äggula, hur mycket?
Nu ger jag mina två underbara kattungar som är ca 7 månader båda två ca ett äggula om dagen, ibland två till var o en. Är det för mycket?
Jag pratade med en hundfödare för ett tag sedan och hon tappade nästan hakan när jag sa att jag ger de så mycket äggula, hon tyckte att det var för mycket. Hon ger sina stora hundar (avel hundar) ett äggula per hund på en vecka.
Jag läste någonstans att man kan ge hur mycket man vill äggula o det ska vara helst ett per dag, eller kanske har jag fel?
Vad tycker ni?
Hur mycket äggula ger ni era katter?
De älskar tonfisk och det får de också nästan varje dag av, är det för mycket?

Tänk bara på att äggula är fet mat och om katten får för mycket så blir den överviktig. Vill du göda katterna eller varför ger du dom äggula? /Sylvia

Själv ger jag mina 4 katter äggula 2g/vecka, Jag vet att det innehåller mkt protein, även om äggulan är lite fet, men pälsen blir så fin av det. Jag blandar ut den med laktosmjölk och det gillar dom. Men jag vet att det inte är bra att ge för mkt protein, eftersom kroppen inte kan ta tillgodogöra sig allt.
*Mvh Eva-Helen*

Jag har aldrig givit mina äggula, men det kanske vore något… Fast det är inte så lätt att få dem att äta annat än sitt foder.

Jag ger kattungarna äggula utblandat i rå (har varit fryst) köttfärs, en gång / dag. 1-2 äggulor / 4 kattungar (minst) dom stora smakar ju oxå gärna.. ;-) uppblandat då i köttfärs..
//Linda

Jag har fått lära mej att inte ge merän 1 äggula per katt, per vecka, mer ska inte vara bra. Men om det stämmer vet jag inte. //Kaisa
När det gäller äggula till katter så är det som för oss människor att det inte är bra att ge för mycket, själv ger jag mina katter någon gång ibland bara. Jag brukar däremot ge mina honkatter en äggula utblandad med grädde när de fött sina kattungar, då de behöver extra näring. Jag kan även ge dem samma blandning en gång om dag i några dagar efter själva förlossningen för att de ska få energi.
//Yvonne

Mina katter får i bland äggula och när mina tjejer får smått får dom äggula med lite grädde …/ Eva

#1 jag ger de äggula för pälsen och för att det innehåller protiner och fet. ser inte alls att de mår dåligt av det, tvärrttom de älskar det. de är inte så tjocka heller. min hane är ca 8 mån och han väger ca 4-5 kg kan jag gissa på, min hona är också ca 8 mån och hon väger 2,6 kg.
Men vad händer med de om de får så mycket?

Jag ger mina katter äggula någon gång i veckan,tycker att pälsen blir fin av det,eller vill tro att det hjälper till iaf*skratt*
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Mina katter får ägg gula någon gång då och då. Alla gillar det inte. Vid förlossning har jag äggula druvsocker och kaffegrädde till hands emellan kattungarna föds och det uppskattas verkligen.

Jag ger mina katter äggula 1 gång per vecka och dom gillar det. Tar jag fram ägg för att göra något annat så kommer dom o tigger.

Hjälper äggula bara mot pälsen eller är den bra för annat oxå?
//Sussie

Jag satte fram äggula för en stund sedan. Men det gick ju som jag trodde, ingen som såg åt det. Britten provade lite, för hon provar ju allt man ställer fram minst en gång, men hon gick snart därifrån med en förvånad min. Hur sjutton gör ni andra för att få era katter att äta lite annat? Mina ser inte åt annat än torrfoder och lite tonfisk ibland.

Jag blandar alltid äggula med tonfisk eller annat av deras burkmat.

#14 De vill inte ha grädde eller burkmat heller. Men jag kanske ska blanda det med tonfisk då…

#14 testa att blanda det med något de tycker är gott.
Äter de bara torrfoder?
Mjölk har jag hört är något bra o blanda det med, har inte testat än men det är värt att testa
Tänkte göra det ikväll…

#16 Ja de äter bara torrfoder, de vill inte ha något annat, har testat allt möjligt. Nej mjölk går nog inte, för grädde gillar de ju inte heller. Men tonfisk är de förtjusta i så det för bli blandning med den då.

#17 Testa med tonfisk är ju det bästa eftersom dom gillar det
Mjölk&Grädde skulle jag inte ge eftersom dom blir dåliga i magen av det…Mina iaf
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#17 ge de den med tonfisk om det är det de gillar, mina har varit lite så där med burmat också, men när jag testat o blanda lite torrfoder i burkmat eller äggula, nu äter de nästan allt som serveras med torrfoder framme
mina har även ättit spenat med burkmat 

Hi hi! Britten gick på det! Men skogkatten har inte rört min tonfisk och äggula-blandning ännu.

mina älskar tonfisk även äggula …mm när jag fick hem min hona katt så glömer jag aldrig när jag ståg å laga mat hon hoppa upp på diskbänken å snodde en grönsak … åå inte fick jag tillbax den häller snacka om katt som skydda sin grönsak.. så mina äter någ vad som hällst om dom får lov så att säga !!!