Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 4821 ggr
Myskatten
0

Hjälp

hej ! Meningen var att jag skulle ha åkt bort och hälsat på min föräldrar och katt vakt att jag fixat med ! Men nu blev det inte så utan jag blev kvar här hemma åå tur är väl det ! Det är så att jag bor i ett gammalt hus som har öppen spis och en av mina katter har klättrat upp i den :( för att spälet var öppet otur nog ! Jag eldar inte i den eftersom det är förbjud ! Men den är ju full med sot och när kom katten själv men är dok inte vit längre !! jag har badat han men det hjälper inte är det någon som vet hur man får bort sot ur pälsen ?? Tacksam för alla tips /Eva

kerstin2181
0

Förlåt, skrattar lite av tanken på hur han ser utFlört jag har en vän, med en helvit som gjorde i stort sett samma sak, ska fråga hur hon gjorde, för hon hade honom på utställning strax efterFörvånad

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Imasy
1

kan galltvål fungera?

Myskatten
0

*S* jo jag skratta allt oxå eftersom han såg roligt ut och i vanliga fall  är han creme vit -van men det var han inte när han kom ner :) utan mer eller min svart med vita fläckar !! det våre väldigt snällt om någon vet hur man får bort detta Sot ! Eva

Myskatten
0

jag har fått ett tips och ska bada han i Yes diskmedel !! Eva

Sissi
0

Kanske Goop kan fungera!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
0

Använd inte YES Eva.. Det är bara dumt…

JAg har inget alternativ men iaf inte YES…

Kram

Mulan
0

#6 Bara en liten fråga, varför är YES dumt?

mvh Malin

LittleL
0

#6 Undrar samma sak…Varför inte Yes??? /Sylvia

Vittra
0

Ja jag har varit med om samma sak!

Några kommer nog ihåg vår "blåpadda" Are som försökte ta sig ut, via skorstenen, en natt då han var fertil! Han lurade matte & husse totalt som inte alls såg & kände igen sin "pojk"Skrikandes… till Ares stora förtvivlan. GeneradFörvånad

Vi fick först dammsuga Are (ja han acepterade det då han inte är rädd för dammsugare) Sen "Eva Porat" tvättade vi han med sissodär 6-7 schamponeringar.. för att göra om det igen.. dagen där på… & till helgen innan han var ren…Cool

Galltvål, Goop.. ja allt prövades, ja lovar!
/Birgit

WesthKiowas
0

#6 Tror du verkligen att det skulle vara farligt med YES ? Man diskar i det varje dag så skadligt för huden är det inte. Jag badar alltid alla mina katter med YES och jag tycker det är oslagbart och jag har testat många schampoon.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Myskatten
0

Hej alla ! Tipset ang yes fick jag av en erfaren uppfödare ! visligen får jag ta det lungt med han så jag får bada mer än en gång naturligt vist stakarn blev ju lite rädd jag har ju bott här i lägenheten i 2 år utan att detta har hänt innan ! låter kanske lite konstigt att ha en öppen spis i lägenhet men så är det i alla fall / ja kan oxå säga att jag räknade in alla katter eftersom jag trodde det var fler som hade kommit på att ta sig ut den vägen som tur är fanns alla katter kvar !! nu är spälet stängt /Eva

Labolina_73
0

Ja asså.. själv skulle jag aldrig använda YES på mina katter lika lite (som jag sagt tididgare) som jag skulle duscha själv i det.. Jag skulle inte tvätta min kropp i YES.

Det är väldigt uttorkande vilket gör att huden då ofta produserar mera fett vilket gör att man badar igen i YES etc etc etc….

Det är såklart upp till var och en men jag skulle då inte göra det,, vare sej på mej eller mina katter.

Ja man diskar i det, och om man gör det ofta och mycket så får man torra händer.

//Linda

ariel
0

#12 Håller faktiskt med dej,det är uttorkande.

Skulle aldrig använda Yes på mina katter

//Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

WesthKiowas
0

Nu badar man ju inte katterna varje dag hellerSkrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Myskatten
0

Nu var det så att jag bada han med kattschampo men insåg att det inte blev bra alls :( då jag fråagde här om hjälp och svart jag fick var att bada han i yes så jag gör ett försök att bada i yes

Mulan
0

Hmm.. Ang Yes så håller jag inte med, vi badar ju inte katt lika ofta som vi diskar, så att anse att det är skadligt tror jag beror på i vilket sammanhang det används.. Jag tror att det är helt ok om man använder det enstaka ggr. Vad beträffar att det är uttorkande så stämmer det självklart, likaså att det är fettlösande. Jag har aldrig hittills haft problem med att bada mina katter med Yes, men jag använder det utspätt och sällan.

mvh Malin

Signe-Jonna
0

Varför inte bilshampoo? Ha ha! (Jag skämtar.) Jag skulle inte heller använda Yes. Men vid ett tillfälle som ovan så kanske det inte finns så mycket att välja på. Kolla vad jag hittade på ett forum om bilar och bilvård, de vill absolut inte använda Yes till bilarna eftersom det innehåller kemikalier, har högre PH än bilshampoo och fettar av alldeles för kraftigt:

http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=3230

Mulan
0

M a o så HUR kan vi ens överleva som diskar i Yes?? Flört

zygotan
0

..hmmmmmmmmm, kanske DÄRFÖR man börjar bli lite "skrynklig"…….Skrattande

//Annika

kerstin2181
0

#18 varför diska i Yes? när det finns allt i papper och plastOskyldig hm tur att jag har diskmaskinSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Bengan-A
0

#17 Det går alldels utmärkt att tvätta bilen med YES under förutsättning att man vaxar om den direkt efteråt. Det är problemet YES tar bort vaxlagret och lägger man då inte på ett nytt så blir de ännu jäkligare att få rent nästa gång. Bilen får ju inte som katten, eller vi själva ett nytt fettlager automatiskt.

Mvh Bengan

Mulan
0

#19 Jaaa! Så är det! .. Hmmm Undras just om man kan skylla "de grå" på Yes också..? Oskyldig

Margona
0

Jag har använt Yes på mina katter med ett bra resultat! Men min diskmaskin är nog ändå det bästa köp jag gjortSkrattande

Signe-Jonna
0

#21 Det står det också under länken. *Blink*

Kör ni katterna i diskmaskinen?! Förvånad  Skrattande

Myskatten
0

Jaha det varit ju lite rolig tråd :) ja kan bara tala om att Vasco börjar bli lite mer vit igen Skrattande

favoritkatten
0

Hej

läste just… duu rent teoretiskt är han väl en padda nu då - mums på han ler lite försiktigt

Kram Flört

Bengan-A
0

#24, Ok jag läste aldrig länken. Det har jag lärtmig den hårda vägen när jag tvättade en nyvaxad bil med YES.

Mvh Bengan

Guldeken
0

Kan lägga till angående Yes, detta enkla medel används ofta på djursjukhus. Att tvätt både hund och katt. Det är INTE farligt utan milt och fettlösande. Sot är ju mycket fet därav så svår att få bort men det fixar nog YES. Det är dessutom bakteriedödande.

MonicaLagerquist
0

Jag har använt Yes på min rödmaskkade CRX honkatt då hon lekt inne i husses hobbyrum och var kolsvart av smutsig olja.Tre gånger yes sen kattschampo sen var det bara en lite mörkare fläck kvar på ryggen.Typiskt nog var det straxt innan en utställning och en CRXs päls blir inte så bra direkt efter ett bad.

Stolt ägare till tre La permer

Silverpumans
0

Angående Yes… Har vi päls på våra händer? Slickar vi våra händer med sekret för att få päls och hud fin? En människas hand och en katts hud och päls är inte samma sak!!! Detta säger jag endast i egenskap av att jag går en utbildning i djursjukvård! Men alla här måste väl förstå att katten inte har samma hud som vi? Och samma förutsättningar som vi? Deras hud är ju skyddad av pälsen och behöver inte ta emot det hårda klimat som vår hud utsätts för och har blivit anpassad till. Kattens hud är skörare än vår då de till skillnad från oss ju faktiskt har päls som skyddar den. Så bara för att vi kan diska med yes varje dag innebär det INTE att det passar till att bada en hel katt. Dessutom - skulle du vilja stå och tvätta håret och kroppen med yes i duschen???

Myskatten
0

Katten är bada i yes och det fungerar kanon bra… tusen tack för all hjälp.. Bamse kram till er /Eva

LittleL
0

#30 Det har faktiskt hänt under en campingsemester förra sommaren:)) Jag överlevde utan problem. Drygt är det till kroppen och håret, likaväl som till disken. Löddrar mycket. Kände mig ren och fräsch efteråt. Men….nej jag hade inte tvättat håret i det varje dag för det är fettlösande och mitt hår är risigt nog ändå:)) Men å andra sidan så schamponerar jag inte katten varje dag heller:)))) /Sylvia

Myskatten
0

mm jag tror inte min lilla älskling vill bada mer …å inte vill han klättrat upp i öppna spis igen Skrattande

MonicaLagerquist
0

Om katten har fått något i pälsen som inte är nyttigt sot .,olja så är det viktigt att få bort det.Självklart använder man inte yes till kattens vanliga bad men som akut fettlösare i en nödsituation fungerar det ypperligt.Man ser ju till att katten inte slikcar sig  när den har yes i pälsen.

Silverpumans
0

Nr 32 : Nu var det ju inte det som var poängen i inlägget utan det faktum att vi och katterna inte har samma förutsättningar och samma hud.

Nr 34: Vid akut tillfälle är det såklart ok - men faktum är att många använder yes och rekommenderar det till utställning osv. Och detta är INTE bra!

zygotan
0

Jag har själv använt Yes att bada mina katter i då jag ställer dem, under 20 års tid. Ingen har tagit skada, fått exem eller liknande.

Det är många med mig som använder detta, det funkar kanonbra.

//Annika

LittleL
0

#35 Jag blir nyfiken när jag läser sånt. Varför är det inte bra? Vem säger det? Vad är det som är farligt?

Jag har läst på min Yesflaska och jämnfört med min kattschampoflaska, och hundschampo. För mig är det rena grekiskan alltihop. Säger mig ingeting, bara en massa konstiga ämnen. Finns här någon som verkligen förstår innehållet i era schampoflaskor?

På alla djurschampon står det -Skölj väl!!! Varför?? Om det nu är så bra??

Stilla gärna min nyfikenhet:) /Sylvia

Silverpumans
0

Vad jag har fått förklarat för mig så ska det vara så här: Yes är så pass drygt att det torkar ut kattens hud i längden kort sagt. Detta på grund av att det dryga tar bort det sekret katten slickar sig med och som ska vara skyddande för huden och bra för pälsens rengöring. Eftersom katter inte har samma förutsättningar för sin hud drabbar det dem alltså mer än oss. Djurschampon är skonsammare då de inte är lika dryga (dock inte alla…) och faktiskt är GJORDA för kattens päls. Att man ska skölja väl är ju mer en rekommendation för om du inte gör det finns ju schampo kvar i pälsen vilket kan bli väldigt obehagligt för katten o du som djurägare får ju inte heller önskat resultat eller hur?

Miraklis
0

Brukar oxå använda YES och samt testa lite schampon då och då.  

# 37 Håller med vore intressant med en åsikt med vetenskapliga belägg!..
Kan detta vara ett försäljarargument!? Vad säger de som tillverkar YES?

Har ngn provat grön såpa?Skrattande Flört

solrosen1
0

#17 Lite festligt att du nämde bilschampoo, när jag var uppfödare så tvättade jag mina i svagt yes och absolut balsam,tyckte att jag gjorde övertramp, men jag hörde rykten om att det skulle vara uppfödare som kommit på att tvÄtta katterna med ett avfettningsmedel för BILAR…..Fy vad hemskt för att få den finaste kissen till en utställning.

zygotan
0

Men, ursäkta mig, jag vill INTE låta taskig nu. Drygt betyder ju bara att du inte behöver ta så mycket, precis som våra kattschampoon.

Drygt är ju inget "ämne" i Yes.

//Annika

Silverpumans
0

Vet ni vad? Jag ger mig. Jag går en djurvårdarlinje och jag vet att detta inte är bra för katten. Jag försöker förklara så utförligt som möjligt varför men allt är upp till er som kattägare och förstår ni inte vad jag menar eller helt enkelt ignorerar (oavsett vilket) så kan jag ju inte göra något mer. Detta är bara min kunskap jag lägger fram och sen är det upp till folk om de vill ta åt sig av den eller inte.

Silverpumans
0

Förresten vore det kul att höra några vetenskapliga belägg som säger att det är bra? ;-) Men som sagt, nu lägger jag ner det här.

zygotan
0

Håller med dig, det vore kanon om man kunde hitta någon som ville testa och analysera de verksamma ämnena i våra kattschampoon kontra Yes diskmedel.

Jag vet att det gjordes test på Prädd (torrmjölk/grädde) som man har i kaffet, och det visade sig att det gick alldeles utmärkt att tvätta sina skjortor i detta, dom blev väldigt rena och fina.

Vad jag vet såblev ingen skadad av att ha prädd i kaffet. 

//Annika

LittleL
0

#44 Hahaha, då behöver man inte oroa sig om man spiller då, bara att lägga den i vatten:)) /Sylvia

MonicaLagerquist
0

Det har ju med att göra att fett löser fett.

zygotan
0

#45, hahaha….ja men visst, ett riktigt "universalmedel"……….

zygotan
0

#47, ja visst är det så, men det visar att till och med Prädd hade fler användningsområden än ett…..Flört

Silverpumans
0

Förlåt måste bara säga en sak till. Vi vet ju alla att katterna har känsligare hud än oss människor? På baksidan av min yes står det "Som med alla rengöringsmedel: om du har skadad eller känslig hud undvik långvarig kontakt med diskmedelslösningen". I rest my case for now ;-)

MonicaLagerquist
0

Anser inte att en tvätt av en katt som har fått gift i pälsen är långvarigt bruk.

zygotan
0

Ja, vi använder väl alla vad vi tycker fungerar bra, och våra katter är också olika.

//Annika

Signe-Jonna
0

Prädd försvann ju sen, så helt ofarligt kan det ju inte ha varit. Silverpuman, du kan väl lägga ut innehållsförteckningen, jag har inte Yes här hemma, men jag antar att det är en mängd tensider som det innehåller. I mitt hundshampoo finns det dock inga tensider. Blir nyfiken och vill undersöka saken närmre…

LittleL
0

#52 Hon har sagt sitt. Tre gånger så jag tror inte hon säger något mer nu? /Sylvia

zygotan
0

#52 Prädd kanske inte sålde så bra efter att man i TV visat att det var kanon för tvätt i 40 grader.

Tror dock inte att Yes kommer att försvinna om vi talar om att vi badar våra katter i det.

//Annika

Silverpumans
0

#50 Pratar FORTFARANDE om utställare som använder det regelbundet till utställning och inte om just detta enstaka fall då jag som jag sa tidigare kan tycka att det är okej.

#50 Mycket tensider men ser nu även att det innehåller ett ämne som kallas Coumarin som enligt wikipedia används i tobak m.m. Läs gärna länken: http://en.wikipedia.org/wiki/Coumarin

Problemet är ju att det är så koncentrerat och parfymerat….

Silverpumans
0

Lyral som den även innehåller hör till ett av de 13 mest allergiframkallande doftämnena i Europa!

zygotan
0

Men, vi får inte glömma att Yes används av människor dagligen. Hade det varit SÅ farligt som man vill få det att framstå här så hade det aldrig varit godkänt för daglig användning.

Jag tror det sagts flera ggr förut, men vem av oss badar sina katter varje dag. Det skulle inte vara bra för någon katt oavsett vilka schampoo du använder.

//Annika

Myskatten
0

mmm katten är i alla fall vit igen och överlevde gjorde han oxå Skrattande

Signe-Jonna
0

Innehåller det Coumarin! Är du säker?

#58 En engångstvätt ska han nog överleva. *Blink*

Myskatten
0

#59 jag kan tyvärr inte se om det innehåller Coumarin eftersom jag har annvändet den flaskan ganska så länge så fattas det lite av texten ..Inte för att jag tog hela flaskan till katten :) men yes är väldigt bra att ha i alla lägen ….Skrattande

zygotan
0

Lite fakta ang Coumarin:

Coumarin is found in several plants, including tonka beans, lavender, licorice, strawberries, apricots, cherries, cinnamon, and sweet clover.

Action of Coumarin:

Coumarin has blood-thinning, anti-fungicidal and anti-tumor activities. Coumarin should not be taken while using anticoagulants. Coumarin increases the blood flow in the veins and decreases capillary permeability. Coumarin can be toxic when used at high doses for a long period

Facts about Coumarin:

Coumarin seems to work as a pesticide in the plants that produce it. Coumarin is responsible for the sweet smell of new mown hay.

Signe-Jonna
0

#61 Har redan läst det i sin helhet, men tack ändå.

zygotan
0

Det finns säkert fler än du och jag som vill läsa…….Flört

Signe-Jonna
0

Kolla detta:

One of Germany's most popular Christmas cookies -- Cinnamon Stars -- are loaded with coumarin, a chemical that naturally occurs in cinnamon but which at high levels can damage the liver.

Myskatten
0

mm asså jag har problem att läsa engelska .. så jag fattar nada Hemlis

zygotan
0

Man får säkert samma effekt om man äter 2 kilo jordgubbar om dagen.

//A

Myskatten
0

haha okey Fot i munnnen

Signe-Jonna
0

Och Lyral då:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lyral

Sen är det ju alla andra ämnen också… men har inte Yes här hemma bara någon Grumme-variant som innehåller etanol bland annat…

zygotan
0

Hittade bara det här:

Inom EU får över 900 doftämnen användas i kosmetika 28 är förbjudna och 26 måste deklareras med namn. EU:s vetenskapliga kommitté har listat de 24 vanligt förekommande doftämnen som oftast ger allergiska reaktioner:

1. Amylkanelaldehyd2. Amylkanelalkohol3. Anisylalkohol4. Bensylalkohol5. Bensylbensoat6. Bensylcinnamat7. Bensylsalicylat8. Citral9. Citronellol10. Eugenol11. Farnesol12. Geraniol13. Hexylkanelaldehyd14. Hydroxycitronellal15. Isoeugenol16. Kanelaldehyd17. Kanelalkohol18. Kumarin19. Lilial20. d-Limonen21. Linalol22. Lyral23. Metylheptinkarbonat24. y-methyl ionon

Men som sagt, Yes är ett diskmedel som vi använder varje dag och får inte vi reaktioner så kan jag inte se varför katterna skulle få det.

Mina har som jag sagt många gånger innan aldrig reagerat.

Tror att alla krämer, schampoon, tvätt och diskmedel inehåller saker som kan ta död på vem som helst, om man sätter i sig tilläckligt stora mängder. Men så ÄR det ju inte när det gäller att diska eller bada sina katter.

Var och en blir salig på sin tro antar jag, och det står var och en fritt att anvvända det man tycker fungerar bra.

//Annika

LittleL
0

Det känns som om detta spårar ur lite nu….

I mitt inlägg #34 undrade jag om någon verkligen förstår vad det står på flaskorna?? För mig spelar det ingen roll vilken flaska jag läser på, det är ändå en massa konstiga ämnen. Hur vet jag att det ena ämnet är bättre än det andra?? Att det finns motståndare till att använda Yes det visste jag redan men vad är det som säger att bara för att det står Kattschampo på flaskan så är det så mycket bättre än något annat?? Visst det är gjort för katter men ni kanske förstår hur jag menar?

Ps.Min man tvättar sin röda bil i vanligt hårschampo. För det är bäst! Man får fram en fin lyster i den röda lacken med det. Rekomenderas t o m av bilrekondare:)) Men det står inte på hårschampoflaskan….

/Sylvia

zygotan
0

# Det är nog tur att vi är saligt ovetande om vad vi får i oss och har på oss dagligen vad det gäller olika substanser och ämnen.
Nej, nu tackar jag för mig och jag ser fram emot resultatet av forskningen i ämnetFlört

ingann
0

När jag läser på Yes  hemsida kan jag inte hitta ämnet Coumarin… vet inte om jag är blind eller..

de få ggr jag badar mina katter använder jag YES Citron pga att de får finare och renare päls av det än något av de kattschampoon jag provat… min skogistjej fick istället skivig päls och kliade sig ganska mkt efter kattschampoo trots många noggranna ursköljningar.. detta har aldrig hänt med YES… dessutom har 2 veterinärer sagt till mig att Yes funkar lika bra om man inte använder det för ofta…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mulan
0

Hej!

Att bada en katt dagligen i Yes (eller i vad som helst, t o m djurschampoo) tror jag inte är ngn större hit, men mig veterligen borde väl ingen kattägare göra det? Att använda Yes i enstaka fall tror jag är synnerligen ofarligt, och jag tror det är betydligt värre för en katt att t ex slicka i sig massor med sot, massor med olja eller liknande som fastnat i pälsen..

Alla har vi olika åsikter, finns ingen som hittills har kommit med belägg för att jag ska sluta använda yes när jag badar mina katter (ca 1-5 ggr per år)… de som inte vill använda yes kan gärna låta bli.. Oskyldig

mvh Malin

LenLass
0

Att ett rop på hjälp kring en sotig kisse kan snurra runt till detta är ju rätt fantastiskt. Yes någon enstaka gång tror jag inte är skadligt lika lite som jag tror att kattshampo flera gånger i månaden inte är bra, innehållsförteckning eller inte.

Signe-Jonna
0

Ingen har sagt att det skulle vara dåligt att använda Yes vid speciella tillfällen som beskrivs i #0. Det kom att handla om huruvida det är bra att använda mer ofta än så. Många åker ju på utställning nästan varje vecka och då kan det ju bli bad i Yes även varje vecka. Men det kanske ska startas en ny tråd för det…

LenLass
0

#75 Jag läste hela tråden och allas inlägg, därav min kommentar.

Signe-Jonna
0

#76 Min kommentar var inte bara riktad till dig. *Blink*

Diderik
0

Hej Myskatten!!! Vi har häst också och hon är vit så henne tvättar vi i något som heter "Skimmelschampo" varje gång innan vi ska tävla vilket tar bort det mesta…. så ett hett tips är att gå till närmaste hästsportbutik eller möjligen Granngården för att hitta nåt schampo för vita hästar …. Har själv tvättat Diderik i det och det funkar jättebra!

Kram

Mizzi
0

Nu räcker det !!!!

Trådskaparen skrev i # 58  " Katten blev i alla fall vit igen , och överlevde gjorde han också".

Problemet är löst =) sluta tjata då ;)