Kastrering innan leverans.
Som många vet är det i t ex USA normen att kastrera innan leverans av kattungarna som ska gå till sällskap. Även i Sverige sker det bland en del uppfödare, mest vanligt bland bengaluppfödare har jag uppfattat det som.
Enda sidoeffekten, efter många års studier, har visat sig vara att de som kastrerats tidigt kan få några mm längre ben då tillväxtzonen sluter sig långsammare. Myter som att det kan bli problem med urinvägar är falska och kattungar har visats återhämta sig snabbare än vuxna. Utvecklingsmässigt har det inte gått att peka ut vilka individer som kastrerats som kattunge jämfört med dom som kastrerats långt senare.
Med tanke på överbefolkningen av den norska skogkatten och antalet BYB, borde skogisuppfödare börja kastrera sällskapskatter innan leverans?
Nackdel med detta skulle vara att en del kan utveckalts till att bli riktigt snygga som vuxna och därmed vara lämpliga för avel, dock brukar dom bli kastrater ganska snabbt ändå om inte ägaren är intresserad till att börja med.
(Jag undanbeder mig argument som "det känns så hemskt" utan vill se en ordentlig diskussion med väl genomtänka argument.)
Länkar två artiklar om ämnet för dom som inte hört talas om det innan:
http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
http://www.cassus.se/susan_little.htm

Skulle kunna tänka mig att kastrera hanarna, som är ett ganska lätt ingrepp, men honor? är lite velig där
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag har följt många diskutioner om detta och mer och mer uppfödare väljer att gå denna väg. Jag förstår dom mycket väl för de finns alldeles för många speciellt i vår ras som tar en kull bara för de är roligt utan någon som helst tanke bakom de hela. Vi behöver inte sånna uppfödare. Sen tycker vi säkert sins imellan uppfödare inte alltid om varandras kombinationer men de är en annan sak. Alla måste avla på de de tror på med tanke och omsorg.
Jag tror skogkatten skulle tjäna mycket på detta även fast jag ärligt kan känna att när man ser de där små 12v att de känns alldeles för tidigt men som de alla säger så återhämtar de sig mycket snabbt och de är ju bara de som är friska och stora som de kastrerar..
Dock tror jag inte vi kan klara detta och fortfarande bara ta 5000 för våra kattungar. De raser jag vet har betydligt dyrare raser och mer att spela med.. Detta med kastrering får ju inte betyda vi skall behöva gå totalt back.
Allt detta som är nytt kanske känns skrämmande men jag har även hört många köpare som känner de slipper oroa sig då är allt klart och de kan leva och endast njuta av sin katt. Då kan man inte komma på på vägen att de skulle vara roligt med en kull.
Dock kommer vi mista en hel del fina hanar som kanske får en kull eller 2 innan kastrering. Sånna som utökar vår avelsbas och är bra för rasen. Å kan verkligen alla avgöra vid 12v vilka som blir så pass bra att de bör gå i avel och inte?
Självklart kommer även bra honor att mistas
Tankarna är många om denna fråga hos mig

Hej.. Jag sålde en av mina killar ur min förra kull som kastrat å det jick väldigt bra ..vist råd fråga jag min vetrinär och han titta så allt vara på sin plats innan han gjorde det…/Eva

Vi har neutraliseret alle killinger solgt som familiekatte (kattungarna som ska gå till sällskap) de sidste 3 år, både hanner og hunner.
Vi har IKKE observeret nogle ulemper overhovedet, tværtimod har vi set, at ALLE killingerne kommer sig væsentligt hurtigere end killinger som er neutraliseret ved f. eks 6 mdrs alderen.
Dyrlægen siger altid at de ikke må spise når de kommer hjem, men det har killingerne ikke hørt, så de spiser lige så snart de kommer hjem. De leger ligesom de gjorde inden de blev neutraliseret og vi har ikke haft nogle der har fået problemer efterfølgende.
Fordelene ved at de er neutraliseret inden de flytter hjemmefra er mange i vores øjne, udover at de kommer sig hurtigt ovenpå operationen, så har ingen af de tidligt neutraliseret fået den berømte kastrat-mave/delle som de ellers godt kan tillægge sig:-)
Hunnerne bliver syet med indvendige sting, så de skal ikke fjernes senere.
Køberne får en killing som kun skal revaccineres.
Vi ved at killingerne IKKE kan gå til avl og dermed heller ikke er attraktive for evt. BYB'er at købe hvis køberne skulle finde på at sætte killingen til salg uden vores viden.
Fra start af har køberne været meget positive og vi har kun mistet meget få købere på den konto.
Vi får som regel neutraliseret killingerne ml. 11 og 12 uge, og de flytter når de er 12 uger gamle. De bliver ved samme lejlighed chipet.
/Carli
Carli, vad har du fått betala för kastrationerna? Har du betalat samma pris som för en vuxen katt, eller får du någon typ av kullrabatt då du gör ingreppet på flera kattungar ur samma kull.
//Annika

Prisen afhænger af hvilken dyrlæge vi bruger og hvor mange killinger vi kommer med på en gang.
Vi har 4 forskellige dyrlæger vi bruger til tidlig kastrering, for at vi kan være sikre på, at der er en dyrlæge vi kan få til at neutralisere når vi har behov for det. De kan jo være på ferie, seminar, syge eller væk af anden grund:-) Så er det rart at have flere man kan vælge mellem:-)
Hannerne koster ml. 500 - 1000 dkr., mens hunnerne koster 1500 dkr. Har vi flere med så får vi mængde-rabat, men det varierer så meget, at jeg ikke kan komme med et bud på hvor meget det er. Prisen er den samme hvis vi kommer med voksne katte.
Chipen koster ml. 150 - 200 dkr. og er igen afhængig af hvilken dyrlæge vi bruger. Vi betaler for at killingen skal have chip, det betaler den nye ejer ikke. Til gengæld betaler de selv for at få katten registreret i det danske katteregister.
Vi giver også hver killing et pet passport med:-)
Prisen for neutraliseringen kommer OVENI prisen for killingen. En del (danske) MCO-opdrættere kører med samme pris for han og hunkillinger, men da prisen for neutraliseringen er så forskellig som den er, mener vi at det er mest fair, at ejeren betaler den reelle pris for neutraliseringen. Det skulle de jo også hvis de fik killingen neutraliseret hos deres egen dyrlæge:-)
/Carli
för mig (som inte är uppfödare) låter kastrering innan leverans som ett bra sätt att få bort en del av huskattsaveln som senare kallas skogSkatt… jag tror inte att katterna tar skada av detta.
sen slipper ju köparen oxå riskera att tex en hane börjar strila om man inte är uppmärksam på att sin katt blivit könsmogen.
priserna på kastrering varierar ju en del från vet till vet men i Karlskoga kostar det 400kr/hane, 750 kr/hona.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Detta har debateras förut och jag har samma inställning nu som då, jag skulle sldrig välja att köpa en katt som är kastrerad innan 12 veckor ( jag pratar alltså "normal" leverans). Är det en äldre katt som är 6 månader eller mer så tycker jag det är ok.
Jag tycker det är tillräckligt illa med längre ben då tillväxtzonen sluter sig långsammare. Sedan att ungar skulle hämta sig fortare ställer jag mig tveksam till. Är det något jag har hygglig erfarenhet av så är det att kastrera katter då de varit långt över året och hanarna har varit sig själva redan samma kväll- Även honan vi kastrerade återhämtade sig inom 24 timmar. Där är ju operationssåret större.
Sedan ser ju knappast jag USA som ett föregångsland inom kattvärlden med en massa konstigheter som bortagande av klor, diverse tveksamma skönhetsoperationer på djur mm. Vertenskapliga undersökningar kan ibland få det svar som betällaren/finnansiären vill.
Detta är min åsikt och mina argument, hurvida de är genomtänkta eller ej är upp till läsaren. Ni kan ge mig hur mycket "däng" som helst, jag ändrar mig inte
Mvh Bengan

Hej!
Jag har också lekt med tanken att kastrera, men avstår pga att jag tycker det blir för mycket ingrepp och stress för en liten kattunge. Först ska de vaccineras, gången efter ska de vaccineras igen och chippas, därefter ska man iväg och kastrera eller gör man kastreringen samtidigt som man chippar och vaccinerar andra ggn? Sen ska de flytta till nytt hem och med allt det innebär.. Hur som helst tycker jag att det är väl mycket att utsätta en liten kattunge för, så jag avstår. Däremot rekommenderar jag alla mina sällskapsköpare att kastrera mellan katten är 6-10 månader, och de flesta följer det rådet. MEN jag är först att erkänna att jag har haft KANONBRA kattungeköpare som lyssnar, lär och är fantastiskt underbara, så jag har nog haft tur med det hittills.
mvh Malin
Jag har funderat på detta ämne tidigare och är ff ?
Har även lätt diskuterat det med vår veterinär, eller rättare sagt hon bollade frågan med mig. Hon var då just hemkommen från Canada efter att varit inbjuden till Susanne Little på ett internationellt veterinär symposium. (Anne-Marie var den enda inbjudna veterinären från Europa.)
Helt klart finns det både för & nackdelar.
Fysiologiskt är det dock, för kattungen, försummbara problem & helt klart bevisat gm de studier man gjort (hög sinifikans). Det är där som med allt annat, det finns för mycket "tycke & tro" tidigare & för lite vetenskap i själva frågan.
I de prodjekt som pågår i Canada ffa kastraktionsprodjekten av "hus"katter så har det inneburit en stor framgång med kraftig minskning av katter som far illa.
Till nackdelarna är ffa just vad som påpekas ovan, vad som händer med raskatters avelsbas… (var det inte just det, som låg bakom SVERAKs motion om att Sverige ville ha nationell rätt att inte bevilja tidig kastraktion?)
Kan rasuppfödare "klara av" rätten att tidigt kastrera utan att äventyra avelsbasen… för att "rädda" sina "linjer"!?
Våra veterinärers är också ovava att utföra dessa ingrepp på så små katter, ännu, (så) där finns även just nu ett (icke helt vetenskapligt?) motstånd.
Själv avvaktar jag min ställning lite till
/Birgit

#9 Vi får neutraliseret, chipet og vaccineret killingerne når de er mellem 11 og 12 uger gamle, og det hele sker den samme dag. Killingen flytter hjem til køber og så tager køber killing til dyrlæge 3 - 5 uger efter den er vaccineret får at få den re-vaccineret.
#8 Jeg vil tro at der er lige så mange erfaringer når en kat er neutraliseret som der er opdrættere:-) Men jeg har haft 1 somali hunkat som var ca. 2 døgn om at blive sig selv, efter en neutralisation. Hun lagde sig på det opvarmede køkkengulv, lige ved siden af vandskålen, og der lå hun mere eller mindre i 2 døgn. Dyrlægen kom ud og så til hende og hun fik væske-terapi etc. men mere kunne vi ikke gøre, andet end at vente indtil hun var på benene igen. Og så selvfølgelig holde øje med hende. Hendes søser blev neutraliseret samme dag og hos samme dyrlæge, hun sprang rundt om aftenen helt uden problemer. De var 1 år da de blev neutraliseret.
Vi har desuden fået neutraliseret 2 brødre da de var 5 mdr. gamle, den ene havde ingen problemer, den anden var ca. 1 døgn om at komme sig.
Jeg har gennem de ca. 15 år jeg har været opdrætter hørt om de forskellige erfaringer mine killingekøbere har haft når deres killinger er blevet neutraliseret, alle i alderen 6 mdr. til 1 år gamle.
Det eneste jeg kan sige er, at alle de killinger vi har fået neutraliseret tidligt IKKE har haft nogle bivirkninger overhovedet, indtil nu i hvertfald, og det tage jeg som en god indikation af, at det er det rette tidspunkt.
Jeg mener ikke at alt hvad der sker i USA er af det gode, men de har lavet tidlig neutralisering i over 30 år, med gode erfaringer og det synes jeg siger lidt om hvor sikkert det er.
#10 Jeg har også været på flere seminarer med Dr. Susan Little, indenfor mange emner deriblandt tidlig neutralisering, og hun går helt klart ind for tidlig neutralisering. M. h. t. at tidlig neutralisering skal have en indvirkning på om racen får en for lille genetisk diversitet, så stiller jeg mig meget tvivlende over for den påstand. Og det er der flere grunde til,
Jeg har tit hørt fra opdrættere at man IKKE vil lave den samme kombination flere gange, for IKKE at lave de samme gene-kombinationer hele tiden, men de samme opdrættere har ingen problemer med at sælge alle killinger fra samme kuld til avl.
Mange opdrættere bruger påstanden om, at vi ikke må formindske vores genpulje, til netop at sælge meget afkom til avl OG bruger samme hankat til mange kuld.
Indenfor vores race findes der en del matador-hanner, så lige deres gener kommer vi vist ikke til at mangle i fremtiden:-)
Og så vil jeg sige, at det ALDRIG har været et problem for mig at finde katte med linier som jeg IKKE selv har i katteriet, for netop at få en genetisk diversitet, men nogen gange har det da selvfølgelig betydet, at jeg har måtte hente katte i udlandet og det er jo ikke alle som vil bruge de penge det koster for at få noget nyt avlsmateriale ind.
Hvis opdrættere generelt brugt lidt mere tid på at bruge de redskaber vi har, som f. eks. pawpeds, til at finde nyt avlsmateriale og for at få noget diversitet ind i deres gen-pulje, så ville det hjælpe racen mere end hvis de køber kat ud fra hvad de lige synes er pænt at se på:-)
Alle de ting jeg har listet op her ovenfor er skåret over en kam og lagt ud som ekstremer, jeg har altså ikke haft nogen intentioner om at ramme den ene eller den anden bruger herinde, da jeg slet ikke har overblik over om nogle af ovenstående udsagn passer på brugerne af dette forum, ej heller de 3 jeg har givet svar. Det er bare lige en reminder inden jeg evt. bliver overfaldet og beskyldt for at hentyde til nogen som helst herinde:-)
Jeg vil dog lige tilføje, at det ville være ønskeligt hvis opdrættere generelt brugte lidt tid på, at sætte sig ind i basal genetik, hvordan man finder den rigtige hankat til sin(e) hunka(te) og i det hele taget var lidt mere kritisk, inden de solgte killinger ud til avl.
/Carli

Det är ett mycket intressant ämne detta. Själv säljer jag alltid mina kattungar till sällskap, eftersom jag inte kan garantera att de lyckas riktigt bra på utställningar eller som avelskatter som vuxna. Det är alltså upp till köparna att avgöra detta, men gärna i samråd med mig. Jag avråder dem från avel om jag känner att katten inte skulle passa för det och vad gäller utställning så ger jag inga garantier, men är köparen intresserad kan de prova att ställa ut några gånger och se hur det går och om katten trivs med det. Jag skulle eventuellt kunna tänka mig tidig kastrering innan flytt (åtminstone av hanarna), speciellt om det är en kattunge jag inte känner skulle lämpa sig för avel. Jag ska rådgöra med mina köpare hur de ställer sig till detta och så får vi se om det är något jag kommer att införa längre fram.

hej jag glömde säga att katten som jag kasterade var 7 månader !!/Eva

Jag är helt enig med Bengan #8 i detta ämne.
Vad är syftet? Vi får inte färre skogkatter, bara färre avelsdjur. Vilken genetiker eller veterinär skulle försvara att det är bra med en mindre avelsbas? Att använda fler avkommor i avel i samma kull är bättre än att endast använda en, om man ska dra den parallellen. Avkommorna i en kull har visserligen samma stamtavla, men de har inte samma genetiska uppsättning.
Om man tycker det säljs billiga skogkatter idag, vänta bara tills de ska säljas till avel eller kastrerad till sällskap. Ingen kan någonsin inbilla mig att priserna kommer att vara detsamma.
Nej, arbeta i rasringarna för att uppfödare inte år ut och år in ska ta 5-6 kullar i ett katteri. Ställ större krav på att bli uppfödare, ta högre priser på kattungarna och framförallt högre pris på avelshanar som går i avel.
Ha långa diskussioner med "sällskapsköpare", förklara varför katter inte ska gå i avel och varför de ska kastreras. De som köpt en katt till sällskap, ska inte ens fundera på att ta en kull om du inte anser det som uppfödare.
Vi har alldeles för många som använder sig av försäljningsargumentet
- Så kan du låna ut honom till en fin honkatt, då får du in si och så mycket
eller
- Hon är jättefin, du kan säkert ta en kull på henne…
Självklart finns det alltid de som struntar i det man sagt, men jag tror vi skulle undvika många av dessa genom att ha en bättre dialog med de som ska köpa kattungen.
Jag är även enig med Carli #11 vad gäller oss uppfödare, att inte avla på det vi tycker är snyggt att se på, utan att sätta sig in i genetiken, katternas stamtavlor och att vara selektiva när vi säljer katter till avel.
Det är vi uppfödare som avlar och styr basen, inte katterna…
Hälsningar
Barbro

Nickar och instämmer.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Oooo yea !!! =)

Jag känner att jag inte har tillräckligt med kött på benen för att uttala mig om hur vida det är bra eller ej, med tidig kastrering. Håller med i många åsikter, både för och emot det. Men en sak som slår mig är att det är konstigt att det är vanligt hos t ex Bengaluppfödarna att göra så här?? Bengalen är visserligen på fram marsch men än så länge är det en relativt liten ras. Och precis som Barbro skriver så begränsar man ju avelsbasen på det här viset. Känns lite korkat iaf för mig?? /Sylvia
#14 Tackar för ett bra och konstruktivt inlägg.
Mvh Bengan

#18 Detsamma :)
Visst är det lite knepigt. Man litar på att kattungarna man säljer får sina vaccinationer, veterinärvård och den kärlek de behöver. Varför inte lita på att köparen kastrerar katten om man nu anser att den inte ska gå i avel. Om de mot förmodan inte gör det, så finns det värre saker de kan utsätta en avkomma för än avel.
På alla kullar jag haft har jag aldrig haft problem att några sällskapskatter använts i avel. Visserligen har jag sålt kattungar till sällskap som senare använts i avel, men dessa ägare har rådgjort med mig först.
Förespråkar fortfarande förtroende och att man har överenskommelser. Jag tror att de som har en bra kontakt med sina kattungeköpare slipper många av dessa problem.
Barbro