavare som önskar erhålla särskilt stamnamnsbevis kan beställa detta mot en avgift som fastställs av SVERAKs årsmöte.

10. Ansökan om stamnamn

• Ansökan skall göras på särskild blankett utfärdad av SVERAK.
  • Minst tre (3) prioritetsordnade namnförslag skall finnas med.
  • Kvitto eller kopia på kvitto på inbetald avgift skall bifogas. Avgiften för

stamnamn beslutas av SVERAKs årsmöte.

• Person som ansöker om stamnamn måste vara myndig, annars måste

målsmans underskrift finnas med på ansökan.

11. Ändring av innehavare av stamnamn

Ändring av innehavare till stamnamn skall omedelbart anmälas via klubben till

SVERAK för vidarebefordran till FIFe.

Nationellt tillägg

Registrering av kull

Vid registrering av kull gäller följande allmänna regler:

a) Uppfödaren måste vara medlem i SVERAK-ansluten klubb.

b) Endast uppfödaren får registrera kullen, kattungarnas senare ägare får inte

göra det.

c) Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödare får inte undanhålla

någon kattunge eller kull från registrering.

d) Honkatten skall vara registrerad i SVERAK.

e) SVERAK-registrerad honkatt får paras fritt med registrerad hankatt, oavsett vilket förbund hankatten är registrerad i. Uppfödaren har själv det fulla ansvaret att innan parning sker kontrollera att hankattens stamtavla medger registrering av avkomman i SVERAK.

f) Kull skall vara registrerad eller under registrering vid 10 månaders ålder, i annat fall äger uppfödarens klubb rätt att vidtaga åtgärder mot uppfödaren.

g) Ansökan om registrering skall ske på av SVERAK utfärdad blankett, registreringsanmälan.

h) Registrering sker antingen i SVERAKs huvudstambok (LO) eller i SVERAKs kontrollstambok (RIEX).

i) Max två kullar får registreras av enskild person utan stamnamn.

j) Katt registreras med namn, kön, ras och färg (enligt FIFe EMS), SVERAKs registreringsnummer samt födelsedatum.

Regler för kattungars namn

a) Innehar uppfödaren stamnamn, får kattens namn (inklusive stamnamn) ej överstiga 35 tecken.

b) Innehar uppfödaren inte stamnamn, får kattens namn endast bestå av ett

(1) ord som ej får överstiga 19 tecken. Detta ord skall inte i efterhand kunna skrivas som två eller flera separata ord och därigenom fås att efterlikna ett stamnamn + namn.

Annette Thorén Haage
Int FIFe Judge

[Skogsjentans]
0

Tack så jätte mycket för den hjälpen!

Ska lusläsa allt!

//Marianne

WesthKiowas
0

#32 "Man har inget stamnamn i FIFe om man inte har det godkänt. Godkända svenska stamnamn har ett S* framför".

Jag vill gärna inflika att uppfödare som fått sina stamnamn för många, många år sedan inte kanske alls har landsprefixet med i namnet. Så visst kan de vara godkända utan prefix!

Vill belysa detta då uppfödare utan prefix annars kanske bli oskylldigt anklagade för att inte vara godkända.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Zolas
0

Thank You,  Camilla.   Mitt t.ex.  har inget landsprefix,  fick det för så längesen så då fanns inget sånt,  det ska inte finnas något nu heller.  Men godkänt är det.  Skrattande

WesthKiowas
0

#35 Var så lite såSkrattande Det var bland annat dig jag tänkte på. Tror inte att så många nya vet om detta så jag tänkte det var bra att upplysa om det.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!